Kraamtranen, kraamzenuwen, kraamonzekerheid

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Nonamenononsense, 20 mei 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Ik heb geen borstvoeding gegeven, dus daarin kan ik je niet helpen, maar in wat je hier beschrijft herken ik onze jongste heel goed.
    Zij heeft de kraamweek bijna alleen maar geslapen, van de kraamzorg moest de voeding elke dag 10cc opgehoogd worden, maar dit was voor haar gewoon teveel.
    Ik kon het erin proppen, stug nog een keer aanbieden nadat ze een boertje had gedaan, soms dronk ze dan toch het hele flesje leeg, maar mevrouw spuugde vervolgens weer een hele golf uit.
    Liet ik haar gewoon drinken wat ze wilde, dan viel ze daarna lekker in slaap en was tevreden.
    Maar ze kon ook gewoon echt weigeren, hield dan haar lippen stijf op elkaar als de kraamzorg bijv vond dat het tijd was voor een flesje maar zij nog in diepe slaap was, je kreeg er gewoon geen druppel in.
    Ik heb duidelijk aangegeven dat ik het te snel en teveel vond. Zij dronk toen de kraamzorg wegging 8x 60cc. Was toen ook nog niet op geboortegewicht, maar ze groeide wel weer en dat ik volgens mij het belangrijkste, dat ze aan gaan komen.
    Overigens werd ze na de kraamweek goed wakker en dronk keurig elk flesje leeg, daarna ben ik elke paar dagen wat verder op gaan hogen tot de 100cc en daar toen voorlopig op gebleven, maar toen was ze alweer ouder dan 2 weken.
    Ik ben dus eigenlijk in de kraamweek al begonnen met voeden op verzoek. Niet stipt na 3 uur voeden, maar als we wat wakker begon te worden, dus in lichtere slaap kwam. En na de kraamweek werd ze 's avonds onrustig, dan kwam ze vaak elke 2 uur en kreeg dan dus wat vaker een flesje, regelde ze allemaal prima zelf.
    Het is trouwens altijd een meid gebleven die weet wat ze wil en dat zag je dus in de kraamweek al.

    Onze oudste daarentegen slurpte weer alles naar binnen wat hij aangeboden kreeg, dat gaf weer andere problemen.

    Dus ik zou echt aangeven dat je geen voeding naar binnen wilt proppen, maar nu je over bent op gekolfde melk in een flesje geven, het ook even de tijd wilt geven, zolang hij niet weer af gaat vallen. Overgaan op flesvoeding gaat dit 'probleem' echt niet oplossen, dus als je daar niet achter staat zou ik dat zeker niet doen!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Maar dat gepush met voedingen staat toch los van bv of kv? Ze willen dat ie meer gaat drinken...
    Maar blijkbaar is dit wat ie momenteel kan drinken...
    Mijn middelste sliep ook heel veel, de eerste 2 weken, en kwam ook niet genoeg bij.
    Toen leek het wel alsof ze opeens wakker werd.
    Was opeens alert. Begon goed te drinken. En haar gewicht nam toe.
     
  3. Gwenvd

    Gwenvd Bekend lid

    3 dec 2017
    703
    554
    93
    Vrouw
    Alsof ik mijn eigen verhaal lees van de afgelopen week. Ik begrijp je gevoel helemaal.

    Mijn zoontje was ook dag 3 10,7% afgevallen, niet aanhappen op een enkele keer na, ik weer gefrustreerd omdat het weer niet lukte (bij de eerste zelfde verhaal). Nachten bijna niet slapen want 1,5 uur met voeding bezig... mijn vk, tevens lactatiekundige kwam dag 5, ik heb keihard gehuild. Ze vroeg aan mij of ik het wel leuk vond en kon genieten, het antwoord was nee. Dus gestopt met proberen aan te leggen, ook volledig kolven en aanvullen met kunstvoeding. Ventje was gister op dag 7 boven geboortegewicht.

    Dit weekend ga ik het kolven el afbouwen en over naar kV, ik wil leuke dingen doen en genieten.

    Misschien helpt het om bij jezelf stil te staan wat een haalbare situatie is waarin je zelf ook gelukkig bent. Je moet geen bv geven, het is een optie. Niks is erger dan frustraties die Je ongelukkig maken.

    Probeer je te verschonen bij T voeden om hem weer wakker te krijgen? En oas te voeden als hij echt echt honger heeft? Als hij wel aan je borst had gedronken had niemand geweten hoeveel erin kwam en was het ook goed ;)

    Dikke knuffel en denk alsjeblieft aan jezelf, daar help je je hele gezin mee <3
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  4. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Van kv komen ze sneller aan toch? Minder voedingen altijd in verhouding met bv dacht ik zo?


    Hij krijgt nu zo rond de 10 voedingen. Heb vandaag afscheid genomen van vk en kraamzorg en gezegd dat ik hem ocerdag een beetje vaker ga voeden als hij wilt maar neit meer ga pushen qua hoeveelheid!

    Hij was vanochtend nog lang nie tin de buurt van z'n geboortegewicht. 3420 gram, en hij wog dan 3685 gram.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    #25 Zoe123, 22 mei 2019
    Laatst bewerkt: 22 mei 2019
    Nee hoor.
    De reden dat er minder voedingen komen met kunstvoeding is omdat het zwaarder op de maag ligt.
    Bovendien volgen moeders vaak de pakken waarop staat dat je al heel snel naar minder flessen dus grotere flessen kan. Terwijl je met de fles ook gewoon op verzoek kan voeden (zie veel topics op dit forum en het bericht van @Olifantje1991 )
    Moedermelk is veel lichter verteerbaar. Maar het is wel veel vetter, en zoeter. Het past bij het type zoogdier dat wij zijn, klinkt bijzonder maar zo is het wel.
    Als je de grafieken naast elkaar legt, zie je dat (gemiddeld) borstvoedingskinderen de eerste 4 maanden juist sneller groeien dan kinderen die kunstvoeding krijgen. Vaak zie je dan een dipje rond de 4 maanden en op een gegeven moment is de groei dan aan elkaar gelijk getrokken .

    Wat betreft het aantal voedingen...stel een kind drinkt 1 liter per dag (ik zeg maar wat hoor).
    Met de fles verdeel je dat over 5 voedingen. Een borstkind drinkt vaker, omdat het maagje wat sneller leeg is.
    Maar de hoeveelheid blijft uiteindelijk hetzelfde.


    Ik zou zeggen, ga zo door, wacht de hulp af, het komt wel goed.
    Sommige kindjes hebben wat meer tijd nodig.
    En als je er met de lactatiekundige toch niet uitkomt is dat ook oke.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  6. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ah stom dat wist ik niet! Bedankt voor je uitleg, ik bekijk het per dag en moet gewoon even vrede krijgen dat hij nu veel slaapt en minder drinkt dan de norm. Mannetje doet het op zijn eigen tempo.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  7. conejita

    conejita Fanatiek lid

    14 jul 2013
    3.311
    248
    63
    Vrouw
    customer service
    Spanje
    Heeey @Nonamenononsense, ik zag je berichtje en wilde je even een knuffel geven. En nog gefeliciteerd met je zoontje natuurlijk!
    Je hebt al veel goede tips gekregen en 't lijkt erop dat jouw mannetje 't gewoon op zijn eigen ritme doet he.
    Maar ik herken je stress hoor. Over andere dingen dan (hier is 't helaas weer 't slapen :confused:), maar ik had mezelf ook voorgenomen er relaxed mee om te gaan maar niets is minder waar.
    Ik vind 't ook moeilijk om vertrouwen te hebben en op mijn oergevoel te blijven vertrouwen en 't huilen staat me (mede door vermoeidheid) geregeld nader dan 't lachen.
    Hoe gaat 't nu met je zoontje? Herkende ook van dat eilandje met hem en terug naar de routine heeft hier idd erg geholpen.
    Zoontje (ook 3)was enorm rebels maar nu, 8 weken later gaat 't een stuk beter (off topic, sorry:rolleyes:).
    Ik hoop dat je wat aan de lactatiekundige zult hebben, bv is echt een kunst op zich he , af en toe.
    Heerlijk dat je zoontje zoveel slaapt, hij zal 't nodig hebben.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  8. Ukkie1

    Ukkie1 Fanatiek lid

    30 jun 2015
    4.688
    2.135
    113
    Pfffff die kraamtijd is ook gewoon echt niet leuk. Ik herken 't helemaal. Ik vond 't beide keren niet leuk, ik voelde me afschuwelijk, iedereen bepaalt wat je moet doen. Je krijgt alle tips al wel. Enige wat ik je echt wil adviseren is een lactatiekundige, die heeft mij beide keren zo fijn geholpen! En durf je grenzen aan te geven. Ik wou dat ik at beter had gedaan. Wat jij wil is leidend!
     
    Nonamenononsense en conejita vinden dit leuk.
  9. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Nogmaals bedankt voor jullie lieve tips en trucs!
    Ik heb net besloten te stoppen met de bv, ik kan niet meer. Ik ben compleet op en uitgeput, slaap geen nacht langer dan 30 minuten... En als beloning vandaag een borstontsteking. Nee het is goed zo, ik kan niet meer.

    Nu eerst kolven in de hoop dat die ontsteking weg gaat, en dan gauw afbouwen. Miss dat ik wat voeding ga mengen, voor ik over ga op kv. Alleen even kijken hoe of wat.

    Bedankt nogmaals ♥️
     
    conejita vindt dit leuk.
  10. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Volgens mij doe je heel erg je best. Heb wat meer vertrouwen in jezelf! Met je 1e is het uiteindelijk ook goed gekomen. Laat al die schema's en richtlijnen wat meer los! Vertrouw op jezelf en kijk naar je kind. Is hij tevreden? Poept en plast hij goed?

    Een kind geeft zelf aan hoeveel het nodig heeft. Dat is per kind verschillend. En per moment ook (jij hebt immers ook niet ieder moment van de dag zin in precies dezelfde hoeveelheid voedsel). Kijk wanneer hij honger heeft en geef dan zoveel hij wil. Laat hij staan dan ga je niet verder. Als hij veel gaat spugrn heeft hij meer dan genoeg gehad.

    Wakker maken voor voeding deed ik nooit. Een half slapende baby is moe en heeft vaak geen zin. Of is totaal uit zijn eigen ritme. Alleen als er duidelijke medische redenen zijn zou ik dat doen. Hier werden ze er alleen maar onrustig van.

    En als jij zo slecht en licht slaapt leg de baby dan op zijn eigen kamer. Vaak slapen andere kinderen er gewoon doorheen (hier wel, zelfs door onweer en vuurwerk slapen ze heen...). Slaapgebrek is funest! Zeker vrouwen zijn hormonaal volledig ingesteld op een pasgeborene. Dat wakker worden can ieder kreetje is heel normaal (gewoon hormonen en biologie). Maar in jouw geval werkt het niet. Je bent geen slechte moeder als je het anders doet.

    Borstvoeding kan je ook combineren mey flesvoeding. Kijk hoe het gaat. Flesvoeding lost niet opeens alle problemen op.

    Succes!!
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dikke knuffel hoor. Baby's zijn gewoon erg lastig om te doorgronden. Ik was ook altijd blij als ze wat ouder waren :)

    En als stoppen met bv voor jou beter voelt, dan moet je dat zeker doen. Je niet schuldig voelen daarvoor, want dat het niet lukte met de bv is absoluut niet jouw schuld, maar die van je kraamzorg. Je hebt zo'n slechte adviezen gekregen, dat is echt bedroevend. Tien voedingen per dag is te weinig op die leeftijd, en 80 ml per keer drinken is véél te veel. Zo jammer dat diegenen die jou moeten steunen die eerste dagen, je net volledig de dieperik in duwen met hun gebrek aan kennis.

    Het is jouw schuld niet. Je bent een goede mama. En het komt allemaal wel weer goed. Iedereen in je gezin moet gewoon nog zijn of haar nieuwe plekje vinden.
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  12. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Nee fv lost niet alles op, maar het gaat me meer ruimte geven. Ik ben nu zo'n groot deel van de dag bezig met voeden en kolven. Hij drinkt ook vrij langzaam zijn flesjes, wat natuurlijk fijn is. Maar mijn peuter trekt het slecht als ik eerst 30 minuten ga flessen en dan nog 15 minuten kolven...
    Hij krijgt nu zijn eerste flesje meng kv en bv, vind het jammer maar ik ben in mijn hoofd niet geschikt voor bv.
    Alles ervan staat me tegen, het continue gefrut aan mijn borsten (kolf of baby) risico op borstontsteking, snachts het gerommel met kolven, flesje warm maken en voeden. Vannacht was ik dus in slaap gevallen met mijn hand aan de fles warmer en de bv in de fles Warner. Vet overhitte melk, waardeloos. Mijn boobs voelen al 2 weken explosief en pijnlijk, ik ben er klaar mee.

    En... Heel eerlijk, ik ben gewoon een controle muts die overzicht wil hebben. En dat gaat moeilijk met bv, dan na 45 minuten trek dan na 3 uur etc. Bij fv is dat vaker niet.
    Nou is bv het mooiste wat er is, maar ik word er zo ongelukkig van..
     
    conejita vindt dit leuk.
  13. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Doe wat voor jou goed voelt, dat is ook goed voor je baby. Ik kan me zó goed voorstellen dat je gewoon geen zin meer hebt in borstvoeding. Als het zo veel negatieve energie kost: waar doe je het dan voor? Het is gewoon voeding en genoeg liefde krijgen is niet afhankelijk van borst of fles.
    Zorg goed voor jezelf!
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  14. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.820
    14.154
    113
    Als je op KV overstapt kan ik frisolac echt aanraden. Kan je alleen bestellen via leef.nl maar dochter deed t er super op en dr neefje is ook van de onrust af. Er zit wat minder lactose in dan o.a. nutrilon en daardoor de makkelijker te verteren ze groeien alsnog als kool overigens hoor. Vroeguh stond ie alleen ook in de winkel en tegenwoordig kent niemand m meer lijkt wel, gewoon friesland campina product.

    Weet niet hoe baby's die later van bv naar kv zijn gegaan t gehad hebben maar ik kan me voorstellen dat bv als ultiem verteerbare melk naar kv best wel een fikse stap is. Vandaar dat ik t aangeef dat frisolac misschien wat kan zijn, nu al genoeg ellende gehad met bv en hoeveelheden gedonder. (En wij zijn ook gewoon enorm fan geworden na 6 weken een dochter als luchtalarm te hebben gehad).
     
  15. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    #35 Zoe123, 26 mei 2019
    Laatst bewerkt: 26 mei 2019
    Natuurlijk ben je wel geschikt voor borstvoeding geven, maar niet als het op deze manier gaat, en begrijpelijk hoor!
    Als borstvoeding geven eenmaal “normaal” loopt. is het juist zoooo makkelijk, juist geen gezeur met s’nachts flesjes opwarmen (gewoon aanleggen klaar) , hoeveelheden (je kindje kan dat zelf bepalen), en echt niet elke 45 minuten hoor!
    Maar als je het niet meer kan opbrengen om die investering van een lactatiekundige te doen,
    zorg er dan inderdaad wel voor dat je eerst de borstontsteking aanpakt, en dan pas gaat afbouwen!
    Dat is wel belangrijk.
    Meng je de kV/bv op de juiste manier?
     
  16. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik bedoel niet geschikt qua persoon,, melk genoeg, maar niet het geduld om het de kans te geven.

    Wat is de juiste manier om het te mengen?
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Maar met de juiste begeleiding had je misschien niet gestart met kolven, en was daar niet al je energie aan opgegaan.

    Anyway: water nemen en daar de juiste hoeveelheid poeder bij, en dan pas de moedermelk erbij. Niet gewoon moedermelk+ poeder.
     
  18. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Heel herkenbaar wat je schrijft. Maar geloof me; het komt goed. Ik maakte me ook veel te druk in deze eerste weken. Ik dacht en dwong mezelf het beter te (moeten) doen dan bij de eerste. “Een tweede is ten slotte makkelijker omdat je weet hoe het moet” (hoor je zo vaak). Nou nee hoor net zo spannend en net zo onzeker! Uiteindelijk las ik ergens dat je ongeveer 5 weken nodig hebt om te wennen aan de nieuwe situatie. Ik heb echt gemerkt dat het rond die 5 á 6 weken pas beter ging met mijn gemoedstoestand. Gun jezelf de tijd, straks gaat het echt makkelijker. Leg jezelf niks op van hoe je je zou moeten voelen of hoe het zou moeten gaan.. Wat betreft het drinken: “elke dag kan een baby 10cc meer hebben” klopte hier ook echt niet. Ik zat écht niet op dag 8 op 80cc.. Bij lange na niet. Dit maakte mij ook erg onzeker omdat mijn eerste ook maar af bleef vallen en ik dacht meteen “ja hoor gaan we weer met baby nummer 2”. Borstvoeding heb ik ook bijna opgeheven maar uiteindelijk toch doorgezet (ook een tijdje full time gaan kolven, zelfde reden die jij geeft). Ik ben daar nu heel blij mee. Het voeden duurde echt tergend langzaam. Ik deed voor mijn gevoel niks anders dan aanleggen en wachten tot hij klaar was met m’n borst (en pijn lijden want ooooooo wat deden mijn tepels zeer) maar nu gaat het vlot. Hij drinkt minder dan gemiddeld, maar komt nu goed aan. Ik volg mijn gevoel en let niet op de ‘richtlijnen’. Kijk vooral naar wat goed voelt voor jou en hoe je baby reageert... De tijd zal het leren maar ik denk echt dat je je over 4 weken al héél anders voelt. Zet hem op, laat je niet gek maken, niks moet :)
     
    Nonamenononsense vindt dit leuk.
  19. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik ben zelf gaan kolven omdat ik het aanleggen zo zat was, ze hadden wel geadviseerd na te kolven omdat ik zove stuwing had en hij zo slecht dronk aan de borst. Gisteren toevallig nog geprobeerd aan te leggen, in de hoop dat hij de borstontsteking kon weg drinken maar helaas. Zelfde als in de kraamweek, te kleine hap, drie slokken en dan huilen. Mijn eerste had dit ook, ws een te kleine mond of iets. En heel eerlijk gezegd heb ik nooit zin gehad om een heel trainings en aanleg cursus te volgen voor Kids met een verkeerde mondanatomie. Daar heb ik het geduld niet voor!
    Daarom zeg ik ook, ik ben er niet voor geschikt. Ik heb geen geduld, ik hou niet van dat gefrutsel aan mijn borsten en het idee dat ik weer continue moet aanleggen staat me enorm tegen.
    Vandaag 12 voedingen gehad en ik denk dat we er nog wel 1 gaan doen voor het slapen, plus 8 keer kolven... Dat is gewoon zoveel tijd. Tijd die ik er niet voor over heb, in die tijd kan ik plassen. Baby of peuter knuffelen, aandacht geven, eten, zitten etc.


    Ik vind het gewoon weer zo zoeken en ik zit mezelf ontzettend in de weg. Vind ik zo irritant van mezelf! Als ik dat hoofd nou eens uit kan zetten. Kleintje is nog geen 14 dagen oud, maar ik zat alweer te denken over hoe en wat qua slapen! Oudste heeft slaaptraining gehad, was een heftige kraamperiode... Heb denk ik een soort trauma
     
  20. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik denk dat je op dit moment jezelf erg in de weg zit. Het hoeft allemaal zo ingewikkeld niet te zijn.

    Borstontsteking wegkrijgen is in principe vrij makkelijk. Ga onder een douche staan die zo heet is als je kan verdragen, richt de straal op je borst, en masseer de pijnlijke borst zo hard als je kan verdragen. Stap uit de douche en zet je meteen aan de kolf, bij voorkeur inclusief masseren tijdens het kolven. Zodra de verstopping weg is, is de ontsteking ook weg. Tenzij het écht erg is, dan moet je naar de dokter.

    En als de ontsteking weg is, dan bouw je erg gestaag af met kolven. Neem genoeg salie in om je productie te remmen. Omdat je baby nog jong is, zal je productie in no time kelderen en kan je stoppen met kolven.
     

Deel Deze Pagina