Hallo, Ik heb vandaag gehoord dat ik mocht ons kindje zich niet zelf vertonen ik donderdag ingeleid ga worden. Nu kan dat nog of met ballon of met gel. Mijn vraag is naar ervaring van beide. Zodat ik ook een goede keuze kan maken. Natuurlijk is het voor iedereen verschillend maar het kan nooit kwaad om de ervaringen van anderen te lezen.
Hai, Ik ben bij de tweede ingeleid met een ballon. Deze werd aan het eind van de dag ingebracht en gaf wat pijn in de buik, maar geen gekke dingen. De volgende morgen om 6 uur viel deze eruit en zijn mijn vliezen gebroken door de gyn. Weeen begonnen na ongeveer anderhalf uur. Ik heb de ballon niet als iets vreselijks ervaren. Veel succes
Hier ook door middel van een ballon ingeleid. In de ochtend gekregen, in de nacht is het eruit gevallen en had ik 3 cm. Klein beetje krampjes, om 11 uur in de ochtend vliezen gebroken + weeenopwekkers en om half 4 begonnen de weeen pas echt. Om 17 uur is ze geboren. Hier dus een positief verhaal, al vond ik het plaatsen wel wat vervelend.. (moest 3x opnieuw omdat er te weinig cc in zat en het er dus gelijk weer uit kwam).
bij mij hebben ze proberen in te leiden met ballon. ballon 1 klapte na 7 minuten ballon 2 was er na 3 minuten uit en ballon 3 na een half uur. toen kwamen ze tot de conclusie dat een ballon niet meer nodig was en waarschijnlijk ook niet nodig geweest was
Ik heb wel eens gehoord dat de gel vrij pijnlijk kan zijn, dus bij keuze zou ik voor de ballon kiezen. Maar ik dacht eigenlijk dat het aan de mate van verstrijken en/of ontsluiting ligt wat mogelijk is. Ik ga eens even googlen. [edit] Rijp maken van de baarmoedermond Een methode om de baarmoedermond rijp te maken is het inbrengen van een katheter (een dun slangetje) in de baarmoedermond. Na het inbrengen van de katheter wordt aan de top een ballonnetje met water gevuld, ter grootte van een stuiterbal. Door de druk van het ballonnetje komen natuurlijke hormonen vrij (prostaglandines) die de rijping van de baarmoedermond versnellen. Na het inbrengen van de katheter controleert men de conditie van het kind met behulp van een CTG. Hiermee registreren wij de hartslag van uw baby. Vaak valt de ballonkatheter er vanzelf uit en kunnen de vliezen worden gebroken. U heeft dan zon 2-3 cm ontsluiting. Meestal duurt dit 24 uur, maar ook wel eens langer. Een ballonkatheter mag 48 uur blijven zitten. In deze periode kunt u gewoon rondlopen en douchen, meestal ondervindt u weinig hinder. In bijzondere omstandigheden kan ook gekozen worden voor een andere methode om de baarmoeder rijp te maken, te weten het inbrengen van medicinale prostaglandines in de vagina of de baarmoedermond. Deze medicinale prostaglandines kunnen in de vorm van gel of tabletten worden gegeven. Prostaglandines zijn de hormonen die de rijpheid van de baarmoedermond bevorderen; ze spelen ook een rol bij het op gang komen van de bevalling. Ook deze methode duurt gemiddeld 24 uur (soms langer) en u kunt gewoon rondlopen en douchen. Na het gebruik van de prostaglandines controleert men de conditie van het kind met behulp van een CTG. Blijkbaar kan het dus allebei worden gebruikt, ik weet niet maar waar ik anders had gelezen. Maar goed, uit de info wordt je qua keuze dus ook niet veel wijzer. Ik weet niet of je in beide gevallen in het ziekenhuis moet blijven?
Ik ben ingeleid met balonkatheter, heb we super mooie en snelle bevalling gehad. Zou er zo weer voor kiezen!
Als ballon mogelijk is zullen ze dit doen. Gel geeft veel meer hyperactiviteit van de baarmoeder. Helaas kan ballon niet als alles nog helemaal dicht zit. Ik heb gel gehad...geen leuke ervaring.
Oh, dat was het dus. Hierover wordt op internet niet zoveel vermeld, maar ik wist dat ik ergens iets had gelezen over dat het niet allebei altijd mogelijk was.
Dank jullie wel voor al jullie ervaringen. Ik neem aan dat ze me in eerste instantie voor beide methodes in het ziekenhuis zullen houden. Aangezien je niet weet hoe snel het gaat natuurlijk. We horen donderdag alle details en dan wordt er ook besproken welke methode ze bij mij gaan toepassen.
Ik heb 3 x een ballonkatheter gehad; het heeft helemaal niets gedaan (voor niks 3 dagen in het ziekenhuis gelegen dus). In het ziekenhuis waar ik ben bevallen (Spaarne ziekenhuis in Hoofddorp) doen ze het niet meer met gel. Ik ben uiteindelijk op de 3e dag spontaan bevallen. Net op tijd, anders zouden ze het met een touwtje doen.
Ik ben ingeleid met gel. Heb ook geen keuze gehad ofzo. Ik moest om 8:00 in het ziekenhuis zijn. Heb die dag 3 keer gel gehad. Maar er gebeurde niet zoveel! Uiteindelijk besloten om dan maar te gaan slapen en de volgende dag verder te gaan. Die nacht kon ik amper slapen omdat het een beetje rommelde. Rond 2:45 bleek ik 3cm ontsluiting te hebben. (had ik weinig van gemerkt, het rommelde wel iets maar nog geen heftige weeen ofzo). Toen zijn de vliezen gebroken. Daarna werden de weeen wel een stuk heftiger. Om 8:41 is de kleine geboren. Ik heb het inleiden met gel niet als vervelend ervaren ofzo. Of het pijnlijker is durf ik ook niet te zeggen, heb geen vergelijkingsmateriaal!
ik heb s avonds een ballon gehad en toen naar huis gegaan, t was een onding maarja alles voor een fijne bevalling toch? s morgens om half 8 weer in t ziekenhuis en toen hebben ze dat ding er pas uit gehaald, ik bleek al 3 cm te hebben, had er dus niks van gemerkt. toen gel gekregen en aan de monitor om de kleine in de gaten te houden... lag ik dan verplicht op bed... om half 1 keken ze weer, bleek ik 6 cm te hebben zonder weeen of last ervan te hebben... toen braken ze mn vliezen en toen kwamen de weeen heel veel achter elkaar... pff... maar om 4 uur s middags was de kleine er! dus ik teken ervoor om dit nog een keer mee te mogen maken als ik weer zwanger zou worden. ff paar pittige uren gehad maar dat is niks als ik ooit andere verhalen hoor...
Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ze het doen, maar dat doen ze alleen als de pogingen met ballon mislukken. Ik ben uiteindelijk spontaan bevallen, anders zouden ze het met een touwtje doen dus. Gel weigeren ze gewoon
Het is niet inleiden met een ballon of touwtje he? Ze maken je baarmoeder klaar om in te kunnen leiden dmv een infuus of vliezen te breken.
Ja oke, maar ik ben toch benieuwd wat ze met zo'n touwtje doen dan... Maar goed, gelukkig heb je het niet nodig gehad
Ik heb het even opgezocht, ze noemen het een 'veter'. "Primen" (rijp maken) met hormonen [FONT=Verdana,Verdana][FONT=Verdana,Verdana] De baarmoedermond kan dus ook met prostaglandines (hormonen) rijp gemaakt worden. Prostaglandines zijn er in tabletvorm, gel vorm en in de vorm van een veter. De veter (Propess genaamd) is een soort touwtje dat aan één uiteinde prostaglandine bevat. In het Spaarne Ziekenhuis wordt voor het rijp maken van de baarmoedermond met hormonen de veter gebruikt. Tijdens een inwendig onderzoek wordt de veter diep in de schede in de buurt van de baarmoedermond ingebracht. Dit is meestal niet pijnlijk, hoewel het inwendig onderzoek onplezierig kan zijn. http://www.spaarneziekenhuis.nl/nl/Folders/DSZ.204_Ingeleide_bevalling.pdf Ik ben zelf ook in het Spaarne Ziekenhuis bevallen [/FONT][/FONT]
Ik heb een ballonnetje gehad. Het inbrengen is niet fijn, maar is goed te doen. De hele dag door had ik krampen. De volgende dag hebben ze hem eruit getrokken en bleek ik ruim 3 cm ontsluiting te hebben. Daarna zijn mijn vliezen gebroken en ben ik aan de weeënopwekkers gezet.
Ah, dus dat is eigenlijk hetzelfde als met de gel, maar dan aan het uiteinde van een touwtje. Thanx voor het opzoeken
Het grote verschil is dat de gel niet controleerbaar is. In de zin van: het kan er heftig aan toe gaan. Bij een ballon gaat het er wat rustiger aan toe, omdat de ballon in weze niks anders doet dan je baarmoeder irriteren. Op die manier krijg je dus ontsluiting, waardoor je vliezen gebroken kunnen worden. Ik ben zelf ook ingeleid met een ballon en heb het niet als vervelend ervaren, vond het wel relaxd. Dat ding viel er bij mij uit tijdens het plassen. Ik kreeg overigens een ballon omdat ik daarvoor bevallen ben met een keizersnee en gel dus te heftig kan zijn. En daarnaast is een ballon goedkoper voor het ziekenhuis