nieuwbouwhuis, bouwdepot, extra kosten tijdens bouw?

Discussion in 'De lounge' started by soepstengel, Dec 19, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    wij hebben een nieuwbouwhuis op het oog,
    Heb even zitten googlen op bouwdepot/ bouwrente e.d.
    Maar zie door de bomen totaal het bos niet meer...

Als je een huis koopt wat nog gebouwd moet worden, zitten hier extra kosten aan vast tijdens de bouwperiode?
    Of zit dat verweven in je hypotheek?
    iemand met ervaring die mij dit wilt uitleggen??

Bedankt alvast!

2. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je moet in die periode maandelijks bouwrente betalen. Vroeger kon je dit mee financieren maar ik weet niet of dit nu nog zo makkelijk gaat.

Hetzelfde geldt voor een bouwdepot. Voorheen kon dit ook voor zaken die vast zitten aan het huis, keuken, toilet en badkamer en een houten vloer. Maar durf niet met zekerheid te zeggen of dit nu nog mag.

Dit omdat met allerlei zaken mee financieren de hypotheek hoger uitkomt dan de waarde van het huis.

Bouwrente zit dus niet standaard inbegrepen in je hypotheek, dit en een bouwdepot zou je dus extra bij moeten lenen.

3. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen. Moest even weer hard nadenken, het is bij ons alweer 3 jaar geleden.

Je hypotheek gaat in op het moment dat je de koopakte bij de notaris hebt getekend. Omdat het geld van de hypotheek niet meteen wordt overgemaakt, wordt het in een depot gestort. Over het bedrag dat in depot staat, ontvang je rente, tegen hetzelfde tarief als dat je betaalt over je hypotheek. Als er dus nog niks is overgemaakt vanuit je depot, is de te betalen en te ontvangen rente dus gelijk.

Dan begint de bouw van het huis en ga je termijnen aan de bouwer betalen. Eerst de grond, later aanbetalingen van de bouw.

Het te betalen bedrag aan hypotheekrente wordt nu dus groter als het te ontvangen bedrag aan rente over het depot. Je kunt ervoor kiezen deze bedragen zelf over te maken elke maand (in het begin is dit nog niet zoveel, maar het wordt steeds meer als er minder geld in je depot zit). Maar je kunt deze bedragen ook meefinancieren. Dit gedeelte is alleen niet aftrekbaar voor de hypotheekrente aftrek. Als je ze meefinanciert, wordt dit bedrag maandelijks ook van je depot betaald.

Van de bouwer ontvang je elke keer een factuur, die je kunt declareren bij de hypotheekverstrekker. Zij maken dit geld dan over vanuit je depot.

Een rekenvoorbeeldje (let niet op de bedragen, ik heb geen zin precies de rente te berekenen en heb geen idee wat de rente op dit moment is):
    Je leent 250.000 en betaalt hierover 5%, dat is 12.500 per jaar, dus 1.041 euro per maand.

Als je depot dus nog vol is, betaal je 1041 maar ontvang je ook 1041, dus per saldo gaat er niks vanaf.

Als je dan de eerste termijn, zeg 50.000,- laat overmaken, is je depot nog 200.000. Je betaalt dan rente over 250.000 (je hypotheek) en ontvangt 5% over 200.000. Dat is 10.000 per jaar en 833 per maand. Je moet over die maand dan dus 1041 - 833 = 208 euro betalen (of uit je depot laten betalen).

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd?

4. sanell

sanell Bekend lid

Dec 16, 2008
    628
    0
    0
    In je koopcontract staan een bepaald aantal bouwtermijnen en elke keer als er een gedeelte van het huis verder af is dan komt er een termijn vrij om te betalen. Alle termijnen die al verlopen zijn bij aankoop betaal je gelijk van je hypotheek, het restant van je hypotheek gaat vanzelf naar je bouwdepot. En ja dan krijg je dus op een gegeven moment een acceptgiro voor een betaalde termijn, die mag je dan zelf betalen van je bouwdepot.:D Dat zijn flinke rekeningen maar je mag ze (gelukkig) gelijk doorsturen naar de bank

Je bouwrente mag je financieren in je hypotheek.
    Het enige waar je erg in moet hebben is dat je de bouwrente niet af kan trekken bij de belasting, omdat die betaalde rente is

Het is zoo leuk om nieuwbouw te kopen:D

5. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    Bedankt voor alle moeite om het uit te leggen!

Maare het is me nog niet helemaal duidelijk ofdat er extra kosten bij komen buiten het bedrag waar je het huis voor koopt...
    (sorry):)

Stel ik koop een huis voor 240.000 "betaal" ik dan hieruit vanuit mijn depot?
    Of moeten wij dan nog extra geld bijleggen (lenen) voor dat depot?
    Dus als we er over een jaar inkunnen, moeten we voor die tijd dan al onze hypotheek betalen?
    dan kom je dus op dubbele maandlasten per maand?

6. twinkle star

Voor de bouwrente en bouwdepot moet je extra lenen. Koop je een huis van 240.000 komen daar de bouwrente of eventueel bouwdepot voor een keuken er nog bovenop.

7. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Dat is dus de bouwrente die je mee kunt financieren (althans dat was idd altijd zo, zou je nu goed moeten navragen maar lijkt me wel). Dan worden de dubbele maandlasten van het depot betaald en ga je pas daadwerkelijk van je eigen rekening betalen als je de sleutel krijgt.

8. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

Jul 1, 2009
    2,310
    0
    0
    owkeej nu wordt het me meer duidelijk...
    voor die bouwrente neem je dus een hogere hypotheek...
    Zodat je dat op die manier kunt betalen....

IS het veel? die bouwrente? gemiddeld genomen?
    Moet je daarvoor 10.000 /20.000 of 40.000 extra voor lenen?
    om en nabij dan?

9. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Bij ons was het 10.000,- op een iets hogere hypotheek dan 240.000,-

10. twinkle star

Bouwrente ligt tussen de 6 en 8 procent van de verkoopprijs van het huis. Maar je moet er rekening mee houden dat de bouw uitloopt en je dus wat maanden extra moet betalen. Dit moet je vooraf goed regelen anders moet je dit uit eigen zak betalen.

Ik weet niet of jullie huis compleet met badkamer, keuken en toilet is (dit was bij ons niet zo) dan komen deze kosten ookp nog bovenop de hypotheek.

11. Fairy Tale

Fairy Tale Fanatiek lid

May 23, 2007
    2,486
    7
    38
    Mag dit ook bij een casco huis niet meer meegefinancierd worden? Da's wel raar, bij ons werd het huis standaard zonder keuken opgeleverd. Daar had je niet eens de keus.

12. Locusta

Locusta Niet meer actief

Juist. Houd er rekening mee dat als het huis er staat voor 240.000 euro, dat meestal casco is. Dat wil zeggen kaal opgeleverd: zonder keuken, badkamer, toilet, vloeren, bestrating, tuinaanleg, etc. Dat zijn kosten (gemiddeld zo'n 30.000 - 40.000 euro) die nog over de grond en de bouw van het huis heen komen. Overigens kun je die kosten wel mee laten financieren in je bouwdepot/hypotheek.

Spannend! Wij zijn ook aan het kijken naar nieuwbouw en vrienden van ons hebben net een huis neergezet :)

13. Leenislief

Leenislief Fanatiek lid

Sep 30, 2011
    1,765
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hou er ook rekening mee dat je misschien nog meerwerk wil laten doen. Dit kan zijn van een extra stopcontact, verwarming of leiding tot een uitbouw of dakkapel.
    Misschien is het handig om een hypotheekadviseur in te schakelen? Die hebben er verstand van en regelen veel voor je (het is ons goed bevallen).

14. twinkle star

Idd je kunt het wel mee financieren (als dit nu nog zo makkelijk is dan 5 jaar terug) maar dan komt er bijv. 10.000 van de bouwrente en 50.000 bouwdepot bovenop dat maakt dat een huis van 240.000 euro ineens een hypotheek krijgt van 300.000.

15. Locusta

Locusta Niet meer actief

Euh.... Even wat fictieve getallen:
    Wij willen grond kopen voor 60.000 euro. Het huis dat we willen neerzetten heeft een cataloguswaarde van 140.000 euro. Samen: 200.000 euro. Dat huis wordt casco opgeleverd, dus we "moeten" nog 50.000 euro besteden aan een keuken, toilet, badkamer, meerwerk, etc. Totaal komen we dan uit op een hypotheek van 250.000 euro. Of: we hebben een bouwdepot (lees = grote zak met geld ;)) genomen van 250.000 euro, waar we dit alles van gaan betalen.

Tenminste, zo gaan wij dat doen als de boel doorgaat :) En dat kan, aangezien vrienden van ons dat net op dezelfde manier hebben gedaan.

16. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

Dec 26, 2007
    4,849
    0
    0
    Je vergeet de bouwrente.

ts: ons voorbeeld. Casco huis 300.000. Bouwrente 20.000 euro (1,5 jaar bouwtijd, bouwrente moet je ruimer incslculeren aangezien de bouw vaak uitloopt. 50.000 euro keuken, badkamer, toilet en meerwerk. Hypotheek 370.000 euro. Ook handig om een goed bedrag aan spaargeld te hebben. Een nieuwbouwhuis is vaak duurder dan je verwacht.

17. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Waar je ook rekening mee moet houden is dat je een levensverzekering die aan de hypotheek is gekoppeld (hoeft niet altijd) ook al meteen moet gaan betalen. En dat kun je dus niet meefinancieren. Bij ons (met hogere bedragen) is dat 250 euro in de maand. Ik denk dat het meefinancieren van de bouwrente etc niet zo'n probleem is omdat je 110% kunt lenen. Ook het extra lenen voor keuken, vloer etc zal niet zo'n probleem zijn omdat dat waardevermeerderend is (huis zonder die dingen is niet veel waard ;) ).

Mijn tip is vooral om te letten op alle extra opties die je wilt. Als je een nieuwbouwhuis koopt, dan is praktisch alles extra (meerwerk). Stopcontactje extra... 400 euro... etc. Hou dat dus goed in de gaten. Meestal kun je ergens wel inzien hoe duur het meerwerk is. En hou er ook rekening mee dat minderwerk je bijna nooit veel op levert...

Ik heb toen alles in excel bijgehouden met mijn budget erbij. Ik had een maxbedrag en daar ben ik niet overheen gegaan (met wat kunst en vliegwerk :) )

18. twinkle star

Idd mee financieren is mogelijk maar het maakt je hypotheek hoger dus hogere kosten in de maand. Lastig is ook wel dat de hypotheek zo veel hoger wordt dan van te voren ingeschat dat het dan de vraag is of je zo'n hoge hypotheek kan krijgen maar vooral ook wil dragen in deze tijd. De extra geleende kosten zijn zo ff minimaal 80.000 euro meer als het huis in eerste instant leek te kosten.

Vergeet ook niet dat het aankleden van een nieuwbouwhuis veel geld kost. Overl gordijnen, alle muren gedaan, alle vloeren gedaan enz. Als je een huis van een ander koopt is vaak de wand gestuckt ( of hoe hè dat ook schrijft), ligt er tegenwoordig overal laminaat, en hangt er soms wat voor de ramen. Ook de tuin is een flinke kostenpost.

Wij hadden het geluk dat ons huis al gebouwd was maar niet bewoond. We hoefde geen kk te betalen en geen bouwrente (wilde ze wel maar onderhandeld omdat het huis al stond). Omdat het een mode woning was lagen de vloeren en waren de wanden gedaan maar wat gaat er alleen al een hoop geld in de tuin en gordijnen zitten.

Share This Page