Meer werken?

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Daes, 15 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Daes

    Daes Niet meer actief

    Ik zou heel graag jullie visie willen op het volgende:

    Ik heb twee kindjes van 1 en 3,5.
    Momenteel werk ik sinds +/- 12 maanden bij mijn (nieuwe) werkgever voor drie dagen in de week.
    Kort gezegd, ik heb het er echt niet naar mijn zin.

    Nu kan ik hoogstwaarschijnlijk terecht bij mijn oude werkgever, maar wel voor meer uur (4 dagen). Ik vond dat werk erg leuk, het betaalt goed en ik haalde er voldoening uit. Toen bleek dat dat werk niet haalbaar is in drie dagen ben ik overgestapt naar mijn huidige werkgever.

    Om nu weer terug te gaan, waar ze me graag willen hebben, moet ik dus wel meer uren maken. Mijn man werkt fulltime, vijf dagen in de week.

    De twijfels slaan toe, elke keer als ik op mn huidige werk ben denk ik, ik moet hier weg. En ik word er chagrijnig van.
    Maar vier dagen betekent 3 dagen opvang, een dag opa en oma. Misschien dat zij de oudste twee dagen uit school halen als hij 4 wordt. Maar dus 2 of 3 dagen bso ook.

    Is dit niet te veel? Komt de oudste zo wel genoeg aan zijn rust? En wat als hij met vriendjes wil spelen maar naar de bso moet? Of maakt hij daar juist vriendjes?

    Wat is jullie ervaring hier mee en willen jullie dat met mij delen? Ik kan maar niet tot een beslissing komen.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Kan je man niet een dag minder werken? Heeft hij ook een dag met jullie kinderen, lijkt me leuk voor iedereen. En dan kun jij met een gerust hart een dag extra werken.

    Ik werk 28 u (3 om 4 dagen) en mijn vriend werkt 36 u (4x9). Voor ons de perfecte verdeling.
     
    Roodborstje2 vindt dit leuk.
  3. Daes

    Daes Niet meer actief

    Hmm helaas is dat echt geen optie. Toen de oudste net geboren was, heeft hij een jaar vier dagen gewerkt. Maar werd daarna terug gefloten door werkgever en moest naar vijf dagen omdat hij allemaal overuren aan het maken was..
     
  4. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Als je oude werk je gelukkig(er) maakt dan je huidige werk is de keus toch snel gemaakt?

    Als je niet met plezier naar je werk gaat heeft dat uiteindelijk ook zijn weerslag op je gezin.
     
    Daes vindt dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.414
    3.966
    113
    noord holland
    Je gelukkig voelen bij je baan is echt t allerbelangrijkste! Dan ben je zoveel beter in staat om er voor je gezin en jezelf te kunnen zijn. Het is misschien veel, al die dagen opvang, maar t kan op zich wel. Is er op de werkplek wat je naartoe wil anders echt geen andere optie. Andere verdeling uren, bijv
    2 halve dagen ip 1 hele, waardoor je 5 dagen werkt maar wel 2 middagen thuis bent. Of toch gewoon minder in totaal?
    Stel dat ze jou ook graag terug zouden willen, dan kunnen zij misschien ook meedenken en inschikken?
     
    Daes vindt dit leuk.
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.295
    113
    Zou je man niet vijf dagen kunnen blijven werken, maar wel een dag om 3:00 uur aan het schoolplein kunnen staan?Dit zou misschien kunnen door ofwel officieel twee uur minder te werken, of op de andere dagen te compenseren
     
    Roodborstje2 en Daes vinden dit leuk.
  7. Mammielove

    Mammielove Niet meer actief

    Ik vind het veel te veel, zeker als je man ook nog eens 5 dagen werkt. Dat gaat dus betekenen dat je kinderen meer bij de oppas/opvang zullen zijn dan bij jou. Ik weet niet of je daar dan gelukkiger van wordt?
    Voor je kinderen zou ik het dus zeker niet doen.
     
    Daes vindt dit leuk.
  8. Lesliefje

    Lesliefje Bekend lid

    3 nov 2015
    933
    585
    93
    Mijn dochter gaat ook 3 dagen naar de opvang en 1 dag past mijn oma op. Dat gaat prima!
    Ze geniet er echt van en haar vriendinnetje gaat dezelfde dagen.
    Ik ben wel van plan om 1 dag minder te werken, maar dat is wel een optie bij het bedrijf waar ik nu werk. Maar voor mij is het meer het financiële plaatje. Wie weet hoe het er over een paar jaar voor staat en kun je misschien minder werken of is er toch een mogelijkheid om je uren anders in te delen.
     
    Daes vindt dit leuk.
  9. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Is andere uren per dag werken een mogelijkheid voor jou of je man? 9uurs diensten bijvoorbeeld?
     
    Daes vindt dit leuk.
  10. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.509
    497
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    In dat geval heeft je man hoogstwaarschijnlijk dezelfde hoeveelheid werk in minder uren moeten proppen??? Wanneer je minder uren gaat werken, betekent het natuurlijk ook dat je minder "werk" moet krijgen.
    Is het echt geen optie dat hij in overleg gaat met zijn werkgever over de hoeveelheid werk icm minder uren? Of dat hij een deel ouderschapsverlof gaat opnemen? Ik bedoel het is echt niet zo dat alleen moeders parttime moeten werken vanwege het hebben van jonge kinderen.
     
    Roos12, Zoe123, Roodborstje2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Volgens mij kan het prima. In België werken de meeste ouders beide fulltime. Onze kinderen zijn er niet minder vrolijk om :)

    Hier thuis geeft het geen problemen alleszins. Liever zelf vrolijk van je werk thuiskomen, dan chagrijnig lopen elke dag.
     
    Daes, Juul75 en a2cmieux vinden dit leuk.
  12. a2cmieux

    a2cmieux Niet meer actief

    3 dagen per week met tegenzin naar je werk dat lijkt me echt verschrikkelijk. Al kan ik ook begrijpen dat je bang bent dat 4 dagen te veel is. De opties die ik zie zijn....

    Met je huidige werkgever in gesprek gaan. Ik weet niet waarom je het niet leuk vindt maar kan hier iets aan gedaan worden?

    Naar je oude werkgever terug gaan voor 4 dagen. Misschien kun je op andere manieren meer tijd voor de kids vrijmaken. Schoonmaakster, boodschappen laten bezorgen. Dan moeten je kids meer naar de opvang, maar heb jij wel lekker veel tijd voor ze als je wel thuis bent.

    Beide banen zijn niet geschikt voor je en je wacht op een nieuwe kans bij een baan die en leuk is en je de mogelijkheid biedt om minder te blijven werken. Ik weet niet of het moeilijk is een baan te vinden in jou branche.
     
    Daes vindt dit leuk.
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.830
    14.158
    113
    Kijk of van die 4 dagen je er 2 halve dagen vanuit huis van kan maken? (uren verdeeld over de dag)
     
    Daes vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Heel lastig, ik weet maar al te goed wat 3 dagen met tegenzin met je doet, maar zelf, voor onze kinderen, zou ik 4 dagen opvang wel erg veel vinden.
     
    Daes vindt dit leuk.
  15. Daes

    Daes Niet meer actief

    Bedankt voor je reactie, Shakes. Interessant. Hoe zit dat dan met speelafspraken en dergelijke? Of is dat vaak niet van toepassing omdat de kids elkaar allemaal zien bij de BSO? Of zijn jullie schooltijden langer? Het lijkt mij zon rotgevoel als mijn zoon straks drie dagen naar de bso moet, terwijl veel andere kindjes direct na schooltijd worden opgehaald. Mijn jongste drie dagen naar de opvang en een dag opa en oma, daar heb ik dan weer wat minder moeite mee omdat ze het ook gewoon leuk vindt daar.
     
  16. Daes

    Daes Niet meer actief

    Overigens is het voor mijn man dus vijf dagen van 9 tot 18.00 uur met af en toe overuren Hij heeft een verantwoordelijke baan als manager waarvoor het belangrijk is dat hij op de werkvloer aanwezig is al die uren. Dus geen flexibiliteit daarin helaas.
    En de banen die ik leuk vind zijn voor minimaal 32 uur. Lastig... Want ik wil mijn kindjes ook niet tekort doen.
     
  17. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    België is gelukkig beter afgestemd op werkende ouders. School vanaf 2,5 jaar. Bijna alle kinderen blijven op school eten. School is pas uur tussen half vier en vier.

    Speelafspraakjes gebeuren hier veel minder dan wat ik op dit forum lees. Op woensdag of in het weekend, maar zelden op de andere dagen.
     
  18. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Mijn zoon is 2,5 en ik ben 14 weken zwanger. Man werkt 5 dagen, ik 4. 4 dagen opvang en 2 ochtenden psz (gastouder brengt en haalt van psz). Mijn baan kan ook niet in 3 dagen en ben niet van plan te veranderen.. Ik zeg doen, baan waar je blij van wordt is belangrijk!
     
  19. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Mijn man heeft ook lange dagen maar werkt wel dichter bij huis. Soms begint hij om 6 uur zodat ie de kleine eerder kan halen. Het helpt ook dat gastouderopvang (bij onze iig) rustig is en voelt als een tweede thuis.
     
  20. LadyH88

    LadyH88 Bekend lid

    12 mei 2015
    800
    274
    63
    Ik vindt het wel veel, maar als je er blij van wordt zou ik het doen! Je kunt kijken naar andere oplossingen? Bijvoorbeeld de boodschappen online bestellen, schoonmaakster.. Als je dan vrij bent heb je wel tijd om aandacht voor je kinderen te hebben ipv dat het huishouden te wachten ligt:)
     

Deel Deze Pagina