Kindje vast laten houden door andere mensen?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door DeeLighT, 11 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Bij ons hebben alleen de opa's en oma's haar vast gehad en oom en tante van onze dochter.
    Verder willen wij niet dat ze "doorgegeven" wordt (m.n. ivm teveel prikkels).

Zijn wij te beschermend?
    Vanaf wanneer mocht iedereen jullie kindje vasthouden?

2. tjoebie

tjoebie Actief lid

1 jan 2009
    215
    1
    0
    Rotterdam
    Ik was eerst ook van plan om haar niet aan iedereen te geven, maar dat is achteraf gepraat. In de praktijk hield eigenlijk alle bezoek haar vast als ze niet sliep.
    Soms wel vervelend maar misschien zwak ik vind het dan weer lullig om nee te zeggen..
    Nu vind ik het niet erg meer ze is nu 6 maanden, en ze laat het vaak genoeg al merken als ze niet bij iemand wil haha.;)

3. Stormpie

Stormpie Lid

18 apr 2009
    30
    0
    0
    Ik heb er ook moeite mee dat iedereen haar vast wil houden,, ze is nog maar een weekje oud.

Ik heb het zelfs als mn moeder haar vast wil houden. Weet het , het is een beetje te maar ik vind het niet fijn, ze is nog zo klein!

4. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Wij hebben een kraamfeest gehouden en daar hebben alleen wij en mn moeder hem vastgehad...verder hebben onze ouders en broer en zussen hem vastgehad tijdens de kraamtijd...verder eigenlijk niemand...pas toen hij 4 weken was ongeveer...
    Maar als mensen het gevraagd hadden weet ik niet of ik het erg had gevonden hoor...op het kraamfeest wel...maar verder kwamen alleen mensen langs die ons heel erg naast staan...

5. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

De bevalling duurt voor mij nog even, maar zoals ik er nu over denk mag de kraamvisite hem/haar gewoon vasthouden. Mits ze verkouden oid zijn, dan vraag ik even uit de buurt te blijven.
    Maar goed, zo denk ik er nu over. Wellicht als ik straks bevallen ben, denk ik er heel anders over.

Als ik op kraamvisite ga, vraag ik overigens nooit of ik de kleine vast mag houden. Ik wacht gewoon tot ze mij vragen of ik de kleine even vast wil houden en als dat niet gevraagd wordt dan maakt het me ook niet uit.

6. joseph

joseph Lid

28 jul 2009
    19
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lastig vind ik dit. Bij mijn eerste hebben we haar door iedereen die op bezoek kwam vast laten houden. Achteraf had ik daar spijt van. Gewoon een gevoel, ze heeft de eerste vier maanden alleen maar gehuild (maar er is geen medische oorzaak gevonden) en achteraf vraag ik me af of het kwam omdat ik haar door iedereen vast liet houden (we hebben heel veel bezoekjes gekregen). Bij mijn tweede geef ik een kraamfeest om voor zowel de baby als voor ons gezin de rust te bewaken en daarmee voorkomen dat de baby door jan en alleman wordt vastgehouden.
    Dus nee, ik vind je niet te beschermend. Wat ik zelf een goede tip vond, toen ik bij familie op kraambezoek kwam lag er midden op de lage tafel een commodekussen met daarop de baby. Ik vond het eerst een beetje raar maar eigenlijk heel handig. De visite kan je kindje goed bekijken (want dat willen "ze" graag) en de hint was voor mij gelijk duidelijk dat het kindje zo express werd neergelegd zodat je vanaf de bank goed kon kijken zonder het vast te houden.

7. MamavEsmee

MamavEsmee Niet meer actief

Hier hebben goede vrienden en familie haar wel meteen vast gehouden, sommige mensen kregen haar bewust niet vast omdat ik wist dat ze vies etc zouden zijn... brrrr...;)

Over het algemeen vond ik het niet erg.. Alleen sommige mensen konden haar wel uit je handen kijken/grijpen.. ( schoonma) dan hield ik haar gewoon lekker zelf vast.. Het is geen pop he..:D

Nu gilt Esmee zelf wel als ze niet meer op schoon wilt ( umh.. als je haar al op schoot krijgt..:D)

Doen wat je goed voelt!!;)

8. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt natuurlijk.
    Maar als ons meisje er is, en ze is wakker mogen ze haar van mij gerust vasthouden hoor.
    Ik vindt het zelf ook erg leuk als ik op kraamvisite ben en ze vragen of ik de baby even wil vasthouden, maar zal er zelf nooit om vragen dat niet.
    Ik zal er persoonlijk geen probleem over maken.
    En als we bezoek krijgen komen er bij ons toch niet meteen 10 man over de vloer.

9. Eline078

Eline078 Bekend lid

15 dec 2008
    571
    3
    0
    Zwijndrecht
    het ligt natuurlijk aan je kindje maar mijn zoontje is echt van hand tot hand gegaan en hij vond het prima. maakte hem echt niet uit wie hem trooste of eten gaf als hij dat maar kreeg waar hij behoefte aan had.

kan me ook bij een term als overprikkeld niet zoveel voorstellen. denk dat dat veel aan je eigen houding ligt. mijn zoontje reageert heel sterk als ik bijvoorbeeld wat nerveus ben of me niet helemaal lekker voelt. als je je zo voelt als je hem aan een ander geeft kan het zijn dat hij daarop reageert. als je er relaxt mee omgaat en hem niet elke 5 minuten aan een ander geeft (als hij rustig is bij iemand laat hem dan ook daar gewoon ff liggen) is er denk ik weinig aan de hand.

toen hij nog geen 2 maanden was ben ik met hem naar een verjaardag van mn vader geweest. nou neefjes nichtjes omas opas grootouders, bij iedereen heeft hij geknuffeld en gegeten. niks aan de hand :)

overigens, de eerste 2 weken is hij bij niemand in de armen geweest behalve mij, de kraamverzorgster, de oma en de papa. ik heb bijna 2 weken niks gekund na de bevalling en is er verder ook geen enkel bezoek geweest. denk dat dat heel erg heeft geholpen. de eerste 2 weken was het echt heeeeel rustig voor hem en is er verder ook geen bezoek geweest. denk dat dat er wel een groot aandeel in heeft gehad.

10. zustertje

zustertje Niet meer actief

Wij hebben nog geen kindje maar als het zover is mag iedereen hij/zij vasthouden tenzij hij/zij wakker is.
    Wij vinden hetzelf ook super leuk als je op kraamvisite komt en je mag het kindje vasthouden anders is het zo een ''kaal'' bezoek :D

11. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Ik denk ook dat je zelf heel goed aanvoelt of ze behoefte hebben aan al die aandacht. Je hebt helemaal gelijk als het teveel prikkels zijn. Het ene kindje is gevoeliger als het andere kindje.

Ik heb ze wel vast laten houden. We hebben de kraamvisite ook heel uitgespreid. Dus niet veel mensen op en dag. Ze gaf ook niet aan dat ze het niet fijn vond. (de eerste week lag ze in het ziekenhuis en hebben alleen de oma's en opa's haar vast gehad.

12. Isademi

Isademi VIP lid

3 jun 2008
    11.327
    2
    0
    Thuisblijfmama
    Zuid Oost Brabant
    bij ons heeft altijd iedereen onze kindjes vast mogen houden haha ik prop ze gewoon in je armen als je niet durft :p (mijn vriendin vond het heb gewoon onze dochter aan haar gegeven en ze vond het keileuk!) ook flesje mag iedereen geven alleen door het spugen wil niet iedereen dat maar bv voor de nacht doen wij het alleen..

Ik heb nog nooit last ermee gehad en heb totaal niet eenkennige kids (al is de jongste nog wat jong om te oordelen) maar ze gaan zo naar iedereen en zijn altijd happy..

Je geluk word groter als je het leert delen is mijn motto, een kindje is een geschenk van de wereld en mag je best met andere mensen delen, van dat mijn en dijn word niemand vrolijk lijkt mij..

13. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

je hebt wel gelijk maar het geldt zeker niet in alle gevallen. een kindje dat met een vaccuum of tang is geboren of anderszijds een zware bevalling heeft gehad is toch vaker snel overprikkeld..hoe relaxed je als moeder toch bent.

hier geef ik mijn zoon alleen uit handen als hij niet slaapt en hij vindt het prima. hij laat zich wel alleen troosten door papa of mama.

14. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    En toch is het per kindje heel verschillend, mij schoonzus heeft er twee, de eerste was heelmakkelijk en is ook door iedereen wel vastgehouden, maar de tweede raakte echt snel van slag als ze niet in de armen van mama of papa lag, dus in dit geval was het echt wel het kindje wat aangeeft of het wel of niet kan.

Wat betreft ons kindje, ik wil in eerste instantie alleen opa/oma/broer/zus laten vasthouden en overig kraamvisite, dat is dan puur kijken hoe wij ons erbij voelen en hoe ons kindje zich voelt, dus geheel afhankelijk van de situatie of ik wel of niet iedereen mijn kindje ga geven.

Ik zelf heb het nooit als storend ervaren als ik op kraamvisite was en de ouders gaven mij hun kindje niet, ik vond dat dat helemaal aan de ouders is, en zou daar ook echt niet teleurgesteld over zijn ofzo. Ik heb mijn nichtje niet eens vastgehad het eerste jaar, en toch was ik de zus van mijn broer, maar het maakt mij niet uit, als kindje het niet trekt, dan is dat toch aan de ouders...en dat vind ik niets te maken hebben met mijn en dijn...maar puur kijken naar je kindje, wat heeft hij/zij nodig!

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Bij ons mocht iedereen Finn meteen vasthouden. Hij heeft alleen een paar dagen in het ziekenhuis gelegen, en toen kon het niet, maar weer thuis ging het goed.

Ik ben van mening dat je kindje er ook makkelijker door word, maarr vind het voor iedereen zijn eigen keuze..als je doet waar jij je goed bij voelt is het ook goed voor je kindje, denk ik;)

16. DeeLighT

DeeLighT VIP lid

9 jan 2007
    8.722
    628
    113
    Het is inderdaad erg afhankelijk van moeder/vader en type kind.
    De reden waarom ik haar niet makkelijk uit handen geef is dat de zwangerschap etc voor mij erg zwaar was, en nu met onze kleine gaat alles zo geweldig!!! Soms kan ik het gewoon niet geloven dat het zo soepel gaat allemaal (slaapt al paar nachten door) en dan ben ik weleens bang dat dingen uit balans raken ofzo.

Ik merk wel dat ik steeds relaxter wordt...het zal vanzelf wel komen denk ik :). Té beschermend zijn heeft ook nog geen kind baat bij gehad he....

17. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Ik had er ook helemaal geen moeite mee om D. aan anderen te 'geven'. Wel hield ik em continue in de gaten. En ik heb een paar keer gehad dat ik vond dat ie wel te lang bij iemand zat, bijv. een tante die erg zat te teuten met hem; dan vond ik het niet leuk meer en wilde em heel graag weer terug, maar dat durfde ik dan niet te zeggen....
    En ik heb ook wel es gehad dat ik em zelf die dag bijna niet vast had gehouden, voor m'n gevoel dan, en andere mensen meer. Zal vast mee zijn gevallen, maar dat vond ik ook niet leuk.
    Ach, en voor de rest ging het eigenlijk altijd goed. D. was makkelijk en viel ook gewoon in slaap in de armen van andere mensen. Dan legden we em in z'n wandelwagen of wiegje.
    O ja, en als hij van te voren al sliep, dan maakten we em niet wakker voor de visite.

Groetjes, Hanna

18. msroxy

msroxy Fanatiek lid

12 dec 2007
    1.040
    0
    0
    Je hebt wel gelijk wbt het reageren op je eigen nerveusiteit, maar hier ging het toch echt niet op hoor.. Zware bevalling gehad en een kindje dat door spanning/pijn slecht sliep en daardoor ook minder prikkels kon hebben. Ik had het niet eens door, maar ze huilde zo veel tijdens de kraamperiode dat er een mevrouw van cb langskwam en die is bijna twee uur gebleven. Uiteindelijk het hele rust en regelmaat idee uitgelegd en daar hoort het niet teveel vast laten houden door bezoek ook bij. Ik wilde er eigenlijk niet aan (vond het slapen in de box, overal mee naartoe nemen ed veel te gezellig) maar het maakte een wereld van verschil hoor. De eerste twee maanden hebben we het dus tot de opa's , oma's en een paar andere mensen beperkt.

Het ligt echt aan het kindje dus, want eigenlijk had ik er helemaal geen moeite mee! Sommige kindjes zijn nu eenmaal wat prikkelgevoeliger (misschien door lichamelijke oorzaak, maar misschien ook een beetje karakter) en ik persoonlijk vind het een beetje vervelend als er dan gezegd wordt dat het mijn eigen schuld is.

19. Mirro

Mirro Fanatiek lid

27 dec 2007
    1.782
    30
    48
    Wij hebben de kleine vanaf dag 1 ook aan andere gegeven. Hij heeft nooit ergens last van gehad en ook nu (ruim 9 maanden later) heeft hij zelden last van eenkennigheid.
    Ik weet niet of het er mee te maken heeft, maar ik heb er dus positieve ervaringen mee.
    Als mn volgende laat merken het niet fijn te vinden, zou ik het niet weer zo doen, maar in principe wel!

20. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Nena is van hand tot hand gegaan! Ze is nog heerlijk makkelijk en vind het geen probleem om bij iemand anders te zitten, maar als ze dat wel vind dat geeft ze dat ook heel duidelijk aan! hihi!

Als nou bleek dat ze overprikkeld raakte oid dan had ik het uiteraard niet gedaan! ;)

Deel Deze Pagina