Ik had niets in huis aan baby voeding ... Tis anders snel genoeg opgehaald bij de nachtapotheek ... En voor mij was t misschien maar goed ook dat ik t niet in huis had anders had ik namelijk allang de 4e dag over gegaan op flesvoeding ...
Nee ik haal zeker niks in huis. Zoals iedereen al zegt; je kunt het zo kopen en anders heeft de kraamhulp wel.
Je kan er ook voor kiezen om te kolven als BV niet gelijk lukt. Kolven heeft het voordeel dat de BV wel op gang komt en dat de baby toch de voeding krijgt die je in de eerste instantie zelf gekozen had. Mijn jongste hapte niet goed doordat ik enorme stuwing had. Mijn eerste had hier ook last van, maar toen ben ik eigenlijk gelijk KV gaan geven. Bij mijn jongste ben ik gelijk gaan kolven. Zo'n 20/30 cc maar per voeding, dan was zijn ergste honger gestild en kon ik opnieuw proberen hem aan te leggen. Hij was dan niet meer zo overstuur. De kraamhulp heeft vaak een kolf bij zich, dan kun je een soort "handset" lenen zodat je die kolf kunt gebruiken. Je hoeft dus echt niet gelijk een hele dure kolf aan te schaffen. Je kan ook een kolf via de thuiszorg lenen.
ik had 2 van de kant en klare melkpakjes in huis van nutrilon. gewoon de standaard 1. heb bij nando op den duur moeten bijvoeden en vond het wel fijn dat ik toen wat extra in huis had. verder geen problemen mee gehad
Ik snap eigenlijk niet waarom heel veel mama's bij gaan voeden met KV. Vaak zijn de problemen met BV dat je het gevoel hebt dat er niet genoeg melk is voor de baby. Dit kan je alleen oplossen door heel veel aan te leggen. Daardoor wordt de productie gestimuleerd en zal er meer melk komen. Als je KV gaat geven loopt de productie dus terug en dat is gewoon zonde! Kolven is ook gewoon een heel goed alternatief. Zeker als je kindje niet goed 'hapt' of als je last hebt van kloven of extreme stuwing. Ik vind het zo jammer dat veel kraamverpleegkundigen dit niet stimuleren en maar met een flesje KV aankomen.....
Ben het helemaal met je eens maar denk dat het voornamelijk uit onwetendheid, onzekerheid en bezorgdheid is. Ik was erg blij dat ik zelf al veel gelezen en opgezocht had over BV, anders zou hier vanaf dag 3 ook KV zijn bijgegeven door de vk.
Het is inderdaad een beetje 'krom' geformuleerd door mij, want aan de ene kant snap ik het wel. Als je als nieuwbakken mama de tip krijgt om bij te voeden met KV dan doe je dat ook. Of je moet van te voren veel gelezen hebben of naar een BV bijeenkomst zijn geweest. En natuurlijk scheelt het ook heel veel welke VK of kraamverpleegkundige je treft. Bij mijn eerste was ik totaal op van de bevalling, weigerde ze (door hoofdpijn van de vacuum) om te drinken bij mij. Ik heb het toen na 2 dagen ook al opgegeven. Terwijl ik enorm veel voeding had. De vk en kraamverpleegkundige zagen ook wel dat ik de energie er niet meer voor had, maar als ik een kraamverpleegkundige had gehad die me goed had 'leren' kolven die eerste paar dagen was het een heel ander verhaal geweest. Dan had ik dat kunnen doen en had ik na een paar dagen meer energie gehad om toch nog de BV te gaan proberen. Maar ja, dat is achteraf natuurlijk allemaal makkelijk praten. Nu heb ik gewoon veel meer ervaring en heb ik praktisch geen hulp nodig. Als ik straks weer last van kloven krijg of enorme stuwing staat mijn kolf al klaar, KV komt er bij mij niet in!
(heb helemaal geen reacties gelezen, dus reageer alleen op de beginpost - sorry als ik in herhaling val ofzo!) Wij hadden vantevoren helemaal geen voeding in huis gehaald. Toen er bijvoeding 'nodig' was, hebben we op aanraden van de kraamverzorgster Nestle NAN HA 1 gehaald, omdat deze qua smaak blijkbaar het meest op BV lijkt (? heb 't niet zelf geprobeerd, dus neem maar aan dat het waar is, hahaha). Deze beviel ons erg goed, dus toen ik stopte met BV zijn we die blijven gebruiken.
Tja, hier heb ik onze dochter de eerste 2 dagen geen bv kunnen geven ivm opname en de toestand van ons beiden. Ik was enorm verzwakt en kreeg er ook geen druppel uitgekolft. Toen we thuiskwamen na 2 dagen druk aan het kolven en aanleggen geslagen maar er kwam nog steeds amper wat dus we hebben toen 2 keer een flesje gegeven omdat ik totaal oververmoeid was en onze dochter uitgehongerd en bleef huilen.. uiteindelijk is het wel goedgekomen hoor . Iets bijvoeden hoeft niet direct het einde te betekenen, maar soms kan je gewoon niet anders.
ik moest bijvoeden omdat mijn tepels zo zwaar onstoken waren dat ik al fultime moest kolven. door het kolven ging de voeding iets achteruit waardoor ik moest bijvoeden. heb met extra kolven de productie weer iets kunnen opschroeven en heb met 2 a 3 x per week bijvoeden met kv toch nog in totaal 3 maanden borstvoeding gegeven. ik kreeg toen z'n zware borstontsteking dat ook kolven niet meer lukte en ik wel moest stoppen vanwegen de pijn en vermoeidheid. naast fultime kolven moest ik hem ook gewoon nog fultime de fles geven. dag en nacht kolven en geven en het liefst vers net gekolfde melk. heb het dan niet over pijnlijke tepels wat al snel gebeurd bij borstvoeding maar korstvorming en naast melk ook veel bloedverlies bij het voeden. zag er vies en onsmakkelijk uit. aanleggen ging niet meer en heb echt staan huilen bij het voeden van de pijn. dit probleem heb ik bij alicia nooit gehad met het voeden. we hebben hulp ingeschakkeld en ben geholpen met aanleggen maar nando kreeg het niet geleerd goed te happen en gebruikte zijn tong verkeerd. na een tijdje kolven kwam ereen borstonstekking bij en ook pus uit de tepels wat voor mijn aangaf dat het echt genoeg was geweest. kolven deed enkel in het begin even pijn en maar zodra de melk stoomde ging het gelukkig redelijk. ben blij dat ik kv erbij kon geven als dit nodig was. ik stond 2x snacht op om te kolven maar soms kreeg ik 50cc uit bijde borsten en soms 200cc uit bijde borsten. kv in huis vond ik dus mijn redder in nood.
Bijvoeden is soms echt wel nodig, bv. na een keizersnede of als een kindje teveel afvalt. Mijn kraamhulp wist dat ik echt niet met kunstvoeding wilde bijvoeden, Lisa viel de eerste dag veel af en ze zou me helpen de verloskundige te overtuigen dat bijvoeden niet nodig was . Maar Lisa viel verder helemaal niet meer af dus het was ook echt niet nodig.
Ik lees nu de opmerkingen over dat bijvoeden: Ik wilde het eigenlijk ook helemaal niet, maar de kleine viel in het begin dusdanig veel af dat ik wel moest. Je kunt aanleggen wat je wilt, maar als het er gewoon net te lang over doet om op gang te komen (mede door enorm slechte begeleiding in het ziekenhuis!), heb je simpelweg dikke, vette pech! Achteraf had het niet gehoeven, want vanaf de volgende dag groeide hij gemiddeld 100 gram per dag gedurende de rest van de tijd dat de kraamverzorgster er was, maar ja, dat wisten we vantevoren natuurlijk ook niet.
Vaak heb je geen keus. Hier ook bijvoeden op medische indicatie van de kinderarts, omdat ze binnen twee dagen al 10% was afgevallen, te zwak was om te zuigen aan mijn borst en problemen had met haar glucose. Door het gewichtsverlies werd ze steeds apathischer en kwam ik er door kolven en wegen achter dat mijn productie de eerste twee dagen nul was. Ik heb gewoon mijn eigen kindje laten verhongeren . Ik kolf momenteel elke twee uur, heb hulp van een lactatiekundige en nog produceer ik te weinig om volledig moedermelk te geven. Ik voel me er ontzettende klote onder dat ik mijn kindje door te weinige productie geen goede start heb kunnen geven, waardoor ze haar eerste vijf dagen in het ziekenhuis heeft moeten doorbrengen. Ik denk dat heel veel mama's echt wel de moeite doen en niet zomaar de kunstvoeding pakken, maar soms heb je niks te willen.
Even een hart onder de riem voor je hoor! Zo te lezen heb je er alles aan gedaan en doe je er nog steeds alles aan, en heb je nu geen andere keus dan bijvoeden. Ik neem mijn petje voor je af. Vergeet niet: elke druppel moedermelk die je baby krijgt is meegenomen, ook al is het bv. maar 1x per dag. Ze krijgt dan toch de antistoffen van je mee bijvoorbeeld. Dus je doet niet voor niks zoveel moeite! Die minder goede start en die 5 dagen ziekenhuis zijn heel jammer maar echt niet jouw schuld. Er hebben gewoon teveel dingen tegelijk tegen je gewerkt. Als ze wat later was gekomen was het misschien ook nog heel anders gegaan, je weet het gewoon nooit. Enorm balen dat het zo gelopen is, maar laat er de roze wolk maar niet teveel door overschaduwen. Daarbij, je mag best een beetje lief zijn voor jezelf na een zwangerschap en bevalling. Je hebt ff de marathon gelopen in een paar uur tijd . En dan staat je hele wereld op z'n kop met zo'n klein meisje erbij, het kost ook tijd om te wennen aan dat alles. Paar tips nog... Ik weet niet of je lactatiekundige het al heeft gezegd (ik heb niet de hele topic gelezen) maar er bestaat een neusspray met oxytocine, daarvan krijg je een snelle en goede toeschietreflex. Hielp mij enorm als ik moest kolven, vooral op mijn werk. Je hebt er wel een recept voor nodig. Veel rust kan ook helpen, manlief de boel laten runnen en de baby verschonen etc. en jij alleen rusten en voeden. Veel huid op huid, baby dichtbij je zodat ze meteen kan drinken als ze honger heeft. Is er ook naar het aanleggen gekeken? Ach, dat doe je vast allemaal al. Sorry, ik ben een ouwe bemoeial Dat het enorm balen en verdrietig is als je geen BV kunt (blijven) geven weet ik uit eigen ervaring, ik moest er bij de jongste na een aantal weken mee stoppen omdat ik medicijnen moest slikken die echt niet samen gingen met BV (heb het heel goed uitgezocht en echt, het kon niet). Ik heb er dagenlang om lopen huilen, vond het vreselijk en vond dat ik mijn kind dat niet aan kon doen. Maar het moest. Mijn baby zou immers ook niks hebben aan een mama die niet gezond meer is. Daar zou nog langer BV geven niet tegen opwegen. En na een dikke week tobben met een kind dat de fles helemaal niet snapte ging het opeens goed, en bleek ze ook te groeien op flesvoeding (dat wist ik natuurlijk best, maar hee... je bent fanatiek of je bent het niet ). Soms heb je inderdaad niks te willen, helaas. En dan is het maar goed dat er kunstvoeding bestaat... Sterkte!! Ik hoop heel erg voor je dat het over een tijdje toch makkelijker gaat lopen met de voeding, en zo niet, dan wordt ze echt heus ook groot met de fles!
Ik moest inderdaad ook bijvoeden met KV omdat zoonlief te veel afviel. Hij zat op de grens van 10 procent en dan is de keuze ziekenhuis of KV snel gemaakt hoor. Overigens was er maar 3 keer 10 a 20cc nodig geloof ik, toen kwam mijn borstvoeding dusdanig goed op gang en kreeg hij eindelijk meer binnen dan ie er weer uit gooide (hij spuugde ook erg veel, met grote bogen).
@Tink dank je wel voor je lieve berichtje. Ik had het er inderdaad best moeilijk mee, maar met dank aan dagelijks contact met de lactatiekundige en een schat van een kraamverzorgster ben ik weer wat positiever gestemd. Inderdaad pas ik alle tips al toe en het lijkt zijn vruchten af te werpen!! We zitten eindelijk weer een positieve spiraal en vandaag heeft ze weer voor het eerst met succes uit de borst gedronken. Ik ben helemaal happy en morgen ga ik haar weer op verzoek aanleggen en bijvoeden aan de borst dmv slangetje. Ben dit topic wel wat aan het vervuilen . Even on-topic, hier gebruiken we hypo-allergeen en het bijvoeden van kunstvoeding doen we nu nog met een speciale fles (breast flow).
Ik vervuil nog even mee door . Fijn dat het vandaag beter ging! Hopelijk gaat die positieve spiraal lekker doorzetten. Jij en kleinemeisje raken ook steeds beter op elkaar 'ingespeeld' naarmate de dagen voorbijgaan. Sommige kindjes zijn natuurtalenten en weten meteen precies hoe ze die borst leeg moeten krijgen, anderen doen er een tijdje over om het te leren (hier ook 2 van de 4). Maar de meesten leren het uiteindelijk echt wel. Dat zegt niks over hoe lang ze uiteindelijk BV zullen krijgen trouwens, een van die minder goede drinkers heeft ruim 2 jaar van me gehad... . Kan zomaar. Dat slangetje is ook een goed plan, zo is er in elk geval weinig kans dat ze last krijgt van tepel-speenverwarring. Een goeie kraampleeg en lactatiekundige zijn trouwens goud waard! Je doet het super!! Zet 'm op . En een knuffie voor je lieve dochter!