Mijn vriend krijgt na de bevalling 2 dagen vaderschapsverlof, wettelijk heb je ook niet recht op meer dagen voor zover ik weet... Hij heeft op zijn werk zo weten te regelen dat hij zijn vakantie opneemt na die 2 dagen en in overleg met zijn chef was dat geen probleem. Mijn vriend neemt 2 tot 3 weken vrij na de bevalling, afhankelijk van hoe het gaat.
Wettelijk gezien is het zo dat de man vrij krijgt voor de bevalling en de aangifte en daarnaast recht heeft op minimaal twee dagen kraamverlof. Het verlof voor bevalling en aangifte wordt in elk geval door de werkgever betaald en in principe het kraamverlof ook. Het kan zijn dat de kraamverlofdagen afgetrokken worden van de extra vakantiedagen, maar dan moet dit zijn vastgelegd in de cao of in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging. In ons geval loonde het de moeite om het even uit te zoeken want in plaats van maar 1 dag vrij na de bevalling heeft mijn man dus recht op 3 dagen (1 dag voor aangifte/calamiteitenverlof en 2 dagen kraamverlof). Voor ons is dit heel fijn omdat ik waarschijnlijk in elk geval twee dagen in het ziekenhuis moet blijven en mijn man zijn vakantiedagen eigenlijk wil bewaren voor wanneer ik naar huis mag. Zolang de kraamhulp er is werkt hij dan halve dagen en zodra de kraamhulp weg is heeft hij in ieder geval een volle week vrij. Ik zou dus iedereen willen aanraden om dat wat de werkgever aangeeft niet zomaar voor zoete koek te slikken, maar zelf ook nog even op de site van Rijksoverheid.nl en in de cao te kijken. Het blijkt nu wel dat er heel veel onwetendheid en onduidelijkheid bestaat omtrent dit onderwerp.
Wij hebben er destijds ook zo'n gezeik over gehad met mijn man z'n werkgever van dat moment. Gelukkig was het achteraf allemaal niet nodig (hij had per 1 nov een nieuwe baan en was vanaf 1 okt thuis ivm opmaken vrije dagen - ben 11 okt bevallen, was ideaal!), maar we hebben de perseoneelsafdeling bestookt met heel veel linkjes en informatie, net zolang tot ze geloofden dat wij gelijk hadden En ik was ook door de hormonen errug strijdlustig, hahahaha!