Te merken aan baby prematuur geboren?

Discussie in 'Prematuur' gestart door Valenti, 23 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Misschien is m'n titel wat vaag, maar ik ben benieuwd of jullie later konden merken dat je kindje te vroeg is geboren.
    Ik merk bij bv dat als we bij de dokter of cb komen, dat die stempel prematuur weer te voorschijn komt.

Was jullie laat met bepaalde dingen?
    Of met wennen aan vast voedsel, ging dat meteen goed?

Onze kleine man is geboren met 35 weken. Hij was 2650 gram en deed het meteen super goed. We hebben aan hem nog nooit iets gemerkt en hij is ook super snel met alles.
    Nu waren wij met z'n 6 maanden check bij het cb en gaf ze aan dat ze liever had dat we een maand later starten met brood ivm prematuur geboren. Darmen minder gerijpt enz.

Wat zijn jullie ervaringen hierin

2. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Het hangt er heel erg vanaf hoe je kindje het doet en met welke termijn het geboren is...

Wij hebben vooral het eerste jaar erg veel eet en drink problemen gehad met onze kleine en achterblijvende groei en grove motoriek wat achterbleef.

Nu nog steeds aan haar te zien dat ze pre en dysmatuur was, ivm dat ze nog zo klein is.

Maar qua voeding vd KA mochten we met 6 mnd ongecorrigeerd beginnen met bijvoeding als ik t me goed herinner.

3. PJO1983

PJO1983 Actief lid

27 okt 2011
    437
    0
    0
    Noord Holland
    Mijn dochter is ook te vroeg geboren (34.6) en merkte ook onwijs die stempel, zeker bij het cb. Ik heb me bij het cb nooit iets van aangetrokken maar vond het wel vervelend. Ik heb bij mijn dochter nooit iets gemerkt, ze liep met alles voor en het id altijd super goed gegaan.

Ik ben ook wek benieuwd naar andere ervaringen.

4. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    De meningen verschillen volgens mij best wel tussen kinderartsen qua beginnen met voedsel. Onze jongens zijn met 28 weken geboren en wij hebben echt tot een maand of 7 gewacht met vast voedsel.
    Ik was destijds van mening dat ze flesvoeding nog hard nodig hadden.
    Ik denk dat het in jou geval niet heel veel uitmaakt, je kindje is geboren met 35 weken dus niet erg vroeg. Kindjes die met 37 weken geboren zijn (zijn in principe op tijd) krijgen ook vast voedsel met 6 maanden, en in sommige gevallen starten ze soms al met 3a4 maanden.

5. adi

adi Niet meer actief

35 weken is gelukkig een mooi termijn, en hoeft je baby geen grote gevolgen te hebben.
    Leeftijd corrigeren met dit termijn zou ik ook niet doen, tenzij je baby complicaties heeft gehad.

Maar buiten dat, je kindje IS prematuur, dat is geen stempel, dat is gewoon zo. Ik heb het persoonlijk nooit vervelend gevonden om te horen.

Wij hebben veel adviezen buiten het cb om gevraagd. Motoriek bij de fysio, gezondheid en voeding bij de ka enz.
    In2009 was uberhaupt het advies om te starten met 7mnd met granen, voor alle babys.

6. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    Mijn dochter geboren met 30+3 heeft in het begin vaak moeilijkheden gehad met drinken.nu is ze byna 5 maanden en is sinds een week met patatjes bezig en dat doet ze dan weer prima

7. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Patatjes?autocorrect;) hapjes?

Ts, volg je gevoel. Waar jullie je het prettigst bij voelen en wat je kindje prettig lijkt te vinden. Het ene kind reageert gevoeliger op eten dan het andere. Dat zie je zelf het beste. Corrigeren hoeft niet, kan wel. Tot een jaar is het vooral veel proeven, daarna hebben ze het pas echt nodig om te groeien.

8. Babystew

Babystew Niet meer actief

Ik denk patatjes als in aardappelpuree? (Belgisch?)

Hier was het wel goed te merken ja, dus ik haalde het er zelf ook bij.. Zou het juist raar gevonden hebben als ze deden alsof ze op tijd geboren was eigenlijk.. Ontwikkeling loopt toch flink achter hier en mijn dochter was heel ziek.
    Met eten mocht ik wel al met ongecorrigeerd 6 maanden beginnen van de KA, dus ben toen langzaam eens begonnen en goed gekeken hoe ze het vond. Ik kreeg vooral veel tips en bekeek dan zelf of ik het ergens de juiste tijd voor vond. Kende haar toch het beste.

9. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Luc is niet zo snel met dingen leren, maar het ziekenhuis en de fysio houden wel rekening met de gecorrigeerde leeftijd en dat lijkt me ook wel terecht.
    Hapjes mochten we mee beginnen toen hij gecorrigeerd vier maanden was volgens mij.

10. mamaSylvia1975

mamaSylvia1975 Fanatiek lid

25 apr 2012
    1.106
    0
    0
    huismama
    ergens in overijssel
    Onze 2ling is met 32 weken geboren, maar heb het nooit als vervelend ervaren dat hun leeftijd gecorrigeerd werd.
    Zo zijn we pas met 6 maanden, met wat fruithapjes en groente begonnen............
    En ze liepen wel wat achter met lengte en gewicht, maar als je dan weer naar de gecorrigeerde leeftijd keek liepen ze weer voor............
    Ik vond het altijd wel prima zo, zijn gelukkig nooit echt tegen dingen aan gelopen......

11. Valenti

Valenti Actief lid

11 feb 2013
    457
    15
    18
    Bedankt voor jullie ervaringen.

Ik zie het zelf niets als vervelend dat hij prematuur geboren is, maar het word er elke keer bij gehaald. Hij is in z'n motoriek sneller dan een " voldragen baby" en qua groei zit hij ook op de plus 1 lijn en ongecorrigeerd. Er is dus echt niets meer van te merken. Heel knap natuurlijk van die kleine smurf :)
    Pas op het moment dat het woord gezegd word, denk ik; oja dat is ook zo.

Het kwam nu dus naar boven met het bespreken van het eten van e en broodkorst. Nu vind ik het belangrijk om m'n kleine te volgen in zijn behoeftes, cb neem ik dus niet altijd mee in mijn overwegingen om iets wel of niet te doen.
    Ik ben meer iemand van de tips en ervaringen uit het veld.

Thnx ladies!

12. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Met vast voedsel zijn wij gewoon met 6 maanden begonnen, omdat hij toch 6 maanden echt voedsel heeft en de darmen dus ook al bezig waren.

Het cb heeft had het wel over zijn prematuur zijn, maar niet negatief. Wat wij wel merken is dat hij gevoelig is voor prikkels en dat hij 's nachts meer aandacht nodig heeft dan andere kindjes. Dat wordt ook erkend door ervaringsdeskundigen en deskundigen die we toevallig spreken.

13. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    mijn jongen is geboren met 34+3 en in het begin had hij veel last van prikkels maar dat is na 6 maanden veel minder geworden. Onze CB zei juist dat we hem als een "voldragen" baby moesten behandelen en zelf goed naar hem moesten kijken wat hij nodig had. Wij zijn met 6 maanden begonnen maar meer i.v.m. de darmen die dan volledig rijp zijn. Hij had namelijk ook erg veel last van krampjes. Kijk naar je kind en luister naar je gevoel daar kan geen cb/arts/dokter tegenop.

14. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Mijn neefje (het kindje van mijn broertje en schoonzus) is geboren met 30 weken zwangerschap. En wij merken wel dat hij achterloopt, ook met gecorrigeerde leeftijd. Heel laat begonnen met optrekken, tandjes heel laat en daardoor ook pas laat aan vaste voeding kunnen beginnen. Nog steeds gaat dit heel moeilijk (hij is nu 14 maanden) Motoriek is niet zo geweldig ook, hij kon pas zelfstandig blijven zitten met een jaar ongeveer zonder om te vallen. Maar goed het zal allemaal wel bijtrekken hoor denk ik, tis verder een heel leuk en gezond manneke. Loopt een beetje achter maar als je ziet hoe klein hij was bij de geboorte dan is het super hoe hij het nu doet :)

15. laravelk

laravelk Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.970
    2
    38
    Wij hebben niet naar het CB geluisterd, ik heb aangegeven dat ik de dingen liever met de KA bespreek en dat was prima.Het was duidelijk dat het CB geen ervaring had met prematuren. De arts die hem zijn inenting gaf zei: "Goh, zo klein heb ik ze nog nooit gehad, hopelijk prik ik niet door zijn been heen!"
    David is geboren met 26 weken en wij zijn met een maand of 8 pas echt met bijvoeding begonnen. We hebben het vanaf 6 maanden wel geprobeerd maar qua mondmotoriek lukte het gewoon niet. We hebben hem gewoon gevolgd en 2 maanden later at hij met de pot mee, nooit problemen met stukjes e.d. gehad. Grofmotorisch was hij wat langzamer maar toen er eenmaal beweging in kwam ging het razendsnel. Met een jaar gecorrigeerd ging hij kruipen, staan en zitten en anderhalve maand later deed hij zijn eerste stapjes los. Nu loopt zijn mentale, taal- en fijnmotorische ontwikkeling op of iets voor op kalenderleeftijd. Grofmotorisch is hij echter niet de handigste, hij valt veel en loopt een beetje "lomp".

16. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Wij zijn ook gewoon begonnen met bijvoeding van gepureerde groente en fruithapjes rond de 6 maanden. Bij haar ging het niet zo lekker dus ik kreeg de tip van de KA om er iets meer melk of water aan toe te voegen, dat ging inderdaad iets beter. Brood was een ramp bij haar, en heb ik dus ook echt met tussenpozen niet gegeven omdat ze een aversie begon te krijgen. rond een maand of 9 gaf ze zelf wat interesse aan, vanaf toen ging het steeds beter. (overigens is ze nog net zo'n moeilijke broodeter als haar vader ;) :D)

Ze loopt wel duidelijk achter qua ontwikkeling, maar dit heeft mogelijk een andere oorzaak dan prematuriteit.

17. kipje87

kipje87 Bekend lid

24 aug 2012
    624
    0
    0
    werkzaam in de kinderopvang
    Andijk
    Hoi!

Onze uk is met 35,5 geboren, niet erg prematuur maar ja prematuur is prematuur inderdaad. Helaas bij ons op het cb kreeg ik rare opmerkingen aan de hand van zijn prematuur zijn. Als eerste kreeg ik te horen; Goh hij heeft wel veel haar voor een prematuur! Dus ik zei al; nou premature kindjes worden niet kaal geboren hoor in de buik hebben ze toch al haar? Daarna gaf ze aan; Goh hij heeft wel een lange piemel, nou toen dacht ik echt; HUH!?!?! dat mens spoorde niet! Gelukkig is zij nu weg. Met hapjes e.d. zijn wij nog niet begonnen. Echter vind hij het wel super interessant om zijn druppels van zijn lepel af te happen. Ik had dan ook niet begrepen om te moeten wachten met hapjes geven en wilde zelf eigenlijk rustig aan beginnen met 4 maanden. Maar dat komt ook doordat hij reflux heeft en met vaste voeding schijnt dat te kunnen helpen.

Wij hebben gelukkig een hele lieve KA.
    Ik merk wel in zijn slaap dat hij onrustig is. Hij slaapt dan ook ingebakerd want anders slaat hij zichzelf wakker. Ook word hij snel wakker van geluiden. Hebben jullie kindjes dat ook?

Nou wij moeten dinsdag weer naar het bureau, wederom een nieuwe arts (word de 3e al!) dus ben weer benieuwd

18. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Tsjonge jonge wat een opmerking hij heeft haar...
    Ons boefje had met 28 weken al een flink bos haar, helaas toen afgeschoren inverband een infuus in zijn hoofdje

19. Wherona

Wherona Fanatiek lid

11 feb 2010
    4.258
    0
    0
    Administratie werk
    Noord Holland
    @Kipje wat een rare en nare opmerking van het cb gelukkig is die weg. Mijn jochie had en heeft nog steeds ook een kop vol met krullen.

20. kipje87

kipje87 Bekend lid

24 aug 2012
    624
    0
    0
    werkzaam in de kinderopvang
    Andijk
    Inderdaad heel apart. Heb ook meteen gezegd; nou op de echo konden ze al zien dat hij haar had, grrr!
    Toch apart dat die artsen er niet bij stil staan dat ze moeders ook met opmerkingen kunnen kwetsen, al kwetste dit me niet hoor hihi :)

Deel Deze Pagina