Kraamverzorgende: Do's & Dont's

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Lindsay1990, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen kraamverzorgende?

1. Nee, ik hoef geen kraamverzorgende, ik kan het prima met mijn omgeving regelen.

2. Ja, graag een kraamverzorgende, professionele hulp is altijd prettig.

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

haha die vind ik goed! :D

2. Momfulness

Momfulness Niet meer actief

Wat ik vooral belangrijk vind is de zorg voor moeder en kind en vooral bij een tweede kindje, de moeder wel serieus nemen in haar kunnen. Dus wel duidelijk verschil maken in het helpen bij een eerste kindje en bij het kramen bij een tweede kindje.

Ik heb momenteel een kraamverzorgende in huis die mij heel serieus neemt en mijn eigen ding laat doen, dat vind ik heel fijn. Ze leert me nieuwe dingen en ze is toch niet belerend.

Mijn eerste kraamverzorgende liet me aan de andere kant wel weer heel erg zwemmen, daarvan had ik juist weer wat meer begeleiding willen hebben. Ik was daardoor best onzeker met mijn eerste kindje. Toen er 4 dagen later op haar vrije dag een andere verzorgende was, heb ik in één dag geleerd wat ik in die andere 7 dagen niet geleerd heb van de kraamverzorgende die we eigenlijk hadden.

Momenteel heb ik zo'n lieve kraamhulp dat ik nu al weet dat het moeilijk wordt om straks afstand van haar te doen. Ze heeft me (mede door mij zelf want ik vraag ook erg veel) veel persoonlijke dingen verteld waardoor ik nu telkens als ik haar met mijn dochter zie knuffelen zo'n ontzettende brok in mijn keel krijg. Misschien is het goed om toch wat afstand te houden, maar ook weer niet teveel...

Verder het lichamelijke aspect. Mijn eerste kraamhulp deed net alsof ik een enorme buik over had gehouden en heeft me echt met haar hand voor haar mond staan te bekijken toen ik mijn buik liet zien na de bevalling en gezegd dat ze dit nog nooit zo had gezien. Achteraf gezien was mijn buik heel normaal! Houd rekening met de onzekerheid van vrouwen en blijf wel eerlijk maar niet TE. Mijn huidige kraamhulp geeft me juist een zeker gevoel. Vanmorgen kwam ik van het toilet en toen zei ze: waar is je buik gebleven? hihi. Zo lief, al weet ik dat er nog wel wat hangt...

Ik hoop niet dat mijn tips te 'vaag' zijn hoor.

3. Dani3lle

Dani3lle Lid

19 feb 2011
    27
    0
    0
    Admi. medew.
    Haarlem
    Hoi TS,

Belangrijk is dat een kraamverzorgende de kraamvrouw begeleidt waar het maar kan en zij jou zo het vertrouwen kan geven dat je niet het gevoel hebt dat als zij voor het laatst de deur uitloopt je in en diep dal terecht komt van onzekerheid en ontwetendheid. Vooral bij een eerste kindje is dat essentieel. Bij m'n eerste had ik een hele goede. Ze zat bordevol geweldige tips, info, hoe je dit en dat kon. Ik hoefde haar niets te vertellen qua huishoudelijk werk, ze pakte alles feilloos op. Ze was attent naar mijn man toe in de zin van ook voor hem een ontbijtje maken, in de zorg betrekken, hem ook de nodige info verschaffen. Jaaaa, zij was echt goed maar helaas nu ook met pensioen. Bij ons 2de kindje had ik namelijk weer naar haar gevraagd maar helaas... Nu kregen we er 2 in één week. Was ik totaal niet happy mee. Ben je net de één gewend komt er weer een ander. De eerste 3 dagen hebben we eveneens een hele goeie gehad, die ook goed met de oudste overweg kon en het nodige in het huis deed zonder dat ik het of moest vragen of dat zij zat af te wachten. De wissel die we na dag 3 kregen was een ramp. Ze heeft werkelijk waar niets gedaan. Geen ontbijt voor mij gemaakt, geen luier verwisseld, geen bed opgemaakt of verschoond, geen wasje gedraaid of opgevouwen. Zij heeft alleen maar over haarzelf gesproken. Moet kunnen tot een bepaalde hoogte. Een kraamvrouw die 3 dgn geleden bevallen is wil geen privé horrorverhalen horen van de kraamverzorgende over haar mislukte huwelijk, gruwelijke ex, geld problemen, noem een vreselijk senario, zij had het wel meegemaakt. Op een gegeven moment ben ik zelf uit bed op gestaan om de boel te doen met als gevolg 2 dagen vreselijk spierpijn in m'n nek en rechterschouder. Ik heb gelijk, nadat de deur haar achterwerk raakte, het bureau gebeld. Bij mezelf denkend: "Ik ga echt niet onze recht op zorg vergooien met zo een prutser" (of prutser, ze deed niets dus kon ze ook niet prutsen) We kregen de dag erna een hele goede vervanging. Hierbij dan ook the do's and dont's (volgens mij)

Do's:
    -veel info verschaffen
    -goede begeleiding bij bv/fles
    -ijverig
    -luisterend oor bieden
    -oog voor gezinsleden

Dont's:
    -niet teveel over je eigen privé, collegaé etc. (al helemaal geen sorres) praten. Blijf professioneel
    -niet te afwachtend of te dwingend zijn.
    -gemakzuchtig of te bemoeizuchtig. Kraamverzorgenden zitten niet bij visite van de kraamvrouw tenzij de kraamvrouw dat vraagt.

Goodluck!!

Deel Deze Pagina