Goedemiddag dames, Ik ben even op zoek naar wat advies/ervaringen. De kraamtijd staat hier voor de deur en eigenlijk zien we hier een beetje tegenop. Vooral manlief heeft een erg grote familie (ooms en tantes) die ook echt allemaal op kraamvisite zullen willen komen. Dit weten we uit ervaringen van familieleden. Let wel; het gaat dus om ooms en tantes die hier NOOIT komen, dus ook niet voor verjaardagen enzo. Geen geboortekaartje sturen is, sociaal gezien, echt geen optie helaas. Een echt 'kraamfeest/kraamborrel' zien we niet zitten. Dat vinden we iets te massaal en te druk. Daarbij vinden we het persoonlijk raar om alcohol te schenken bij kraamvisite plus dat vooral manliefs familie serieus veel drinkt op feestjes (dus ook een stukje prijskaartje/budget speelt mee). Nu dachten wij, om niemand voor het hoofd te stoten, om twee of drie tijdstippen, bijvoorbeeld 2 zaterdagochtenden van 10:30 tot 12:30 uur in te plannen voor kraambezoek van die grote groep familie. Zij zouden dan bij het geboortekaartje een klein kaartje krijgen waar dit op staat. We zouden het dan een kraamkoffie of iets dergelijks kunnen noemen. Op deze kraamkoffie wordt dan gewoon koffie, thee, fris geserveerd met wat hapjes (geboorte hapjes, dus in kleur) en uiteraard wordt de boel leuk aangekleed. Misschien nog wel met een glaasje alcoholvrije rosé erbij, maar dat weten we nog niet. Uiteraard is er wel wat alcohol in huis dan, maar is het niet de bedoeling dat dit echt geschonken wordt... We hopen dat het hierdoor wat minder massaal is en dat iedereen ook de kans krijgt om echt even de kleine te bekijken en dat we zelf echt even met iedereen kunnen kletsen. Graag hoor ik jullie mening/suggesties hierover
Goed plan en ik vind het niet vreemd om geen alcohol te krijgen met kraamvisite. Ik zou het persoonlijk ook niet aanbieden en in huis halen.
Klinkt als een heel goed plan. Ik had bewust gekozen om een hele week geen kraambezoek te ontvangen. Ik had echt behoefte aan rust. Ben nog steeds heel blij met die keus. Misschien een tip omdat een week na de bevalling in te plannen?
Fijn om zulke positieve reacties te krijgen, willen het ook graag 'goed' doen Sowieso hebben we de eerste week alleen voor de naaste familie (ouders, broers, zussen) en een paar goede vrienden geblokkeerd. De rest komt we gewoon echt niet in Daarbij reken ik ook op de kraamhulp om mensen buiten te laten staan
Goed plan! M'n nichtje heeft dit ook gedaan, een soort tante dag. Geen alcohol lijkt me zeker on dat tijdstip een logisch iets.
Ik vind het ook een top idee! En sowieso is alcohol 's ochtends om elf uur toch niet nodig/normaal? Bakkie koffie of thee of fris en lekkere geboorte hapjes volstaat 100%
Ik vind het zelf ook wat overdreven hoor om alcohol te hebben staan, maar ik ken de familie nou eenmaal... Kans is best groot dat degene die als eerste op de stoep staan ook best om half 12/12 uur een wijntje zouden willen zou dan niet willen dat ik niks in huis heb Is overigens voor mij ook de reden om liever 's morgens te doen ipv 's middags...
Lijkt me een goed plan toch zo. Het is jullie kraamweek, dus absoluut doen wat goed voelt voor jullie.
Ik zou het zeker zo doen, het is ook niet raar om gerust een maand daarmee te wachten, de baby loopt echt niet weg! Hier hadden we het ook met ons eigen nichtje (dochter van broer van mijn vriend) en dat was na 5/6 weken meen ik. Was prima te doen. Let wel, ik zou niet je kind echt van hand tot hand gaan geven, voor je het weet zit je met de gebakken peren van een overprikkeld kind. Daarnaast hoop ik toch dat iedereen begrijpt dat je een kind niet wakker maakt voor visite en ook niet van hand tot hand doet voor het kindje zelf. Hou je echt aan je eigen wensen ook al is dat soms raar voor anderen. Het is (wordt ) jullie kindje dus jullie mogen de regels stellen!
Prima oplossing, hoor! Ik hoor het hier in de buurt wel vaker. Ook voor buren en clubjes en zo. Wij hebben voor de eerste twee kindjes ook een kraamfeest/-koffie gegeven 's ochtends. Prima oplossing voor al die ooms en tantes die je helemaal niet thuis hoeft te zien.
Heb nu een lijstje gemaakt, gaat om ongeveer 50 mensen die anders allemaal apart (stellen) zouden komen, dus sta nog meer achter deze optie Vanmorgen meteen maar even aan het rommelen geweest met de uitnodiging, benieuwd wat manlief er van vindt! Blijft overigens nog zat reguliere visite over, sturen bijna 100 kaartjes dus tja... Collega's komen overigens ook in groepjes, heb dit al afgesproken met een van m'n collega's, die regelt dit . Clubjes hebben we niet echt, dus dat scheelt ook.
Even een tip: Ik zou het niet plannen in de eerste week. Ik heb persoonlijk een hele vlotte bevalling gehad en was ook heel fit daarna. Mijn dochter had echter wat opstartproblemen met de voeding (verder verliep alles prima). Hierdoor had ik de eerste week helemaal geen behoefte aan kraambezoek! Zorg er tevens voor dat je niet alleen bent. Als de baby aandacht nodig heeft, of jij niet zoveel kan door een pittige bevalling, dan kan je man/vriend, vader, moeder of broer/zus de visite even vermaken. Wel is het prettig dat je niet iedere dag bezoek hebt. Zeker een heel goed idee om te doen!
Ik vind het ook een goed plan! De alcohol kun je weglaten hoor. Er zal neem ik aan niemand beledigt zijn als je om 11 uur nog geen wijn schenk. Zeker niet op een kraambezoek.