Kraamvisite baby laten vasthouden, of niet?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door janet123, 2 apr 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winniethepoeh

    winniethepoeh Niet meer actief

    uiteindelijk hebben de opa's en oma's en mijn jongste broer haar in het ziekenhuis vastgehouden. Pas afgelopen weekend, toen was ze 3 weken, is ze door haar andere ooms en tantes vastgehouden

    ik heb er minder moeite mee dan ik op voorhand dacht. De oma's hebben haar zelfs al een afgekolfde flesje gegeven en in bad gedaan de eerste week
     
  2. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou ja, belachelijk dat ze jouw dochter steeds vast wil houden! :x 5 minuten, ok, het is vast het hoogtepunt van haar week. Maar als je merkt dat ze niet meer wil, gewoon terugeisen!
     
  3. Soenieta

    Soenieta Lid

    4 jul 2011
    5
    0
    0
    Zoetermeer
    hi,

    Het ligt er inderdaad aan wat jullie als ouders willen. Ik denk dat je als ouders zien dat je kleine overgeprikkeld wordt of rustig doorslaapt.
    Je kan ook even tussendoor gaan liggen en dan neem je de kleine even mee zodat hij/zij de mogelijkheid heeft om alles te verwerken. Na een klein uurtje ofzo dat je naar beneden toekomt.
    De familie van mijn vriend zijn reuze blij dus kan het ook niet maken dat ze de kleine wel mogen zien maar niet mogen vasthouden. Door tussendoor een tukkie te doen, kan je het even beperken.
    Ik hoop dat je hieraan wat hebt.

    Veel succes.
     
  4. Delight

    Delight Fanatiek lid

    17 jan 2011
    2.157
    0
    0
    HBO Facility Management
    Salland
    Ohh ik had daar net al wat over neer gezet bij 'ergenissen na de zwangerschap'..

    Mijn mannetje kan zo slecht tegen veel indrukken.. dus ik wil niet dat iedereen hem vast houdt. Mijn ouders wel, maar niet alle vrienden en kennissen..

    Hij wordt daar onrustig van als die moet slapen.. alsof die het moet verwerken.

    Als ik dan dan uitleg.. zeggen ze: ohh daar merkt zo'n kleintje nou niks van hoor..

    Nou en ik vind lekker van wel.

    Dus nee. Niet iedereen mag hem vasthouden! :D
     
  5. Zora

    Zora VIP lid

    12 jun 2007
    11.369
    2
    36
    Wij waren er eigenlijk heel makkelijk in. Toen ik net was bevallen zijn mijn ouders, schoonouders en zusje meteen geweest op de verloskamer, en ze hebben haar allemaal eventjes vast mogen houden.

    Verder met de kraamvisite heb ik het moment aangekeken. Als ze lekker in haar wiegje lag te slapen liet ik haar liggen. Als ze wakker was liet ik mensen haar wel vasthouden. Vooral de mensen die dichtbij me stonden familie en goede vriendinnen. met kennissen en collega's etc. heb ik haar lekker bij me gehouden.

    Maar over het algemeen heb ik er geen moeiten mee (gehad) en ik kon ook niet aan Sara merken dat ze er erg overprikkeld door raakte ofzo.

    Persoonlijk vind ik het een beetje raar als je ouders en schoonouders hun kleinkind niet even vast mogen houden. Die zijn ook hartstikke trots en houden veel van hun kleinkind. Maar goed ieder zijn ding.
     
  6. fightforlove

    fightforlove Niet meer actief

    bij mn zoontje heb ik alles toegelaten en ging hij van hand tot hand..savonds hadden wij een kind wat helemaal overstuur was.

    nu bij ons dochtertje hadden we al afgesproken dat niemand haar zou vasthouden de 1e week..mij is het prima bevallen. er waren er maar 2 die beledigd waren...maar i dont care.. of mensen die heel de tijd haar uit mn handen gingen kijken;) maar goed..oplossing was lekker boven even kijken..
     
  7. angiebaby

    angiebaby Fanatiek lid

    12 jan 2010
    3.872
    0
    0
    djena was 4 weken te vroeg geboren dus had haar slaap hard nodig als ze sliep en nu nog steeds kunnen ze kijken maar ze blijft liggen als een kind slaapt blijft t slapen bij ons.

    djena is alleen vastgehouden door ons en door de opa's en oma's en een super close tante en vriendin.

    voor de rest niemand nu langzaam aan mag er wel eens iemand haar vast houden maar t is inderdaad niet zo lekker voor haar om van hand tot hand te gaan
     
  8. Tinus

    Tinus Actief lid

    18 jun 2007
    417
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ouders en schoonouders mogen de baby wel vasthouden. Als blijkt dat mijn baby overprikkeld raakt, dan zou ik het beperken tot 5 minuutjes ofzo. Bij kennissen, vrienden etc kijk ik echt naar het kind. Mijn zoon had er niets van als hij van hand tot hand ging. Maar als hij lag te slapen wanneer de visite kwam, liet ik hem wel lekker liggen, vind het niet nodig om hem wakker te maken. Ik moet zeggen dat ik ook geen visite heb gehad die hem opeiste ofzo, ze wachtten tot mijn man of ik vroegen of ze hem even wilden vasthouden. Zelf heb ik dat ook nog nooit gedaan, als mensen liever willen dat het kindje niet bij "vreemden" ligt dan respecteer ik dat.

    Waar ik wel moeite mee heb zijn overgeparfumeerde mensen (op de een of andere manier vaak oudere tantes) en dat mijn kind dan helemaal naar dat parfum ruikt.
     
  9. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Ik ben er zelf erg makkelijk in, maar ik hou als belangrijkste rekening met t karakter van m'n kind.

    M'n eerste dochter was erg makkelijk, had helemaal geen last van prikkels. Ging dus ook van hand tot hand bij kraamvisites (die eerst hun handen hadden ontsmet, Mexicaanse Griep heerst erg op dat moment).
    M'n tweede dochter heeft ietsje meer last van prikkels. Ze gaat ook wel van hand tot hand maar ik hou er rekening mee dat ik haar ook eventjes bij me houd om zich geborgen te voelen.

    Persoonlijk ben ik van mening dat -over het algemeen!!!- je kinderen makkelijker zijn als je laat wennen aan meerdere indrukken.
     
  10. La Palma

    La Palma Fanatiek lid

    24 mei 2010
    2.721
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat ligt aan je kindje vind ik. Mijn kind was erg misselijk de volgende dag. Soms spoot het eten er gewoon uit.

    Dus in overleg hebben we toen besloten om hem bij ons te houden. Ik vind het namelijk ook niet prettig wanneer ik misselijk ben om allerelei vreemde geuren te ruiken. Dus de eerste paar dagen aan niemand. Ook niet ouders/ zussen / broers. Sorry, maar het belang van mijn kind staat voorop.
    Gelukkig heeft hij er nu geen moeite mee om van hand naar hand te gaan.
     
  11. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    mijn ouders en so mogen de baby de eerste dag wel vasthouden. maar de vorige keer was ik op dag 1 Ties echt een half uur kwijt omdat er 200.000 foto's door so gemaakt moesten worden. dat wil ik nu niet, vond het zo moeilijk! dat kan een paar daagjes later ook wel. dus wel vasthouden, voor 5 minuutjes en dan weer terug naar mama :)
     
  12. Bibi82

    Bibi82 Bekend lid

    30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn eerste mocht de kraamvisite hem gewoon vasthouden als ze dat wilden. Ze kwamen nooit met velen tegelijk, steeds 2 personen per bezoekje. De opa's en oma's mochten de baby ook gelijk vasthouden, dat wilde ik graag, zo trots als ik was en ik heb daar ook nooit moeite mee gehad. Ik zou het vreselijk vinden de opa's en oma's te moeten zeggen dat ze hun kleinkind niet vast mogen houden.
    Maar uiteraard is dat ieder voor zich. Als jij je er niet goed bij voelt zou ik niks forceren. Maar ik denk wel dat je je ook moet proberen in te leven in de opa's en oma's ... die zijn natuurlijk superblij en trots en willen zoooo graag dat kleine hummeltje knuffelen. Maar goed, jij bent de baas uiteindelijk ;)
     
  13. tulip

    tulip Niet meer actief

    in onze omgeving is nu een opa en oma die hun kleinkind nog niet vast hebben mogen houden. Het kindje is nu een week oud, niks bijzonders mee, maar mama vind het niet goed. Doet best zeer voor die mensen, ook al proberen ze veel begrip te tonen.
     
  14. Bloemetje24

    21 jul 2011
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik hou ons kindje straks zeker 48 uur bij me als het geboren is, dit schijnt ook het beste te zijn voor de baby. Bevalling is al een hele gebeurtenis voor zo'n kleintje en het is niet meer dan natuurlijk als het de eerste twee dagen de geur van de moeder opneemt. Ik begrijp ook totaal niet dat een baby meteen na de geboorte soms van hand tot hand gaat, maar ieder z'n keus. Ik moet er niet aan denken in ieder geval, en ben wat dat betreft heel beschermend naar mijn kindje toe. Dus de eerste dagen geld ook voor de opa's en oma's, alleen kijken en vasthouden kan later die week nog. Het kan me ook niet schelen wat ze van me denken, het is ons kind en ik bepaal. Doe niks meer tegen mijn gevoel in, dit komt door slechte ervaringen met ons eerste kindje, die veels te vroeg geboren was.
     
  15. Jute

    Jute Fanatiek lid

    20 jul 2011
    2.011
    204
    63
    Vrouw
    #95 Jute, 2 aug 2011
    Laatst bewerkt: 2 aug 2011
    Onze kraamhulp was tegen het hand tot hand gaan van de baby. Ook kussen mochten alleen de ouders van haar.
    Mijn schoonouders en mijn ouders hebben mijn dochtertje wel vastgehouden maar verder probeerden we het zoveel mogelijk te voorkomen. Tip: leg je kindje in een wiegje, dan zullen mensen minder snel geneigd zijn om je kindje op te pakken.
     
  16. Amfy

    Amfy Niet meer actief

    weet niet of ik al gereageerd heb hier maar dan maar dubbel hahaha.

    hier word de kleine meid helemaal niet vast gehouden door een ander als papa of mama. tijdens de visites zal ze gewoon in de wieg liggen of in de doek bij mama.

    fynn was een baby die echt snel overprikkelt raakte waardoor wij er mee zaten als ze visite weg was.

    nu doe wij ook pas de visites na minimaal een week in plannen daar voor niet.de eerste week wil ik met zijn 4tjes zijn
     
  17. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Ligt er helemaal aan hoe de visite's er uit zien.

    Hier lag ik bij beiden in het ziekenhuis (ks) en dus was het heel rustig, alleen opa's en oma's , oom en tante en bij mijn eerste was mijn vriendin er ook de eerste dag.
    Maar ze waren er niet allemaal tegelijk, steeds in portie's van 2.

    Mijn vader durfde de kleine niet eens vast te houden en bij de eerste was ik zo uitgeput door de bevalling (die eindigde in een ks) dat ik blij was dat mijn moeder hem wel even wilde vasthouden.

    Maar was de hele bups in 1 keer gekomen had ik mijn kindje ook gewoon bij mij gehouden hoor.

    Vooral die eerste keer dat mijn vriendin meteen na de bevalling (als verassing) bij mijn bed stond, ik wilde gewoon heel graag dat ze hem ook even zou kunnen vasthouden (dat mocht ik namelijk ook bij haar kinderen) en het voelde gewoon heel goed.
     
  18. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Ik vind dat opa's en oma's mijn kindje, mits dat ze wakker is, best vast mogen houden hoor! Ligt wel even aan de situatie, als ze huilt of midden tussen de voedingen door huilend wakker wordt, dan houd ik haar zelf bij me. Maar als de situatie gewoon rustig is en ze heeft bijvoorbeeld net gedronken, dan maak ik er geen probleem van.

    De rest van het bezoek mag nog even wachten. Ik vind het sowieso niet nodig dat iedereen haar vast pakt. Waarom?

    Bij mijn eerste was ik er wel heel krampachtig over, wat er uiteindelijk alleen maar voor zorgde dat ik al opkeek tegen het feit DAT er bezoek kwam.

    Het is nu allemaal een stuk relaxter, maar ik geef wel mijn grenzen aan.
     
  19. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Toch bepaal je dat zelf. De kraamhulp bepaalt niet wat er gebeurt, ze is er om je wegwijs te maken en te helpen, niet om te bepalen wat er gebeurt bij jou thuis.
     
  20. Momfulness

    Momfulness Niet meer actief

    Dat vind ik dus ook wel ver gaan, al hangt het een beetje af van de personen.

    Ik wil nu ook nog niet dat mijn (stief) vader haar pakt, maar dat is meer omdat hij zichzelf niet hoort en heel hard schreeuwt, waardoor ze zich alleen al als ze in haar wieg ligt steeds helemaal kapot schrikt en begint te huilen... Verder denkt hij alles te weten omdat hij zelf 2 kinderen heeft groot gebracht en gaat dan met een baby van één week oud zitten spelen alsof het een pop is. Dus die heeft gewoon even vette pech.

    Maar mijn moeder, schoonmoeder/schoonvader en overgrootoma hebben haar allemaal al vast gehad tot nu toe.
     

Deel Deze Pagina