Hoeveel uur kraamzorg bij 2e kindje?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Strandbal, 2 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Over 2 weken heb ik een intake gesprek voor kraamzorg. Alleen ik twijfel over hoeveel uur ik zal opnemen. Bij mijn 1e had ik 3 uur afgenomen en dat was meer dan genoeg, vaak mocht ze ook wat eerder weg.
    Wij wonen niet zo groot dus qua huishouden valt er vrij weinig te doen. Alleen toen had ik maar 1 kind, maar straks heb ik naast een baby ook nog een dreumes rondlopen. Mijn man neemt de kraamweek ook vrij.
    Dus hoeveel uur hadden jullie en wat is jullie ervaring bij een 2e vergeleken met een 1e?

2. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    ik had bij de 1e alles en doe dit nu weer.
    je hebt idd nog een kindje.
    ik wil ook graag dat die genoeg aandacht krijgt.
    en ook er goed bij betrokken wordt.
    en ik zelf het ritme met 2 kinderen onder de knie krijg.
    Misschien ook handig om bezoek tijdens kraam uren te laten komen.
    mijn vriend neemt ws dan de 5 dgn vrij die een vader vrij mag hebben tegeb woordig.
    en hij neemt juist vrij nadat de kraamzorg weg is.
    hij heeft ws maar 2 weken ofzo.
    dus vind het jammer dat hij die meteen opneemt terwijl kraamzorg er 10 dgn is.

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Ik zou bij de tweede kraamzorg genoeg gehad hebben aan 1 uurtje, alleen de controles en de wc schoonmaken ivm open wond was voldoende, ze rest van de twee uur schreven ze in hun boekje

Ook bij de derde.,

Nu bij de vierde denk ik weer maar we moeten wel de minimale drie uur nemen

4. Stiertje73

Stiertje73 VIP lid

27 feb 2011
    5.738
    268
    83
    Ik was de eerste keer erg blij met maximale (+ extra) kraamzorg ivm keizersnee. En nu is er natuurlijk een kleine kans dat het weer een keizersnee wordt, plus dat er al een kleine dame rondloopt die ook aandacht nodig heeft, dus ik neem lekker weer het volle aantal uren.
    Ik heb liever dat mijn vriend pas vrij neemt als de kraamhulp weer weg is. Anders loop je elkaar toch maar in de weg.

5. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ooh dat is ook wel een goede dat hij vrij neemt NA de kraamzorg ipv als ze er ook is.

6. Vogelhuisje

Vogelhuisje Bekend lid

2 apr 2014
    879
    1
    18
    Poeh ik heb bij beide meiden gewoon volledig kraamzorg gehad vond het heerlijk ook voor mijn man dat hij in het huishouden niets hoefde te doen...nu de vierde mijn stiefzoon is er in de vakantie ook... Dus dan is het wel lekker als er een paar extra handen zijn...

Man is wel altijd vrij in de kramwerk heerlijk samen wennen aan het nieuwe gezinnetje...

7. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier bij de eerste volledig (maar wel een aantal keer eerder naar huis laten gaan en de laatste dag laten vallen), voelde me prima en ondanks dat mijn man aan het werk ging, ging het allemaal prima. Bij de tweede 3 uur per dag en mijn man vrij 2 weken aangezien de oudste naar de psz moest, er een hond was en de kraamzorg daar niets voor zou doen. Ze hield zich maximaal een halfuurtje met ons bezig, een halfuurtje met iets schoonmaken en schreef de rest van de tijd. Bij de derde geen kraamzorg: heerlijk vond ik dat. Mijn man was 2 weken vrij en we hebben heerlijk genoten zonder 'vreemde' erbij.

8. kusjes1986

kusjes1986 Bekend lid

24 jan 2015
    830
    0
    16
    NULL
    NULL
    bij allebei 3 uur. ga ik straks ook doen

9. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Bij beide had ik de maximale uren. Maar stuurde haar wel vaak eerder naar huis.
    Zo ga ik het nu weer doen.
    Het is makkelijker om ze eerder naar huis te sturen dan extra uren erbij te krijgen

10. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    hier straks net als bij de eerste 3 uurtjes
    mijn man werkt nu een hoop extra zodat hij straks vrij is

11. Mags

Mags Fanatiek lid

1 nov 2012
    1.198
    0
    0
    Volledige kz net als bij de eerste.

Ik lees hier veel 'de eerste moet ook aandacht krijgen' gecombineerd met 'man neemt vrij als de kz weg is'. De kraamzorg is er niet om op de oudste te babysitten he.... Mijn man is juist ook thuis voor de oudste als de kz hier is, zodat die haar handen vrij heeft voor mij en de baby. Oh, en bij de intake is ook duidelijk gezegd dat de kz er niet is om op de oudste te babysitten.

12. MamaPrinsesje

MamaPrinsesje Actief lid

5 nov 2014
    245
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij eerste geheel kraanvogel gehad. Beviel me prima. Had de uurtjes echt nodig. Vooral door moeite met borstvoeding en omdat m'n man ook van alles moest regelen. We waren samen druk zat met de baby. Dus was erg fijn iemand die m'n broodje smeerde, atofzuigde en een wasje deed naast het controleren van mij en de baby.
    Nu weer voor volledige uren bij onze volgende. Vooral omdat we nog een kleine van 2,5 jaar oud hebben rondlopen die ook aandacht en verzorging nodig heeft. Wel fijn dat er dan iemand bij is om ons te onsersteunen. Zou niet zonder willen!

13. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Wat doet zo'n kraanvogel? :p

14. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier zitten twee kraamzorg bureaus in de buurt, beide doen geen huishouding alleen zorg voor moeder en kind en het schoonmaken van dingen waar je open wond komt dus de wc's en de douche

Oh en het bed maar ons bed is ons heilig daar mogen ze niet aankomen :p

en voor die dingetjes vind ik 3 uurtjes echt meer dan zat

15. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Ik had bij de eerste alles en straks bij de tweede ook.
    Bij de eerste vond ik het fijn dat er continu iemand om me heen was die wist hoe of wat. We hadden zelf echt geen flauw idee namelijk en waren de eerste in onze omgeving met baby. Dus geen schoonzussen/vriendinnen die het ons konden leren.
    Nu neem ik alles omdat ik idd nog een peuter rond heb lopen die dan ook genoeg aandacht kan krijgen omdat ik me naast de baby even niet hoef druk te maken over bedden verschonen, douche en toilet schoonmaken, wassen etc. Dit doet de kraamzorg. Mijn man is niet vrij in de kraamweek en ik heb helaas geen ouders en schoonouders meer die kunnen helpen in bijv. huishouden of zorg voor de oudste.

16. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Bedankt voor jullie tips/ervaring. Ga het even met mijn man overleggen wat we zullen doen.

17. kell84

kell84 Fanatiek lid

26 jan 2012
    1.617
    0
    0
    in een verzorging/verpleegtehuis
    achterhoek
    kraamzorg is idd geen babysit voor een 2e. maar zal deze toch niet links laten liggen?
    ik wil graag dat mijn zoontje overal bij betrokken wordt.
    dus als we samen zijn broertje in bad willen doen etc vind ik het wel makkelijk dater iemand van de kraamzorg is zonder dat ik zelf loop te prutsen.

de 1 vind het idd fijn dat man er meteen is en de ander na de kraamzorg.
    ligt er natuurlijk ook aan hoe het bij hem met werk etc te regelen is en hoeveel vrij hij krijgen kan.

18. Bloemmm

Bloemmm VIP lid

31 mrt 2010
    18.894
    1
    38
    Wormer
    Hier bij beide (en nu weer) het maximale gehad. Ik vond het heerlijk om even een weekje 'verzorgd' te worden. Heb ook 2x (hopelijk nu weer) dezelfde kraamhulp gehad. Ze heeft ook veel met Mira gedaan en als er echt niet te doen was, kon ze gewoon naar huis. Mijn man is bij beide langer dan een maand thuis geweest en nu zal hij weer zolang thuis zijn, maar de kraamhulp was voor hem ook fijn. Even nergens naar omkijken en alleen met Mira en ons bezig zijn. Ik denk dat dit voor iedereen anders is, doe dus wat goed voelt en geef bij je intake aan wat je belangrijk vind.

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Nou ik heb haar daar echt wel even voor 'gebruikt'.

20. Drieka

Drieka Niet meer actief

Ik had bij de intake afgesproken dat ik de volle 45 uur zou nemen omdat het nog onbekend was of ik een KS zou krijgen en ik dan die uren echt wel nodig zou hebben.

Na de bevalling die gelukkig geen KS werd heb ik gebeld en gezegd dat ik geen 45 uur wil maar gewoon minimale moeder-kind zorg, dus 3 uurtjes per dag, dat vond ik meer dan genoeg.
    Ben 1 dag in het ziekenhuis moeten blijven dus 1 dag van de kraamzorg verviel al, heb daarna 7 dagen iemand hier gehad voor 3 uurtjes, of ja, officieel 3 uurtjes.

De eerste 2 dagen had ik die 3 uurtjes gebruikt en daarna heb ik ze vaak na 1 uur al weg gestuurd.
    Die wc en badkamer poetsen deed ik liever zelf want dat meisje maakte er meer een rommel van dan dat het schoon werd en daar kan ik niet tegen ;)

De laatste 4 dagen zijn ze alleen nog geweest om mij te controleren, hun dingen te noteren en mijn eventuele vragen te beantwoorden.
    F. deed ik vanaf het begin al zelf verzorgen en ook het in bad doen deed ik liever samen met mijn man in de avond.

Ik hou gewoon echt niet van een vreemd iemand in huis maar ben toch blij dat ze er zijn want dit is ons eerste kindje en had toch zeker wel wat sturing nodig en ze hebben me op dat gebied erg goed geholpen!

Deel Deze Pagina