Toxoplasmose, hoe voorzichtig zijn jullie?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Nouk, 31 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nouk

Nouk Lid

15 sep 2006
    58
    0
    0
    Ik ben nu 19 weken zwanger van m'n 2e kindje. Bij de eerste was ik ultravoorzichtig v.w.b. toxoplasmose voorkomen. Nu merk ik dat ik wat makkelijker ben. Ik eet geen rood vlees, maar met een peuter die in de tuin speelt heb je makkelijker contact met aarde, doordat je aan haar handjes en schoentjes zit en daarna bijv. onnadenkend met je handen 'n koekje eet. Je wast ook niet 20x per dag je handen, dus ik zal best wel eens een korreltje aarde binnenkrijgen. Het is dus gewoon lastiger om totaal steriel te zijn v.w.b. toxoplasmose.
    Maar nu begin ik me opeens zorgen te maken. Ik zal het toch niet hebben opgelopen? En zo m'n kindje in gevaar hebben gebracht?

2. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Ik ben nooit voorzichtig geweest met aarde. Zou bij mij ook haast niet kunnen: heb thuis paarden en honden. Ben wel altijd voorzichtig geweest met rauw vlees. De kans op besmetting is echt heel erg klein. Het valt niet mee maar volgens mij hoef je je echt geen zorgen te maken hoor.

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    z'n 50% van de nederlanders is immuum geworden voor toxoplasmose en ik ben dit dus ook. je kunt bij een eventueele bloedtest die je krijg tijdens de zwangerschap vragen of ze hier ook op willen testen voor je vaak doen ze dit al automatisch. ik kijk alleen uit met een kattebak verschonen en let extra op bereiden van rauwvlees door extra me handen te wassen en het aanrecht goed te boene.

4. Suus81

Suus81 Actief lid

22 jun 2006
    265
    0
    0
    Vanaf dat ik weet dat ik zwanger ben, doet manlief de kattenbak. Ook eet ik vanaf dat moment geen rauw vlees meer!

5. sanneke

sanneke VIP lid

3 feb 2006
    5.476
    0
    0
    Ik raak de kattenbak niet meer aan en eet geen rauw vlees, maar ik was niet na iedere aai mn handen...

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.252
    36.063
    113
    ik doe de kattenbak niet meer, eet geen rauw vlees, maar was idd ook niet na elke aai van mijn kat mijn handen. Alleen nu onze poes kittens heeft gekregen, was ik wat vaker mijn handen, omdat kittens vaak toxoplasmose bij zich dragen.

groetjes suus

7. HeMa

HeMa Actief lid

24 mei 2007
    136
    0
    0
    Ik moet overdag de bakken wel bijhouden anders hebben ze een vieze bak en dat kan niet (katten dus) maar ik draag nu ik weet dat ik zwanger ben altijd van die wegwerp handschoenen.

8. Shanae

Shanae Lid

3 okt 2006
    51
    0
    0
    Ik heb ook mijn man gevraagd de komende maanden de kattebak schoon te houden en heb ook een lijstje uitgedraaid waarop staat welke producten afgeraden zijn om te eten tijdens de zwangerschap.
    Ik moet zeggen dat als ik soms de kattenkamer zie en manlief niet echt zijn best heeft gedaan (in mijn ogen) dat ik de neiging krijg zelf de boel nog even te stofzuigen en te dweilen. Verder was ik ook niet altijd mijn handen nadat ik mijn katten heb geaaid...

9. HeMa

HeMa Actief lid

24 mei 2007
    136
    0
    0
    Stofzuigen en dweilen doe ik daar nog wel. Alleen met dweilen doe ik weer die handschoenen aan.
    (leuk om te lezen dat jullie ook een kattekamer hebben :) )
    En ik aai ze nog steeds...krijg ruzie met alle 8 als ik dat niet doe :)

10. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik had precies hetzelfde als jij, mijn 1e komt ook wel eens met zijn vuile handjes naar me toe van bahbah end an veeg je dat af, of een lekker moddertoetje van buiten spelen en geef je hem toch gewoon een kus ,heb het daar met de verloskundige over gehad en die vond het niet zo dramatisch, als ik maar verder voorzichtig bleef doen maar zij zei ook al je kunt moeilijk je kind gaan ontwijken ;)

11. Virginie83

Virginie83 Fanatiek lid

3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Ik ben niet immuun tegen toxoplasmose en eerlijk gezet let ik er niet zo heeeel erg op.

Ik weet al lang dat ik er niet immuun tegen ben en voor ik wist dat ik zwangerschap heb ik ook nog americain gegeten en de kattenbak enzo uitgekuist.

Nu kuis ik de kattenbak nog uit, soms met handschoenen als ik eraan denk, maar meestal niet. Ik was wel heel goed mijn handen daarna! En met het eten zorg ik dat het aanrecht schoon is en dat ik mijn handen ook goed was.

Maar op den duur ben je constant bezig met opletten en dat kan ik echt niet hoor!

Trouwens, heb nooit zoveel zin gehad in americain en paté als de voorbije maanden! :) Soms kan ik het echt niet weerstaan..

Dit is niet echt een goed voorbeeld om te volgen, maar kindje is gezond en mama ook!

12. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    Als e ooit toxoplasmose hebt doorgemaakt loopt je kindje geen risico !

Dus de meeste dingen kunnen echt geen kwaad. Ik eet ook geen rauw vlees maar meer omdat je daar voedselvergiftiging van kunt krijgen

13. moonique

moonique Bekend lid

28 nov 2006
    663
    0
    0
    Drachten
    Volgens mij hoef je alleen voorzichtig te doen bij intensief contact met aarde, zoals bij tuinklusjes en kattebak verschonen. Als ik in de tuin bezig ben draag ik rubberhandschoenen en was daarna mn handen met unicura zeep, maar heel vaak per dag je handen wassen lijkt mij ook niet zo nodig.

14. dianne

dianne Fanatiek lid

10 apr 2007
    2.919
    0
    36
    heey,

Ik heb in de het begin gewoon de tuin gedaan zonder handschoenen! Ik heb daarna gewoon goed mijn handen gewassen. Met eten van rauw vlees ben ik wel voorzichtig( nu gewoon ff niet), maar dat was ik al nadat ik een helicobactor bacterie heb gehad van rauwe kip. Ik was wel vaker mijn handen!

15. AnneLiesje

AnneLiesje Fanatiek lid

4 dec 2006
    3.241
    0
    0
    Ik let wel op met wat ik eet, maar loop vaak in de tuin en dan ben ik weer bezig met onkruid enzo. Tja dan vergeet ik weleens handschoenen.
    Ach ik was mijn handen goed nadien.

16. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik eet geen rood vlees, ik doe de kattenbak niet, ik trek niks uit de tuin, geef hooguit plantjes water en als ik rauw vlees aangeraakt heb was ik mijn handen.
    Meer kan je niet doen toch?

17. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    mijn man doet veelal de kattenbak, ik met handschoenen als ze vies zijn en hij er niet is (we hebben 7 katten, dus het moet vrij regelmatig ;)) rauw vlees ben ik voorzichtig mee, maar oh wat mis ik mijn osseworst! de plantjes doe ik nog wel gewoon, maar we hebben een balkon en dakterras, dus geen vreemde katten, dat scheelt al een hoop en nadien stevig de handen boenen. stofzuigen en dweilen doe ik wel gewoon, daar zie ik geen risico in. gewoon nuchter gezond bezig zijn en verder niet te gestressed hoor :D

Deel Deze Pagina