Je zou denken van wel, maar ik heb toch echt bij twee intakes te horen gekregen dat lichte huishoudelijke werkzaamheden horen bij het takenpakket van de kraamhulp. Denk dan aan stoffen, stofzuigen, een wasje draaien, het toilet even schoonmaken, een doekje over het aanrecht etc. Vanzelfsprekend hoef je niet te verwachten dat er een grote beurt aan je badkamer gegeven gaat worden, of inderdaad; dat ze de was van mijn vent gaat strijken. Ik zou dat trouwens niet eens willen, maar ik zou wel teleurgesteld zijn dat wanneer ze hier 8 uur op een dag rondloopt gedurende een week, dat ze er alleen is om mij en de baby in de gaten te houden. Sterker nog; ik zou er zwaar kriegel van worden en haar waarschijnlijk op mijn eigen kosten dagelijks vroeger naar huis sturen. Wat trouwens overigens ook gebeurd is bij de vorige kraamhulp hoor, maar dat was meer omdat mijn man er was. Die vond het onzin om haar dingen te laten doen die hij ook kon. Al was het zo een lieve meid die echt alles goed deed. Ik kan alleen maar hopen dat ik iemand krijg die de helft is van hoe zij was.
Ik had juist wel liever dat ze wat meer huishoudelijk deed, heb dat ook aangegeven maar viel helaas tegen. Ze gaf ook aan niet zo'n poetser te zijn. Met een vierde kind hoef je echt niet constant er bij te blijven, en aangezien ze ook enkel voor moeder en baby kwam was ik de hele dag met mijn andere kinderen bezig. Een broodje maakte ze ook niet voor hun dus maakte dus logisch ook mijn eigen eten. Heb de zorg eerder afgekapt ondanks mijn ks.
Ik heb van te voren met de intake een hele vragenlijst gehad en besproken. Hier werden de taken ook besproken en kon aangeven wat ik eventueel meer of minder zou willen en wat mijn man zou doen. Bij mij echt prima verlopen zij had zelf ook mijn lijst. Ik ben alleen een slechte eter en lust ook niet veel dus ze maakte me bord zelfs helemaal sierlijk met mooi gesneden komkommer enzo in de hoop dat ik alles zou opeten haha. Maar inderdaad als iets je niet bevalt gewoon gelijk aangeven dan kan er iemand anders komen. Ook als er geen klik is dat weet ik van de ervaring van mijn zusje en is echt totaal geen probleem. Ik vond het uiteindelijk te veel van het goede elke dag me bed verschonen en wassen e.d. maar heb dat gewoon aan het aangegeven.
Dit zegt onze kraamzorgorganisatie over de werkzaamheden: Wat doet de kraamverzorgende zoal voor jullie? - Ze assisteert de verloskundige tijdens de thuisbevalling - Draagt na de bevalling dagelijks zorg voor de verzorging en controles van moeder, kind. - Draagt zorg voor de verzorging en opvang van overige gezinsleden - Draagt (in overleg) zorg voor de licht huishoudelijke werkzaamheden (stoffen, zuigen, dweilen, bedverzorging, wassen/strijken, koken, andere kinderen naar school brengen, opvang bezoek). Kortom: ze houdt het gezin draaiende. - De kraamverzorgende geeft instructie en informatie - De kraamverzorgende observeert de gezondheid van moeder en kind, rapporteert naar verloskundige/overige disciplines en legt gegevens vast in het kraamzorgdossier - De kraamverzorgende waarborgt de hygiëne in het gezin - Je kunt bij de kraamverzorgende terecht voor allerlei vragen - De kraamverzorgende zal een luisterend oor hebben voor de dingen die jou bezig houden Ik verwacht dus dat een kraamzorg zorgt voor mij en de baby, mijn andere kinderen, het huis op orde houdt (dus onderhouden, niet achterstallig werk oppakken) en evt kookt.
A1988: Ik zie dat je uit Twente komt. Mag ik vragen welke kraamzorgorganisatie jij hebt? Wij hebben BTK en daarvan weet ik dat ze wel andere kinderen naar school brengen en (in ons geval) de hond uitlaat. Naviva daarentegen brengt volgens mij geen kinderen naar school en laat ook de hond niet uit (werd tegen mijn schoonzusje gezegd). Onze kraamverzorgster had na 3 dagen zorg, nog 20 uur te verdelen over 2 dagen en is toen 2x 10 uur geweest. Ze begon 's morgens met een praatje over hoe het gegaan was, ging daarna ontbijt voor mij klaarmaken. Als ik aan het ontbijten was, ging zij de was doen. Het maakte mij niet uit als dit kleine wasjes waren. Dan ging ik douchen en luchtte zij de kamer en maakte het bed weer netjes. Zij deed onze dochter elke dag in bad. Ze stofzuigde elke dag, strijken deed ze ook, nu draagt mijn man nooit een blouse dus van hem zat er nooit strijkgoed bij. Als dat wel zo was geweest, hoefde ze dat van mij niet te strijken, dat kan mijn man prima zelf. 's Middags maakte ze een fruithapje en bereidde de warme maaltijd voor. Boodschappen deden mijn ouders of mijn man. En ze deed elke dag de badkamer en toilet. Ik heb donderdag intake kraamzorg en ga aangeven dat ik hoop dat zij weer kan komen. Geweldige kraamtijd gehad.
Elsa86: ik heb bij de eerste Naviva gehad, bij de tweede BTK en nu voor de derde gekozen voor Maartje. Dat is ook waar ik de info vandaan heb. Het verschilt per kraamzorgster hoe de kraamzorg bevalt, dus we proberen gewoon elke organisatie 😉.
Wow hé, de bek valt me hier open. Wat een verwachtingen van de kraamverzorgster! Bij de intake is ons verteld dat de verzorgster de controles doet, helpt met de baby te verzorgen en borstvoeding en zorgt voor het sanitair. We hebben destijds zes uur afgenomen, wat er dan aan tijd over was kon besteed worden aan kleine (!) huishoudelijke taken. De kraamverzorgster vroeg me dan of er nog wat gedaan kon worden, maar meer dan een keer stofzuigen en de was doen heeft ze niet gedaan. Ik respecteerde wat de kraamhulporganisatie mij verteld heeft dus heb het ook bij de taken gelaten waar we daadwerkelijk voor betaalde. Strijken en koken en ramen lappen vallen dus echt niet onder die taken. Als ze het aanbieden, oké. Maar dat ga je niet verwachten van een kraamverzorgster. Hoe respectloos ook. Ze hebben een mooi vak geleerd en ga je hen misbruiken als poetshulp. Nogmaals, bek valt open van verbazing hier. Gelukkig heb ik een engel van een kraamhulp gehad, hoop dat ze over een paar dagen ook weer komt. Ze heeft haar werk goed gedaan, ons geleerd hoe we de baby moesten verzorgen, geholpen met aanleggen, mij goed verzorgd (iedere dag zowat een boterham met gerookte zalm :-D ) en de badkamer zag er iedere dag puik uit. Op ten duur heb ik alleen gevraagd het toilet en de douche te doen, want zo schoon hield ik de badkamer zelf niet! Daarnaast hebben we iedere dag fijn gepraat over van alles en heeft ze lekker met mijn dochter kunnen knuffelen. Ik kijk nu nog, bijna twee jaar later, nog terug op een topweek.
Overigens, hier belde de kraamhulporganisatie na twee dagen om te vragen of ze beviel. Blijkt dat het vaak voorkomt dat mensen niet durven aan te geven niet blij te zijn met de verzorgster, dan doet het bureau gewoon een andere sturen en hoeft het gezin zelf de 'confrontatie' niet aan. Vond ik wel een mooie oplossing, ondanks dat ik er geen gebruik van hoefde te maken.
Wow wat ben ik blij dat ik niet voor deze organisatie werk. Als ik dit allemaal moest doen bij de gezinnen waar ik werk kon ik daarna niet meer voor mijn eigen gezin zorgen Ik ben al vijf jaar kraamverzorgende en dit doe ik bij gezinnen; -Controles moeder en kind en deze in het medisch dossier rapporteren, evt overleg met andere zorgpartners in de keten (vk, cb, etc) -Ondersteuning borstvoeding/flesvoeding (vanzelfsprekend is borstvoeding veel meer werk dan hup aan die tiet en gaan) -Assisteren bij een thuisbevalling of poliklinische bevalling. -Voorlichting en instructies, vragen beantwoorden en observeren (oa op tekenenen van mishandeling, verwaarlozing, etc) -Hygiene waarborgen (sanitair dagelijks schoonmaken, bed in overleg - elke dag is prima maar niet iedereen wilt dit of heeft voldoende beddengoed). -Verzorging van moeder en kind zijn het belangrijkste, natuurlijk smeer ik ook een boterham voor de andere kinderen of voor de vader als er tijd voor is. Maar ga er ook wel vanuit dat vader niet te beroerd is om tijdelijk voor de oudere kinderen te zorgen. Naar school brengen begin ik niet aan (alleen in nood), ik ga niet deelnemen aan het verkeer met andermans kinderen met eventuele gevolgen van dien. -Licht huishoudelijk werk. Dat wil zeggen de was -wassen, drogen,opvouwen- (en dan geen bergen achterstallige was), stofzuigen, de keuken bijhouden, dat soort dingen. Gaat alles goed en zijn er geen complicaties wil ik ook best weleens strijken of een stofdoek door het huis halen maar ik ben inderdaad geen schoonmaakster. Ik ben zeker niet lui en krijg altijd complimenten over alles wat ik gedaan krijg maar ik moet natuurlijk wel tijd over houden om zelf ook even een boterham te eten of een kop thee te drinken. Ook ik ken de verhalen van collega's over kraamvrouwen die een briefje klaar hadden liggen met taken zoals de ramen lappen, keukenkasten uitsoppen, etc etc. Die kraamvrouwen hebben echt het verkeerde beeld van kraamzorg en moeten lekker in een hotel gaan zitten ofzo Krijg zo de kriebels van dit topic...
Ik vind het wel lastig. Ik verwacht van mijn kraamverzorgster: - bed elke dag - stofzuigen en dweilen - was wegwassen ( wasmand is altijd leeg hier dus alleen gebruikte was van die dag ) - eten voor t gezin - toilet en badkamer - borstvoeding helpen - visite bedienen - administratie over de baby bijhouden - moeder verzorgen qua temperatuur en hechtingen checken - kolf en fles spullen uitkoken Voor de rest doet man alles, maar die werkt halve dagen. Maar ik maak zo vaak echt luie kraamverzorgsters mee, die weigeren elke dag de wc te doen of bijv de was niet nodig vinden ( niet iedereen heeft zoveel baby kleertjes en spuug doekjes dat er een week niet gewassen hoeft te worden)
Mijn vorige kraamverzorgster deed echt heel veel extra, zoals koken en stoffen. Ik vond dat heerlijk want mijn man is dus echt veel weg en ik nam dus ook expres 9/10 uur per dag. En dan had ze vaak veel tijd over om eens wat extra te doen.
10 uur zorg per dag? Bijzonder aangezien het lip maar 49 uur per week is. Hier is de maximale zorg 6 uur per dag (met uitzondering van de eerste dag dan 8 a 10 uur afhankelijk van de thuis kom tijd). Ik heb dus ook 4 uur minder per dag om me met het huishouden bezig te houden. Ik kook echt ook weleens voor gezinnen en ik heb weleens kinderen naar school gebracht maar dit zijn uitzonderlijke situaties. Daar is simpelweg geen tijd voor. Maar waarom verwacht iedereen dat de kraamzorg iedere dag stof zuigt en dweilt? Dit zijn beide geen lichte huishoudelijke taken. Als ik dat in ieder gezin elke dag doe en dan nog wat ik wel elke dag doe (sanitair uitgebreid en bed verschonen) ben ik over een paar jaar afgeschreven....
Wat een hoop verschil, in de ervaringen die hier gedeeld worden! Ik ben ook heel benieuwd naar hoe het bij ons gaat dalijk. Wel mooi om hier alvast wat te lezen en voorbereid te zijn. Ik vind ook dat je van een kraamverzorgster kunt verwachten dat zij het huis netjes houdt (met name sanitair, was en stofzuigen.. al was het alleen al die 6 miljard muisjes haha). Verder is zij er toch vooral voor de verzorging van moeder en baby. Ik kan me voorstellen dat je daar dus al een hele dagtaak aan hebt. Erg lief en handig, die kraamverzorgsters die tijd over hebben voor allerlei extra's. Leuk ook als je zo iemand treft. Maar ik kan me ook voorstellen dat de verwachting in sommige gezinnen wel erg hoog ligt!!! Anderzijds vind ik, als het je zo tegenvalt als bij TS (en inderdaad, als t zo ging zou het mij ook erg tegenvallen!) moet je het echt direct aangeven. Dat zou ik trouwens zelf ook heel lastig vinden, maar ik zou het wel doen!
Bij mij waren er moeilijkheden na de bevalling, kindje met opstart problemen ( ademhaling ) en mijn man was weg. Dus had 69 uur gekregen en 7 dagen zo'n 9/10 uur per dag. Maar ik stofzuig en dweil nu ook elke dag, deed ik bij de eerste ook tot de bevalling en gaat nu nog prima. Dus voor mij is dat 'normaal' en zou het wel fijn vinden als ze het dan tenminste om de dag doet.
Wat heb ik dan geluk gehad met mijn kraamhulp (twee keer dezelfde gehad). Ze deed echt werkelijk alles. Schoonmaken, wassen, strijken, mij en de baby verzorgen, eten koken (dit hoefde niet deed mijn man zelf). Ze heeft zelfs pannenkoeken gebakken met mijn zoontje omdat hij dat zo lekker vindt.Ze liet zelfs ons hondje uit toen mijn man een dag moest werken tussendoor. Stelde ze zelf overigens allemaal voor. Echt een topkraamhulp.
Ik heb 6 kz's gehad en wat een verschil... Mijn dieptepunt was wel nadat ik na een flinke fluxus en ic opname eindelijk thuiskwam en er een ervaren kv zou komen. Nou die kwam er. En ondanks dat ze goed voor mij en de kleine zorgde was er niks extras.. Geen opbeurend praatje, geen leuk fruitje (een appel en een schilmes kreeg ik boven) geen kopje koffie voor mijn man (natuurlijk kan hij dat zelf. Maar die man had al twee nachten niet geslapen. En de ansgt zat hem nog hoog) Ze heeft in 3 dagen geen boterham voor de kids gemaakt of iets met ze gedaan. Nogmaals. Ze zorgde goed voor me. Maar ik werd er zo gestresst van. Daarna kwam de grootste lieverd ever!! Ineens werd de tummytub te zwaar en moesten de grote zussen helpen. Stond er ineens een parasol in de tuin en een zwembadje. Mijn man werd naar bed gestuurd en niks was haar te veel... Ik heb werkelijk geen idee of ze iets gepoetst heeft beneden of de overhemden van mijn man gestreken heeft.. En dat maakt me ook niks. Zij maakte van alle ellende een feestje. En heeft mij een goede start gegeven. Gewoon door een stukje extra te doen..
Hier op schoonmaak en alles niks op aan te merken. Op het punt 72 uur niet geslapen ik trok de bv niet meer zei zij prima dan de fles.. nooit gestimuleerd tot samen proberen of iets.. Ze klikte absoluut niet met mijn zoontje. Hij begon al te huilen zodra die dr zag aankomen zo zielig. Man is praktisch de hele week weggeweest zodat hun maar niet in dezelfde ruimte zouden zijn. Hoorde ik op de laatste dag van de vk dat het een wonder was dat we het met haar hebben uitgehouden. Ze is namelijk totaal niet goed leuk of aardig met kinderen.. waaaaarom is dit niet eerder gezegd. Ik kon niks zeggen over haar werk want dat was prima alleen die spanning man ik ga nog janken als ik er aan terug denk
Ik heb ook BTK gehad, bij de 2 jongsten. Prima kraamhulp gehad. Mijn oudste was 13 toen zijn zusje geboren werd. Hij heeft klassiek autisme en ADHD, dus ik heb juist bij de intake aangegeven dat ik het prettig zou vinden als ze wat meer tijd in hem zou steken, zodat hij ook de nodige aandacht kreeg. Dit werd prima opgepakt, ze heeft koekjes en cakes met hem staan bakken, hij mocht haar helpen met allerlei kleine klusjes (luiers en kleding aangeven, zusje fles geven etc). Zij deed ook voldoende huishoudelijk werk tussendoor. Toen dochter 1 jaar werd kreeg zij een kaart van de kraamzuster. De kraamzorg bij de jongste was een andere zuster. Maar wederom een hele fijne vrouw. Nam ook tijd voor de andere 2. Zusje werd 2 in de kraamtijd en heel kleinschalig haar verjaardag kunnen vieren, doordat zij gewoon koffie inschonk voor de visite. Deze kraamzuster heeft slofjes gebreid voor onze zoon en die kregen we als cadeautje toen ze wegging. Ook hier kijk ik met een fijn gevoel terug naar de kraamtijd. Hier komen er geen kinderen meer bij, maar zo wel, koos ik zo weer voor BKT.
Wij hebben bij onze dochter geen volledige kraamzorg gehad omdat ze een paar dagen op de neonatologie afdeling heeft gelegen, maar onze kraamhulp was ook vooral actief met haar mond. Ik ging in die tijd met een groep dames om die rond dezelfde periode zijn bevallen en die werden verwend door de kraamhulp, maar ik niet hoor. Ze was wel goed met tips geven over de baby, maar ik was blij dat ze na een paar dagen weg was!
Ik vind de visite BEDIENEN (!) een beetje raar geschreven daar. Ze zijn niet van de horeca! kopje thee/koffie en beschuit met muisje, ala maar ga niet om de 10 min naar boven om te "bedienen". Ben al bijna 9 jaar kvz en word beetje deprie van dit topic. Maar idd soms heb je weleens van dit soort kraamvrouwen. Het zijn er niet veel, tenminste ik maak ze niet vaak mee maar als ik ze wel mee maak geef ik ze toch even t blaadje met de regels van t bureau. Ik doe een hoop, ben absoluut niet lui, vind t vreselijk om stil te zitten maar ik ben geen huishoudster. Ramen zemen, keukens soppen of hele huizen soppen nou vergeet t maar... Strijken doe ik overigens wel. En als er een overhemd in de wasmand zit neem ik die mee. Maar ga geen overhemd uit de kast halen om te strijken omdat de man hem de volgende dag aan moet. Of mensen die nooooooit strijken en als jij komt ineens willen dat je strijkt