Ha dames, Wie heeft er ervaring met oorthermometers? En welke hebben jullie? Hoe is die ervaring? Zoontje is nu bijna 2. Hebben beiden onze eigen thermometer, maar oor lijkt me gewoon wat makkelijker.. Ook al lees ik dat het niet altijd helemaal nauwkeurig is. Neem aan dat koorts, koorts is. En kan dan altijd nog rectaal testen. Voor de baby houd ik overigens wel een rectale thermometer. Ik hoor het graag
Wij hebben de oorthermometer van Braun en zijn er erg tevreden over. Voor pasgeborenen zou ik inderdaad altijd een rectale thermometer gebruiken, maar voor onszelf en zoontje van 2 vind ik de oorthermometer voldoende. Als er een hoge temperatuur aangegeven wordt kun je het altijd nog nameten. Het is veel sneller en mijn zoontje maakt er geen drama van.
Ik heb al jaren een Braun oorthermometer. Die bevalt goed. Voor de baby heb ik een digitale thermometer. De kraamhulp vertelde mij dat je de eerste maanden niet nauwkeurig kunt meten bij een babyoortje. Maar bij peuters kan dat prima en is lekker snel gebeurd. Ik temp altijd 2 oren. Daar zit vaak wat verschil in, maar je weet dan wel of je kind koorts heeft. Ook is het wel belangrijk om je kind eens te tempen als hij niet ziek is. Dan weet je welke temp. ze normaal hebben. Sommige mensen hebben een lagere standaard temp. als anderen. Ik temperatuur ook rustig een slapend ziek kind. Bijv. even weten wat de temperatuur is voor ik zelf naar bed ga. Kind slaapt gewoon door.
Als je goed temperatuurt met zo'n oorthermometer, is hij gewoon betrouwbaar. Bij kindjes moet je soms het oortje een beetje naar achteren trekken. Toen mijn dochter 2 maanden was, had ze koorts; bij de hap werd met een oorthermometer gemeten; 37,2. Rectaal met onze eigen thermometers (had er 3 meegenomen naar de hap ) was het 40,8... Nogal een verschil! Maar die arts stak gewoon die thermometer in het oortje, piep, klaar. Zo meet je bij zo'n klein oortje dus niet nauwkeurig...
Ik heb een oorthermometer, en voor een grove inschatting gebruik ik die wel. Alleen als de koorts hoog is (boven de 39 op de oorthermometer), of ik het precies wil weten voor de dokter gebruik ik een rectale. Ik vind het vooral handig in de avond, als hij dan slaapt. Dan kan ik gewoon tijdens zijn slaap even checken (slaapt wel diep).