Kraamtijd met stiefzoon?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Stacie, 18 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Is het wat om hem er nu al meer bij te betrekken? Eens mee naar de verloskundige. Hij is pas 4.....
    Zijn gedrag zal vast ergens ook een wisselwerking zijn!
    Probeer er zelf een positieve draai aan te geven ipv er voor weg te lopen. Laat hem iets van kleertjes voor haar kiezen of een leuk speeltje.
    Als je nu nog investeert in jullie band is de kraamtijd misschien wel super fijner hem erbij!

2. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Hier sluit ik mij bij aan. Hij is nog zo jong, heeft hier allemaal niet om gevraagd en voelt vast een hoop aan, zonder dat hij het misschien echt goed begrijpt. Helemaal omdat het iets is van de laatste tijd, zeg je.
    Controlefreak of niet, je bonuszoon maakt nu eenmaal deel uit van jullie samengestelde gezin, dat betekent de lusten maar ook de lasten. En jij bent hier de volwassene, dus aan jou de taak om hem te begeleiden en niet om hem juist buiten te sluiten. Bedenk dat dit laatste ook niet goed zal overkomen op je partner, waardoor je misschien nog meer spanningen gaat creƫeren.
    Ik zou het wel of niet op vakantie gaan rond die tijd, lekker laten uitvechten door je partner en zijn ex. Jij probeert het zo luchtig en gezellig mogelijk te houden met je bonuszoon. Probeer het los te laten. Geloof me, zo'n kraamweek is niet heilig hoor, met zulke hoge verwachtingen gaat het misschien alleen maar tegenvallen.:)

En als hart onder de riem; wij hebben de laatste maanden ook niet zo'n gezellige periode met onze bloedeigen zoon gehad. Niet willen slapen, enorme driftbuien, 's nachts steeds wakker worden etc. Ik werd er heel onzeker van. Doe ik het wel goed en hoe moet dat straks wanneer de baby er is?:( Maar verstand op nul en go with the flow. Blijkbaar had hij het ergens moeilijk mee en we hebben geprobeerd hem zoveel mogelijk daarbij te ondersteunen. En nu is de baby er en er lijkt een spanning van hem af te vallen. Hij gaat weer slapen, driftbuien duren minimaal en hij wordt niet meer standaard 2x per nacht wakker. :) Dus zo kan het ook.
    Sterkte in ieder geval met alles! Ik hoop dat het ook zo bij jou mag verlopen.

3. maja246

maja246 Fanatiek lid

7 okt 2009
    1.468
    30
    48
    1 ding wil ik je verder alvast meegeven (als ook een echte controlfreak). Probeer nu alvast los te laten, want met een baby gaat het gegarandaard anders lopen dan hoe jij het nu in je hoofd hebt.[/QUOTE]

Suus 1983 heeft je de gouden tip gegeven..
    Serieus, dit soort zaken zijn zo niet te plannen. Een stressloze kraamtijd is volgens mij alleen alleen maar te bewerkstelligen door op DAT moment zelf relaxed te zijn en het leven te nemen zoals het komt.
    Als je stiefzoontje dan wat moeilijk gedrag vertoont, dan deal je daar dan mee. Bijvoorbeeld door hem even volledig aan je man of zijn moeder over te laten, zodat jij niets hoeft op dat moment.
    Mij lijkt het ook juist fijn voor hem en jullie dat hij zijn zusje als eerste ziet

4. Springday

Springday Fanatiek lid

20 mei 2014
    1.409
    0
    36
    Ik denk dat het even meer aan de leeftijd ligt als aan de situatie. Mijn zoontje is volgende maand 4 maar botsen doen wij nu ook haha. En dat is mijn bloed eigen zoon. Hij is super tegendraads en luisterd voor geen meter tja die fases horen er ook bij maar ik kan ook niet zeggen ga jij maar even weg ;) Deze momenten zul je ongetwijfeld straks ook met je eigen dochter krijgen. Straks als je meisje is geboren zal er misschien ook weer wat jaloezie bij komen kijken, ook dat hoort erbij en je moet maar zo denken dat het vanzelf allemaal wel weer goed komt.

5. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    bol.com | Groot Genoeg Voor Een Knuffel, B. Minne | 9789058385338 | Boeken

Dit is een leuk boekje voor kinderen die misschien wat jaloers worden bij de komst van een brusje. Verder misschien ook echt heel bewust aandacht geven aan hem, niet over de baby praten, zoals je al aangeeft. Het is een verandering en best een grote.

Het is heel belangrijk dat hij er de eerste week bij is. Ik botste in mijn zwangerschap ook enorm met mijn stief destijds. Bij ons heeft haar moeder baar mee naar het buitenland genomen in de periode dat onze kids geboren werden. Ze heeft daardoor een achterstand gekregen in haar band met ze die ze niet heeft ingehaald. Heel jammer!

En verder je bonuszoon positief bevestigen, ook als het even niet zo voelt. In gesprek met zijn moeder is echt een goed idee! De rest van de adviese. Is denk ik wel gegeven.

6. Sylvia29

Sylvia29 Fanatiek lid

2 jan 2010
    1.996
    0
    0
    Tsja...weet je, onze dochter was dolblij met de komst van haar broertje, maar zij werd ook wat tegendraads.
    Het is normaal dat dochter of zoon reageert op de baby op komst, net wat je zegt als je een kamer inloopt gaat alles over de baby, moeders veranderd, misschien minder actief, misschien gewoon soms wat dromerig, hoe dan ook, het is anders.
    Waarom zou dat bij jouw bonuszoon anders zijn?
    In mijn ogen is het een normale (4 jarige) die een broertje of zusje krijgt.
    Stel dat hij wel van jullie twee was geweest, en dit gedrag was nu omhoog gekomen, dan had hij er alsnog bij "gemoeten". Geen vakantie of de vraag of hij wel of niet welkom is na de geboorte.
    Waarom zou hij dat nu niet mogen terwijl hij, in mijn ogen, gewoon reageert als bijna iedere andere zoon of dochter die even moet dealen met een nieuwe aanwinst binnen het gezin :)

Deel Deze Pagina