Beste verloskundigen, Ik ben nu ongeveer 5 weken en 3 dagen zwanger, maar ben wel een beetje bezorgd. Ik ben namelijk een tijdje gestresst geweest en nu ik zwanger ben heb ik ongeveer anderhalve week last gehad van dwangneurose, ben hier flink mee bezig geweest, wat natuurlijk niet verstandig is en op dit moment doe ik het ook niet meer. Het is iets (de dwangneurose) waar ik vroeger ooit last van heb gehad, maar nu niet meer, ben er zelf helemaal vanaf gekomen, alleen sinds ik weet dat ik zwanger ben is dit een beetje terug gekomen, simpelweg omdat ik een erg bezorgd type ben en hoop dat alles goed is en blijft gaan met ons kindje. Nu is mijn vraag dus; Kan dit invloed hebben gehad op de ontwikkeling van ons kindje of op het ontwikkelen en gaan kloppen van het hartje? Dus dat het hartje daardoor niet gaat kloppen? En de stress die ik hiervan gehad heb, is dat erg? Ik hoop van niet, ik ben nu in ieder geval weer ontspannen en heb geen dwang meer, moest gewoon even mezelf tot de orde roepen. Ik wil nu lekker gaan genieten van onze zwangerschap. Bedankt alvast voor uw antwoord!
Hoi MamaMiaatje, wat fijn dat het nu al weer een stuk beter gaat. De stress die je hebt ervaren de afgelopen weken, hebben voor zover bekend zo pril geen invloed op de ontwikkeling van het kindje. Met name niet omdat het nog zo pril is en de placenta het kindje zeker nog niet voor 100% voedt; dat doet het dooierzakje. Door stress zouden vaatjes in de placante kunnen knijpen en minder voedingsstoffen bij het kindje kunnen brengen. Maar dat is zo vroeg niet aan de orde, dus geen zorgen. Groetjes Brigitte
Dank voor je antwoord, het stelt me al iets geruster. Dus het kan ook geen invloed hebben op het wel of niet gaan kloppen van het hartje van ons kindje? Daar kan je lijkt mij toch geen enkele invloed op hebben, is toch altijd genetisch bepaald? Sorry, voor weer een vraag, maar ja, het maakt me natuurlijk toch wat onzeker.
hoi nee je hebt zelf ook geen invloed op het gaan kloppen van het hartje. Maak je geen zorgen dus. Mirjam