Kraamvisite baby laten vasthouden, of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door janet123, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. janet123

    janet123 Lid

    27 apr 2010
    65
    0
    0
    Ik heb een bedrijfje waarmee we fashion homeparty'
    Maarsbergen
    Vanmiddag een gesprek gehad met mijn zusje en zwager over het laten vasthouden van je kleintje door de kraamvisite. Zij zeggen dat het voor het kindje beter is om niet toe te staan dat iedereen de baby vast houdt tijdens de eerste weken na de geboorte. Het schijnt dat het voor het kindje veel rustiger is om eerst aan papa en mama te wennen, voordat het wordt opgepakt door opa, oma, tante, etc.

    Op zich klinkt dat heel logisch, en ik heb op internet ook wat uitspraken daarover gevonden. Maar wat is "normaal"? Kan ik opa's en oma's weigeren om hun kleinkind vast te houden? En hoe lang moet dat dan, een paar dagen, een week?

    Daarnaast is mijn schoonfamilie, tja, hoe zal ik dat eens zeggen, erg enthousiast. Het liefst staan ze naast mijn bed als ik moet bevallen (dat gebeurd dus niet). Maar ik weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken. Hebben jullie tips?
     
  2. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Je moet niks. Als jij het niet erg vindt om je kindje door de visite te laten vasthouden én je kindje raakt er niet overprikkeld door dan kan je hem/haar best af en toe uit handen geven. Wil je het zelf niet, of wordt je kindje er erg onrustig van houd hem/haar dan lekker bij je. Ik heb Ayla ook niet door iedereen vast laten houden, omdat ik dat zelf niet wilde en ook omdat ze soms wat onrustig was en dan wilde ik niet nog meer onrust bij haar veroorzaken door haar van hand tot hand te laten gaan. Maar mijn ouders, schoonouders en broertje en zusje hebben haar wel gewoon vast gehouden.
     
  3. makey

    makey Fanatiek lid

    16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    IK wilde het niet dus pas na 1 week heb ik dr door opa en oma vast laten houden en verder nog niemand nu pas een beejte maar als ze slaapt slaapt ze dus dan haal ik d rook niet uit bed dan kunnen gewoon even kijken.
    maar dat is ook mijn gevoel en heb bij mn andere kindjes gemerkt (de eerste) dar het een hoop onrust met zich meebrengt als hij als "doorgeef" baby werd gebruikt
     
  4. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb mijn baby nooit als doorgeef-stokje laten gebruiken. Als er veel mensen tegelijk kwamen, bleef ons kindje gewoon bij mij of mijn man. Ongeacht wie de gasten waren. Als er iemand alleen kwam of maar met zij tweetjes deed ik het wel, als het mensen ware die dichter bij ons stonden.

    Ik heb mijn (schoon-)ouders en broers nooit als kraamvisite gezien, trouwens. Zij hebben ons zoontje wel gewoon vast gehouden. Maar ik moet er bij zeggen: wij hebben echt een makkelijk kind dat niet snel overprikkelt raakt.
     
  5. Sincerity

    Sincerity Actief lid

    14 okt 2010
    105
    0
    0
    Enschede
    Bij mij is het gebeurt zonder toestemming.. en ik was er aardig pissig over. Bezoek was in het ziekenhuis zonder toestemming..

    Veels te drukke dag, gelukkig een makkelijk kind dat niet snel geprikkeld is maar volgende keer laat ik echt wel wat van me horen.
     
  6. Neeltje1986

    Neeltje1986 Fanatiek lid

    29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    De eerste week hebben alleen mijn man en ik (en de kraamhulp) ons ventje vast gehouden.. Na een week langzaam de opa's en oma's.. En nu weiger ik soms nog als hij van hand tot hand dreigt te gaan..

    Bij ons ventje was ook zijn sleutelbeentje gebroken, dat maakte dat wij nog voorzichtiger waren met het van hand tot hand gaan..
     
  7. debby82

    debby82 VIP lid

    18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    persoonlijk vind ik het echt niet kunnen als je je kindje WEKEN lang niet aan de opas en omas in handen wil geven. Hier hebben mijn kinderen allebei een tijdje op de couveuse gelegen en mocht het officieel niet door opas en omas vast gehouden worden maar af en toe mocht het wel even snel en je zag ze dan echt stralen.

    Ik geloof er niks van dat het kindje er last van heeft als opa/oma het een keertje vast houdt. En dan heb ik het niet over doorgeven/direct na de geboorte al had ik dat persoonlijk heerlijk gevonden als mijn ouders de kleine direct na de geboorte vast hadden kunnen houden.
     
  8. Flamingo

    Flamingo Bekend lid

    9 dec 2009
    900
    0
    0
    Shopmanager / parttime
    Als je merkt dat je kindje er overprikkeld door raakt dan zou ik hem/haar ook niet aan iedereen geven. Maar zoals je familie of beste vriendin, rustige kraamvisite? Dat moet toch gewoon kunnen?

    Om op voorhand al te beslissen of je je kindje aan kraamvisite moet afgeven, dan vind ik persoonlijk een andere vraag meer toepasselijk;

    Wil jij zelf wel dat anderen jouw kindje vasthouden?

    Wil jij dit niet, dan moet je hier gewoon duidelijk in zijn, dat jij het niet wilt.
    Niemand die je zal dwingen. Volg je gevoel, waar jij je goed bij voelt, net zolang als nodig is. Maar wees er open en eerlijk over naar de mensen om je heen.

    Veel succes, het lijkt mij moeilijk!
     
  9. dina88

    dina88 Fanatiek lid

    7 nov 2008
    2.357
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik heb er geen probleem van gemaakt, maar we hebben ook nog niet veel visite gehad, maar ons mannetje is soms rustiger bij opa en oma dan bij mama en papa :)
    maar gewoon op je gevoel af gaan
     
  10. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier nooit een probleem van gemaakt. Ze sliep toch overal doorheen...maar als ze wakker was zei ik dat dan wel dat ze het niet prettig vond bij iemand anders.

    En dat was ook zo, ging ze meteen huilen...heb het wel geprobeerd maar na 2 dagen opgegeven als ze wakker was.

    Slapend lekker in iemands armen leggen en ze sliep gewoon verder...

    Ik gaf borstvoeding dus niemand die vroeg om de fles te geven hehehe, handig ook. Kon ik zeggen ze wilt eten, of moet eten...geef ze maar terug.....

    Maar had wel een makkelijk kindje verder dus tsjah..kijk naar je kindje en zie hoe het reageerd wanneer je het bij anderen legt..
     
  11. Omelet

    Omelet VIP lid

    14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    HIer heel weinig bezoek steeds op een dag (expres). Als baby wakker was dan was vasthouden geen probleem, was hij geprikkeld, huilerig of wa dan ook dan gebeurde het dus niet :) Begreep iedereen.
     
  12. Antsy

    Antsy Actief lid

    8 okt 2007
    103
    0
    0
    Wij hebben er ook geen probleem van gemaakt, mijn dochter sliep vaak lekker door en leek er geen enkel probleem mee te hebben gehad. Als je merkt dat je kind er onrustig van wordt lijkt het me een ander verhaal. Gewoon doen wat jouw gevoel zegt en wat jij prettig vind. Als jij het niet prettig vindt om de baby van hand tot hand te laten gaan, dan moeten mensen dat ook maar begrijpen. Het is tenslotte jullie kind.
     
  13. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    haha hier kan ik wel om lachen ik vond het niks dat mensen mijn meisje vast gingen houden ze kon zich de eerste dag niet op tempratuur houden en ik heb dik een week volgehouden ze kan zich nog niet goed op tempratuur houden alleen wij houden haar vast:O mijn moeder heeft haar wel vast gehad en haar vriend (bij haar vriend had ik wel moeite) mijn moeder is bij mij geweest tot de keizesnee gelukkig dus die vond ik voorrecht hebben(A)
    mijn schoonvader pas eergister en dat vond ik nog moeilijk onze oma heeft haar ook vast gehouden na aandringen van ons want ze vond het eng en was bang haar wakker te maken maar ze kwam net uit de auto dus diep aan het slapen:p dit hebben we gedaan omdat zei het niet zelf durft te vragen.....
    dus niet doen als je niet wil en ja zo wennen ze eerder aan jou en je vriend/ man en ze slapen beter meestal als ze niet door jan en allerman vastgehouden worden..
     
  14. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hier is Lucas met de vacuumpomp gehaald en daarom de eerste dag niet vastgehouden door opa's/oma's. De volgende dag alleen opa's/oma's en de overige dagen/weken lag het eraan hoe mijn pet stond en wie er op visite was.
    Zo hebben maar een heel klein aantal mensen daadwerkelijk Lucas vastgehouden in de kraamtijd.
    Achteraf vind ik het fijn dat ik zo aan mijn gevoel vastgehouden heb, want het is nooit een schootkind geweest en hij raakte makkelijk overprikkeld. Tijdens de visites zelf voelde ik me regelmatig schuldig, maar dat is natuurlijk eigenlijk onzin.
    Ik of mijn man zat dan tijdens de visite met hem op de bank en dan kon de visite ernaast zitten en kijken, handjes voelen, etc.

    Dit keer ga ik het weer net zo doen. Wellicht is deze bevalling makkelijker en ben ik zelf ook wat meer relaxed, maar wie weet ook wel niet. Je weet gewoon niet hoe je je straks voelt, dus laat het over je heen komen en ga mee met je eigen gevoel!
     
  15. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Je moet doen wat je zelf denkt dat goed is!

    Ik kan me er niks bij voorstellen dat een opa of oma pas na een week hun kleinkind mogen vasthouden :$, dat vind ik echt onmenselijk.

    Onze jongste zoon is geboren ten tijde van de mexicaanse griep, dus we hebben hem zeker niet van hand tot hand laten gaan.
    Natuurlijk mochten de opa en oma's en onze broers en zussen hem vasthouden, dat hoort er mijns inziens helemaal bij.
    Het is toch heerlijk als iedereen veel van je kindje houdt en lekker wil kroelen?

    Je kindje geeft het wel aan als hij het zat is.
     
  16. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.398
    113
    helemaal mee eens met mijn voorganger.
    Tuurlijk niet van hand tot hand laten gaan in een kamer vol kraamvisite als je dat niet fijn vindt en de baby niet maar opas en omas vind ik geen kraamvisite.
    Jij bent dan vader en moeder geworden maar zij opa en oma en dan is het niet meer dan normaal dat ze hun kleinkind even vast mogen houden als ze komen kijken.
    ( na een vacuumbev of andere akelig omstandigheden zoals vroeggeboorte is het natuurlijk anders)
    Ik vond het juist prachtig om mijn ouders met mijn kind te zien.
     
  17. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.398
    113
    o ja er wordt vaak geschreven dat je moet doen waar jij je goed bij voelt maar als dit inhoudt dat je de ander vreselijk kwetst dan gaat die vlieger dus niet op vindt ik
     
  18. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Nou daar ben ik het dus helemaal niet mee eens. Er zijn zoveel mensen die "verwachten" dat ze een baby vast mogen houden omdat ze op kraamvisite komen. Nou jammer dan hoor, mensen bij wie ik geen goed gevoel heb mogen mijn kind gewoon niet vasthouden. Makkelijk zat. En als ik daarmee mensen voor het hoofd stoot zegt dat m.i. meer over hun dan over mij. Ik ga dus echt mijn kind niet uit handen geven met als reden dat ik anders wel eens iemand kan kwetsen.
     
  19. nikkie83

    nikkie83 Fanatiek lid

    16 jun 2007
    2.054
    1
    0
    tussen hier en daar
    ik heb nog niet verder gelezen maar zoals ik t heb gedaan is bij ons goed bevallen .
    Waneer er kraamvisite kwam en de kindjes lagen te slapen mochten ze kijken met hun handjes op de rug :)
    waneer hij wakker was had ik er geen moeite mee alleen gaven wij zelf de voeding en verschoning.
    bij de oudste gaf ik bv dus ja dat kan je ook niet over laten nemen :p
    hoewel mijn schooiloeder het geweldige idee had bedacht dat ik maar moest kolven zodat zij ook eens de fles kon geven ja daahaag :p .
    gewoon doen wat jullie zelf willen het is jullie kindje :)
     
  20. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.398
    113
    mermaid,

    ik maak duidelijk onderscheid tussen kraamvisite en opa en oma's.
    Ik vindt gewoon dat je rekening met hen moet houden.
     

Deel Deze Pagina