wat moet je allemaal wassen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door KateK, 14 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ik vraag me af of alle babykleertjes ook gewassen moeten worden. Ik heb alles nieuw want het is onze eerste. Het hangt al in een kast en de rompertjes liggen opgevouwen in de kast.
    Ik heb Neutral wasmiddel gekocht en ook neutral wasverzachter omdat het anders zo hard wordt. Ik wil de kleertjes nl ophangen te drogen ipv in de droger aangezien het wel dure kleertjes zijn. De rompers etc mogen wel in de droger natuurlijk.

Mijn vraag is dus, moeten de kleertjes ook gewassen worden, en waarom eigenlijk?

2. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Alles wassen inderdaad, want er zit een chemisch goedje in waardoor ze zo mooi recht hangen in de winkel en zacht voelen.

3. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    oh.. dat vind ik dus zo lekker.. hihi.. dan ga ik er maar aan geloof ik. En wasverzachter zonder parfum, mag dat wel?

4. Onje

Onje Niet meer actief

Na 1 wasmachine vol met rompers sokken kleertjes spuugdoekjes etc etc dacht ok waar ben ik in godsnaam mee bezig!?

Na 1 was dus gestopt en niks meer gewassen. Tot nu toe geen problemen mee gehad en gebruik nu ook gewoon wasmiddel met een heerlijk geurtje.

5. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik heb gewassen:
    - rompers
    - kleertjes
    - sokjes
    - mutsjes
    - hydrofielen
    - beddengoed
    - badcapes

Alles wel gewoon met mijn eigen wasmiddel. De kleertjes/rompertjes/sokjes waren in totaal maar 2 wassen. Het beddengoed/hydrofielen/badcapes waren in totaal 4 wassen. Dus had er 6. En nu ligt alles lekker schoon in de kast te wachten op de baby :D

6. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    ivm allergie voor parfum in beide kanten van de familie hebben we dus nu eerst neutral wasmiddel. Voor het badderen enzo heb ik ook natusan zonder parfum gehaald. Voor de zekerheid. Als het kindje wat groter is en wat meer gewend is kan ik altijd nog proberen om zwitsal oid te gebruiken.

Heb zojuist de eerste machine aangezet met alle roze dingen, dan heb ik nog een wasje met wit en een wasje met wit en gekleurd spul. Dan heb ik nog een wasje met dekens en kleertjes. Maargoed hoeft ook niet allemaal vandaag klaar!
    Ben heel benieuwd.. ben zo bang dat het nieuwe er zo gauw vanaf is..

7. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Wasverzachter zou ik niet gebruiken, gebruik dan een scheutje azijn ipv wasverzachter. En nee... je krijgt geen azijnluchtje aan je was. Maar de azijn zorgt wel voor 1/ het vasthouden van de kleur, 2/ het verwijderen van de laatste zeepresten en 3/het heeft het effect van wasverzachter -> zachte was.

Mbt wat je "moet" wassen? Ik heb gedaan: rompers, kleertjes tm maat 62, hydrofielen, slabbers, spuugdoeken, omslagdoeken, beddegoed.
    Ja het is even werk, maar dan zijn wel alle chemicaliën en vieze vingers etc er af.

Vanaf maatje 68 was ik het niet meer voor gebruik.

8. Mammadoe

Mammadoe Fanatiek lid

3 jun 2011
    2.169
    0
    0
    Amsterdam
    Ik ben deze week ook begonnen met de boel te wasse (wat een werk al die kleine dingentje en hydrofielen!!)
    Ze adviseren al het nieuwe te wassen, omdat daar nog stofrestjes enzo inzitten die het tere babyhuidje kunnen irriteren.
    Maar nu heb ik ook 2 avonden terug alle hydrofielen staan strijken, maar nu zei iemand mij dat ik dit juist niet had moeten doen, omdat ze dan geen vocht meer opnemen????:(:$ Klopt dat?

9. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    @mammadou, het is erg tegenstrijdig. de een zegt niet strijken van de hydrofiel de ander zegt wel. heb je ze in de droger laten drogen of op de lijn? mijn ervaring is dat ze beter water opnemen als ze in de droger zijn geweest. in het begin streek ik ze ook maar daar ben ik nu mee opgehouden. strijk eigenlijk niets meer van de kleertjes, dan blijft het veel te lang liggen en kan ze het straks niet meer aan.

10. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.214
    1.277
    113
    Centrum België
    Hier altijd alles gewassen met neutraal wasmiddel - geen wasverzachter - en buiten sokjes en hydrofieldoeken alles gestreken...

11. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Ik heb alle textiel gewassen en dus ook boxkleed, speeltjes/knuffels van stof en dekens. Gestreken heb ik alle kleertjes, lakens, hoeslakens, hydrofielen doeken en washandjes. De spuugdoekjes, badcapes en sokjes heb ik niet gestreken. Dat strijken doe ik eenmalig om de chemische zooi eruit te halen en zal verder alleen als iets erg gekreukt is strijken en de lakens vind ik gestreken netter staan.

12. Babystew

Babystew Niet meer actief

Hier ook alle knuffels en boxkleden gewassen. Maar onze meid kwam veel te vroeg, anders had ik de knuffels waarschijnlijk niet gewassen. Het is op zich wel hygiënischer, want in een winkel zitten er een hele hoop snotterige peuterhandjes aan.

13. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    ok dat is wel een goede tip alle knuffels en doekjes wassen nog.. heel wat machines gaan er doorheen haha gelukkig eenmalig in zo´n hoeveelheid!

14. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Alle kleertjes, beddengoed, hydrofielen etc. zijn hier gewassen.
    Inderdaad om dat chemische stofje kwijt te raken. Dit kan irritatie veroorzaken en aangezien ikzelf nog al veel huidproblemen heb, neem ik geen risico.
    Ik gebruik trouwens ook neutral wasmiddel EN neutral wasverzachter.
    Strijken doe ik bijna niets (maar heb dan ook geen droger).

15. Tuttie

Tuttie Fanatiek lid

11 jan 2010
    2.855
    0
    36
    ik heb alle kleding, rompers, mutsjes, beddengoed, voetenzak MC, Lodger, Bykay, hydrofielen, spuugdoeken, badcapes etc. gewassen.
    alles ligt hier gestreken in de kast met geurbuiltjes van de Zwitsal :D

16. belgischemama

belgischemama Fanatiek lid

21 mrt 2010
    1.614
    0
    0
    alles gewassen en gestreken, ben er goed optijd mee begonnen...en alles ruikt nog lekker fris. er zit bij vele kleren ook een soort stijfsel in de kleding,als ik voor mezelf of man nieuwe kleren koop was ik die ook eerst, heb liever mijn frisse geur dan die stink geur.

17. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.188
    10.780
    113
    ik was alles wat ik krijg (nog niet zelf wezen shoppen), gewoon met onze was mee en dan in de zak met spulletjes die ik aan t verzamelen ben. Droger heb ik niet, strijken doe ik alleen als t echt moet dus denk dat dat voor kind hooguit een bloesje of jurkje zal worden. We hebben een tweedehands kinderwagen en MC gekocht. De bekleding en voetenzak van MC en wat we los kregen van de Joolz (met name zonnekappen, matrasbekleding) is in de handwas geweest. De niet-losmaakbare stoffen delen van de kinderwagen heeft lief met een reiniger voor autostoelen bewerkt, en de plastic delen van de maxicosi met Dettol spray.

zit er nog mee hoe ik de knuffeltjes zal wassen... tips?

18. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Knuffels gewoon in de wasmachine gewassen. Geen probleem en zien er nog netjes uit :D

19. Anna27

Anna27 Fanatiek lid

7 feb 2011
    2.484
    0
    0
    Ik heb alles gewassen, behalve de knuffels en de nieuwe dekentjes (voor het wiegje). Die katoenen dekentjes gaan namelijk nogal snel 'pillen', en dat vind ik zonde. Omdat er een lakentje tussen het dekentje en het kindje ligt, neem ik die gok.

20. misa

misa Niet meer actief

Hier hebben we eigenlijk alles gewassen.
    Beddengoed, hydrofielen, flanellen luiers, washandjes, omslagdoeken, kleding, rompers, sokken.
    Geen knuffels, maar verder eigenlijk alles. En nog steeds gaat nieuwe kleding eerst in de was.

Deel Deze Pagina