Idd! Het zou niet eens in mij opkomen om de kraamverzorgende te vragen om te strijken. Je man hoeft die week niet ontzien te worden hoor, jij als kraamvrouw wel. Er zijn basistaken die een kraamverzorgende hoort te doen, maar that's it. Ook al betaal je haar voor de tijd dat ze bij jou thuis is, mag je nog steeds dankbaar zijn dat we in NL zo'n systeem hebben waar je gebruik van mag maken. Er zijn genoeg landen waar je het zelf moet regelen met je man/familie en vrienden. En achteraf 'klagen' over je kraamverzorgende, terwijl je nooit een terugkoppeling hebt gegeven, vind ik ook raar. Als iemand geen feedback krijgt, dan leert iemand niet veel. Als je het als kraamvrouw spannend vindt, dan vraag je of je man/vriend het doet.
Ik werk al jaren als kraamverzorgende maar door dit topic wordt ik zelfs bang. en ik ben echt niet vies van huishoudelijk werk. Maar overhemden strijken hoort echt niet in ons takenpakket. Ik doe het weleens hoor als ik toch aan het strijken ben denk ik ach ik neem ook een overhemd mee. maar dat gebeurt weinig. We zijn geen veredelde huishoudster, ik denk dat de kraamzorg de komende tijd ook zal veranderen door alle ontwikkelingen in de geboorte zorg.
Maar wat ik mij nu oprecht afvraag. de kraamverzorgster komt bij mij straks 49 uur. wat gaat ze dan doen. Dit is wat ik ervan denk: Dagelijks: wc en badkamer poetsen mij en kind helpen leren en controleren en bed verschonen (als dat nodig is) en dan eventueel gelijk wassen in overleg. keer of 1 a 2: stofzuigen dweilen stoffen eventueel bezoek voorzien van wat te drinken en wegsturen Mijn vriend: voor de hond zorgen mij helpen met douchen en wc (als nodig is) koken boodschappen (doen we wekelijks) brood smeren Ik heb ook even van vriend erbij gezet. Die zal ook veel klusjes overnemen. Maar ik denk echt dat ze zich gaat vervelen als ik mijn lijstje zie :O. of schat ik dit gewoon echt totaal verkeerd in. Dat kan vandaar dat ik het vraag
Ik ben ook wel verbaasd over wat ik hier lees. Strijken en ramen zemen? Het zou niet eens bij me opkomen om dat te vragen. (en sowieso..waarom kan je man niet even zelf zijn overhemden strijken? ) Onze kraamverzorgster was er voor mij en mijn dochter (controles) en helpen met borstvoeding en wat ze uit zichzelf deed was het toilet en mijn bed verschonen en stofzuigen. Maar meer huishoudelijk werk hoefde ze van mij echt niet te doen hoor. Ik had me heel opgelaten gevoeld als ze de ramen was gaan zemen.. (edit: oja.. ze zorgde verder heel goed voor mij en mijn oudste dochter. Broodjes smeren etc. Vond ik heel fijn! Nouja, voor zover ik het uberhaupt fijn vond dat er iemand in huis liep )
Hier was ze er 5 of 6 uur per dag. Ik denk dat je je er wel op verkijkt . Hier deed ze behalve jouw lijstje de was en vaatwasser, en zelf moet ze ook nog papieren invullen. Ik gaf borstvoeding en zeker in het begin ben je al snel een half uur per voeding bezig inclusief verschonen, daar zit ze dan dus bij. Dan heb je bij elkaar al 1,5 uur. Dan nog het badje, ook weer een half uur. Dan even praten over de bevalling enzo, is ook een belangrijk onderdeel. En de controle. Als met al Is controle en hulp voor jou en de baby zeker al 3 uur. Dan dus nog de huishoudelijke dingen en bezoek en administratie en de tijd vliegt zo voorbij!
De eerste paar dagen was ze er van 8 tot 4. Ze deed: - ontbijt, lunch, fruit voor mij maken - bed verschonen indien nodig - de was - elke dag badkamer helemaal - de rest van het huis stoffen en stofzuigen (vonden we niet perse nodig, maar deed ze graag) - strijk van mijn man, lag toevallig hele stapel (gezegd dat ze dat echt niet hoefde te doen, maar deed ze blijkbaar ook graag) - helpen bij voeden, badje ed - baby en mij controleren - kletsen en daarbij vooral veel uitleggen, maar ook bevalling bespreken ed - bezoek voorzien van koffie/beschuit - 1 keer speciaal voor mij een ritje naar de winkel voor een broodje filet americain Hele huis was spil en span toen ze weg ging, was echt een toppertje!
Ik mag toch hopen dat als ik ooit wel een kindje krijg dat ze meer doet dan alleen moeder & kind zorgt dus ook stofzuigen, doekje door huis, vaatwasser, de was en de boodschappen. Ben geen miep kraak. Maar ik ben wel van dat het opgeruimd is. En er lopen 2 katten rond. Ik ben alleenstaand en dus niemand anders die het doet. Het idee is dat ik de eerste week alleen met de kraamverzorgster doe en dan komt mijn moeder een paar dagen en en nog 2 vriendinnen ieder een paar dagen. Zodat ik door de eerste 2-3 weken heen ben.
Maar moet ze elke voeding mee kijken? want als het lukt, lukt het toch? en het badje hoeft toch ook niet elke dag? Want das toch niet goed voor het huidje. Het zou kunnen hoor dat je gelijk heb. daarom vroeg ik het me ook af.
Nououou, ik had toch best wat begeleiding nodig. Hoe lang, hoe veel, hoe aanhappen, spruw, kloven, hoe zitten, voedingskussen ja/nee, krampjes etc.
Hier deden ze bij alle 3: - controles mama en kind en badje etc - badkamer - wc - vaatwasser - stofzuigen(woonkamer en slaapkamer waar ik lag) - dweilen(idem) - ontbijt en lunch maken - beschuit en koffie voor visite - bed verschonen - wasmachine aanzetten en was ophangen Dus ook vrij veel, maar blijkt hier normaal te zijn, weet niet of het overal zo is. Ik ging er niet vanuit zoveel dingen, maar vond het wel fijn
M'n mond valt echt open van het blouse verhaal. Mankeerde je vriend wat aan z'n handen dat hij niet zelf even kon strijken?! Is toch niet haar taak om zijn overhemden te strijken? Net als boterhammen voor de man smeren? Vond het ook nogal logisch dat ze brood bij ons mee at en ze was ook meer dan welkom om alle andere dingen te pakken in huis. Jeetje zeg, hoop ongastvrije kraamvrouwen hier in dit topic. Ik waardeer de kraamzorg juist enorm. Het is zo'n luxe! En dat besef ik extra nu we deze keer geen kraamzorg hebben omdat ze dat hier in dit land niet bieden.
Ik heb ervaring met 2 kinderen dus ga er maar vanuit dat ik weet waar ik het over heb Ik denk dat je iets te makkelijk denkt over borstvoeding. Kindje moet goed aanhappen, vaak krijg je toch last van kloven of wondjes omdat je tepels het niet gewend zijn, of omdat je kindje niet goed aanhapt, er zijn allerlei houdingen waarin je je kindje kan voeden. Hier ging het bij de tweede echt heel soepel maar alsnog heeft ze bijna elke voeding meegekeken. Elke dag badje hoeft niet persé maar vooral bij de eerste is het wel fijn om er handigheid in te krijgen voor als de kraamhulp weg iis.
Hier liep de borstvoeding goed na een dag of 2 (na thuiskomst ik had eerst nog 3 dagen in het ziekenhuis gelegen). Dus meekijken hoefde ze daarna niet meer te doen. Dat deed ze overigens wel met commentaar als 'zo lief', 'zo mooi om te zien' en 'aaaahhh wat schattig'. Ik vond het super irritant, maar was duidelijk dat ze toe was aan haar eigen kindje, hahaha. Mijn kraamzorg was niet geweldig of uitzonderlijk goed, ik had eerlijk gezegd wel wat meer verwacht na de vele verhalen. Ze dweilde het hele huis met 1 doek (dus de doek 1x nat maken), gaf de kat niet eten en deed niets voor het avond eten, echt goed schoon maken deed ze ook niet. Wat ze wel deed hier was strijken, ja, ook de blousen van mijn man Strijken vondt ze erg leuk, hahaha. En ze kreeg een belletje van haar vriend thuis, dat hun bod op een huis was geaccepteerd, ze voelde zich er erg ongemakkelijk bij, omdat ik er naast zat, en kapte het gesprek snel af. Dat vond ik wel grappig/schattig, ze wist even niet hoe ze moest reageren, terwijl het natuurlijk gewoon goed nieuws voor haar was.
Eerlijk gezegd had de kraamverzorgster voor mij een heel andere betekenis/functie dan het huishouden. Ik snap dan ook nooit zo goed dat mensen daar echt teleurgesteld over zijn. Voor mij was het mijn eerste kindje (die echt thuis was vanaf de geboorte) en ik vond het eigenlijk vooral belangrijk en fijn dat ze me daar bij hielp. Gewoon het idee dat ik er niet alleen voor stond, een soort vraagbaak had en ondersteuning in de verzorging van zo'n pietepeuterig baby'tje. Eigenlijk kon het me niet zo boeien of de afwas gedaan was, het was meer een veilig idee dat er iemand bij was die er verstand van had. Ik denk dan; tja.. misschien moet je dan een schoonmaakster aannemen.
I know. Dat is juist ook goed, dat je je er van tevoren in verdiept. dat voorkomt misschien teleurstellingen.
De mijne ook... Je kan natuurlijk ook teveel verwachten, maar uiteindelijk komt ze daar natuurlijk niet voor. Overigens vind ik het ook vreemd dat er vanuit wordt gegaan dat de kraamhulp dr boodschappen hoort te doen. Kom op zeg?! Hier 2x een super hulp gehad. Elke dag een heerlijk fris bed, om de dag werd het verschoond, als ik uit de douche kwam was mn kamer gelucht en mn bed weer heerlijk netjes gemaakt, matjes erin, kussens omhoog, enz Als er boodschappen nodig waren, schreef ze het op een lijstje en kon mn man dat savonds even halen. Wassen werd elke dag gedaan, kleine wasjes dus, maar boeiend! Heerlijk om steeds in een opgeruimde douche te komen! Brood werd hier wel gewoon voor mn man klaargemaakt, was er overigens alleen de eerste en laatste dag, ze maakte dan ook echt wat lekkers voor erop. Kortom... Ik heb gelukkig heerlijke weken gehad met goeie zorg en gezellige praatjes. Maar sommige verwachten hier wel vreemde dingen merk ik
Precies dit had ik ook, ook n ks gehad. Ik had zo'n nare ervaring met kraamzorg dat ik de vlgde keer het ws niet eens meer wil. Ongelofelijk hoe de ervaringen kunnen verschillen...wat mij betreft mag er wel meer 1 lijn in komen. Ik verwacht trouwens niet veel van kraamzorg, zeker niet strijken en eten koken (!) hoort niet bij de taken. Maar dat ze me meer energie kostte dan dat ik terug kreeg dat trok ik niet meer. Veel praten en constant er bovenop, nee echt drie keer niks.
Dat is ook mijn voornemen, als het meer energie kost dan oplevert zet ik het meteen stop. Ik wil rust in huis, niet extra irritatie. Gisteren had ik de intake. Onze bedbak is te laag om te verschonen? Ik opperde al dat mijn vriend de matrashoes dan wel doet en zijn alsnog het dekbed en kussens kunnen doen. Was moeilijk? Daarna of ze mee kunnen eten ( kraam + stagiair). Nouja, als je m'n bed doet wel. Het is geven en nemen hoor, dat lijkt mij heel logisch.