Hoi meiden, misschien een hele rare vraag en weet ook niet zo goed waar ik'm moet plaatsten.. Mijn schoonzusje is een paar dagen geleden bevallen met een termijn van 40+6. Ze is nu thuis maar willen nog geen bezoek ontvangen omdat het kindje volgens de kinderarts zich gedraagt als prematuur (mijn schoonmoeder omschreef het gedrag als fladderen met zijn armpjes) Oja hij was 50 cm en 7 pond, gewoon voldragen dus. Nu is mijn zoontje met 36 weken geboren en heeft een tijdje opgenomen gelegen omdat hij niet kon drinken en zichzelf niet warm kon houden, hij heeft een paar maanden een sonde gehad en fysiotherapie. Ik vind het nu moeilijk voor te stellen wat ik bij mijn neefje voor moet stellen. Wat wordt er bedoelt met prematuur gedrag? Mijn zoontje was er gewoon nog niet klaar voor om geboren te worden, maar mijn neefje is wel "af" alleen gedraagt zich dus prematuur. Weten jullie dit misschien?
Gefeliciteerd met jullie neefje! Fladderen, huilerig, gevoelig voor prikkels dat zijn wel dingen die je vaker hoort bij prematuurgedrag. Misschien was dit kindje ook nog niet klaar om geboren te worden. Dat bv het kindje veel energie nodig heeft of nodig had ivm schisis. Kan me voorstellen dat nu het drinken ondanks dat het goed gaat wel veel energie van hem vraagt, energie die anders naar ontwikkeling zou gaan. Geboortetermijn wil niet alles zeggen.
Onze dochter fladderde ook na de geboorte. Maar bij ons was dit een teken van een te lage bloedsuikerspiegel, maar hoorde later idd dat het gezien wordt als prematurengedrag.