Kraamverzorgster die tegenviel

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door beauty2012, 29 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ik ga echt lachen als de kraamverzorgster hier gaat afstoffen hoor... Heb je je opleiding afgerond; mag je als nog aan het poetsen. Mijn hemel. Daar heb je een partner voor of (schoon)familie en anders moet het maar wachten totdat je zelf weer in staat bent om het te doen. Je eerste prioriteit ligt bij je kindje en bij jezelf. Niet in het huishouden.

Alsof men verwacht dat je huis prachtig vlekkeloos schoon is met kinderen; laat staan een newborn. Die laag stof ligt er over een week ook nog wel ;) Ik laat gewoon lekker heel het huishouden klappen in de kraamweek en pak het daarna wel weer een keertje op.

Ik snap sommigen hier echt niet met zoveel poetsdrang. Het is een noodzakelijk kwaad; voor je gezondheid, voor de hygiëne, voor het oog en voor de rust. Niet omdat het je hobby is - mag ik hopen. En anders; wees welkom om hier je hobby uit te breiden :p

2. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zoals Kelly hier ook al uitleg. Wij hebben geleerd om medische problemen te ontdekken, te voorkomen en te verhelpen. Dingen die een niet geleerde niet zal ontdekken enz. Denk hierbij aan levens bedreigende zaken. Ook ondersteunen en begeleiden wij de papa en de mama. En dan denken werkelijk sommige mensen dat wij op school hebben geleerd hoe we moeten stoffen en poetsen. Man man dan had ik maar 2 maanden naar school gehoeven. Zonde van mijn tijd.

Blij dat merendeel ons werk wel waarderen!

Joycey : ik ga stuk om jouw :D.. bij jouw zouden ze een leuke kraamtijd hebben

3. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Haha idd, zou bij jou graag kramen joycey 😂

4. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Fijn dat hier ook kraamverzorgsters mee schrijven om een en ander te verhelderen.
    Blijkbaar is het voor veel vrouwen ook ecbt niet duidelijk wat nou wel of niet valt onder de taken van de kz.
    Sommige kraamvrouwen hebben misschien wel hoge eisen maar de verhalen over verschillen tussen kraamverzorgsters zijn ook niet mis toch? Ik vind het logisch dat de eerste zorg naar moeder en kind uit gaat en dat afstoffen en ramen lappen niet valt onder haar taken.
    Maar om nou dr Phil te gaan zitten kijken?! 😳 Dat zou ik wel een beetje typisch vinden hoor.
    Een bijzonder vak hebben jullie, dames 😉 Wat zullen jullie veel verschillende huishoudens en gezinnen meemaken!

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Waarom niet? Als verder al het werk af is en je hebt mijn kind op schoot... Dan mag je best wel even chillen ;)

6. MiaMaria

Dat ligt dan misschien aan mij haha 😉
    Zou me misschien zelf als kz ook niet snel vrij genoeg voelen om de tv aan te zetten en te gaan zitten kijken. Maar met die drPhil opmerking bedoelde ik overigens niet dat er geen moment van chillen zou mogen zijn hoor! ☺️
    Zo zal iedereen toch andere verwachtingen hebben. Ik wilde alleen maar aangeven dat dat zowel voor de kraamverzorgster als voor het gezin steeds weer wennen moet zijn. En daarmee is het toch een vak apart! Waar niet iedereen geschikt voor is. Ik in elk geval niet geloof ik 😅

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Dit is zeker belangrijk. Maar boodschappen en kolf is hier niet nodig. Newborn verzorg ik zelf met man. Huisarts komt bij ons niet, en verloskundige 1 x aan het einde van de week tegelijkertijd met cb. Uitkoken van spullen doe ik in de magnetron. En borstvoeding hulp vind ik erg belangrijk, maar hoeft geen hele dag.

Dus dan blijft er wel tijd over.

En voor alle meiden die nu een vaag beeld van mij hebben, ik heb ook tv gekeken met m'n kraam, we zijn lekker wezen winkelen, ze heeft op de bank gelegen toen ze wat katerig was van t uitgaan. Dus zo'n vreselijk mens ben ik niet, maar 1 x per 3 dagen stoffen ( even de zichtbare dingen afnemen) stofzuigen, dweilen en badkamer en wc en bed doen, vind ik wel een minium.

8. MiMully

MiMully Fanatiek lid

18 jan 2013
    2.405
    5
    38
    Vrouw
    Kwaliteitsmanager
    Noorden van het land
    Tjonge, hier had ik niet echt verwachtingen. Had bij de intake alleen gevraag dof het mogelijk was een kvz te krijgen die misschien met de hond een stukje wilde lopen. Man werkt in ploegen, dus ook niet altijd thuis voor de hond.
    Ik heb eerst een kleine week in het zkh gelegen, dus was redelijk op de been toen we thuiskwamen. Alleen de BV lukte slecht. Daar heb ik haar hulp wel echt bij nodig gehad. En de hond deed ze dus maar al te graag! Hun eigen hond was net overleden. Dus meestal had ik het water 's ochtends al gekookt. Dan ging zij met de hond uit 20 min. ofzo. En dan samen de dag beginnen. Ze deed dus wel elke dag de wc en badkamer. De was meestal ook wel elke dag. En een keer per 2 dagen ons bed. Ik vloeide bijna niet, dus was niet zo dat ik het vies vond in bed. Bed stond ook niet op klossen omdat ik al wist dat ik lang in het zkh moest blijven. Maar ook een kleine kvz, dus die vond het bed prima. Een boxspring van 65 cm geloof ik. Verder heeft ze wel een keer gestreken, maar dat was niet vanuit mij, maar vanuit haarzelf!!!

En ze heeft ook zeker wel eens een boekje gelezen als alles klaar was. Kind en ik sliepen en alles was schoon. Prima toch! Ik heb ook weleens even 10 minuutjes niet-werk-gerelateerde-bezigheden. En ze at ook gezellig mee met mij tijdens de lunch. Met onze boterhammen! Hier echt een heerlijke tijd met haar gehad!

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Ik heb ook door complicaties bij de keizersnede bij de eerste 9/10 uur per dag gekregen. Ik had geen eisen, ze deed wel alles. Mijn eerste kraamverzorgster was geweldig.

De tweede en derde deden overigens heel veel van de dingen die jij noemt als uitzonderlijk, uit zichzelf. Gingen met de oudste kids naar de speeltuin, deden kleine boodschappen, maakten schoon, stofzuigden elke dag (allemaal uit zichzelf).
    Allevier (1 keer 2 kz) kookten ze uit zichzelf of zetten alles klaar.

10. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.273
    2.035
    113
    #110 rijo, 21 mrt 2016
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2016
    Mijn kraamweek zit er inmiddels ook alweer op, een week waar ik met een heel goed gevoel op terug kan kijken. Ik zat dit keer op het welbekende roze wolkje, zullen we maar zeggen :)
    Dit keer hadden we een vlotte jonge meid van 22 als kraamhulp. Op de eerste dag vroeg ze of we ook wensen hadden tav haar taken in de kraamweek, we hebben toen aangegeven dat het huishouden ergens op de 15e plek stond, dat we het belangrijker vonden dat zij er voor de baby, mij en evt onze dreumes was. Het ging echter allemaal zo voorspoedig dat ze uiteindelijk bijna het hele huis grondig heeft gesopt (sanitair, stoffen, wassen, stofzuigen ed deed ze al dagelijks) en heerlijk met onze zoon heeft gespeeld, omdat er eigenlijk niks te doen was ;)
    Mijn man was ook thuis en ze stuurde ons 's middags allebei naar boven om te rusten tijdens het middagslaapje van onze zoon. Ook hij werd in de watten gelegd, zo lief! Ze zat ook gewoon met ons aan tafel met eten of als er visite was, ik vind persoonlijk dat een kraamhulp zo'n week toch onderdeel uit maakt van je gezin, om het zo maar te zeggen. We hebben vaak aangegeven dat ze 's middags ook wel eerder naar huis mocht, maar dat wilde ze niet. Ook hadden we nog recht op een 9e en 10e dag ivm keizersnede, maar in overleg besloten dat dit niet nodig was. Wederom een topper van een kraamhulp!

11. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Het is wel een paar jaar geleden dat we hier een kraamhulp over de vloer hebben gehad, maar ik vond niet dat zij veel bijzonders heeft gedaan in de dagen dat zij hier is geweest.
    Ten eerste had ik in de 3 dagen dat dochter nog in het ziekenhuis veel geleerd in het ziekenhuis.
    Ging in die tijd met een groep dames om die rond dezelfde tijd uitgerekend waren en iedereen werd verwend door de kraamhulp met lekker fruitsalades enz. Die van ons zette een kopje thee/koffie en dat was het.

Ze heeft mij wel geholpen met de voedingen van onze dochter, maar ook niet echt bijzonder ofzo.

Zal mij benieuwen hoe dat met de komende kraamhulp gaat. Tussen nu en 4 weken ga ik opnieuw bevallen.

12. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Wat een raar beleid dat jij vk maar 1x komt aan t einde van dr week. Maar goed het is jammer dat jij je kvz ziet als sopmiep en niet als kraamverzorgende.

Weet je trouwens dat dweilen heeelemaal niet in ons taken pakket hoort ? Bij mijn bedrijf mogen we t weigeren. Maar de rest wat je opnoemt is idd prima wat een kvz kan doen alleen niet in een uurtje ;)
    En geloof me.. ondanks dat je alles met je kvz dat heb gedaan maar je wel je eisen pakket op tafel legt bij de intake word er toch een voor oordeel getrokken. Helaas..

Ik kijk overigens nooit tv bij een gezin. Als ik ff tijd heb.. Bijvoorbeeld als de visite "bedient" is, of papa, mama en baby liggen heerlijk te slapen en ik op schema lig qau huishoudelijke taakjes.. ga ik ff met een bak thee mijn boek lezen.. vind ik wel wat netter dn tv kijken

13. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik kijk ook nooit tv, vind dat behoorlijk onbeleefd. En uitbrakken op de bank in een gezin? No way.....

14. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Vooral t laatste idd OMG

15. MiaMaria

Inderdaad Kelly en Ezri 😱

16. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Je leest toch echt beroerd. Ik schreef al dat mijn vriend prima het hoeslaken kan doen ivm bukken/ arbo. Maar dat je dan meteen ook het dekbed en de kussens niet kan doen gaat er bij mij niet in want dat heeft niets met hoogte te maken.

Tv hoeft ze hier trouwens ook niet aan te zetten, ben ik echt niet van gediend.

17. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Wat een verwachtingen zeg.

Hier deed ze dagelijks stofzuigen, de wc schoonmaken en het douchegedeelte schoonmaken.
    Dweilen deed mijn vriend.
    Ze ruimde de vaatwasser in en uit en deed dagelijks een was en verschoonde ons bed.
    Daarnaast zorgde ze voor de kraamvisite en voor ons.

Doordat ze onverwachts bij ons kwam (der vorige gezin moest naar het Z-H) was ze der brood vergeten bij der vorige gezin en vroeg de eerste dag of ze een broodje mocht. Ik ben daar niet zo moeilijk in hoor dus zei dat ze geen brood hoefde mee te nemen en hier gewoon eten en drinken mocht pakken.

Als ze klaar was met alles zat ze aan de eettafel een boek te lezen, ook als er visite was.

De laatste dag hebben we lekker relaxt gedaan.
    Zij heeft C nog een flesje gegeven en heeft van ons een doos merci gekregen.

Ondanks dat het der werk is waren we der heel dankbaar voor de week dat ze bij ons is geweest en voor de dingen die ze heeft gedaan.

18. Veera

Veera Niet meer actief

Haha stel je bent bevallen en je kraamhulp ligt op de bank met een kater hahahahaa serieus

Ik krijg echt t idee dat mensen bij een 2e, 3e, 4e kindje alleen nog kraamhulp nemen om hun huis lekker schoon te maken.

19. Islah

Islah Niet meer actief

Ik had het juist andersom: wij hadden duidelijk afgesproken dat mijn man de dingen in het huishouden zou doen (dus: de was, wc/badkamer, keuken, dweilen e.d.). We hadden destijds een heel klein huis en het was de eerste dus prima te doen.
    Maar toch moest en zou ze steeds vragen: zal ik nog even een wasje draaien? Waar staat de stofzuiger? Echt irritant gewoon. Toen heb ik maar gezegd dat ze wel mocht afwassen, dat ene kopje waaruit ik thee had gedronken... Wat ze vervolgens ook nog eens niet naspoelde.

Dit was voor ons een reden om bij de tweede geen kraamzorg te nemen, was achteraf sowieso ook niet nodig aangezien ik een week na de bevalling in het ziekenhuis moest blijven.

20. Islah

Islah Niet meer actief

Haha, hier moest ik wel om lachen. Heb ook totaal geen poetsdrang gehad beide keren, gelukkig maar want ik moest 13 weken bedrust houden vanaf 24 weken bij de eerste.
    Helaas zit ik niet in de luxe positie om stof zo lang te laten liggen i.v.m huisstofmijtallergie, dus het is of laten liggen of enorme niesbuien en tranende ogen en alles wat daarbij komt kijken.

Deel Deze Pagina