kraamverzorgster, rare dingen die je mee maakt.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door sam83, 8 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zara75

Zara75 VIP lid

10 jul 2007
    12.035
    6.139
    113
    Happyland
    Nou,niet in mijn geval hoor. Ik doe een verkorte opleiding en heb nu toch echt bijna 6 weken school achter de rug, hierna start mijn stage pas.

2. din0

din0 VIP lid

14 aug 2011
    5.230
    1.876
    113
    De tweede kraam vrouw was een top vrouw.
    smeerde broodjes deed de toilet afwas.
    Voelde me goed dus ook lekker zitten kletsen.
    ze dacht met ons mee.
    was zaterdag bevallen dus had het weekend een ander.
    zij adviseerde om met een lepel te voeden de bv liep niet.
    nou de 2e zei doe maar een fles ze zag dat we gesloopt waren.
    toen nog een poging gedaan om de bv goed te krijgen helaas lukt het niet.
    een top mens dus die luisterde.
    helaas hebben we haar naam wel maar onduidlijk en hebben we haar niet meer kunnen vinden na dat ons zoon overleden was.

bij onze dochter hebben we echt een raar mens gehad.
    bevroren brood geven afwas die we opnieuw moesten afwassen.
    Geen rust en ze was er maar 3uur.

3. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Zoals meerdere al zeggen.. ik kan me Door sommige verhalen echt schamen voor mijn collega's! Wat erg! Hierdoor komt denk ook snel een verkeerd beeld van de kraamzorg :(

4. Islah

Islah Niet meer actief

Hier kreeg ik ontzettend veel kritiek omdat ik niet wilde dat de kraamverzorgster dat soort dingen deed. Ik hoefde alleen maar hulp met de baby, woonde destijds in een 2-kamerappartement en mijn man kon gewoon het huishouden doen. Vooral die vrouw van de intake vond het allemaal maar vreemd, de kraamverzorgster zelf vroeg toch nog wel een keer of ze niet alvast aardappels moest schillen e.d maar dat was idd meer (hoe het overkwam dan) omdat ze niet stil wilde zitten.
    Ik vraag me wel af wat er dan zo raar aan is dat mijn man deze taken op zich wilde nemen?
    En wat ik minder leuk vond ondanks dat ik een aardige kraamverzorgster had, was dat ze onze baby "varkentje" noemde, wel op een liefkozende manier, maar ik vind dit respectloos naar een moslim toe eerlijk gezegd, en vind ook dat je dat soort dingen hoort te weten eigenlijk. Al met al voor ons redenen om bij de tweede geen kraamzorg te nemen, en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad. Hoewel dat sowieso niet nodig was geweest omdat ik een week met m'n dochter in het ziekenhuis heb gelegen.

Misschien was het handiger geweest als ze de zorgvraag echt koppelen aan een bepaalde kraamverzorgster, bv iemand die niet verwacht dat ze het huishouden doen, sturen ze een "luie" kraamverzorgster die niet graag het huishouden doet. Zou toch veel gedoe schelen lijkt mij? Of werkt dat niet zo bij de meeste organisaties?

5. Robijn89

Robijn89 VIP lid

1 feb 2015
    8.130
    5.050
    113
    Vrouw
    Toen mijn vriend vroeg of uit de borst drinken meer inspanning kost dan uit een flesje, zei de kraamverzorgster: Heb jij wel eens iets uit een tepel gekregen?
    Uhh, nooit geprobeerd.

6. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht

Wauw varkentje noemen!! Das echt erg! Zou dat zelf ook echt niet op prijs stellen ( en ben geen moslim, vind t toch n belediging)

7. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.027
    6.771
    113
    zuid-holland zuid
    Niet echt een negatieve ervaring maar wel apart: bij mijn tweede bevalling was onze kraamhulp voor het eerst weer aan het werk nadat haar man plotseling overleden was een paar maanden ervoor.
    Ze had dat niet aan ons verteld, maar de vk's die langs kwamen gingen eerst uitgebreid met gedempte stem bijpraten in de gang met haar... En ik hoorde dat vanuit m'n bed steeds en ik was stiknieuwsgierig waar ze het in vredesnaam over hadden. Op haar laatste dag heeft ze ons het verhaal verteld en ook dat wij wel een makkelijk en leuk gezin waren om de draad weer op te pakken. Het gaf toch een andere draai aan de kraamtijd, maar wel petje af voor m'n vk's die zo lief voor haar geweest zijn!

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Mijn kraamverzorgster was vooral heel praktisch. Niks verwennerij maar gewoon het nodige en verder niks geks. Bij de eerste kreeg ik de meest uitgebreide ontbijtjes, fruithapje e.d. dus ik was gewoon verwend en nu was dat allemaal wat minder. Geeft niks want ze heeft haar werk verder prima gedaan. Het enige rare vond ik dat ze steeds met fruit zoals peren enzo naar boven kwam, dan moest ik maar even voelen of het al rijp was. Kon ze blijkbaar niet zelf? Vrouwtjes denk al tegen de 50.
    En ze had zelf (bewust) geen kinderen. Vond ik ook bijzonder als kraamzorg want lijkt me dat je dan juist veel affiniteit heb met kinderen. Maar blijkbaar hoefde het voor haarzelf niet zo.

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.492
    17.432
    113
    Nou, dat kost met stuwing geen enkele moeite :D Maar geen duidelijk antwoord van de kvz

10. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Oei gevaarlijke en misschien pijnlijke opmerking! Misschien kon ze wel geen kinderen krijgen!

11. Logan

Logan Niet meer actief

Dat weet je toch helemaal niet? Misschien heeft ze wel een grote medische geschiedenis achter de rug zonder resultaat. Kijk uit met wat je zegt want je kan iemand echt erg kwetsen.

12. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Hier bij de oudste een geweldige kraamhulp gehad. Zorgde goed voor mij. Brood smeren en fruit schillen, verschoonde dagelijks het bed, dagelijks beide toiletten en regelmatig boven en beneden een stofzuiger er door heen. Ze hield ook regelmatig een babbeltje. Ook veel van haar geleerd over de verzorging maar ook erg alert bij onze slecht drinkende dame.

13. Girly1985

Girly1985 Fanatiek lid

15 mei 2013
    2.779
    743
    113
    Hier heb ik met allebei mijn jongens mijn moeder als kraamverzorgster gehad. Was voor mij heel fijn en bijzonder. Bij de oudste woonde wij bij mijn ouders omdat ons huis nog volopen in de verbouwing zat. Hadden zelfs geen warm water. We konden s ochtends dan ook lekker rustig starten. 1 keer was ze wat later bij ons op de kamer en toen zei ze sorry de trap stond open haha. We moeten er nog steeds om lachen en hebben het nog vaak over die tijd.

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Die van mij vertelde ook graag over zichzelf en zat heel lang aan tafel thee te drinken.
    En ze vroeg het bezoek niet eens of zij wat wilden drinken. En ik kon nauwelijks lopen van de pijn.
    Ik was blij dat ze weg was.

Je leest het hier teveel, dat ze erg met zichzelf bezig zijn. Dat is toch iets wat ze zouden moeten meekrijgen tijdens de opleiding. Dat de kraamvrouw aandacht moet krijgen en niet zij zelf?

15. Islah

Islah Niet meer actief

Precies. Ik had als kraamverzorgster een jonge meid van net 21 die pas klaar was met haar studie... Tja dan denk je ook nog niet echt aan kinderen.

16. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Ook hier een slechte kraamhulp gehad. Ik heb de 14e een keizersnede gehad, en kon de dag erna alweer een hele hoop. Na 4 nachten mochten we naar huis ( moesten nachtje langer blijven ivm afvallen van de kleine). Kraamzorg kwam de dag van thuiskomst.
    Het begon er al mee dat ze erg onprofessioneel over kwam. Ik moest zelf vragen welke uren ze kwam, en ze begon gelijk over het hoge bed, dat de klossen er wat haar betreft onder vandaan konden.
    In 4 ochtenden ( had 2-3 zorg aangevraagd) heeft ze gekeken hoe mijn man onze dochter in bad deed en aankleedde, en ze heeft 2 wasjes gedraaid. Kleur en wit door elkaar ook nog. Ze heeft geen glas drinken voor me gepakt, en dag terwijl ik zo min mogelijk trap moet lopen ivm de keizersnede.
    De vierde ochtend had ik om 11.00 nog niet eens ontbeten of een glas water gedronken, planning liep in het honderd door vk en consulatieburo wat langs kwam. Ik was er toen zo klaar mee dat ik de zorg die dag heb beëindigd. Ik zou nog recht hebben op een aantal dagen extra ivm ks en bv wat nog niet liep, maar op deze manier kan ik het net zo goed allemaal zelf doen.
    Zo jammer dat het zo moest. We hebben een lijst met klachten doorgegeven aan het buro, maar er verder niks meer over gehoord.

17. Erzi

Erzi Fanatiek lid

21 jun 2010
    1.463
    676
    113
    Vrouw
    Zuid-Holland
    #137 Erzi, 1 feb 2016
    Laatst bewerkt: 1 feb 2016
    Lees nu pas je reactie maar ik vraag altijd de eerste dag wat de mensen wensen wat ik doe. Als jij dit aangegeven had, zou ik het opvolgen. Zijn meerdere die net zo willen. Maar ik geef T wel aan bij T bureau en schrijf T in T dossier. Want heb toch aantal keer gehad dat T gezin na afloop toch ging zeuren omdat ik niks gedaan had. Dus die heb je er ook tussen :(

Maar varkentje ???? Waarom geeft een kraamverzorgster zo ie zo een baby op haar werk een nickname.. Vind beetje respectloos

18. nikki83

nikki83 Bekend lid

11 nov 2013
    526
    4
    18
    Vrouw
    Ik heb in 1 week tijd 2 verschillende kraamhulpen gehad. De eerste die er maar 2 dagen had vond ik het fijnste, was veel aan het poetsen en gaf veel tips en heeft geholpen om de bv goed op gang te krijgen.
    Zij vertelde dat ze weleens bij hele rijke mensen had gekraamd, en dat ze daar om thee te drinken of om te lunchen in haar eentje in de bijkeuken moest gaan zitten met de hond, terwijl de ouders dit gewoon in de huiskamer deden.

De 2e zat meer in het boek te schrijven en te kletsen dan dat ze iets deed. En ik mocht van haar niet liggend voeden, terwijl dat net de enige manier was dat het lukte om aan te leggen zoals ik door kraamhulp 1 geleerd had.
    Ook had ze de eerste dag zelf brood meegenomen, omdat ze wilde kijken of wat wij als lunch hadden haar beviel, om vervolgens de volgende dagen met ons mee te eten.
    Ze vertelde dat ze bij een gezin altijd haar brood zelf meenam omdat het te vies voor woorden was, maar dat ze bij ons wel mee durfde te eten.

19. Koon

Koon Niet meer actief

Dat van dat eten snap ik best. Kan me voorstellen dat het bij sommige mensen te vies is om te eten of er nauwelijks wat in huis is. Je kan moeilijk de hele dag werken op een lege maag.
    Ze zal het vast eens meegemaakt hebben en daarna dit bedacht hebben.

20. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik lees hier dat er van jullie nog in bed liggen als de kraamzorg komt en verwachten dat zij t ontbijt gaat maken.
    Dat heb ik alle 5 de keren echt nooit gedaan.
    Onze kraamzorg komt om 8 uur. Ik zorg dan dat ik gegeten heb en klaar ben om te gaan douchen. Ook de kinderen zijn aangekleed en hebben gegeten.
    Ik spreek de nacht door met de kraamzorg en ga daarna onder de douche. Zij doet onze slaapkamer en legt de badspullen voor de baby klaar. Als ik onder de douche vandaan kom kunnen we gelijk de baby in bad doen, daarna evt voeden. En dan ben je om 10 uur klaar.
    Lijkt mij een normaal dagritme, maar niet voor iedereen blijkbaar ;)

Deel Deze Pagina