Inmiddels zwanger van de 4e (7 weken). De eerste (Tom) woog 3890, de tweede (Eva) woog 3980 en de derde (Guusje) is geboren met een gewicht van 4600 gram. Ik weeg zelf wanneer ik niet zwanger ben ongeveer 58 kilo. Ik ben wel geboren met 4100 gram. Nu wil ik dus dat de 4e niet weer zo zwaar wordt. Daardoor kwam ik op internet en vond ik allerlei verhalen over zwangerschapsdiabetes. Maar wanneer ik persoonlijke verhalen van vrouwen lees zijn er veel vrouwen die toch iets zwaarder zijn dan ik. Zijn er meer vrouwen met een laag gewicht in het normale leven en tijdens de zwangerschap de constatering hebben gekregen dat ze zwangerschapsdiabetes hebben? En/of zijn er misschien andere die weten of de oorzaak van een hoog geboortegewicht ook andere redenen kan hebben. Ik vind 4600 gram wel erg veel.
mijn ervaring: onze dochter had na de bevalling moeite haar suiker op peil te houden. ze had last van hypo's waardoor het vermoeden bestond dat ik zw.suiker had. als jij dat idee hebt zou ik het even aangeven bij je vk. het kan nooit kwaad je even op suiker te laten testen. maar dat wordt later in de zwangerschap gedaan. ik was voor de eerste zwangerschap rond de 60 kilo,
Hier heb ik een heel normaal gewicht en dm komt niet in de familie voor. Toch zw dm gekregen. gelukkig zijn mijn suikers onder controle met een streng dieet. Kindje ligt niet voor op groei, precies op schema en wordt nu bij 40 weken op 7 pond geschat. Krijg je niet standaard een suikertest tussen de 20-30 weken?
Dank voor je reactie. Tja, dat zou je wel denken. Ik kan me niet herinneren dat ze getest hebben op suiker. Maar als ik geen suiker heb gehad tijdens de zwangerschap van Guusje vraag ik me af waarom zij 4600 woog. En waar ik een beetje boos van word is dat het gewicht tijdens mijn zwangerschap niet beter in de gaten is gehouden. Het is toch ruim een kilo meer dan een gemiddelde baby. Ik ga het daarom dit keer zelf goed bijhouden en ben al begonnen met een heel goed op mijn voeding te letten. Nou ben ik nooit een grote eter of snoeper geweest.
Het monitoren van het gewicht van een ongeboren baby is niet zo simpel. Zelfs met groeiecho's zitten ze er vaak ver naast. Was er bij je 3e reden om te denken dat je kind erg hard groeide? 4600 gram is inderdaad zwaar. Testen op suiker is standaard aan het begin van de zwangerschap, en als daar aanleiding toe is doen ze het later in de zwangerschap weer. Ik kreeg beide keren suikertests omdat mijn buik hard groeide. Maar er was niks aan de hand, ik droeg gewoon heel hoog. Kaart het in elk geval aan bij je vk, en vraag om een suikertest verderop in je zwangerschap. Ik weet niet wat je bedoelt met 'heel goed op je voeding letten', maar pas daar wel mee op - zeker als je geen grote eter of snoeper bent. Je moet wel genoeg eten!
Ik ben ook veel getest op suiker maar altijd negatief terwijl mijn zoon 4100 gram woog en mijn dochter 4700 gram! Heb bij mijn dochter zelfs nog een groei-echo op de dag van de bevalling gekregen en toen was het geschatte gewicht 3700 gram....zat er dus een kilo naast!
Herkenbaar verhaal en herkenbare vraag. Vanwege moeder met zw.diab. standaard een controle op suiker: nuchter prikken, ontbijten en paar uur daarna weer prikken. Conclusie: geen suiker! Wel een dochter van 4100 gr. Bij 2e dochter zelfde liedje: geen suiker. Dit keer woog m'n kind 4750 gr. precies ... Nu, met 3e kind een glucosetest gedaan: nuchter prikken, goor drankje, 2 uur zitten op stoel en weer prikken. Nuchter waarde 4,9, 2 uur na drankje 6,1, dus géén suiker ...... Afwachten wat dit geboortegewicht gaat worden
Ik zou het inderdaad wel goed met je vk doorspreken. Bij mij zijn ze er achter gekomen doordat er suiker in mijn urine zat daarna heb ik de GTT gekregen waaruit bleek zwangerschaps dm. Als je echt dm hebt is begeleiding van een gyn erg belangrijk omdat je het vaak niet red met alleen een dieet en bovendien komt het dieet dan ook heel erg precies en heb je hulp nodig van een dietist om te leren rekenen met koolhydraten. Ik zou dus vragen om een GTT suikertest in het ziekenhuis, ik weet alleen niet zeker wanneer in zw dit het beste is. Ik ben zelf ook heel benieuwd of mijn groei echo's kloppen, het komt zo precies dat ik mij ook wel eens afvraag of ze het lijntje op de goede plek zetten. Veel succes en sterkte!
Hier de eerste 3670 gram, 2de 3440 en de derde dus 4670 gram! Suikercurve en alles geprikt maar had dus echt geen suiker en ook geen overgewicht (voor de zw 65 kg bij 1.70 en nog geen 10 kg aangekomen tijdens de zwangerschap). Ze konden geen verklaring geven voor het gewicht van mn laatste kindje, vroegen nog wel of alledrie de kinderen wel de zelfde vader hadden haha, en ja dat was toch echt zo. Hier werd de derde dan ook onverwacht een keizersnede gezien het feit dat ik niet hele brede bekken heb.
Ik ga ook de GTT krijgen met een paar weekjes. Ik heb geen overgewicht maar mijn moeder had zwangerschapssuiker toen ze zwanger was van mij. Die test kunnen ze pas gaan doen na drie maanden zwangerschap. Dan neemt de baby de hormoonproductie over en daardoor kan de suikerhuishouding van de moeder in de war raken. Normaal heeft de alvleesklier wel wat reserve en gaat extra insuline produceren. Als hij geen reserve heeft krijg je dus zwangerschapssuiker. (Ik had me net toevallig gister wat ingelezen over het onderwerp.)
Nee, volgens mij was er geen reden om te denken dat ik een hele zware baby zou krijgen. Maar ik klaagde wel dat ik het bij 34 weken al erg zwaar vond worden. Heel anders dan bij mijn andere zwangerschappen. En dat ik zelf het gevoel had dat de baby al groot was. Maar ze schatte de baby rond 3750 gram en toen ik zei dat tom en eva al 3890 en 3980 waren werd er gezegd: dan zal het wel rond dat gewicht worden. (achteraf een beetje makkelijk) Het was geen pretje te bevallen van 4600 gram. Ik let op mijn voeding door veel volkorenproducten te eten, rauwe groente en fruit en savonds ook een gezonde maaltijd. geen tussendoortjes, tenzij fruit of volkorenpeperkoekje. Veel drinken (gevarieerd). Maar geen snoep, chips en overheerlijke hamburger speciaal met een frietje oorlog (haha). Ik heb bij mijn andere drie zwangerschappen niet echt bewust gezond gegeten. Ik weet nog wel dat ik bij eva een mani had voor AH pizzabroodjes. Ik ben op dit moment erg misselijk (hele dag, zonder spugen gelukkig) en zorgt er ook voor dat ik minder trek heb. Al mijn vriendinnen krijgen een lief klein poppetje of mannetje tussen de 3000 - 3500 gram en dat ziet er zo schattig uit. En ik krijg alleen maar reuzen. Klein beetje jaloers...hihi
By-the-way, dank voor jullie reacties. Toch fijn om te weten dat er ook andere zijn met hetzelfde. mamamuis: ik ben benieuwd of je zwangerschapssuiker hebt (hoop het natuurlijk niet). Hoop dat je het nog even laat weten. Ik zal ook mijn moeder eens vragen. Mijn moeder heeft geen suiker (zover ik/zij weet), maar is wel altijd vrij vol geweest (80 kilo)