Pff zie er zo tegenop..

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Babystew, 15 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babystew

Babystew Niet meer actief

.. Die kraamtijd. Toen onze dochter na 12 weken ziekenhuis thuiskwam vond ik het ook al vreselijk, die visite. Het liefst zat ik alleen met haar en mijn man ergens op een hutje op de hei (uitgezonderd dan opa's en oma's en directe familie). Dacht alleen maar aan besmettingsgevaar (RS-virus) en was niet assertief genoeg om te zeggen dat ik het niet leuk vond als mensen haar doorgaven zonder het te vragen aan ons (paar keer gebeurd). Ook vond ik het helemaal niet leuk als mensen maar van tevoren verwachtten dat ze haar wel even vast mogen houden (en dan ook echt zeiden "Ik mag haar zo vast toch wel even vasthouden, hè?"). Alsof dat altijd maar moet kunnen en zo vanzelfsprekend is. :x
    Had ook het idee dat mijn man me er niet in steunde en me maar vond zeuren en dat ik mijn baby maar gewoon af moest geven. :( Hij begreep het niet en vond me te beschermend en overdreven reageren. Waardoor ik weer erg aan mezelf begon te twijfelen (weet nu dat mijn gevoelens niet raar waren, zeker niet gezien onze situatie..).

Nu zie ik er ook weer erg tegenop. Sowieso de kraamverzorgster, had ik de vorige keer niet dus vraag me af wat ik kan verwachten. Lijkt me helemaal niet fijn, zo opgelaten met een vreemde in je huis. Ik ben zo'n type die dan alles gaat schoonmaken voordat ze komt 's ochtends vrees ik :). En dan net bevallen en dan al die mensen die weer langs willen komen, die ik anders nooit zie en alleen komen omdat er een baby geboren is. En dan natuurlijk allemaal vast willen houden. Waar was je tijdens mijn zwangerschap denk ik dan. ;) Nee, ik zie er erg tegenop en voorlopig mag baby nog lekker in mijn baarmoeder zwemmen wat mij betreft..

Zullen vast ook weer de hormonen zijn, maar vraag me echt af hoe ik het dit keer kan organiseren zodat het anders verloopt. Denk dat ik op het moment zelf weer moeite zal hebben om assertief te zijn omdat ik het gevoel heb anderen te moeten pleasen.

Iemand toevallig tips of herkenning? En hoe hebben jullie het aangepakt? Ik word namelijk nogal moe van mezelf, aan de ene kant kan ik niet wachten om ons tweede kindje te mogen ontmoeten maar aan de andere kant kan ik me hier alweer erg druk om maken. ;) Ik heb het in ieder geval nu met mijn man besproken en die zou er ook op letten dit keer, dat er geen dingen gebeuren die ik niet leuk vind.

2. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik ben ook niet zo van de hordes kraamvisite en een kraamverzorgende heb ik bij de laatste 3 kinderen niet gehad, voel er niks voor een vreemde in huis. Wbt kraamvisite heb ik heel duidelijk grenzen aangegeven, alleen directe familie in eerste instantie, en op mijn eigen verzoek. Lekker doen wat jij wil! :)
    Mensen die normaal ook nooit langskomen en alleen nu voor de baby weiger ik sowieso pertinent, het is geen open tentoonstelling hoor...:s

3. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Lieverd toch! Maak je niet te druk van tevoren!
    Ik was bij de eerste moeder leeuw en niemand mocht haar vasthouden en wij (ik) was ook erg voorzichtig met haar wb virussen!
    Deze keer ben ik moeder beer zoals mijn moeder zei en vind ik het veeeel minder erg om haar uit handen te geven!
    Het is zo anders om een "gewone" baby te krijgen, zo "makkelijk" en het is zoveel minder erg om uit handen te geven!
    Ik was ervan overtuigd dat ik ook bij deze zo extreem beshermend zou zijn, maar is dus niet zo! Ben veel relaxter, je weet ook veel duidelijker wat je wilt omdat het je tweede is!
    Verder die kraamvz; heel leuk hier! En zij regelt ook veel voor je wat betreft bezoek ed; ik zou dus zeggen maak er juist gebruik van!
    Zij deed bijv. Heel natuurlijk vragen terwijl ik boven was en de visite al beneden; wat wil je straks, wil je haar uit handen geven? Ik had geen idee, zei dat tegen haar en dan regelde ze dat ik klaarzat met ons kleintje in een doek en mocht ik zelf bepalen wat ik deed!
    Nu gaf ik bv en dan is het nog makkelijker om je kleintje veel bij je te moeten hebben! En ik ben bewust lang ik bed gebleven, dan kan je meer bepalen vind ik! Pas als je weer wat sterker ( ook mentaal ) bent eruit gaan, dan kun je het weer zelf regelen!
    Nou ik had van tevoren dus ook veel twijfels maar achteraf weinig vervelende situaties gehad...!
    Wat ik wel erg naar vond; als ik mijn kind vol parfum van een ander terugkreeg!!!
    Dat zou verboden moeten worden op kraambezoek :x!
    Omdat t een tweede is komt er ook veel minder visite ( en kaartjes en cadeautjes etc.). Hier was t ook duidelijk minder, omdat veel mensen vanuit t voortraject heel erg meeleefden bij de eerste.
    Als het allemaal "normaal" gaat is er ook minder aandacht voor!

Dikke knuf en maak je dus niet te druk!

Lfs.

4. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    Een kraamfeest geven? Ik vond de kraamweek ook VERSCHRIKKELIJK! Wat een ellende zeg, al die mensen en dan allemaal stuk voor stuk hem vast willen houden, bah.. Helemaal met die mazelen en rode hond die nu rondgaan, en dan hangt iedereen boven jouw kind en eraan zitten enz. Nee hoor, mocht er ooit een volgende komen, dan geef ik een kraamfeest! :D

En een kraamverzorgster moet je gewoon gebruik van maken en duidelijk aangeven wat jij wil... Die van mij was bijna onzichtbaar maar als ik of de baby iets nodig hadden dan was ze er meteen.. En heerlijk dat zij de visite voorziet van drinken en gebak, want jij moet toch je rust pakken!

5. Faith1988

Faith1988 Lid

1 mei 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Hier mochten alleen directe familieleden de kleine meid vasthouden tijdens de kraamvisites en in de eerste week toen ze nog heel veel sliep heeft ze zelfs een paar keer gewoon in bedje geslapen terwijl er visite was. Dan mochten mensen even komen kijken, maar vasthouden was geen optie. Verder heb ik de tip wel eens gehoord om de kleine in een draagdoek te stoppen, dan verwachten mensen minder dat je hem/haar uit handen geeft. Bij ons hebben we ook de geboortekaartjes pas verstuurd nadat wij er klaar voor waren om bezoek te ontvangen. Dan heb je ook even wat tijd om van je gezinnetje te genieten zonder al die mensen die toch alleen maar voor de baby komen en je directe familie hoort het waarschijnlijk toch via de telefoon.

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.946
    113
    Vrouw
    Gewoon lekker doen zoals jij het wil. Het is jouw kind, jij beslist.
    Overleg idd met de KV hoe je het wil doen met bezoek.
    Ik gaf aan dat 30 min de max was. Zij werkte dan heel professioneel de boel de deur weer uit onder het mom dat moeder moest slapen/kind moet aan de borst/ baby in bad etc etc
    En een strenge VK daar luistert men wel naar.. ;)

Je kraamtijd doe je maar 1 x per baby dus doe het zoals jij het wil!:)

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

De kraamtijd moet juist een fantastische tijd zijn, voor zowel jou als de baby. De kraamperiode is bedoeld om als moeder en vader en kind aan elkaar te wennen en elkaar goed te leren kennen, niet om als een verplicht nummer leuk te doen met bezoek.

Mijn advies: maak heel goede afspraken met je kraamverzorgster. Verstuur de geboortekaartjes gewoon wat later. En heel naaste familie, daar maak je ook afspraken mee. Laat de kraam ze de deur uitwerken na 30 min. bijvoorbeeld. Houd de baby bij je in een draagdoek of gewoon in je armen, en geef hem niet af als je je daar niet 100% goed bij voelt. Het gaat om jullie baby en om jullie, en niet om bezoek dat zonodig leuk wil doen en ge-entertaind moet worden. Geen begrip? Jammer, maar dat ligt dan echt aan hun.

8. Aurora2013

Aurora2013 Niet meer actief

Ow Babystew, ik begrijp je helemaal!
    Ook al is dit ons eerste kindje, ik zie er enorm tegenop.
    Al die mensen die je anders ook nooit ziet, die allemaal jouw kleine, tere baby vast willen houden.

Dan de kraamverzorgende die toch vreemd is, maar wel door je huis loopt. Vraag me af wat ze eigenlijk doet als jij een middagdutje doet, gaat ze dan poetsen of tv kijken? Of als je visite hebt, komt ze er dan bijzitten beppen? Het liefst zou ik ook eerst alles poetsen voordat ze komt en stiekem zet ik mijn man nu al aan de poets zodat het er nog een beetje leuk en fris uitziet voordat ze straks komt :)

Mijn man blijft een weekje thuis gelukkig en ik hoop dat ik mij kan terugtrekken met hem en de kleine. En we hebben afgesproken dat we heel duidelijk zijn naar visite. Wij bepalen wat er gebeurt en wat de grenzen zijn. De ander kan dat vreemd vinden, maar we moeten het respecteren van elkaar. We zien het verder op het moment wel. En we houden elkaar goed in de gaten en als we zien dat 1 van ons beiden het niet fijn vind maar niks zegt, grijpt de ander in.

9. Aurora2013

Aurora2013 Niet meer actief

Trouwens, mijn ouders waren onlangs op visite en zij passen sinds kort op onze hond, omdat ik er niet meer uit kan.

Mijn moeder vroeg zich toen af hoe ze dat moest doen als ze langs kwamen tijdens de kraamweek. Ze konden de hond toch moeilijk 5 uur alleen laten thuis. :$ Ik ben me rot geschrokken en heb toch even duidelijk gemaakt dat het niet de bedoeling was dat ze 5 uur bleef plakken..

Ze gaf zelf al aan dat de kraamverzorgster haar er wel uit zou werken als het mij teveel werd, gelukkig. Nu maar hopen dat ze straks ook luistert ;)

10. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    De kraamweek is er voor jou en je ukkie, en niet voor het kraambezoek! Wij hebben het de eerste week heel rustig gehouden, geef jezelf eerst de kans om te herstellen, je ukkie te leren kennen, grote broer/zus te laten wennen en te slapen op elk moment van de dag. Die baby is nog wekenlang klein en schattig en jij een stuk gezelliger voor het bezoek.
    Ik heb er ook wel op gestuurd, gewoon gezegd dat ze wel langs mochten komen maar ik het niet langer dan een half uur trok. Komen ze toch liever wat later, of ze weten al dat ze weggestuurd gaan worden. Wel goed afspreken met je man, dan kan hij je er bij helpen.

De kraamzorg zal je wel helpen met het bezoek, en houdt zich verder netjes op de achtergrond is mijn ervaring. Verder maakt ze schoon als jij slaapt, mits jij dat dus niet al gedaan hebt ;). Of ze werkt het kraamdossier bij, of doet de was, of de afwas... Allemaal dingen die jij niet hoeft en die ook te veel energie kosten net na de bevalling.
    Als je wakker bent legt ze dingen uit, of je doet de baby in bad, etc

11. Babystew

Geloof me, ik heb zoveel mogelijk geschrapt wat ik kon schrappen qua mensen haha. Maar sommigen komen we helaas niet onderuit. Ik vind het in principe ook niet erg als mensen naar onze baby willen komen kijken, als ze het maar niet vanzelfsprekend vinden om het ook vast te mogen houden en dat lijkt bij sommigen wel zo helaas. En vind het dan moeilijk om nee te zeggen. Daar zal ik inderdaad echt duidelijker in moeten worden. Kan het mezelf ook wel voornemen nu, maar op het moment zelf en met alle emoties zo net na de bevalling weet ik niet of daar ook wat van terecht komt. Met als gevolg dat anderen alles allang weer vergeten zijn en ik er zelf nog maanden een rotgevoel over heb..

Draagdoek is wel een goed idee, maar waarschijnlijk zal het rond die tijd ook in huis erg benauwd/warm zijn en dan is het echt te plakkerig vrees ik.

Ik heb het er nu ook met mijn man over gehad inderdaad, hij zou er rekening mee houden en wist niet dat ik daar zou mee zat destijds. Hij was zelf heel trots om onze baby te laten zien. Ik ook wel, maar ja. Inderdaad moeder leeuw denk ik! Heb dat ook ver na de kraamtijd gehad trouwens. Zag er echt tegenop om naar verjaardagen te gaan met veel mensen.

12. Babystew

@Aurora: O nee, 5 uur haha! Nee, dat zou ik ook niet trekken. Vind een uurtje wel het maximum hoor..
    Kaartjes later versturen is ook wel een optie, alleen wil ik liever ook niet te laat want als ik het weer alleen moet gaan doen met 2 kids overdag zit ik er ook niet echt op te wachten om elke avond nog visite te hebben. Denk dat ik aardig kapot zal zijn met de zorg voor 2 kleintjes, zeker de eerste maanden!

Kraamfeest lijkt me niks eerlijk gezegd..We hebben er wel over nagedacht maar hier in huis past het niet en lijkt me ook niks om iedereen tegelijk te hebben, ook heel druk voor de baby (en onze eerste).

13. topper12

topper12 Niet meer actief

Oh zo herkenbaar je verhaal! Mij is het gelukkig meegevallen:) Bij de tweede waren we sowieso een stuk makkelijker: mensen die nooit langskomen en tijdens de zwangerschap niks van zich lieten horen, hadden pech de eerste weken. Ze mochten best langskomen maar eerst de mensen die tijdens de zwangerschap hadden meegeleefd of die we regelmatig zien.

Geef je man gewoon hele duidelijke instructies: maak een schema of een agenda met daarin blokken waar je de visite in kunt vullen, bijv. Max 1 per dag. Reserveer de eerste weken voor mensen die dicht bij je staan en plan alle afspraken in "onder voorbehoud" (laat je man dat er duidelijk bij zeggen) mocht het die dag dan toch niet zo lekker gaan dan bel je gewoon af.

Kraamzorg: leek me vreselijk, maar we hadden een schat van een mens! Laat het gewoon over je heenkomen en denk aan jezelf en je gezin! Succes met de laatste loodjes :)

14. BeebieBeeb

BeebieBeeb Fanatiek lid

6 mrt 2011
    4.672
    591
    113
    Groningen
    Je zou de kraamverzorgster eigenlijk niet als een last moeten zien hoor meis, maar als een geweldige hulp!
    Zo iemand is er voor jou en de baby, en ook al is ze een 'vreemde', wat is er nu fijner dan je lekker laten verwennen????
    Natuurlijk is het even wennen als er ineens iemand in huis komt, maar probeer er lekker van te genieten!

En het is al eerder gezegd, maar een kraamhulp is de perfecte persoon om je visite eens te vertellen wat bij jullie in huis de bedoeling is!! ;) Ze werkt je visite eruit wanneer jij dat wilt, stuurt jou naar je kamer als jij het zat bent en kan heeel goed zeggen dat de baby vandaag bij moeders blijft! (En dan mag jij ook nog eens haar de schuld geven als je visite dat stom vindt en jij er niet voor uit durft te komen dat dat jouw idee is ;))

Ze smeert je brood, schenkt drinken in, verzorgt jou en de baby en doet wat in je huis.... Do i need to say more? ;)

Laat het lekker allemaal over je heen komen, misschien denk je er na deze bevalling wel weer anders over (over het vasthouden enzo) en heb je je voor niks druk gemaakt!

Succes!!!

15. Snootches

Snootches Actief lid

18 jun 2013
    312
    0
    0
    NULL
    NULL
    De eerste week lagen we in het zkh want randprematuur. Daar was het beleid alleen ouders mogen vasthouden. Er waren wel sommige familieleden die achter de gordijnen dachten dat ik ze wel even mijn baby zou geven. Nou NEE.

Tweede week heb ik bezoek heel erg afgehouden (had geen kraamzorg), heb mijn baby echt leren kennen, hij is aangekomen en aangesterkt, we vonden onze draai samen.

Pas nu, derde week, geef ik met trots mijn baby aan het bezoek af (na de voeding wanneer hij in slaap doezelt). Ik ken hem nu zodanig dat ik zie wanneer het gehannes hem te veel wordt en grijp daarvoor in.

Mijn ervaring is dat ik eerst aan hem en mezelf moest wennen en er vertrouwen in krijgen dat het goed gaat zolang ik de regie in handen heb. Voel me ook totaal niet schuldig oid als ik hem weer terug wil of de persoon houdt hem ongelukkig vast en ik corrigeer dat. Maar voor hetzelfde geldt vraag ik: wil je hem even vasthouden?

Luister naar jezelf!

16. Babystew

We gaan het meemaken de komende dagen! Tot nu toe gaat het gelukkig goed, we houden het lekker rustig. Ook omdat het zo warm wordt de komende dagen en hier in huis ook. Met allemaal visite erbij is het dan nog warmer. De kaartjes versturen we ook volgende week pas denk ik.
    Kraamzorg is in ieder geval al leuk, hoewel ik nog wel de behoefte heb om zelf 's ochtends dingen te doen omdat zij nu 29 weken zwanger is.. Maar verder gaat het goed tot nu toe.

17. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Van harte gefeliciteerd ik zie dat je inmiddels bevallen bent..

Maar meid, ik herken je gevoelens helemaal!!

Ik had hem in de bondolino hangen als er kraamvisite kwam..ik kan het niet en doe het de volgende keer weer zo!

SOmmige mensen vroegen mag k hem vast houden, en dan zei ik gewoon NEE, dat mag niet. Ik voel me er niet prettig bij en hou hem lekker bij me in de bondolino.

Ik was en ben heel fel als mensen iets tegen mijn zin of tegen de zin van mijn kinderen bij hen doen. Bedoel dus als ze opgepakt worden zonder dat ze dit zelf aangeven bv! Nog!

18. Babystew

Het is nu echt te warm voor een draagdoek, anders had ik dat denk ik ook gedaan inderdaad. Sowieso wil ik nu eigenlijk helemaal geen bezoek, zo benauwd hier binnen (28 graden).
    Vandaag zijn de geboortekaartjes verstuurd dus zal binnenkort wel het eerste 'echte' bezoek krijgen (buiten directe familie om bedoel ik dan). Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan. Ik denk dat ik prima nee zal kunnen gaan zeggen, zeker als het zo warm is. Die zweterige handen aan mijn baby hoef ik ook niet. Sowieso ligt ze nu vaak in haar wiegje, daar is het toch wat koeler.

19. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.032
    6.135
    113
    Happyland
    Als eerste: Van harte gefeliciteerd met je dochter!

Wat herkenbaar allemaal!
    Ik vond het vreselijk, die visite de 1e 2 weken.
    Ik was kapot van het niet slapen. Ik gaf borstvoeding en maakte me vreselijk druk erover. Was de 2e week alleen en kwam er een collega met haar man, terwijl ik aan het voeden was.
    Nou, heb wat afgetobt, klungelig die kleine onder een dekentje en proberen zo te voeden.
    Gatver, als ik daar nog aan terug denk...:(
    Ik vond de combi kraamvisite + borstvoeding vreselijk, kon niks inplannen natuurlijk...
    Het liefst had ik die 1e weken helemaal geen kraamvisite gehad, het was veel te vermoeiend.
    Vriendinnen die met hun ( drukke) kinderen langskwamen.
    Een schoonmoeder die erop stond om die kleine vast te houden, terwijl ze lekker lag te slapen.:x
    En een kraamverzorgster die geen kaas gegeten had van borstvoeding en schoonmaken.;)
    Ja ik had een heeeeerlijke kraamweek!!!:D

Deel Deze Pagina