Kraamvisite baby laten vasthouden, of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door janet123, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Madelon84

    Madelon84 Niet meer actief

    jee echt ongelooflijk sommige mensen. dat ze dat zelf niet snapt! ze is toch zelf ook moeder;)

    maar goed mijn ervaring is dat het meestal wel anders gaat dan wat je in je zwangerschap allemaal bedenkt hoe je het wil hebben.
    ik moest er ook niet aan denken dat allerlei mensen mijn kindje vast zouden hebben. maar toen we eenmaal visite hadden, had ik er totaal geen probleem mee dat mensen hem vasthielden. Hij sliep gewoon verder. maar als er bijvoorbeeld 4 mensen zaten, mochten 2 mensen hem vasthouden. niet van hand tot hand dus.
    en alleen aan de mensen die het echt graag willen.
    heb me gigantisch geergerd aan mensen die hem vasthadden en ondertussen gewoon de hele tijd met ons (of anderen) praatten zonder ook maar naar de baby te kijken. dan denk ik waarom wil je hem in godsnaam vasthouden?

    Dus het vasthouden vond ik over het algemeen geen probleem (zeker niet door de opa's en oma's, ik was juist zo trots toen! maar ja, hun zijn ook meteen verliefd op de baby!)
    maar de vele kraamvisite wel.
    Daarom voor ons een kraamfeest deze keer, maar weet nog niet hoe ik het dan moet doen. Denk dat dan niemand het kindje vast houdt alleen wij en oma ofzo. Anders raakt het echt wel overprikkeld en moeten we keuzes maken wie wel en wie niet. dan maar niemand;)
     
  2. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    hier niet aan iedereen maar de opa en oma echt wel hoor. die zijn toch zo verschrikkelijk trots die ga ik het niet ontzeggen om hun kleinkind vast te houden. mijn ouders zijn bij beide kids vrij snel langsgekomen. bij de eerste dezelfde avond nog (1600 uur meisje eruit 2000 uur opa en oma op visite en oma mocht dr ff vasthouden) bij de tweede pasten ze op de eerste en hebben ze hem pas de volgende dag thuis gezien omdat we nog in het ziekenhuis lagen met een baarmoeder die niet samentrok ed dus genoeg drukte.
     
  3. mama suus

    mama suus VIP lid

    18 aug 2008
    7.510
    188
    63
    somewhere
    we hadden trouwens een kraamfeest ook bij beiden bij de eerste hadden we haar in de box liggen binnen en iedereen kon dr vanaf buiten zien liggen en later nog ff in draagzak.

    bij de tweede heb ik hem in kinderwagenbak laten slapen en later nog ff in de draagdoek dus iedereen kon hem zien maar niemand anders hield hem vast dan ikzelf. erg prettig dus vond ik.


    dat uit wieg trekken ken ik idd ook neit bij de mijne gelukkig maar mijn schoonzusje en schoonma zijn zo. bij haar kids. als je daar op kraamvisite kwam maakte het niet of de kleine slipe of niet ze trokken de kids zo uit de bak en je kreeg hem/haar op schoot. heb elke keer wel geprotesteerd dat ik het zielig vind en dat ze lekkerm oeten blijven liggen maar neehoor maakte hun niks uit.
     
  4. Wish30

    Wish30 Fanatiek lid

    11 jul 2008
    2.543
    0
    0
    ziekenverzorgende
    utrecht
    Ik heb daar echt geen moeite mee hoor als visite de baby vast willen houden.Zou niet weten wat een beebje daaraan over zou houden
     
  5. Lovetrust

    Lovetrust Actief lid

    27 jan 2010
    390
    171
    43
    Bij ons was en is een beetje de regel geworden dat familie nooit "visite" is. Wij hebben niet echt een grote familie dus als die er zijn dan mogen ze best de baby vasthouden en dan hadden wij het geluk dat zowel Celyn als Riley daar heel makkelijk in zijn. Ook hebben wij de andere visite bewust zoveel mogelijk geprobeerd te verdelen zodat het niet al te druk was en ik heb er op die manier nooit moeite mee gehad om mensen even de baby vast te laten houden
     
  6. Elegance

    Elegance VIP lid

    13 nov 2008
    5.478
    2
    38
    Ik heb moeite met wakker maken van een baby als mensen op visite komen. wel legden we hem dan bv even in de box zodat ze hem zeker zouden zien. Je kunt immers niet altijd plannen wanneer ze wakker zijn en slapen..

    Daarnaast zou ik ook zeker zelf de regie houden, als iemand ernaartoe rent, gewoon aangeven, nee laat hem/haar nog even.. en als, ga ik wel.. dat heb ik in de eerste weken na de bevalling niet gedaan, maar dat had ik me snel aangeleerd.. ik bepaal en ik hou de regie (of mijn man) ;) Dat is een kwestie van zelf aanleren, hierin kun je zelf ook groeien ipv de "schuld:" altijd bij anderen leggen.. (natuurlijk zijn er altijd mensen die ondanks dat toch rennen, dan kun je ze er toch duidelijk op aanspreken? zijn ze beledigd, niet jouw probleem toch? je bent toch netjes en duidelijk geweest?)

    wat betreft het vasthouden van de baby, daar heb ik nooit moeite mee gehad.. ik kan me er ook niet zo druk om maken, wel even handen wassen.. je weet immers nooit...

    ik lees hier altijd zoveel verhalen dat moeders het kind voor zichzelf willen houden, terwijl ik me afvraag hoe ze zich zouden voelen als ze op kraamvisite zouden gaan, een duur cadeau kopen en bij die mensen het kind niet konden zien omdat het sliep..
    maar dan zou ik het beter plannen, bv maar een visite per dag, bv 2-3 mensen, zodat je wel het kindje even kunt laten vasthouden.. dat is toch wat wij allemaal ook willen als we op kraamvisite gaan?

    of kriebelt het bij jullie totaal niet als jullie zo'n klein hummeltje zien? Daarnaast geeft het ook een verbondenheid aan mensen, je vertrouwt ze even je kostbaarste bezit toe en de meeste mensen die op kraamvisite komen, komen toch omdat ze om jou, je man en kind geven? ze nemen zich toch allemaal de moeite om te komen en komen ook nog eens met een cadeau, dat hoeven ze tenslotte niet te doen.. zou ook niet leuk zijn als je geen cadeautjes krijgt toch? :D
    dus weet niet, ik denk dat het ook deels aan de planning van ouders ligt als een kind "overstuur" wordt omdat het even in de arm van iemand anders ligt.. de drukte wordt veroorzaakt omdat er teveel en tevaak mensen zijn.. als je bezoek krijgt van iemand die meestal heel druk is, kun je toch voorzichtig aangeven dat diegene wat zachtjes moet/kan doen?

    maar, heb er wel moeite mee als het kind het zichtbaar niet prettig vindt.. dan moet mama/papa zeker troosten.. en gewoon niet teveel mesen op een dag dan komt het toch allemaal vast goed? :D
     
  7. Virginie83

    Virginie83 Fanatiek lid

    3 apr 2007
    2.581
    0
    0
    Secretaresse
    Bij Brussel (België)
    Je moet zelf aanvoelen wat het prettigst is, denk ik.

    Ik heb al gelezen dat je het kindje niet teveel moet 'storen', maar als jij het best vindt dat de familie je kindje neemt (met jouw toestemming natuurlijk!), denk ik niet dat dit een probleem is.

    Mijn zoon mocht de kraamvisite al vasthouden van dag 2 ofzo, mijn dochter heb ik praktisch nooit losgelaten :). Mijn mama en zus hebben ze op de 4e dag ofzo eens in de armen genomen, maar dat was het.:)

    Volg je eigen gevoel dus!
     
  8. Feetjes

    Feetjes Fanatiek lid

    20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ik ben ook zo'n muts die nu al piekert over het vasthouden van mijn kindje straks. Eigenlijk wil ik dat ze, zeker de eerste tijd (maand minimaal) alleen door mij en haar vader vastgehouden wordt.

    Met name met mijn schoonouders heb ik grote moeite. Ze roken allebei stevig en dat ruik je ook (erg) goed. Mijn schoonvader heeft ook altijd van die bruine handen en trapt zijn peuk pas uit als ze bij ons voor de voordeur staan :x . Ik moet er echt niet aan denken dat hij even later mijn meisje in zijn armen heeft....

    Ergens vind ik dat ik er niet onderuit kan maar aan de andere kant; waarom is het een 'recht' van opa's en oma's om hun kleinkind vast te mogen houden? Natuurlijk is het leuk voor ze, maar is het ook in het belang van het kindje? En kijken kan toch ook zonder vasthouden?

    Als ik ergens op kraambezoek ga vraag ik nooit of ik het kindje vast mag houden, laat staan dat ik hem/haar zelf pak. Ik wacht altijd af tot en of het me aangeboden wordt, en zo niet, dan begrijp ik dat volkomen... Maargoed, voor opa's en oma's ligt het misschien een beetje anders...
     
  9. anja89

    anja89 Fanatiek lid

    15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ik dacht tijdens de zwangerschap dat ik het vreselijk zou vinden, en de eerste dagen was dit ook wel een beetje zo... Vond het moeilijk om Milan dan niet bij mij te hebben.
    Maar na een paar dagen werd het al makkelijker, al was ik wel selectief.
    Er waren ook vrienden van mijn vriend bij wie ik niet wilde dat zij Milan vast zouden houden en dat is dan ook niet gebeurd.

    Nu vind ik het wel prima, bijna iedereen mag hem wel vasthouden wat mij betreft.
    Mijn schoonmoeder trekt hem soms zo uit mijn armen, maar daar ben ik dan weer niet zo van gediend.
    Vraag het dan gewoon even...
     
  10. winniethepoeh

    winniethepoeh Niet meer actief


    dat zie ik dus niet zo. Het kan mij echt niet schelen als ik een baby niet vast mag houden terwijl ik toch ook erg kan zwijmelen bij het zien van een baby. En ik denk niet dat je de slaaptijden van een kindje kunt plannen.
    En ik koop een kado omdat ik het leuk vind om kadootjes te geven, niet omdat ik dan verwacht een ticket te kopen voor het vasthouden van de baby.

    Wij versturen alleen al 60 kaarten naar familie/vrienden en goede bekenden, waarvan ik zeker weet dat minstens 50 (x2 en sommige met kids) langs willen komen. Dan heb ik bijv. nog geen buren meegerekend. als ik dan maar 1 visite (2/3personen) per dag laat komen, heb ik minstens 2 maanden lang elke dag kraamvisite. Daar heb ik dus echt geen zin in.
    Dan heb ik nog niet eens meegerekend dat de naaste familie, toch ook wel een keer vaker wil komen dan 1x in die 2 maand. Dus hou je extra loperij op sommige dagen.
    Wij kiezen daarom voor een aantal kleinere kraamfeestjes.
    Niet te druk, maar wel meteen een aantal in 1 klap:D
    Blijft er ook wat tijd over voor ons als nieuw gezinnetje
     
  11. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    bij ons kwamen niet veel mensen tegelijk op bezoek...
    alleen familie van mijn vriend moest van ver komen dus die waren wel met 8 mensen.. ik lag toen boven te slapen en mijn dochtertje was gewoon beneden met mijn vriend.. en iedereen heeft haar ook gewoon vast gehouden !!

    met het andere bezoek ook.. iedereen mocht haar van mij gewoon even vast houden.. er waren dan wel niet meer dan 2 personen tegelijk op visite...

    mijn dochtertje vond het absoluut niet erg... maar als ik had gemerkt dat ze het niet prettig vond, of er onrustig van werd dan had ik het niet gedaan...

    je moet gewoon kijken naar wat JIJ wilt,, en wat je kindje prettig vind...
    niets aantrekken van andere personen !!
    (ook al vind ik dat je het bijna niet kan maken om zelfs de opa's en oma's het kindje niet te laten vasthouden... dat vind ik toch wat anders dan het 'normale' bezoek)
     
  12. Sukke

    Sukke VIP lid

    14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    De eerste 2 dgn lag zoonlief bij mijn man, bij mij of in zijn wieg. Op zaterdag (dag3) heeft mijn sm en zijn oma hem even gehad en op zondag (dag4) mijn moeder. Toen dreigde hij van hand tot hand te gaan en heeft mijn man in gegrepen. De eerste week over het algemeen alleen mensen uit beide gezinnen. Dus onze ouders en broers + zussen. Na een week of 4 merkte ik dat ik de kleine soms nog heel de tijd zelf vast hield als er bezoek was. Als ze dan weg waren zei ik tegen man, "oei, ik heb niet eens gevraagd of ze hem vast wilde houden." Dit gebeurde dan niet omdat ik het perse niet wilde maar omdat ik hem zelf zo lekker bij me had.
    Het is ook sterk afhankelijk van hoe de bevalling is gegaan of het "niet goed" is voor je kindje. Tijdens mijn bevalling heeft zijn hoofdje een min. of 7 "gestaan" waardoor hij wat misselijk scheen te zijn (spuugde regelmatig) en waarschijnlijk wat hoofdpijn zou hebben volgens vk. Dan is de keus sowieso al makkelijker gemaakt.. In mijn ogen dan.
     
  13. Soofje

    Soofje Actief lid

    6 apr 2011
    445
    25
    28
    NULL
    NULL
    ik vond het niet zo erg als kraamvisite hem even vasthield, helemaal opa of oma of oom of tantem daarna kwam hij toch weer lekker bij mij liggen. was gewoon heel trots, en liet het daarom ook makkelijk toe.
    de kraamvisite bleef gelukkig ook niet heel lang, zodat er nog voldoende momenten voor ons drietjes over bleven
     
  14. Clapat

    Clapat Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Mijn ouders, schoonouders, mijn broer (tevens dooppeter) mochten mijn kleine meid zonder problemen vasthouden.
    Ik werd furieus toen ik zag dat de tante van mijn vriend zonder te vragen onze dame opeens in haar armen had!
    Brrrrrrrr... kan dat mens sowieso niet verdragen!
     
  15. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ik heb mijn dochter laten vasthouden door haar opa's, oma's, onze zussen en mijn beste vriendin. Pas na weken werd ik er wat makkelijker mee. Maar het meeste bezoek heeft haar niet vastgehad. Ik bood het gewoon niet aan. Men vraagt er ook niet om, als jij het niet aanbiedt. Gewoon niet aanbieden dus. Zeker niet van hand tot hand laten gaan.
     
  16. Vagans

    Vagans VIP lid

    13 aug 2010
    8.491
    0
    0
    Zwijndrecht
    Hier kon ik Yara goed door familie e.d. laten vast houden, maar kwam er wel achter dat ze dan wat slechter dronk. Nu is het zo dat als ze wakker is of moet worden voor een voeding dat mensen dr dan ff mogen vasthouden.
     
  17. Chocoladekoekje

    Chocoladekoekje VIP lid

    25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik liet het alleen toe als ík me er goed bij voelde. Als ik er geen zin in had: jammer. Waren zeker wel mensen die het vroegen (of haar zelfs zo uit m'n handen trokken) en vond het dan moeilijk op m'n strepen te gaan staan. Maar dat ga ik volgende keer dus wel anders doen, want het heeft me een hoop stress bezorgd. Vind het nog steeds niet prettig als mensen haar aanraken of vasthouden, maar merk hier een hoop onbegrip..
     
  18. silvana81

    silvana81 Fanatiek lid

    12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    De opa´s en oma´s hebben Lara vast gehouden toen ze 5 dagen was.
    Bij overige familie zoals ooms en tante´s hebben haar alleen vastgehouden als ik me daar goed bij voelde en als ze rustig was als ze onrustig was bleef ze bij mij omdat mijn man snel de neiging had om haar alsnog aan iemand te geven zorgde ik altijd dat ik haar vast had als er visite kwam.
     
  19. mama giovanni

    5 jan 2011
    27
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na een langdurige bevalling met complicaties heb ik na 15 uur een keizersnede gekregen. Snachts zijn de opa's en oma's gekomen en hebben ze meteen kennis mogen maken met de kleine man...wat we ook wilden
    volgende dag zat mijn bed vol met familie waar ik niet om gevraagd had en ook eigenlijk niet aan toe was.. ik had 1 oma de kleine gegeven en het was meteen een doorgeef-luik..zo van oma..opa..oma..opa..peettante..oom,peetom ..vriendin en toen weer opnieuw de ronde mijn man en ik kregen onze kleine nog niet meer terug ..ik was pissig maar dacht och hier komt wel verandering in !!
    na 3 dagen zh was niks veranderd.
    Eindelijk naar huis..binnen een uur de kraamhulp geregeld en voor de eerste keer met mijn man echt persoonlijk ons babytje zelf in armen..ook aan de hond voorgesteld..echt super !!
    ..en toen begon het binnen te stromen ..de kraamhulp kwam binnen en meteen had ik voor ik het wist 10 mensen en hun kinderen binnen en dat bijna een week lang..
    Ik kreeg niet de kans om mijn eigen zoontje in bad te doen met de vk want er was bezoek zelfs de hielprikjes zijn genomen onder het bezoek door
    er werd niks van beschuit geregeld..visite zette ook geen koffie..niks alleen omde baby heengedraaid en weer van arm tot arm..daarna kreeg ik elke dag mijn schoonmoeder op visite en toen mijn man weer aan het werk was kwam ze elke dag rond 7.45 uur smorgen en dat wel 3 keer op 1 dag om te controleren...toen werd ik het zat en werd het eens tijd voor een goed gesprek met mijn man..we hebben er wat van gezegd....maar het dringde niet door en onze kleine man wil iedereen nog altijd maar vasthouden nu we 10 maanden verder zijn nog !! Terwijl hij liever kruipen wil...dus hier hebben we nu eindelijk grofweg en brutaal met wat woorden een einde aan moeten maken ...ze zijn gepiceerd maar laten hem nu iets met rust
    In augustus verwachten we ons 2e kindje per keizersnede en ik ben bang dat dit weer hetzelfde gaat komen..dus heb nu al een lijst gemaakt voor iedereen wat ik wel en niet meer wil
     
  20. adi

    adi Niet meer actief

    Wat verschrikkelijk meid!

    Oh, ik zou echt link worden!

    En voor de volgende keer; gewoon je kind NIET afgeven! Hou hem zelf vast, en geef hem niet af, wat ze ook zeggen.
     

Deel Deze Pagina