kraampakket, de inhoud.....

Discussion in 'Zwangerschap' started by Liiaatje, Mar 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Liiaatje

Liiaatje Actief lid

Oct 8, 2010
    214
    0
    0
    Hi,

vandaag had ik de intake van de kraamzorg op bezoek.
    Ze heeft me heel wat tips gegeven en informatie.
    Ook over het kraampakket..

Mijn kraampakket wordt niet vergoed door de verzekering,
    Geen probleem, dan haal ik wel 1 uit de winkel.
    Bij prenatal. Kost ongeveer 30 euro toch....??

maar ze zegt je zult zien vd prenatal, dat er heel veel in zit waar je niks aan hebt of niet eens gebruikt.
    Dus heeft ze een hele lijstje voor me opgeschreven wat ik dus wel nodig heb... en gewoon los kopen.. en bespaar je je geld.

(ff in eigenwoorden snel)
    - alcohol 80% en gaasjes (voor baby naveltje)
    - dekzijl voor de matras (vanaf 37 weken ivm vruchtwater)
    - digitale thermometer
    - ijzeren kruikfles + hoes
    - kraam verband 2 pakken en daarna gewone maandverband.

Dames, wat zat er in jullie kraampakket en hebben jullie nog meer tips?? wat je nodig hebt.. en wat hebben jullie niet nodig gehad wat in het kraampakket zat..?

xx Liefs Liiaatje

2. gillian2009

gillian2009 Bekend lid

Feb 10, 2009
    727
    0
    0
    #2 gillian2009, Mar 11, 2011
    Last edited: Mar 11, 2011
    hoi lilaatje,
    Het ligt er ook helemaal aan of je thuis of in het ziekenhuis gaat bevallen. Als je thuis bevalt heb je veel meer nodig. Ik heb jaren id kraam gewerkt en zelfs als iemand niet thuis beviel zaten er dingen in die je goed kon gebruiken.
    Je zou prenatal even moeten bellen want ik weet niet hoe duur het is. Bij de apotheek kun je ook terecht weet ik. Ik heb een pakket van Menzis dus die werd vergoed.
    Even uit mijn hoofd:
    -Bij ons moet je officieel 2 aluminium kruiken en 2 hoezen hebben
    -2 dig. thermometers ( baby en moeder)
    in het pakket zitten:
    -2 navelklemmen baby
    -zeiltjes ( voor thuisbevalling, om op te zitten liggen ivm bloedverlies -en handig als isolatie voor koude baby gebruikt door je kraamverzorgende dan.
    -breekwatten
    -zeiltje voor in bed voor je gebroken vliezen
    -70% alcohol
    -steriele gaasjes
    -handen wassen zonder water gel desinfecterend
    -kraamverband extra breed en een wat smallere. je kunt beter zolang je nog bloed en hechtingen hebt en lekker thuis bent die dikke kraamverband gebruiken.Zit niet lekker maar er zit geen plastick in verwerkt. Nieuw verband kun je halen bij apotheek of drogist. Als je te snel gewoon maandverband gaat gebruiken waar dus plastick in verwerkt zit, kan de boel gaan broeden en ontsteken als je hechtingen hebt. De boel moet een beetje luchten. Maar dat is aan jezelf natuurlijk.
    -rolletje tape ( die wordt niet vaak gebruikt. voor katoenen luiers of kleertjes vast te tapen vd achterkant bij wikkelvestjes en ik heb het een keer moeten gebruiken voor een armpje v.e. baby maar wordt niet vaak gebruikt)

eh hoop dat ik niks ben vergeten. nadenken kost moeite als je zwanger bent haha. nou dit was het ongeveer bij ons wel.
    Kijk sommige dingen heb je ook niet nodig maar je zou het maar toch in 1 keer wel nodig hebben. bv: steriele gaasjes kun je maar zo in 1 keer nodig hebben bij een bloedinkje aan het naveltje vd baby. wel zo handig dat je dat dan gelijk kan pakken.

Als je dan toch spullen hebt die je over hebt kun je altijd naar stichting babyhope gaan op inet en daar lees je over inzamelpunten waarna je spulletjes naar de arme landen gaan waar ze ze heel hard nodig hebben. Als je dan toch teveel hebt kun je ze beter daar heen doen ipv weg te gooien;)

succes!

3. Daan78

Daan78 VIP lid

Jun 25, 2008
    8,202
    1
    0
    Apeldoorn
    De thermometer, kruik(zak) horen gewoon bij je uitzet. Die zaten iig niet in mijn kraampakket.

Dit heb ik gebruikt uit mijn kraampakket.
    Naja, die matjes dus, stuk of 8 (meen ik)
    Watten
    strechbroekjes (van die netjes)
    Kraamverband
    Alcohol
    (navelklem is thuis dus niet gebruikt, maar zat wel in mijn pakket, heb je wel nodig)

Moet er wel bij zeggen dat ik in het ziekenhuis ben bevallen, eerste stuk thuis en daar zijn ook de vliezen gebroken door de vk.

4. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,184
    113
    Brabant
    ik zou ook onderleggers (celstofmatjes) kopen, is toch wel handig hoor! bij de onderzoeken en de bevalling (en erna, maar dat wil je nog niet weten;))
    en idd, die netbroekjes waren ook fijn, maar niet noodzakelijk!

5. Bri

Bri Niet meer actief

Celstofmatjes zijn onmisbaar, tenminste als je je beddengoed en matras nog langer wilt houden ;)
    Ik had er na de bevalling nog wat over, vond ze toen ook handig met het verschonen van de baby.

Grote matrasbeschermer (ik vond zelf de waterdichte moltons van de Hema veel fijner dan dat knisperende bouwplastic, je legt deze al vóór je uitgerekende datum op je bed voor het geval je vliezen in bed breken en dus slaap je er mogelijk heel wat nachten op. bovendien komen deze moltons nog goed van pas tegen de tijd dat je kind in een groot bed ligt en bijna-zindelijk is, of als hij/zij ziek is en moet overgeven... niet weggooien dus, na de bevalling)

Kraamverband: supersuperdik en breed, en gewoon superdik en breed. (Eén pak écht kraamverband en één pak Kotex Night, om te beginnen; als je lang hevig blijft vloeien kan iemand wel een extra pak voor je halen)

Pak watten

Alcohol 70%

Antibacteriële handzeep (ik zou juist niet die wassen-zonder-water gebruiken, vind dat naar spul voor je huid en volgens mij minder hygiënisch dan goed wassen met water+zeep)

Doe je zelf een lol, en haal ook een tube fijne handcreme in huis. Van al dat wassen met water+zeep krijg je vreselijk droge handen.

Steriele gaasjes, aantal en maat weet ik eerlijk gezegd niet (vraag je vk of je kraambureau)

Digitale koortsthermometer (géén oorthermometer voor de baby, die zijn te onnauwkeurig). Sommige kraambureaus zeggen dat je er één voor jezelf en één voor de baby moet, anderen vinden het geen probleem om dezelfde te gebruiken; je ontsmet 'm toch na ieder gebruik met alcohol.

Navelklem voor de baby (uiteraard). Navelbandjes zijn niet nodig, maar een klemmetje wel.

Volgens mij is dit het wel zo'n beetje vanuit het kraampakket.

6. Sappie25

Sappie25 Actief lid

May 19, 2010
    386
    0
    16
    Ik ben bevallen in het ziekenhuis en heb de volgende zaken toch gebruikt uit het kraampakket;

- Alchol
    - Desinfecterende handgel
    - Zeiltje voor in bed vanaf week 37 i.v.m. vruchtwater
    - Celstofmatjes voor eventueel bloedverlies na de bevalling en later ook gebruikt tijdens babaymassage
    - pak watten; vooral gebruikt om de thermometer steeds mee schoon te maken
    - gaasjes en handschoenen heb ik in mijn eigen ehbo doos gedaan
    - speelkleed en knuffel heb ik natuurlijk aan de kleine gegeven ;)

De overige spullen heb ik allemaal over (dus o.a. navelklemmen 1 pak kraamverband, weggooi ondergoed, schorten, vloeistof voor het naveltje. en ik vergeet ongetwijfeld nog het e.a.

Als je interesse hebt kan ik mijn overige spullen naar je opsturen tegen verzendkosten....

7. Tetje0885

Tetje0885 Actief lid

Apr 17, 2009
    490
    0
    16
    Ik had wel 3 pakken kraamverband nodig! Bij beide kids. Maar je kunt ook manlief er nog een pak bij laten halen als je tekort hebt natuurlijk. ;)
    Ik weet niet of je nog bekenden/familie hebt die net zijn bevallen, maar je kunt ook altijd vragen wie er nog wat over heeft. Vaak blijft er wel wat over, en zo kun je je eigen kraampakket verzamelen. Zo heeft mijn schoonzus een grote tas vol verzameld, helemaal gratis! :)

8. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Als je in het ziekenhuis bevalt moet je dan ook een kraampakket aanschaffen?

9. Chai

Chai Niet meer actief

Hoi,
    Ik heb zelf de artikelen los gekocht gewoon.
    Bij mij werd het wel vergoed maar was het steeds vergeten aan te vragen dus uiteindelijk was ik bang dat ik er te laat mee was en de spullen dan niet optijd zou krijgen. Ik was nog geen 20 euro kwijt volgensmij.

Het is ook handig om vast een pakje boterhamzakjes en pedaalemmerzakjes apart te houden. Die stonden namelijk ook op mijn kraamzorg uitzet lijst, voor het kraamverband en matrasjes als ze gebruikt zijn.

10. Tetje0885

Tetje0885 Actief lid

Apr 17, 2009
    490
    0
    16
    Als je in het ziekenhuis bevalt moet je ook wat in huis hebben hoor. Je hoeft geloof ik geen navelklemmetje en minder matjes in huis te hebben, maar voor de rest heb je het allemaal gewoon nodig. Tenminste....ik wel. Ook als je thuis bent bloed je nog na, en moet je temperaturen etc. Dus ja.

Share This Page