Schoonouders en andere nieuwsgierig kraambezoek...

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door christacarline, 15 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. christacarline

christacarline Actief lid

6 jul 2007
    115
    0
    0
    Groningen
    Hallo,

Over een week ben ik uitgerekend en we hebben het er nu al vaak over, hoe we straks de kraamtijd willen doorbrengen. Wie er wel en niet meteen kan komen en wat wij graag willen. Nu zegt mijn schoonmoeder dat ze als wacht op een telefoontje, zodra ik ga bevallen, terwijl wij daar beide geen behoefte aan hebben. Ze kan op dat moment toch niets doen. Ook hebben we nog iemand in de familie die zich graag overal mee bemoeid. Steeds opbeld wat we nog nodig hebben en spulletjes kopen voor het bedje enz. En ook hun zeggen, we denken steeds van misschien belt hij wel. Terwijl wij dat helemaal niet van plan zijn. Zo dicht staan ze niet bij ons. Herkent iemand dit. We worden er bijna bang van, omdat ze zich overal mee bemoeien. Wij krijgen een kindje, hun niet.

Hoe deden julie het met de eerste week(en) met de visite. Wij hebben de eerste week geen zin in veel visite. Alleen eerst ouders en broers en zussen en daarna de rest wel. Hoe hebben julie dat gedaan?

Vervelend dat je je daar nu druk over moet maken.

Groetjes Christa.

2. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    ik zou gewoon niets laten horen tot je kindje er is... waarschijnlijk word ze daarna toch niet meer boos dat je niet gebeld had...

Verder hadden wij op het kaartje gezet dan mensen eerst even moesten bellen voordat ze langskwamen... zo konden we het makkelijk 'inplannen' heeft voor ons wel goed gewerkt.

3. lindavg

lindavg Fanatiek lid

25 feb 2007
    1.458
    0
    0
    Verkoopster in speelgoedwinkel
    Hoogvliet
    Als jij er geen behoefte aan hebt dan bel je toch pas wanneer jij dat wil.
    Het is jou bevalling, jou kind, jou kraamweken.

Ik had juist tegenovergestelde mijn schoonmoeder liet bijna niks van d'r horen.
    Ze is wel geweest toen Amy net was geboren in het ziekenhuis en toen we thuis kwamen heel even en daarna hebben we haar 2/3 weken niet gezien.

En bij ons stond er ook op het kaartje dat we graag wilde dat de mensen eerst even belden voordat ze langs kwamen.

4. christacarline

christacarline Actief lid

6 jul 2007
    115
    0
    0
    Groningen
    Wij hebben idd ook op het kaartje gezet, dat ze eerst moeten bellen. Zo hou je het zelf in de hand.
    We moeten maar afwachten hoe alles verloopt. Hopelijk valt het mee.

Groetjes Christa.

5. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ben dan nog niet bevallen, maar heb er wel al een idee over...

Wij zetten sowieso op het geboortekaartje dat mensen eerst moeten bellen. Maar ik ga er wel vanuit dat ze dat sowieso doen aangezien onze familie niet in de buurt woont. Brengt wel direct een groot nadeel: ze zullen wat sneller blijven plakken.

Mijn beide vaders zijn rond mijn uitgerekende datum op vakantie (tssss, ik ben er pas net achter en snap eigenlijk niet waarom ze dat zo gepland hebben maar ja). Dus daar hoef ik blijkbaar geen rekening mee te houden. De oma's (plus aanhang) bellen we op als we naar het ziekenhuis gaan. Mijn moeder zal dan op onze hond passen in ons huis en mijn schoonmoeder woont een eind rijden hier vandaan dus die kan dan ook alvast deze kant opkomen. Zij mogen de kleine even zien als we uit het ziekenhuis komen, maar na een half uurtje verwacht ik wel dat ze weer vertrekken zodat mijn man en ik even kunnen bijkomen.
    De rest van de naaste familie (zussen, broers, vaders eventueel) mogen de volgende dag langs komen. Beste vrienden en opa's en oma's mogen diezelfde week nog langs komen.

De rest (minder goede vrienden, verdere familie en dergelijke) zullen moeten wachten. Wij gaan namelijk in dezelfde periode als de bevalling hoogst waarschijnlijk verhuizen. Deze mensen mogen dus pas komen als we in het nieuwe huis zitten. Het hangt er een beetje vanaf wanneer de kleine zich aandient, maar dat zal zo'n 2 tot 4 weken na de bevalling zijn. Tot die tijd is mijn man druk druk druk (en met ons mannetje en met klussen en verhuizen) dus veel visite zullen we dan niet echt waarderen :)

6. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb t ook op t kaartje dat ze EERST moeten bellen!
    En anders laat ik ze door de kraamverzorgende weg bonjouren!
    Tja hadden ze maar moeten lezen...wel gemeen van me maarja wie niet luisteren wil....:p

7. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    wij hadden ook op kaartje gezet dat ze eerst moesten bellen maar de tamtam ging zo snel dat sommige ooms en tantes van mij al op de stoep stonden voor de geboortekaartjes er waren... was best ff heftig vond ik aangezien de bevalling behoorlijk zwaar was dus hou er maar rekening mee dat het vaak niet helemaal zoals gepland gaat...
    ik was 13 dagen over tijd dus ook veel telefoon waar die kleine nu bleef zucht.. alleen mijn moeder heb ik gebeld toen ik ging bevallen omdat ze erbij mocht zijn en mijn beste vriendin om de hond op te vangen verder helemaal niemand pas toen ik helemaal klaar was en gehecht werden de mensen gebeld

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hoi,

op ons kaartje komt ook te staan dat mensen eerst even moeten bellen. Verder hebben we met onze ouders afgesproken dat we bellen zodra wij het daar aan toe hebben, (en dat kan dus direct zijn, maar ook na een paar uurtjes rust als we daar op dat moment eerst zin in hebben). En dat we dan ook aan de telefoon even kijken wanneer we zin hebben in visite.
    Ik heb namelijk nogal een heftige zwangerschap achter de rug en weet niet of ik direct al op visite zit te wachten. Misschien wel, misschien niet, maar dat reguleren we dus zelf. Broers en zussen zijn allemaal niet van het soort dat zonder dat te vragen langskomt, dus die zullen ook wel ff weer bellen als ze denken: OK, ik wil zo snel mogelijk wel ff komen kijken.
    Verder bellen we niemand en sturen we kaartjes rond. Die zijn ergens 2-3 dagen na de bevalling klaar, beetje afhankelijk van hoe laat de kleine komt. Vervolgens zijn ze sowieso vanaf dat moment nog een dag onderweg via de post, dus de eerste 2-3 dagen is directe familie, (en eventuele vriendinnen die ik dan zelf nog zou bellen). Daarna zal de stroom wel op gang komen, maar mensen moeten echt eerst ff bellen... Nu zijn de meeste mensen in onze omgeving wel zo druk met werk en van alles dat dat ook wel zal gebeuren, dus dat zal wel goedkomen.
    Enige waar ik een beetje bang voor ben is dat m'n schoonmoeder straks om de haverklap op de stoep staat. Die belt nu namelijk minimaal 2 keer per week hoe het ervoor staat en dat zie ik haar straks wel live komen doen. Nouja, komt tijd, komt raad, :)

Wat ik zou doen als ik jullie was, Christacarline, is gewoon niet bellen als de bevalling begint. Denk dat je op die momenten wel wat anders aan je hoofd hebt... en als daar achteraf over gezeurd wordt, kun je toch gewoon zeggen: Ja, nou, DAAR heb ik dus nooit meer over nagedacht toen het eenmaal begon... Ik bedoel: welk mens kan het jou nu kwalijk nemen wat je wel en niet doet als je weeen hebt? ;)

9. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    We hebben de kaartjes lekker laat op de bus gedaan dus de eerste week was het hééérlijk rustig ;) .
    We hebben iedereen ook vantevoren gezegd dat we eerst aan onszelf wilden denken en dan pas aan kraamvisite. Alles op zijn tijd, eerst even rustig met zijn drietjes bijkomen!
    Gelukkig hebben de meeste mensen zich hieraan gehouden al voelden hier en daar een enkeling (lees: mijn schoonmoeder :evil: ) zich gepasseerd maar ja, dat is dan haar probleem!
    Zij dacht nml dat ze iedere dag wel even onaangekondigd binnen kon wandelen want het was toch HAAR kleinkind :confused: .

Mijn advies: DENK AAN JEZELF! Zeker als je borstvoeding wilt gaan geven dan heb je echt rust nodig!

10. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Wij hebben niemand gebeld voor de bevalling. Ik ben 2 weken na de uitgerekende datum bevallen en onze beide ouders waren zo begripvol om ons sinds de uitgerekende datum niet te bellen. Wij belden hun regelmatig om te laten weten dat alles nog rustig was. Zij belden bewust niet omdat ze begrepen hoe vervelend het kan zijn. En dat waarderen wij heel erg, vooral omdat we wisten hoe zenuwachtig ze waren. Echt top (schoon)ouders!
    3 uur na de bevalling hebben wij onze beide ouders gebeld. Die kwamen ook meteen naar het ziekenhuis, maar dat vonden we heel fijn. Verder hebben we uiteraard een paar uur later onze vrienden en verder familie ingelicht.
    De geboortekaartjes hebben we pas een week later op de bus gedaan. Dus we hebben een heel rustig weekje gehad.

11. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Wij hebben de geboortekaartjes bij Jelle ook laat verstuurd... Ik ben op zaterdag bevallen, dus ik had ze sowieso pas op maandag. Op woensdagavond (hé verdorie, net de lichting van 19.00 gemist! ;) ) zijn de kaartjes op de bus gegaan dus de meesten hadden het kaartje op vrijdag...

Wij hadden ook zoiets van: Degene die je wil zien na de bevalling bel je, zoals naaste familie en goede vrienden, en de rest zien we anders ook niet zo vaak (ooms, tantes, enz) dus daar zaten we nu ook niet op te wachten.

Waarschijnlijk gaat het bij deze baby precies hetzelfde, ik vond het heerlijk om rustig te kunnen wennen aan ons kindje... En daarbij, nu moet dat kindje ook wennen aan een broertje of zusje, dus een beetje rust is dan wel fijn...

12. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Ik zou gewoon niet bellen als je bevalling begonnen is hoor. Hebben wij ook niet gedaan. Mijn moeder 'wist' het overigens wel, dat er iets gebeurde. Die belt mij normaal bijna nooit en tijdens de bevalling bleef mijn mobieltje maar overgaan. Ze had zo erg het gevoel dat ze me móest bellen.... We hebben natuurlijk niet opgenomen, maar achteraf vond ik het wel heel frappant, eigenlijk.

Een half uurtje na de bevalling belde ze op de huistelefoon, die we toen wel opnamen, dus ze wist het al heel snel en stond ook een half uur later al op de stoep. Dat vond ik prima, ik wilde graag mijn babietje showen. Mijn vader was aan de andere kant van het land voor zijn werk, dus die liet alles daar uit z'n handen vallen en is naar ons komen racen, zo blij was hij dat z'n kleinzoon er was.
    Mijn schoonouders waren op vakantie. Die kregen we pas uren later te pakken en kwamen een week later pas thuis en direct op bezoek. Heel jammer voor mijn man en hun, maar ja, ook wel een beetje eigen schuld...

Dezelfde avond kwamen onze beste vrienden nog wel even kort langs, mijn zusje de volgende dag en het zusje van mijn man de dag daarna pas (wonen beiden ook niet echt om de hoek).

De geboortekaartjes hebben we na 4 dagen verstuurd, met een opmerking over bellen voor bezoek. Kraambezoek was heel goed gedoseerd, we planden gewoon ook niet meer dan 1 of 2 bezoekjes per dag, ouders niet meegeteld, want die kwamen gewoon af en toe tussendoor even een uurtje binnenlopen. Nooit onverwacht bezoek op de stoep gehad. En we hebben ook wel weer eens iemand afgebeld, als we een slechte nacht hadden gehad en er helemaal doorheen zaten. Dat is ook nooit verkeerd gevallen, iedereen begreep het dan wel.

Dus volgens mij is het best te regelen dat je niet helemaal overspoeld wordt door bezoek hoor. Gewoon zelf de touwtjes in handen houden en in de kraamweek kan je kraamverzorgster je ook nog wel een beetje uit de wind houden, als het allemaal teveel wordt.

13. Cynthia1978

Cynthia1978 Bekend lid

26 sep 2007
    527
    0
    16
    Den Haag
    Wij hebben niemand iets laten wat weten dat ik zou gaan bevallen.
    Ik had ook geen zin in steeds een telefoontje te krijgen of het zover was.
    Pas toen ik bevallen was heeft mijn de belangrijke personen (ouders, broers/zussen) gebeld.

Voordeel bij mij was dat ik nog 2 nachten in het ziekenhuis moest blijven. En daarna ging ik naar de Geboortekliniek in Den Haag (bij het Westeinde ziekenhuis). Hier ben je ook aan bezoektijden gebonden. En er mochten ook niet te veel mensen op bezoek komen zowel in het ziekenhuis als in de kliniek. Om deze reden heb ik bewust gekozen om mijn kraamtijd in de Geboortekliniek te krijgen. Je betaald voor 8 uur kraamzorg, maar krijgt daar 24 uur zorg voor. Ik vond het prettig en mijn man ook.

14. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    ik ben de 10e bevallen en heb de 13e de kaartjes verstuurd en omdat ik keizersnee heb gehad met veel bloedverlies was ik niet echt in orde.
    maar moet zeggen dat t wel lijkt of iedereen er rekening mee houd word nog niet sufgebeld en heb ook met man afgesproken zaterdag en zondag maar 1 dagdeeltje per dag visite ivbm ons prive leven.en eerlijk gezegt vind ik het echt heerlijk de eerste 2 weekjes beetje rust.

15. suzeep

suzeep Lid

28 dec 2007
    36
    0
    0
    coevorden
    hey hallo daar,
    wij hebben het geboortekaartje express 4 dagen later pas verstuurd. zo wie zo verstandig om op je kaartje te zetten dat ze eerst even moeten bellen.
    mijn ouders hadden er op een gegeven momen een handje van om te pas en on te pas op te komen dagen, dus die heb ik het ook maar even duidelijk gemaakt dat ze eerst even moeten bellen..
    probeer het zo te regelen dat je maar 1 dag deel visite hebt, ik werdt er op een gegeven moment echt niet goed van de hele dag door visite en als dan s'avonds de visite weg was in elkaar storten omdat je zo moe bent.
    neem van mij aan echt waar, neem je rust.. het is echt een uitputtingsslag een bevalling. je hormonen zijn aan het door draaien, en toch ook wel een beetje zeer en pijn overal. luister naar je lichaam zeker de eerste 2 weken.

16. Lara1978

Lara1978 Bekend lid

14 nov 2007
    614
    0
    0
    Ik kan je maar één advies geven: DENK AAN JEZELF!

Iedereen maakt zich zo druk om wat er van ze wordt verwacht maar hallooo het is JULLIE kraamtijd en JULLIE zijn net papa en mama geworden. Heb maling aan wat mensen allemaal van jullie verwachten en denk aan jezelf! Hebben jullie geen zin om de eerste week kraamvisite te ontvangen? NIET DOEN DUS! Jammer voor tante Huppeldepup (die meteen langs wilde komen) maar tja, zo willen jullie het nou eenmaal.

17. Amom22

Amom22 Niet meer actief

Wij hebben de eerste 2 weken veel bezoek gehad en waren doodop en konden ook neit echt genieten. nu wonen we in het buitenland en hebben het dus lekker rustig, lekker ff rustig aan elkaar wennen. Ik vind het helemaal niet raar hoor als je zegt bijv. de eerste 2 weken alleen familie ofzo... JIJ gaat voor je kraambezoek en het moet voor JOU leuk zijn....

18. roshi

roshi VIP lid

8 mei 2006
    6.706
    0
    0
    directie secateresse
    den haag
    ik heb me toen ik zwanger was hier ook onwijs druk over lopen maken maar toen ik eenmaal bevallen was viel alles juist op zijn plaats. Mannetje wilde ons (mij en Jenna) na 4dagen ZKH ook wel voor zichzelf dus heeft in 2 weken maar 3 stellen laten komen :D familie van mannetje (tantes en ooms etc) wachten meestal een week of 4 voor ze bellen dus dat scheelde al een berg hihihi

(s)ouders de dagen in het ziekenhuis zijn ze iedere dag wel een uurtje geweest maar eenmaal thuis hebben we dit beperkt tot 1x in de week

19. Bianca18

Bianca18 Actief lid

20 sep 2007
    380
    0
    0
    Huis mama
    Swifterbant (Flevoland)
    Phh hier ook zijn schoonmoeder, bij onze eerste zoon is ze bij de bevalling geweest omdat zij kraamverzorgende is, en wij dat graag wilde, maarja als mijn schoonmoeder erbij mocht zijn dan mijn moeder ook maar..... maar bij onze 2de hebben we dat toch wel even anders gedaan!
    Mijn schoonmoeder is er alleen bij geweest toen mijn vliezen werden gebroken, verder heb ik het samen met mijn man de verloskundige en een andere kraamhulp gedaan. (mijn vader zat wel beneden op de bank te wachten, omdat ik dit graag wilde ik heb een hele goede band met hem) Verder hebben wij lekker de eerste week zowel bij de eerste als bij de 2de lekker rustig aan gedaan.
    Niet te veel bezoek alleen naaste familie en vrienden.

Liefs

20. Belle

Belle Fanatiek lid

7 nov 2005
    1.380
    1
    0
    Verpleegkundige, columniste
    Amsterdam
    Het duurt nog wel effe voor ik ga bevallen, maar ik heb me nu al voorgenomen om een kraamfeest te geven, zodat ik niet iedere dag met visite zit. Bij de intake met de verloskundige hebben we mijn medische geschiedenis doorgesproken, en omdat ik in het verleden twee keer een depressie heb gehad, ben ik extra kwetsbaar voor een postnatale depressie. Het lijkt me daarom goed om het na de bevalling heel rustig aan te doen en samen met mijn man en ons kindje een ritme te vinden dat bij ons past. Maar dat gaat niet lukken als we iedere dag sociale verplichtingen hebben.

Binnenkort ga ik eens kijken of we hier in de buurt een zaaltje kunnen huren voor na de bevalling, en dan kunnen we op ons gemak gaan plannen. Onze ouders, broers en zussen willen ons ongetwijfeld helpen met de voorbereidingen en het feest zelf en zo kunnen wij onze aandacht bij elkaar en het kindje houden.

Belle, houdt keihard rekening met zichzelf. :D

Deel Deze Pagina