Wie had ook geen wc en warm water boven?

Discussion in 'Kraamtijd' started by Sientjes, Apr 3, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sientjes

Sientjes Bekend lid

Jun 27, 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geen wc of warm water boven, alleen een wasbakje met koud water. De kraamzorg vond het geen probleem en het is de bedoeling dat ik in het ziekenhuis beval.
    Maar even een paar praktische zaken...

Hoe deden jullie het met plassen, ging je elke keer naar beneden?
    Had je een ondersteek of een po stoel geleend?
    Hoe deden jullie het met hechtingen en spoelen bij het plassen?
    Waar deed je de baby in bad, met emmers boven het badje vullen of ging dat beneden?

Ik snap het het er aan ligt hoe fit je bent na je bevalling. Maar ik ga er wel vanuit dat ik de eerste dagen nog veel op bed doorbreng.

2. nmv

nmv Fanatiek lid

Jan 7, 2013
    3,964
    270
    83
    Oost-NL
    Wij hebben boven helemaal geen water en dus ook geen wc. Omdat wij ook nog eens een hele steile trap hebben, hadden wij er voor gekozen om beneden het logeerbed neer te zetten. Dit vond ik ideaal! Ik heb de kraamweek en een paar dagen daarna beneden geslapen, met naast mij een co-sleeper/wiegje met onze dochter erin.
    En toen ik eenmaal boven sliep, hielp mijn man mij evt als dat nodig was. Ik heb bovendien van 'vroeger' een klein emmertje met deksel die wij op de camping als wc-tje gebruikten als we 's nachts moesten plassen. Deze had ik boven staan voor als ik mij niet goed genoeg voelde om de trap af te gaan. Maar ik was op zich al vrij snel weer op de been, dus had geen probleem meer met die trap.

@Hechtingen: Ik had een maatbeker met (lauw) water om na het plassen goed na te kunnen spoelen. Ik had die maatbeker standaard bij de wc staan, zodat ik die snel kon vullen voordat ik ging zitten. ;)

@badje: kun je dit niet in de badkamer doen? Wij hebben de badkamer beneden, dus dat was voor ons ook logisch. Gewoon een schoon setje kleren mee naar beneden nemen en ervoor zorgen dat je beneden luiers, doekjes enzo hebt.
    Wij hebben op een bureau een extra verschoningskussen liggen met luiers en billendoekjes, ideaal voor als je tussendoor een luier wil verschonen! Dan hoef je in ieder geval niet elke keer naar boven... ;)

Ben ik nog wat vergeten? Of wil je nog meer weten? :)

3. Sientjes

Sientjes Bekend lid

Jun 27, 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beneden kunnen we echt geen bed neerzetten daar hebben we de ruimte niet voor. Ik ga nu s nachts ook al op een emmer met deksel want ik moet er vaak uit om te plassen en dan kon ik niet meer slapen als ik helemaal naar beneden was geweest. Dus op zich kan dat straks ook alleen weet ik niet hoe ik het met spoelen moet doen dan?

Badje kan niet in de badkamer want wij hebben alleen een douchehok zegmaar daar kan t badje niet eens fatsoenlijk staan haha. Maar ik wil straks badderen in de keuken daar staat ook een soort commodekast. Maar ik heb het nu over de kraamweek want dat word dan weer een gang naar beneden voor mij. Ik denk dat we die eerste week maar boven badderen vullen met de emmer. Mijn man is toch ook thuis om te helpen straks.

4. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Beneden badderen. En gewoon lekker beneden op de bank met je kleine.
    Je hebt niet eens de rust en tijd om op bed te blijven liggen.
    er komt zoveel over je heen dat je alles wil zien en meemaken.

hier alleen op bed wanneer de kraamverzorgster kwam boor te tempen en hechting bekijken

5. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Ik snap dat sommige bevallingen zwaar zijn, maar over het algemeen ben je toch gewoon de dag na je bevalling alweer op de been? Of had ik nou zo'n atypische bevalling?

Wij hebben onze dochter de eerste maanden gewoon in de keuken in de tummytub gestopt. Daar heb je geen badkamer voor nodig. En in het geval van de tummytub zelfs geen emmers water: met een halfje kom je ruimschoots toe.

6. Cammy

Cammy Fanatiek lid

Feb 24, 2014
    1,905
    2
    38
    Wij boven ook geen wc, maar na de bevalling hoefde ik er 's nachts gelukkig niet meer zo vaak uit om te plassen haha.

Na een (redelijke/standaard/goede) bevalling ben je uiteraard wel enorm beurs beneden en heb je spierpijn op plekken waarvan je niet dacht dat het kon, maar ben je nog wel redelijk mobiel hoor. Je hoeft dan echt niet de hele dag in bed te liggen. Dat wil (of kan) je trouwens ook niet want er komt zoveel op je af de eerste week. Ik zat gewoon lekker beneden op de bank. Alleen bij de controles van de kraamhulp op bed en 's middags als ik even ging rusten.

Ik had hechtingen maar liep 's nacht gewoon heel rustig de trap af. Zorgde ervoor dat ik 2 uur voor het slapen gaan niets meer dronk zodat de kans klein was dat ik er 's nachts uit moest. Spoelen deed ik met lauw water in een klein waterflesje. Na dag drie liep ik alweer een stuk soepeler rond;)

7. Purk

Purk Fanatiek lid

Nov 19, 2013
    3,189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou boven een plasemmer neerzetten en een fles water om mee te spoelen (kan ook prima koud water zijn), dat lukt wel boven een emmer.
    Als je je goed voelt, ga je gewoon beneden naar de wc.

Zelfde voor het badje; als je echt nog veel in bed ligt, badder je boven, dan moet je man of de kraamzorg maar even twee emmers naar boven tillen. Voel je je goed genoeg? Dan in de keuken, bespaart sjouwwerk.

Hier de eerste week wel echt boven geleefd, maar mogelijk was ik beneden op de bank gaan liggen als wij boven geen wc en warm water hadden gehad. Ik had een fikse knip, gesprongen hechtingen en kraamvrouwenkoorts, was dus niet bepaald fit de eerste tijd.

8. Umm85

Umm85 VIP lid

Jun 17, 2007
    26,310
    248
    63
    Female
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Wanneer je gewoon bevalt kun je wel gewoon naar beneden hoor. Plassen zou ik gewoon op de wc doen, lijkt me niet zo lekker met vloeien ed op een po (en in de meeste gevallen niet nodig). Ik ga deze keer naar alle waarschijnlijkheid weer een ks krijgen en hoop dat ik na 2 dagen weer thuis ben en ga dan ook niet in bed liggen.

9. Eylem

Eylem Niet meer actief

Plassen is de eerste dagen na de bevalling prettig onder de douche, dan kun je meteen spoelen en prikt het niet zo (in het geval van hechtingen). Bovendien is helemaal niet gezegd dat je in bed ligt hoor - na mijn eerste bevalling (vacuum en behoorlijk wat hechtingen) lag/zat/hing ik op de bank (kon niet lang in één houding blijven vanwege de hechtingen, deed pijn). Na mijn tweede bevalling zat ik de volgende ochtend alweer aan de ontbijttafel met mijn oudste.

10. Sientjes

Sientjes Bekend lid

Jun 27, 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke dus misschien is mijn beeld negatiever dan de werkelijkheid dan. Maar ik heb toch redelijk wat kraambezoeken gehad en ook 2 vriendinnen die bevallen zijn maar ik heb nog nooit iemand gelijk beneden op de bank gezien. 1 vriendin vond haar bevalling een eitje maar die is toch de eerste 3 dagen niet beneden geweest. Ook hoor ik niks anders dan dat je de eerste 3 dagen zo min mogelijk trap moet lopen, ook op cursus het advies de eerste week niks te doen. Vandaar mijn beeld van het op bed blijven de eerste dagen. Maar als ik gewoon naar beneden kan dan hoef ik me niet druk te maken over dit soort dingen.

11. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Ja maar je zal toch vaak beneden zijn als je alleen beneden warm water hebt.
    ik spoelde zo'n 15 keer per dag als het nie meer is

12. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    15 keer per dag? Ik een keer of 3, en dan alleen de eerste dagen.

13. sjanniee

sjanniee Fanatiek lid

Aug 15, 2012
    1,533
    0
    0
    Wanneer jou bevalling goed verloopt, hoef je echt niet boven in je bed te bivakeren hoor.
    Hier ben ik een dag na de bevalling thuis gekomen, en tijdens de bevalling een knip gehad, maar ik heb in de kraamweek geen seconde op bed gelegen. Gewoon heerlijk op de bank zitten, en af en toe de beentjes op de bank.

14. Sientjes

Sientjes Bekend lid

Jun 27, 2013
    647
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oke nou dan zie ik het wel hoe ik er aan toe ben straks. Hopen dat t allemaal goed verloopt en dat ik naar beneden kan. En zo niet nouja dan vinden we ook wel weer een oplossing denk ik zo. Bedankt voor de tips!!

15. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

Oct 4, 2012
    5,965
    3
    0
    De kraamverzorgster zorgde er steeds voor dat ik een plastic fles met warm water op de plee had.
    Maar ik ging ook vaak onder de douche plassen omdat er altijd grote stolsels mee kwamen, kon ik me gelijk schoonspoelen met de douchekop.
    Voelde me de hele tijd heel smerig. Ik bloedde zoveel dat ik gewoon standaard 3 kraamverbanden tegelijk gebruikte

16. siriel

siriel VIP lid

Nov 15, 2010
    5,123
    2,957
    113
    Female
    Ik denk dat je best gewoon beneden kunt plassen op toilet of onder de douche (met water)
    Vaak ben je na de bevalling gewoon wel weer in de mogelijkheid om op de been te zijn.
    Ik zou er niet voor kiezen om op de bank te gaan liggen eigenlijk..
    Elke bevalling is anders.
    Eerste was bij mij een keizersnede, op dag 6 ging ik al weer elke dag op de fiets heen en weer naar het ziekenhuis waar de kleine nog was.
    Tweede voelde ik me zo fit, dat ik niet naar bed wou, en maar op de bank bleef hangen. Naar een week kwam de klap, ik was helemaal kappot..
    Kun je dus beter niet doen.
    Nu bij de derde, en heel wat jaren wijzer en ouder;) Heb ik een week heel rustig aan gedaan, lekker in het bed boven met de kleine, en plassen en douchen beneden in de badkamer. Daarna weer mn bedje in.
    Neem je rust, je hebt het nodig.

17. cooksie

cooksie Bekend lid

Aug 24, 2012
    516
    0
    0
    midden van NL
    Nou ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je na een dag weer naar beneden kan. Ik zat op het randje van een bloedtransfusie en die dus niet gekregen. Had een hb van 3.1 en heb dus 2 weken op bed moeten doorbrengen. Niet hoe ik het van te voren had bedacht. Nou heeft natuurlijk niet iedereen dit. Maar ik vind het zeer verstandig van je om er vast over na te denken. Wat als... Je dus niet naar beneden kan. Zelf heb ik geen ervaring met geen stromend water op dezelfde verdieping als je slaapkamer. Maar in mijn geval hadden we echt een logeerbed in de woonkamer neer moeten zetten. Want het stukje naar de wc lopen (de gang door dus) was al teveel.

18. Wendy88

Wendy88 Fanatiek lid

May 3, 2012
    3,316
    305
    83
    Kinderdagverblijf

Nou ik heb 1,5 week bijna niet kunnen lopen door de hechtingen. Dus het had voor mij ook zeer lastig geweest als ik steeds de trap op en af moest. Het was al te veel om naar de wc te lopen (6 mtr verderop). Gelukkig zaten wij gelijkvloers.

Ik snap dat je daar wat zorgen over hebt. Ik zou ik nderdaad proberen zoveel mogelijk op de bank door te brengen. Heb ik ook gedaan. Op het bed of de bank deed evenveel pijn, dus maakte voor mij geen verschil ;)

Succes alvast met je bevalling!!

19. Babyliz

Babyliz Fanatiek lid

Feb 4, 2011
    1,038
    0
    36
    NULL
    Het ligt er inderdaad maar net aan hoe je eraan toe bent na de bevalling. Ik heb een week echt in bed moeten liggen, na douchen was ik al helemaal op (veel bloedverlies na de bevalling, laag hb en een pijnlijke gezwollen knip). Toen de kraamverzorgster op de 8e dag wegging kon ik voor het eerst ons zoontje in bad doen en aankleden, maar stond te zweten en te trillen op mn benen daarna.

Wij hebben boven ook geen wc en hadden wel een postoel geregeld. Uiteindelijk heb ik bijna elke keer onder de douche gespoeld, dat vond ik toch fijner. Maar ik was wel blij dat we dat ding hadden geregeld! Elke keer naar beneden had niet gekund, en het mocht ook absoluut niet.

20. Yggem

Yggem Lid

Mar 8, 2014
    18
    0
    0
    Teamleider AH
    Wij hebben boven wel een wc gelukkig dus daar kan ik je niet over adviseren. Warm water alleen onder en we doen ons zoontje nu in de keuken in bad. Dit omdat we op de badkamer geen oppervlakte hebben om hem op af te drogen. En ik wil niet met een nat babietje over een koude gang voor ik hem afdroog. Wel een hoop gesleep steeds, maar is helaas niet anders. Je went er wel aan. Soms nemen we hem mee onder de douche en proppen we het aankleedkussen op het badstandaard. En dat moet je ook ff met z'n tweeën de tijd hebben natuurlijk.

Share This Page