Kraamvisite baby laten vasthouden, of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door janet123, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Violetriot

    Violetriot Fanatiek lid

    25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik denk dat je ook naar je kindje moet kijken, Mart was, en is heel makkelijk en tevreden. Iedereen heeft hem vastgehouden in de kraamweek. Als hij niet huilde en er niet later door overstuur raakte vond ik het prima hoor. Hij heeft er niks geen last van gehad.
    Nu nog mag iedereen hem op schoot nemen hoor, hij vind het heerlijk en lacht en brabbelt naar iedereen.
     
  2. AnnaB

    AnnaB Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    2.106
    0
    0
    Freelance
    Twente
    Bij de jongste van me moesten we naar het noorden rijden (vanaf het oosten) vanwege oudere schoonfamilie. De jongste is letterlijk op 10 verschillende armen geweest binnen een uur. Ik was goed om te voeden en me ex om dr een schone luier te geven en vervolgens ging het rondje weer zo door. We hebben nog een aantal keren gezegd doe nu rustig straks spuugd ze dr voeding eruit... maar volgens schoonmoeder kon het allemaal wel... uhu niet dus... jongste is die nacht elk uur gekomen voor voeding en erg onrustig geslapen.

    Ik heb toen de gemoedsrust voor me ex behouden. Maar nu gebeurd dat niet nog een keer. Ik bepaal wie mijn kind op de arm krijgt en niet een ander... Ik bepaal hoelang en wanneer. Als mensen de kleine vaker willen zien zullen ze toch echt vaker op visite moeten komen ;)
     
  3. Rosado

    Rosado Niet meer actief

    Ja, ok, ik reken de opa's en oma's ook niet als kraamvisite. Bij ons hebben de opa's en oma's Ayla ook gewoon vast gehouden. Maar ook bij hen vind ik dat het niet automatisch een recht is ofzo om de baby vast te mogen houden. Je moet (nou ja, moet...je moet natuurlijk niks) wel rekening met ze houden, maar het belang van de baby gaat bij mij boven alles, óók boven de gevoelens van (schoon)ouders.
     
  4. toetie

    toetie Fanatiek lid

    14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik had al gereageerd en zag daarna dat veel mensen zeiden ik zou het niet kunnen de opa en oma zolang niet vast te laten houden mischien ook wel makkelijk om erbij te zeggen waarom de opa van onze kleine meid haar nog niet vast mocht houden ze is nogal moeilijk met slapen overdag en raakt oververmoeid en opa is nogal druk en praat niet maar schreeuwt mischien kan snap je het beter zo en helpt het in de keuze..
     
  5. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Je moet lekker doen waar jij je goed bij voelt. Mijn kinderen hebben bij veel mensen in de armen gelegen en hadden daar niets van. Zelf pakken is een no-no. Flesjes waren niet aan de orde (bv) en ik heb geen opdringerige familie / vrienden dus dat scheelt ook een boel.

    Je merkt snel genoeg wat je kindje wel of niet aan kan.
     
  6. janet123

    janet123 Lid

    27 apr 2010
    65
    0
    0
    Ik heb een bedrijfje waarmee we fashion homeparty'
    Maarsbergen
    Allemaal bedankt voor jullie reacties! Het ligt inderdaad ook aan het kind zelf, hoeveel drukte kan het aan enzo. Maar als ik eerlijk ben heb ik ook echt z'n "mijn kindje gevoel". Opa's en oma's weigeren wordt sowiso erg lastig denk ik, maar ik vind het moeilijk om tegen de één ja te zeggen en tegen de ander nee. Weet wel dat ik me daar niet schuldig over moet voelen maar toch...

    Ach we zien het straks wel. In ieder geval vind ik het fijn om jullie meningen gelezen te hebben. Daardoor denk ik dat het straks wat makkelijker is om nee te zeggen.
     
  7. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Ik herken het 'van mij!!' gevoel heel duidelijk...
    Wellicht helpt het als je zo min mogelijk mensen tegelijkertijd laat komen? Dan gaat de baby iig niet van hand tot hand, maar houdt 1 of 2 personen de baby vast en kun je hem/haar daarna weer lekker zelf knuffelen!
     
  8. tulip

    tulip Niet meer actief

    hier hebben ook genoeg mensen meisje vast gehouden, ze merkte er niks van en sliep lekker door. Flesjes gaf ik de eerste tijd wel zelf, of papa natuurlijk.
     
  9. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    De eerste maand is ons liefje alleen vastgehouden door ons en de opa en oma's. Ooms en tante's gemiddeld pas na de eerste maand. Nog ben ik er niet erg happig op ;)
     
  10. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Ach ik ben er bij de tweede niet zo moeilijk mee geweest eigenlijk. Met Isabella veel meer.

    In het ziekenhuis kwamen de mensen na 2 uren ( familie zoals ouders, zussen, broers en een vriendin) al kijken en Julian mochten ze van ons gewoon lekker vasthouden ( bij Isabella vond ik dat anders, raar he!)

    maar als jij het gewoon niet wil dan moet je dat niet doen. Je kunt zeggen dat je het liever niet ebt. Gewoon eerlijk zijn. Maar opa's en oma's weigeren de eerste week is misschien wel veel van ze gevraagd.
     
  11. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.507
    494
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik ben zelf vrij "gemakkelijk" en wij hadden een makkelijke oudste...ondanks de vacuümverlossing gelukkig geen hoofdpijntjes oid gehad. 's Avonds kwamen mn ouders, schoonmoeder en zusje even kijken.... idd handjes op de rug :D, mede omdat ik bezig was met één van de eerste voedingen.
    Ik heb een nacht in het ziekenhuis doorgebracht, vrijdag smiddags thuis gekomen en vanaf de zaterdag gedoseerd de eerste kraamvisites.

    Heb er nooit een probleem van gemaakt ook dochterlief vond het allemaal prima...

    Moet het nu uiteraard nog even afwachten hoe het straks gaat lopen met frummel.... over een paar weekjes weten we meer.
     
  12. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    TS, je moet gewoon doen wat voor jou op dat moment het beste voelt. Je zal altijd mensen teleustellen maar jij kan kieze of je dat erg vindt of niet (afhankelijk denk ik van hoe dichtbij ze bij je staan...).

    Dat gezegd hebbende.... Mijn oudste heeft de eerste week in het zh gelegen en bij ontslag werd gezegd: niet teveel prikkels in het begin, dus niet van hand tot hand laten gaan want ze is nog zwak en moet aansterken. Dat heb ik helaas al te letterlijk genomen waardoor ik superduperbeschermend werd eenmaal thuis en ik, naast alle andere mensen, mijn moeder ook het eerste contact met de kleine meid heb ontzegd. Daar heb ik echt ontzettend spijt van, het heeft haar ook veel verdriet gedaan en ik schaam me er achteraf heel erg voor. Alle andere mensen boeien me niet zoveel, maar mijn eigen moeder...

    Maar dan krijg je een tweede en is alles anders, tenminste bij mij wel. Ik ben echt ZO makkelijk met Mini2! Natuurlijk heeft ze een andere (want goede) start gehad en zijn de omstandigheden totaal anders maar iedereen mag haar vasthouden hoor, geen probleem bij de meeste mensen! Ze is trouwens ook heel rustig, slaapt gerust overal doorheen en wordt niet onrustig na afloop. Maar ik doe vooral nog steeds wat goed vóelt...
     
  13. Escal

    Escal Fanatiek lid

    12 aug 2009
    3.441
    0
    0
    limburg
    gewoon je gevoel volgen. elk kind is anders en ook elke ouder.
    zelf zou ik er in iedergeval niet voor kiezen om de echte naaste familie te onthouden van een moment met mijn kindje. opa's oma's en ook tantes en ooms van de kleine bedoel ik hiermee
     
  14. Mime28

    Mime28 Fanatiek lid

    24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik heb er geen moeite mee gehad als mensen mijn kindje vast wilde houden. We zijn 4 dagen in het ziekenhuis geweest en daar zijn alleen mijn ouders geweest. Verder gewoon nooit heel veel mensen tegelijk op visite gehad en alleen mensen waar ik me ook goed bij voel, onze kleine meid heeft alleen maar iedereen heel aandachtig aanliggen kijken (als ze niet gewoon lag te slapen). Als je het idee hebt dat je kindje zich goed voelt en jij voelt je goed dan lijkt het me niet dat het slecht is voor een kindje om ook even bij anderen te zijn, anders gewoon niet toelaten lukt meestal vast wel om dat een beetje subtiel te doen.
     
  15. Miepie74

    Miepie74 Fanatiek lid

    10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    O trouwens, 1 regel hebben we wel in stand gehouden: als ze slaapt, wordt ze niet wakker gemaakt en uit bed gehaald. Dus kraamvisite in de avond heeft pech, die mogen in het wiegje kijken als ze slaapt... :)
     
  16. Bri

    Bri Niet meer actief

    Als pasgeborene heb ik mijn kindjes wel even aan de oma's en opa gegeven om vast te houden. De meeste kindjes zullen daar echt geen probleem mee hebben, ik denk dat het meestal meer de mama's zijn die het moeilijk vinden (en dat mág ook hoor) of daar onrustig van worden. Ik zou het heel vreemd hebben gevonden om de baby niet eventjes bij de oma's op schoot te laten liggen.

    In de eerste week kwam bij mij sowieso alleen naaste familie, die mochten ze wel eventjes vasthouden. Ander kraambezoek kwam pas wat later, en toen vond ik het ook geen punt als zij de kindjes even wilden vasthouden.

    Zelf vind ik het onnodig om zo krampachtig te zijn over wie wel en wie niet, en hoe lang en wanneer. Maar goed, dat mag iedereen voor zichzelf bepalen.
     
  17. winniethepoeh

    winniethepoeh Niet meer actief


    gisteren in het umcg een rondleiding gehad en die vertelde dat het voor een baby fijn is dat ze de eerste tijd (24-48 uur) lekker bij mama liggen. Ze moeten ook nog aan papa wennen en vaak heeft papa op zo'n moment de baby nog maar 5 minuutjes vastgehad en dan al die voor de baby vreemde geuren.
    Kan me toch wel voorstellen dat het verwarrend is voor zo'n kleintje.
    Hier dus stiekem wel een beetje blij, want mijn man zei meteen: ik zorg ervoor dat ze de eerste 48 de kleine niet vasthouden:).
     
  18. MelanieL29

    MelanieL29 Bekend lid

    9 aug 2006
    803
    0
    0
    Jullie moeten doen waar jullie je prettig bij voelen en goed je kindje observeren of die het prettig vindt. En of je familie of schoonfamilie het nu leuk vindt of niet het gaat om het belang van je kindje en van jullie. Je moet er na die tijd fijn op terugkijken. En soms heb je ook nog eens te maken met hormonen waardoor je het niet wilt afstaan.
     
  19. th1988

    th1988 Lid

    12 jul 2010
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons heeft de naaste familie hem wel vastgehad de avond na de geboorte. Nu is hij 9 weken en durf hem wel bij mijn ouders achter te laten op eventjes op te passen. Schoonouders een heel anders verhaal. Vooral schoonmoeder, die probeert hem in allerlei standjes bij haar te leggen. Ook in houdingen waarvan ik vind dat het alleen voor de mama´s en papa´s is. Met gevolg, dat ik hem nu niet meer aan hun afgeef als ze op visite komen.
     
  20. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    In de kraamweek wel gewoon door goede vrienden en familie, de rest vond ik niet echt nodig. Mijn schoonmoeder wou haar in de kraamweek wel de wieg uittrekken terwijl ze lag te slapen, wat niet mocht van ons en tot een hele ruzie heeft geleid. Tja, slapen ze, dan slapen ze, dan blijven ze gewoon in bed.
     

Deel Deze Pagina