kraamverzorgster in zomervakantie

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door mupet, 14 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Als ik ben bevallen, dan zal dit w.s. in de zomervakantie hierzo zijn.

Ik denk dan dus dat er minder mensen beschikbaar zijn en dat het dus wel druk kan zijn bij het kraamcentrum.

Heeft iemand hier ervaring mee? want ik heb wel eens gehoord dat sommige mensen dan minder uren kraamhulp daardoor kregen o.i.d? Of dat je dan maar moet doen met degene die je krijgt, terwijl er misschien geen klik is, of dat je denkt dat diegene het niet goed kan?

ik hoop natuurlijk gewoon dat ik alle uren zal krijgen en dat ik een goede kraamhulp heb haha, maarja dat is natuurlijk altijd even afwachten!

2. Eloa87

Eloa87 Actief lid

27 jun 2011
    149
    0
    0
    gastouder
    Noord-Brabant
    Als het goed is mogen ze totaal niet op je uren korten, daar heb je nou eenmaal recht op en dat mogen ze niet zomaar veranderen...

Over minder kraamverzorgsters beschikbaar...
    Tsja, ik heb het aan mijn tante gevraagd en die hadden er juist super veel nu vanwege een opleiding die in de zomer gegeven werd, alleen als ik beval zouden ze er misschien 13 (!) minder hebben, omdat die mensen allemaal naar het ziekenhuis zouden gaan na de zomervakantie.
    Nu wordt ik waarschijnlijk ingeleid met 38 weken en is de zomervakantie dan nog niet voorbij... dus pfieuw? xD

Ik zou zeggen, gewoon even bellen!!! Sowieso mogen ze niet op je uren korten, dat lijkt me belachelijk.

3. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @eloa thnx voor je reactie.. ja ik ga denk ik niet bellen, dan voel ik me zo'n zeur;) ahhaha;) en je weet toch niet wanneer je bevalt dus er is dan w.s. ook nog niet veel over te zeggen..

ik weet niet of ze niet mogen korten op de uren, zou het ook echt niet leuk vinden, vraag niet voor niets volledige kraamzorg aan toch?

khep nog wel een kennisje die kraamverzorgster is geweest, ga het eens aan haar vragen!

groetjes!

4. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    in 2008 was er ook een geboortegolf voorspelt rond okt nov en dec .
    wij hoorden ook dat we rekening moesten houden met wisselende kraamhulpen of minder uren waardoor de huishoudelijke taken door mantelzorgers gedaan zouden worden .
    Uiteindelijk is het allemaal heel erg mee gevallen en hebben we 1 kraamhulp gehad die alles deed wat ze hoorde te doen :)

5. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    @nikkie wt zijn mantelzorgers dan? gewoon andere mensen die dan je huishouden komen doen?

pff gelukkig hadden jullie maar 1 kraamverzorgster.. lijkt me echt niets als je super veel verschillende mensen hebt.. allemaal verschillende adviezen en lekker rustig lijkt het me ook niet!

6. nikkie83

nikkie83 Fanatiek lid

16 jun 2007
    2.054
    2
    0
    tussen hier en daar
    mantelzorgers zijn gewoon familie vrienden buren die je helpen :)

oh ik heb trouwens gelogen we hebben er 2 gehad , de eerste dag 1 iemand maar haar blok zat er op dus de volgende dag kregen we een andere die de rest vd week bleef

7. Lt20

Lt20 Niet meer actief

Mijn kraamzorg garandeert dat je 1 kraamverzorgster hebt en je uren krijgt. (was bevallen in aug'10)

8. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hier beide keren geen problemen gehad.

9. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Hier vorige keer ook in zomer bevallen (nu weer) en vorige keer 2 kraamverzorgsters gehad. Vond het zelf niet vervelend, vooral ook omdat de 2e leuker was als de 1e. Beide 3 dagen gehad en heb paar dagen in ziekenhuis gelegen.

10. Mupke10

Mupke10 Actief lid

20 jun 2011
    136
    8
    18
    NULL
    twente
    Beide keren in de zomer bevallen en vooraf gewaarschuwd dat we niet het aantal uren kregen waar we recht op hadden ivm zomerperiode. De eerste keer gewoon 8 dagen hulp gehad en de tweede keer zelfs tien dagen ivm aanvullende verzekering, manlief heeft de zorgverzekeraar gebeld; zij beloofden 20 uur extra wanneer je aanvulend verzekerd was, uiteindelijk deze uren ook gekregen.

11. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Een aantal organisaties kent idd een zomerregeling.

Bij ons proberen we er zoveel mogelijk omheen te werken.
    In de praktijk komt het er op neer dat je ong. de eerste 4 dagen lange zorg krijgt, en dat de uren daarna worden afgebouwd. Je krijgt dus alle uren, maar het kan zijn dat kraamverzorgenden de laatste dagen dan 2 gezinnen per dag doen.

Overigens is er bij ons de regel dat als een gezin lange dagen nodig heeft (en er dus is bijgeindiceerd) deze uren gewoon gegeven worden.

Dus je uren krijg je wel (al is het hier groningen/drenthe/friesland) en geen amsterdam.

12. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Na mijn 1e bevalling in aug 2007 heb ik alle uren gekregen, maar ze werden verdeeld over 7 dagen ipv 8 dagen.

Juni 2009 en juli 2011 geen probleem en alle uren/dagen en extra uren kraamzorg (zorgverzekering) gewoon gehad.

De eerste en laatste keer geen wisseling gehad. De 2e keer op de laatste dag een andere kraamverzorgster.

13. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    thnx voor jullie reacties dames :)

ik ben heel benieuwd hoe ze het gaan doen eigenlijk, ik ga eens kijken of ik op de site wat kan vinden en het aan mn kennisje vragen :) die heeft bij diezelfde kraamzorg gewerkt dus die zal ook wel weten hoe dat meestal in zn werk gaat :)

groetjes!

14. MoederK

MoederK Fanatiek lid

19 jan 2009
    1.833
    46
    48
    Ik had 2 kraamverzorgsters..
    Ergens wel jammer maar maakte verder ook niet zoveel uit. Waren beide aardig.

15. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier ook in de zomervakantie bevallen, maar geen problemen met kraamzorg...Heb zelfs 2 extra dagen gekregen en dezelfde kraamverzorgster

16. Aafke

Aafke Lid

9 mrt 2008
    25
    0
    1
    Hier een kraamverzorgster;)

Ik werk bij een grote kraamzorginstelling in Zuid- Holland, vorig jaar zomer is het een aantal keer gebeurd dat het zo druk was dat mensen niet hun volledige uren kregen. Het is zo dat je als cliënt minimaal recht hebt op 24 uur kraamzorg, daar wordt in ieder geval wel aan voldaan.

Een aantal keer is het zo geweest dat ik in een gezin de eerste 4 dagen maar de helft van de uren kon draaien ( s middags weer een ander gezin) en dat ik dan de laatste 4 dagen de uren van de dagen eerder inhaalde zeg maar..

Ik hoop natuurlijk dat er zo min mogelijk mensen last hebben van de zomerdrukte...

17. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik ben nu voor de tweede keer in de zomer bevallen en dit is hoe het hier gaat:
    Het verschilt idd per kraamzorginstelling. Als er niks bijzonders is en je geeft bv krijg je normaal gesproken 49 uur over 8 dagen. Het kan zijn dat jouw instelling vanwege de drukte alleen minimale kraamzorg levert, dat is 8 dagen 3 uur per dag. Afhankelijk van de instelling komt er dan nog een huishoudelijke hulp voor de andere uren.

Als er wel iets bijzonders is en je hebt extra uren nodig dan krijg je die ook. Maar hier was het bv niet mogelijk om in de zomer extra uren bij te kopen. Hoe dat zit met extra uren vanuit je verzekering weet ik niet.

Als je wil weten hoe het bij jouw instelling zit kun je dus to h het beste even bellen.

18. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier ook een kraamverzorgster maar in Noord-Nederland.
    Over het algemeen proberen wij zoveel mogelijk de geindiceerde uren te geven. Als het echt niet lukt, dan worden het halve dagen of dat we halverwege de week er een gezin naast doen.
    Ik heb ook wel eens in 't ene gezin 6u per dag gemaakt en 't gezin waar ik al een paar dagen geweest was nog 3u. Het is dan een kwestie van kijken waar wat nodig is en wat haalbaar is.
    Ik werkte toen ook 14 dagen aaneengesloten en in totaal 80u.
    Tot nu toe valt het bij ons nog mee, ik heb het zelfs rustig maar augustus en september schijnt erg druk te worden.

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

2 jaar terug had ik nergens last van, heb gewoon de 49 uur gekregen die ik wilde en maar 1 kraamverzorgster. dit jaar zien we wel weer, als het allemaal niet lukt is mijn moeder gelukkig vrij.

20. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik heb het nog ff aan het kennisje van me nagevraagd die bij dezelfde stichting heeft gewerkt als waar ik nu kraamzorg van zal krijgen

het was toen zei er werkte zo:

meestal zijn er wel genoeg kraamverzorgsters, maar als er dus echt te weinig zijn, dan kan het zijn dat je minder uren krijgt, mits je daar zelf accoord mee gaat.

als jij zegt dat je het daar niet mee eens bent mogen ze jou de uren niet afnemen (gelukkig vind ik dat!)

en het kon natuurlijk altijd zijn dat je iemand kreeg die je niet zo goed vond of met wie er geen klik was maar dan mag je gewoon het kraamcentrum bellen en dan krijg je een andere :) (zou me afvragen of ik dat zou "durven" te doen op zo'n moment maar goed)

dus naja goed, we zullen het dus wel zien, en ik wil dus eigenlijk wel gewoon al mn uren kraamzorg, maar ligt er w.s. ook wel aan hoe de kraamweek gaat en met de baby enzo :)

thnx voor jullie reacties allemaal!

Deel Deze Pagina