Hallo allemaal, Morgen mag ons zoontje naar huis, hij is geboren bij 34+5. Wij hebben geen recht op uitgestelde kraamzorg van onze verzekering (2* polis ipv 3* polis), maar hebben besloten toch een paar uurtjes kraamzorg te laten komen. We zullen dit dan zelf moeten betalen. In het ziekenhuis hebben we natuurlijk wel heel veel uitleg gekregen, maar met je eigen wiegje en spullen is het toch wel anders. Hebben jullie kraamzorg gehad toen de kleine thuis kwam en zo ja, hoe lang? Ik zat zelf te denken aan twee keer twee uur of zoiets? En wat is handig om de kraamzorg te vragen?
He hoi, Wat fijn dat jullie mannetje morgen naar huis mag! Mag je vandaag/vannacht rooming in? Wij hadden ook geen recht op kraamzorg bij de oudste. Ik heb dat toch wel een beetje gemist nu achteraf bekeken en met de ervaring van onze jongste. Bepsreek met de kraamhulp wat voor jullie wenselijk is. Samen in badje doen e.d. en je een beetje als een echte kraamvrouw voelen. Dus jij nog eventjes lekker in je bed op je wenken bediend worden. Wat wil jij graag dat de kraamhulp komt doen. Is je man ook thuis? Dat zou wel heel fijn zijn.
Wij hadden recht op couveuse nazorg. Ik meende 3 x 3 uren. Dit hebben we toen wel gedaan alleen voor ons was het toch wat overbodig. Onze jongens zijn geboren met 28 weken en lagen 8 weken in het ziekenhuis. Daar hebben we toen enorm veel geleerd en eigenlijk was het daardoor niet meer nodig. Geniet lekker van je kleine als hij morgen thuis komt.
ik had geen recht op uitgestelde kraamzorg maar heb 2 uur ingekocht, gewoon voor het 'kraamvrouwgevoel'. maar het was sneu geld. ze had niks nieuws te vertellen, ze liep me eigenlijk alleen maar in de weg. Het was een hele jonge meid, dat werkte voor mij gewoon niet. Bij mijn dochter had ik nog recht op 2 dagen kraamzorg (ze was alleen dysmatuur en hoefde maar 6 dagen te blijven) en heb ik 2 dagen extra gekregen, superlief! een wat oudere kraamverzorgster (43 ofzo) die van aanpakken wist enzo, heerlijk! Maar als mijn dochter 2 dagen langer had gebleven had ik het niet speciaal ingekocht.
Wij hebben 1.5 dag couveuzenazorg gehad maar achteraf was het niet nodig geweest. Het enige dat ik van haar geleerd heb is een kruikje maken. Ze wilde voor me stofzuigen en strijken, dat vond ik me toch een onzin Ook na het kolven pakte ze mijn spullen om af te spoelen, dat had ik al 5 weken zelf moeten doen dus ik vond het errug raar allemaal haha! Dus nee het had niet gehoeven van ons achteraf gezien....
Wij kregen wel couveusenazorg: 4x 4uur. Maar achteraf heeft ze me alleen heel veel werk bezorgd. Wij wisten al alles, en hadden al voordat de kinderen thuis kwamen een heel dagschema bedacht hoe we het de eerste tijd zouden doen met 3 kleine babys in huis. Zij kon daar weinig mee, en wilde eigenlijk vooral datgene doen wat zij gewend was in kraamgezinnen. Dus s ochtends de baby in bad doen, dan kijken met de voeding, dan de was en kopje thee drinken met de moeder en het kraamboek schrijven. Ik had voor al die dingen helemaal geen tijd, en heb me suf gerend om alles geregeld te krijgen in de vroege ochtend zodat de kraamhulp om 9uur een baby in bad kon doen. Van de zotte eigenlijk, maar op dat moment zag ik dat zelf niet. En na de voeding wilde ik liefst met de babys even op grote bed liggen, maar dat kon niet want ik moest met haar beneden thee drinken en allerlei vragen doornemen. Heb ook niks nieuws gehoord qua bedden opmaken enz. In ziekenhuis hebben ze ons geleerd hoe we een matrozenbedje konden opmaken (wordt aangeraden voor prematuren) en hoe we kindjes veilig op zij konden laten slapen (ook beter voor prematuren). Zij had nog nooit van een matrozenbedje gehoord en was niet eens mij zij-slapen. Tja..
Hier met de kraamzorg ook niks aan gehad, zo wisten ze bv niet goed hoe het werkte met fingerfeeding dus dat kon ik hun uitleggen. Kleine mocht ivm de energie maar 2x pw in bad dus dat hoefde ook al niet. En had gewoon geen fijne kraamhulp, van me oudste wist ik nog veel en die heeft me meer geleerd dan deze. Wat adi ook zegt ze verwachte dat ik dan kwam zitten en kletste oer hoe alles was gegaan en was ook iemand die de hele dag in dat boekje "bezig" was. Ik wou gewoon rust, lekker op bed met de kleine in me eigen huisje...Vooral omdat ik 8 weken in zkh had gelegen wou k gewoon rust.
Hier bevallen met een spoed ks met 33w3d op maandag. Veijdag mocht ik naar huis maar bleef de tweeling nog op de nicu. Zaterdag kreeg ik kraamhulp en we vluchtte letterlijk het huis uit. Ik was doodmoe van alles en ze bleef maar kletsen en kletsen en kletsen en maar steeds vragen wat ze allemaal kon doen. Doodmoe werd ik ervan. Nu zaten we toch al hele dagen bij de tweeling maar anders was ik echt gillend gek geworden. We hebben couveusenazorg gehad. 4 dagen van 4 uurtjes. Ik had namelijk besproken met de kraamzorginstantie dat ik liever uurtjes wilde opnemen als de kindjes naar huis kwamen dan toen ik thuis zat na de ks. Dit kon dus de eerst kraamzorg is een dag eerder gegaan zodat ik voor de nazorg meer had. In overleg met de vk is toen de couveuzenazorghulp nog eens een dag extra gebleven omdat ondertussen mijn wond ontstoken was. De couveusenazorg heb ik echt als superfijn ervaren. Ik kreeg alle tijd om zelf ook te wennen aan de situatie met de kindjes thuis. Ze nam me veel uit handen en behandelde me als een echte kraamvrouw. Ze vond dat ik nu moest genieten thuis met de kindjes en gunde me alle tijd met de kindjes en de visite. Kortom dit was echt een superkraamhulp!
Ik werd opgenomen met 34+6wk en ben bevallen met 36 wk en mocht zelf naar huis toen onze zoon 1 week oud was. Ik was nog geen week thuis en toen mocht ook onze zoon naar huis en we hadden geen recht op kraamhulp. Toen we hoorden dat hij naar huis mocht, mocht ik zelf een dag + nacht in het ziekenhuis blijven (vrijwillig dus) om helemaal alleen voor hem te zorgen en als ik vragen had kon ik ze stellen. Ik vond het een mooie service van het ziekenhuis en dit bieden ze ook alleen aan aan ouders die geen kraamhulp meer krijgen. Dus thuisgekomen met zijn drietjes ging het eigenlijk allemaal vanzelf, de verzorging van ons mannetje deed ik alsof ik nooit anders had gedaan. Ik zou ook niet weten wat ik met kraamhulp had gemoeten eigenlijk.. Voor het huishouden had ik hulp van hubbie en (schoon)moeder en al heel snel pakte ik de lichtere klusjes zelf weer op, maar de eerste tijd heb ik vooral genoten van het moederschap, het huishouden kon me soms even gestolen worden En voor vragen omtrent voeding e.d. kon ik bellen/mailen naar het nazorgbureau voor pre-dysmatuurkindjes bij ons in het ziekenhuis, kortom was hier allemaal heel erg goed geregeld.
Wij hebben na 3 weken ziekenhuis 2x 4 uur kraamzorg gehad (betaald door verzekering). En, ja, ik weet niet, het was wel fijn dat ze even naar het wiegje keek. Het was toen -10 en een beetje te koud voor hem in het vrij grote wiegje, dus hij heeft in de kinderwagenbak geslapen de eerste week. Achteraf best gevaarlijk als ik er aan terug denk... Verder hadden we geen hulp nodig met de verzorging ofzo, dat hadden we allemaal al geleerd. Voor mijn gevoel heeft ze vooral gekletst en gestofzuigd... Als ik het zelf zou moeten betalen zou ik het niet (weer) doen, maar aan het ziekenhuis om wat tips voor thuis vragen.
Nou, onze kleine man is thuis hoor. We hebben uiteindelijk twee uur lang iemand langs laten komen en toen hebben we besloten dat het genoeg was. Ze heeft ons geholpen met het wiegje en een keer in bad doen en we hebben nog wat vragen gesteld. Het was een heel ervaren vrouw, dat was wel prettig. In het ziekenhuis hadden we inderdaad veel geleerd en we hebben daar ook een nacht met hem alleen mogen slapen (ze hadden daar een kamer die je kon reserveren, ook voor bv een middagje). Ik heb er geen spijt van dat we het gedaan hebben, het geeft net een beetje prettiger gevoel. Ik heb geen spijt gehad dat ik de "normale" kraamzorg heb afgebeld, ik was heel snel weer op de been en had niet zo'n behoefte om iemand om mee heen te hebben. Meeste doe ik zelf en het stofzuigen en zware dingen laat ik mijn vriend doen.
Hier de jongens met 32 weken geboren en met 37 weken waren ze thuis, had nog wel recht op wat uren kraamzorg, maar de kraamverzorgster is wel 1 ochtend geweest, ik had alles wel geleerd in die 5 weken dat de jongens in het ziekenhuis lagen....... Ik vond dat ze haar tijd beter kon besteden aan iemand die echt net was bevallen.......
Mijn dochter was niet prematuur, maar heeft wel een week in de couveuse gelegen door gezondheidsproblemen (en ook wel laag gewicht, alhoewel wel boven de 2500 gr), en na 1.5 week zkh-opname (zowel baby als zelf) kwamen we thuis en hadden we nog recht op uitgestelde kraamzorg/ couveuse nazorg (15 uur). Dit hebben we ook geregeld, 5 dagen kwam de kraamzorg 3 uur per dag. Ik heb het zelf heel fijn gevonden, in het zkh wordt alles alsmaar gemonitord en is de verpleging altijd dichtbij, en dan zou je opeens thuiskomen en valt al die controle en vraagmogelijkheden weg. We hadden een super kraamhulp die in die paar uurtjes voor mij en mijn man zorgde met eten en drinken, huishouden deed, kookte, en (het belangrijkste) ons allerlei dingen liet oefenen met de baby én onze vragen beantwoordde. En die bleken we de eerste dagen nog best wel te hebben. Ik was toen zelf ook nog niet helemaal fit doordat er na de bevalling ernstige complicaties waren, dus wat dat betreft kon ik de zorg ook nog wel gebruiken. Ik kan me wel zo voorstellen dat als je zelf helemaal fit bent, uit het zkh al alles hebt geleerd met je baby, enz., dat je die kraamzorg niet echt meer nodig hebt. Edit: sorry ik zie dat dit een beetje een oud topic is
Hier kraamzorg gehad toen mijn dochter nog in het zh lag. Ze deed weinig, vond het kletsen gezelliger. Het was zo dat ik zelf boodschappen liep te doen en 's avonds stond te koken de dag toen ik uit het zh kwam. Toen mijn dochter uit het zh kwam vond ik het juist heerlijk om samen met mijn gezinnetje te zijn.
wij hebben 4x2 uur kraamzorg gehad geloof ik. Ik vond het heerlijk! We hadden een schat van een vrouw die accepteerde dat ze me niks meer hoefde te leren maar me lekker met zoonlief in bed liet liggen, de afwas en de was deed en me kopjes thee kwam brengen. Het was heel fijn om iemand in huis te hebben als mijn vriend ging werken maar we hadden het dan ook heel goed getroffen met onze kraamzorgster.
Goh, ik was na 3 dagen weer thuis en een dag later reed ik ook alweer zelf naar het ziekenhuis heen en weer omdat mijn man weer ging werken. Ik hoop deze keer ook weer zo snel fit te zijn, ongeacht waar ik beval...
Ik mocht helaas niet zelf rijden en kampte nog met lichamelijke klachten. Kreeg twee keer per dag taxi vervoer naar het zh van de verzekering.
Gefeliciteerd met je zoontje en wat fijn dat hij lekker naar huis mag. Wij hadden ook recht op deze kraamzorg, maar als ik eerlijk ben vond ik het niet nodig. We hebben haar ook na een half uurtje weer weg gestuurd. Van die drie weken ziekenhuis hadden we al alles geleerd en we vonden het heerlijk om haar echt voor onszelf te hebben. Met een tweede is het denk ik weer anders. Misschien zou ik er nu wel voor kiezen om zo ons gezin rustig aan elkaar te laten wennen. Je hebt er toch nog 1 rondlopen die ook ineens niet meer alleen meer is.