Draaien van de baby...

Discussie in 'De bevalling' gestart door Hope123, 16 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Onze baby ligt nog in stuit en het ziet er niet naar uit dat hij zelf kan draaien. We hebben nu eigenlijk drie keuzes gekregen, of over 1,5 week mogen we het bij de controle laten draaien, of een stuitbevalling of een keizersnede.

Nu heb ik nog maar eenmaal iets gelzen of het draaien en dat was niet positief, ook sta ik er niet echt positief tegenover maar ben wel benieuwd naar ervaringen.
    Heb begrepen dat ik dan een half uurtje aan het infuus zou moeten om de baarmoeder te laten verslappen, dan proberen ze tweemaal te draaien (een kwartslag, zodat ie de rest zelf moet doen). Dan nog een paar uur aan de monitor om te kijken of de baby het nog goed blijft doen verder.
    Het klinkt mij wat onnatuurlijk...wie heeft er ervaring mee of over gehoord...

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Is het je eerste kindje?
    Want bij een 2e en daaropvolgend kan het pas heel laat gaan draaien.

3. lady28

lady28 Lid

19 apr 2008
    46
    0
    0
    infobaliemedewerker
    almelo
    Mijn tweede lag ook in de stuit, en ik heb hem laten draaien, vond het wel eng, maar ik had zo iets we kunnen het altijd proberen, beter dat dan een stuitbevalling of keizersnede dacht ik. En het ging bij mij echt heel makkelijk, deed niet zeer alleen ongemakkelijk, floep, floep en het was gebeurt. Je wordt goed in de gaten gehouden. Ik was in ieder geval heel blij. Natuurlijk is het bij iedereen anders, maar waarom zou je het niet proberen? Succes bij je beslissing.

Groetjes Marianne :D

4. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Ik ben nogal een stresskip en ga me naderhand dan misschien zorgen maken of het wel of niet goed gaat na de (wel of nietgelukte poging). Er is een kleine kans zei de gyneacologe dat het mis kan gaan maar er was ook een kans van 1 procent op een hartafwijking en die heeft ons kindje dus ik heb al zoveelzorgen genoeg. Dat is voor mij ook de reden om te twijfelen nu...
    Mijn man vindt het ook twijflachtig en mijn ouders ook, misschien omdat het vrij nieuw is. Ik was toen ikdaar zat ook best positief in eerste instantie van als ik pijn heb maakt mij niet uit maar laten we het maar proberen als het beebje maar geen last heeft ervan. Nu is het gevoel veranderd en denk ik niet dat ik het aandurf...

Bedankt wel alvast voor jullie reacties!

5. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Vince was ook een stuittekind.Ook een draaipoging gehad maar deze had geen effect.Ik heb niet aan het infuus gelegen wel een prik gehad om de baarmoeder te laten verslappen en idd ervoor en erna aan het ctg gelegen.
    Ik heb uiteindelijk voor een ks gekozen.

Liefs Claudia

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou het ook niet aandurven hoor... Eva heeft tot ongeveer 30 weken in stuit gelegen en ik had al bedacht wat ik zou doen: een keizersnede. Dat geeft de minste risico's voor het kindje. Jammer dan dat je zelf meer risico loopt en een langzamer herstel hebt, maar ik zou het mezelf niet kunnen vergeven dat ik mijn kindje laat draaien en er iets mis gaat, en dat alleen zodat ik natuurlijk zou kunnen bevallen. Bij een eventuele volgende zou ik hetzelfde kiezen, ook al vind ik natuurlijk bevallen echt prachtig en mijn herstel ging ook heel snel. Ik zou het echt niet aandurven.

7. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Property service coordinator
    Gorinchem
    Hier gaan we vanmiddag kijken of er nog gedraaid kan worden en of ik het aandurf. Ik heb goede afspraken gemaakt in het ZKH over de voor en na controle en dat ik zelf de regie hou. Ik ben er ook bang voor en zie het niet echt lukken, maar wil mezelf wel de kans geven om het te proberen. Uit eindelijk is een natuurlijke bevalling voor beide beter.

8. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Heel veel succes Cira! Wat je ook durft of doet.

Ik ben nu 33.1 weken en de kleine ligt volgens mij nog steeds met dr bol naar boven. Heel de zwangerschap heeft ze zo ongeveer met dr bol beneden gelegen (en me veel pijn bezorgt op mn schaambeen op t laatst) en ze is nu idd gedraaid...maar wel verkeerd om :rolleyes:
    Dus ik hoop dat madam nog terug draaid (het is mn derde dus heb nog 2 weken) maar ben er oh zo bang voor dat ze dit niet doet...
    Dan moet ik dus ook kiezen wat ik dan wil.... En durf het nu nog niet te zeggen ondanks dat ik er al n week over peins.

9. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Gorinchem
    Wilma ze zeggen dat bij een tweede of later kindje het draaien veel makkelijker en beter gaat. Ook dat het kindje zelf langer kan draaien dus wie weet ligt ze straks weer lekker met het bolletje naar beneden.

10. mama m

mama m Nieuw lid

17 jul 2008
    4
    0
    0
    Hier ook een mama van een baby die nog vrolijk in stuit ligt... de beeb is zelfs al ingedaald met zijn/haar kontje in mijn bekken. Ik heb dan ook weinig hoop dat hij/zij zelf nog gaat draaien.
    Aanstaande dinsdag (ben dan bijna 36 wk) moet ik weer op controle en als er dan nog een stuitligging is, moet ik naar het zh voor een draaipoging... ik zie er best wel tegenop, maar wil er toch alles aan doen om thuis / natuurlijk te kunnen bevallen.

Groetjes,
    M.

11. Hope123

Hope123 Actief lid

9 sep 2007
    384
    0
    0
    Paarden en mn kids!
    Zeeland
    Kan het ook daadwerkelijk ndalen als het in stuit ligt, dat vroeg ik mij nog af...
    Moet zeggen nu ik er veel over lees en veel reacties dat de stuitjes niet vakk gedraaid kunnen worden veel vaker nier dan wel dus ben er zeker van dat ik het niet ga doen en dan voor een keizersnede ga iig. Dan zelf maar wat meer pijn en langzamer herstel dan de beeb.

Wat kunnen eventuele gevolgen/risico's voor jezelf dan zijn van ene keizersnede, weet iemand dit?

12. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    @Hope123,ik heb uiteindelijk ook voor een ks gekozen en heb er veel info over gelezen.De ks is me 500% meegevallen maar das natuurlijk voor ieder mens verschillend ligt ook aan je pijngrens enz.Ik heb beide bevallingen mogen ervaren,(mijn oudste is gewoon vaginaal geboren)ALs mensen vragen wat ik het beste vond kan ik daar geen antw opgeven.Het feit blijft wel bestaan dat je na een ks langer nodig hebt om te herstellen.

13. Wilma

Wilma VIP lid

22 mei 2006
    6.396
    1
    0
    Uithoorn
    Ik vind een Ks zon dood eng idee...
    Zowiezo alles wat mn lichaam in gaat aan scherpe dingen hoor...naalden ben ik ook ECHT geen fan van.
    Moet er niet aan denken dat ik daar lig en ze in me gaan snijden...maar wil ook niet helemaal weg zijn als mn kindje geboren wordt....pff moeilijk :p
    Ik hoop dat Cira gelijk heeft en mn dametje nog lekker draaid voor het zover is. Tijd zal t leren

14. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Gorinchem
    Hope natuurlijk kan zo'n kleintje ook met de billetjes indalen. Het klinkt allemaal heel eng maar je kleintje merkt er echt helemaal niks van.

Hier is het draaien jammer genoeg niet gelukt. Het kontje zit al te diep in mijn bekken. De draaipogingen waren zeker geen pretje voor mij maar mijn uk heeft er helemaal niks van gemerkt.

Een KS zal nu de volgende stap worden voor ons. Vndt het wel ineens heel erg definitief.

15. mama m

mama m Nieuw lid

17 jul 2008
    4
    0
    0
    Hoi Cira,

Mag ik vragen hoe die draaipoging bij jou precies ging? Vind het namelijk allemaal zooo eng klinken en kan me er nu al druk om maken...

Liefs,
    M.

16. mutsie79

mutsie79 Fanatiek lid

6 sep 2007
    2.567
    221
    63
    hallo,

in week 36 kwamen wij er achter dat mevrouw in stuit lag. (ze heeft overigens nooit anders gelegen ;) )
    draaien was eigenlijk geen optie meer, want mevr. was met d'r bipsje al ingedaald en mijn placenta lag aan mijn buikzijde. en ik vond het idee van draaien zelf ook niks, een kindje ligt niet voor niets in stuit. dan de keuze tussen een stuitbevalling of een ks was voor mij snel gemaakt. bij een stuitbevalling zijn er meer risico's voor het kindje en bij de ks voor de moeder. het is dus een ks geworden en dit is me 100% meegevallen, heb niks geen pijn gevoeld, en nu (okay, wél 11 weken later) loop ik elke dag 5 km als een kivit ;)
    maak je niet druk, geniet van je laatste bijzonder weken met je kindje in je buik, het komt allemaal goed!

mutsie!

17. cira

cira Fanatiek lid

7 mrt 2007
    2.884
    0
    0
    Gorinchem
    eerst werd er een 15 min een ctg gemaakt. Die was goed toen kreeg ik een spuit met weeenremmers, ondertussen bleef ik aan de ctg liggen. Na een klein halfuur begonnen ze met de eerste draaipoging. De duim wordt gebrobeerd onder het kontje te krijgen en de andere hand druk ietwat op je bovenbuik om het hoofd te geleiden. Het kontje uit de bekken duwen is een zeer onprettig gevoel en doet best wat pijn. Maar met goed zuchten is het goed te doen. De eerste poging misluukte jammer omdat mijn uk zijn eigenlijk begon terug te draaien. Als de baby tegen druk geeft stoppen ze gelijk. De tweede poging was voor mij niet te doen omdat die duim weer op dezelfde plaats onder het kontje moest. Mijn huid was al zo beurs van de eerste poging. Deze werd ook eigenlijk gelijk gestaakt toen ik stop zij. Toen werd er geprobeerd om de kleine de ander kant op te draaien maar dat wou uk ook niet. De derde poging ging met ander handgrepen en was daarom weer heel goed te doen met zuchten. Maar ook bij deze poging wou uk niet goed mee komen. Toen zijn we gestopt. Ze vonden het al bijzonder dat ik zoveel pogingen kon verdragen. Daarna ben ik weer een half uur aan de ctg gegaan enmocht k weer naar huis. Mijn buik voelt onderop alleen beurs aan mijn ukkie heeft er echt helemaal niks van gemerkt en blijft nog steeds vrolijk rond stuiteren in mijn buik :) Het is echt niet prettig, maar zeker de moeite waard om te proberen. Zelfs met 1 poging heb je het al geprobeerd. Je word hartstikke goed in de gaten gehouden en vooraf gewoon duidelijk aangeven dat als je stop zegt ze hun handen stil houden en als het echt niet gaat ze de poging geheel staken.

18. Yentl

Yentl Fanatiek lid

30 aug 2006
    2.445
    0
    0
    Culemborg
    Bij mij is het draaien het zelfde gegaan als bij Cira.Ik heb ook 4 pogingen gedaan maar Vince wilde niet.Je wordt idd goed in de gaten gehouden maar ik moet wel eerlijk zeggen dat ik daarna 2 giga blauwe plekken op mijn buik had.

19. Freesia

Freesia Fanatiek lid

5 jul 2007
    4.101
    0
    36
    Filiaalleidster Drogisterij
    Kloosterzande
    Misschien hebben jullie iets aan deze site? Hierop staan heel veel filmpjes, ook over het draaien van een kindje. Ik geloof bij complicaties, verschillende delen van het draaien.
    http://www.bobolino.nl/

20. mama m

mama m Nieuw lid

17 jul 2008
    4
    0
    0
    Thanx voor je verhaal Cira, het stelt me enigzins gerust en ik denk dat ik de draaipoging toch zeker ga proberen. Wel balen voor je overigens dat de poging bij jou niet is gelukt.. sterkte verder met alles...

Ook die filmpjes zijn zeker het bekijken waard! Bedankt!

Ik hou jullie op de hoogte...

Liefs,
    M.

Deel Deze Pagina