ik vraag me wat af. stel we krijgen een derde (wel in de planning) ik zit er sterk over te denken dat ik dan geen kraamhulp neem. ik ben het type bevallen en weer opstaan. nu weet ik ook wel dat het nooit hezelfde is maar bij de eerste 2 was het zo. bij de eerste is de kraamhulp in totaal een 16 uur geweest en bij de tweede maximaal 8 uurtjes. ik heb nu zoiets van tja was doet de kraamhulp nu eigenlijk. bij de 2de heeft ze niets gedaan hebben we alles zelf gedaan. ja ze heeft 4 keer de stand van mijn baarmoeder onderzocht en gevraagd of ik last van had mijn hechtingen maar verder niet. met het inzicht dat de vk ook 3 keer komt heb ik zoiets van nou dat kan de vk ook doen. wie heeft er ervaring met geen kraamzorg?
Ik wilde ook geen kraamzorg bij de derde maar had het wel aangevraagd aangezien je nooit weet hoe jij je voelt. Hier is de kraamhulp 3 uur geweest en toen hebben we besloten dat mijn man thuis bleef. Ik had de kraamzorg gebeld en eerst deden ze moeilijk en later zeiden ze weer dat de vk moeilijk zou doen. Moest de vk bellen en die had zei als jij het niet wilt hoeft het niet. De volgende dag is de kraamhulp nog geweest om af te sluiten. Ik vond het zalig zonder de kraamhulp. We hoefde ook alleen de uren te betalen die ze geweest is.
Hier heeft ze de hechtingen dagelijks gecontroleerd en stand baarmoeder. En het gewicht van mijn zoontje, ivm te veel afvallen. Maar voor de rest kan je alles zelf denk ik. Misschien kan je ook afspreken dat ze alleen jou controles komen doen ?? Kan hier wel in iedergeval.
Ik zou het zeker aanvragen en dan gewoon kijken hoe of wat, weet verder niet of je mantelzorg hebt? Ik wist bij de derde natuurlijk ook wel hoe of wat, was bij de andere 2 ook snel ter been. Punt is alleen wel dat mijn man wel direct weer moest werken tot 2100 uur vanaf smorgens vroeg. Verschil was nu ook dat ik een spoedkeizersnede heb gehad. Ging na 2 dagen naar huis en was wel blij dat ze mn huishouden deed zodat ik me met de kinderen kon bezig houden. Heb haar dus voorak nodig gehad als schoonmaakster haha.
Sorry dat ik even een "negatieve"reactie kom geven. Ik krijg hier weleens de indruk dat een kraamverzorgende als een veredelde poetshulp annex vervelende bemoeial wordt gezien. In sommige gevallen zal dit, net als in alle beroepsgroepen echt zo zijn, maar wat me een beetje tegen de borst stuit is dat een kv een degelijke opleiding (meestal van 3 jaar!) heeft gevolgd., regelmatig wordt bijgeschoold en een behoorlijke portie verantwoordelijkheid heeft! het Nederlandse systeem (kraamperiode thuis) is uniek. juist door de samenwerking van de vk en de kv! Meestal gaat alles in een kraamperiode volgens het boekje, maar juist als dat niet het geval is, is de aanwezigheid van de kv heel belangrijk! en dát is hetgene waarvoor ze is opgeleid! niet om de plee te boenen, te stofzuigen en zich vooral níet met de baby en alle zaken die daarmee te maken hebben te bemoeien. In mijn werkgebied, waar ik kraamzorgconsulente ben, "eist" de verloskundige dat er minimaal 24 uur kraamzorg komt (is trouwens ook de wens vd ziektekostenverzekeraar). Anders vindt zij het niet veilig dat een kraamvrouw en baby in de eerste dagen thuis zijn. Zij willen daar dan ook niet de verantwoordelijkheid van dragen. Zij doen dus níet zelf alleen even de controles, want dan heb je geen goed, algemeen beeld. Wij gaan dus ook niet akkoord met drie uur schrijven en maar één uur werken, want dan is het onze verantwoordelijkheid als er toch iets mis gaat. Als je dus in mijn werkgebied woont en geen kraamzorg wil, trekt de vk zich ook terug en is de verantwoordelijkheid geheel en al voor jezelf! Ik begrijp dat er soms een vervelende ervaring is met een kv. Ik wil dit bij ons altijd heel graag weten, want alleen dan kunnen we de kwaliteit van zorg op peil houden/verbeteren. Alleen "klagen" tegen vrienden en op een forum, daar schieten we niet zoveel mee op.
Hier deze keer geen kraamzorg (bij de eerste de standaard uren gehad, bij de tweede drie uur per dag). Waarom niet? Omdat ze in die drie uurtjes mijn pols meette, baarmoeder checkte en verder eigenlijk niets, ja het zorgboekje van ons kindje met daarin de plas en poepluiers, temperatuur en voedingen. Maar dat was allemaal ok dus heeft ze niets mee hoeven doen. Voeden ging ook als een trein alletwee de keren en ikzelf was op dag een weer op de been. Aangezien de oudste ook naar school gebracht moet gaan worden heb ik al iemand nodig in huis en die paar controles tja.. Vk kwam hier om de dag en deed ze ook nog eens dus dat gebeurt nu ook. Heb er wel het vertrouwen in dat dat goed gaat komen zo (waarbij de vk praktijk mij dus ook volledig steunt). Kraamzorgbureau vond het erg onverstandig en alles, maar de vk had me al gewaarschuwd dat ze er niet blij van worden en als ik het niet wilde en alleen bevallingsassistentie bij mijn thuisbevalling ( hopelijk) ik het gewoon door moest zetten. Nou dat dus ook gedaan. In geval van een nu totaal anders lopende bevalling is er wek kraamzorg achter de hand, maar in principe neem ik het niet af en dat geeft me toch wel een heerlijk gevoel. Want beide keren echt het idee gehad 'wat kom je doen'. Eerste keer erg jong en onervaren dus latennblijven, bij de tweede ging ze omdat ze niets anders te doen had veel met me kletsen en wassen. Is natuurlijk gezellig, leuk en aardig, maar daar hoef ik geen kraamhulp voor, mijn man was nl ook nog thuis. Doe dus wat goed voelt en overleg ook even met je vk als je daadwerkelijk zwanger bent.
Ik zou het toch wel aanvragen, je kunt altijd nog besluiten maar de minimale hoeveelheid af te nemen of het zelfs te stoppen (blijkbaar). Je weet nu nog niet hoe je je straks zult voelen of hoe de bevalling zal gaan of de gezondheid van je baby zal zijn. Hier ook 2 makkelijke bevallingen en vrij snel weer op de been, maar ik vond het wel erg fijn om kraamzorg te krijgen, zodat je niet gelijk alles weer zelf hoeft te doen. Bovendien vind ik het met zo'n nieuw kindje toch elke keer weer even eng en wennen, dus dan is het wel fijn als er dagelijks iemand is met verstand van zaken en een lekkere nuchtere aanpak, die me vertelt dat het echt niet erg is als kind wéér wat is afgevallen etc. Komt nog bij dat mijn man niet thuis kan blijven na de bevalling, dus ik zou het dan ook echt allemaal alleen moeten doen. En met nog 2 kinderen is dat best een hele kluif.
Je weet toch nooit hoe jij je nu gaat voelen? Dus ik zou zeker kraamzorg aanvragen. Daarbij snap ik niet zo goed waarom en vk al die verzorgende taken van een kraamzorg zou moeten doen? Lijkt me niet echt de bedoeling? Offtopic...ts waarom reageer je niet meer in je ander topic? Was nieuwschierig of je nog getest had?
Ik heb kraamzorg voor de zekerheid aangevraagd. Je weet maar nooit zei mijn vk voor hetzelfde geldt moet je uit je bed getakeld worden uuh juist ja....haha en ik was al angstig. Ik wou geen kraamzorg, ik wil geen vreemde in mijn huis. En ik ga zeker niet op bed liggen terwijl er iemand in mijn huiskamer is. Buiten dat leek het mij verschrikkelijk om afhankelijk te moeten zijn van een ander. Ik ben niet echt preuts maar iemand tussen mijn benen (buiten mijn man ) voor controle is ook niet bepaald mijn hobby. Zag er dus ontzettend tegen op en was ook echt van plan om alles zelf te doen. Uitleg over hoe ik een baby moet wassen voeden aankleden bedje opmaken kamer op temperatuur weet ik veel wat, hoefde ik allemaal niet. Godzijdank!! Stond ik 10 min na de bevalling naast mijn bed (zhuis) en heb ik totaal nergens last van gehad. L.emmy kwam pas 3 dagen later thuis. Ik was al thuis en heb heerlijk zelf het huis schoongemaakt boodschapjes gedaan met mijn partner L.emmy aangegeven bij het gemeentehuis (mevr. was ontzettend verbaasd mij te zien!) Dag 3 Lemmy opgehaald en toen kwam er ook kraamzorg. Manlief was weer werken, en ik lag heerlijk op de bank, L in de box het donker en guur buiten en ik had lekker gezellig de kaarsjes aan. Kraamverzorgende vond het geweldig dat ik zo relaxed was dat ik mij kindje zo aanvoelde en prees mij echt de hemel in. Ze heeft een bakkie koffie gedronken en is lekker naar huis gegaan. De dagen erna is zij eigenlijk steeds 10 min geweest om met L.emmy te knuffelen en een bakkie koffie te drinken. In huis "mocht" zij niets doen van mij buiten dat was het kersttijd dus ik wou dat zij lekker naar huis ging. Als het niet nodig is wil ik bij de volgende ook echt geen kraamzorg. Ja net als bij L. mag zij gezellig een bakkie koffie komen drinken maar verder niets.
ze hebben hier nooit iets hoeven doen omdat ik alles zelf deed. bij de tweede stond ik zelfs zelfs de geboorte versiering op te hangen. het enige wat ze deed was mij controleren. de baby deden wij zelf eigen weegschaal etc. dat schreven we op en dat keken hun na. kijk mijn vriend is ook 3 weken vrij na de geboorte dus die is er om de andere 2 kids te verzorgen. en een deel van het huishouden te doen de rest doe ik zelf of laten we doen of laten we even liggen. (bedoel een paar dagen niet stoffen is niet erg) hier hebben ze ook de "eis" om 3 uur te blijven maar ze schreven 3 uur en gingen zelf weer na een uurtje. kwam de vk zeiden we het gewoon dat ik dat wilde en dat was ook zo. sowieso loop ik bij een gyn dus de vk kom alleen even kijken verder niet
omdat ik dat niet nodig vond. ik kon alles zelf dus waarom zou ik het een vreemde laten doen? ze schreven gewoon die 3 uur ik betaalde gewoon 24 uur eigen bijdrage ( was 96 euro oid) en hun gingen gewoon na een uurtje weer weg
Ja dat was bij mij ook hoor. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de 1e dag een andere niet zo aardige mevr had die moest perse 3 uur blijven uuuh dan bent u bij mij aan het verkeerde adres. Tweede mevrouw ging dus wel gewoon weg.
Dat vertelden ze mij dus ook bij de tweede, maar in de voorwaarden stond helemaal niets over minimale afname van uren en dat heb ik ze deze keer gezegd waarna je plots wel alleen bevallingsassistentie kon krijgen . Hier hebben we de kraamhulp overigens ook iedere dag na een kleine twee uur weggestuurd en de laatste twee dagen niet meer laten komen. Niet omdat ze haar werk niet goed deed, maar gewoon omdat ze geen echt werk had aan ons.. Ze heeft de baby toen zelfs misschien maar een keer vast gehad. Wegen werd hier overigens weer door de vk gedaan, zo zie je maar hoe verschillend het overal is en daarom dus gewoon in overleg met je vk gaan en ook evt met het kraamzorgbureau over wat mogelijk is.
Nou dan had ik haar toch iets laten doen in die drie uur...waarom niet? Zo kun jij je met je kindje bezighouden.
Wegen doet hier ook de vk trouwens...maar de kraamvrouw nakijken doet juist toch een kraamzorg of? Maar meiden als ik jullie verhalen lees zou ik idd geen kraamzorg aanvragen hoor...totaal overbodig bij jullie. Vaak hebben ze het ook nog superdruk en dan hebben ze al een adres minder te gaan. En al helemaal erg als je totaal niet nodig bent ergens en op andere plekken dan wel.
@ lov: Dat laatste is dus eigenlijk mijn punt. Zorg is al duur genoeg in nl, kraamzorg was hier in de regio aldoor enorm druk en tekort personeel (of teveel barende vrouwen haha ) dat het dan niet ok voelt iemand in mijn huis te laten zijn die zich behalve mijn pols, stand baarmoeder (temp. deed ikzelf) en het inzien van dus het poep/plas/drink/temp boekje van dochter nergens mee bezig hoefde te houden hier. Bij de afname van drie uur per dag was ze eigenlijk met een halfuurtje wel klaar, maar bleef dan toch even een was doen (terwijl dat niet 'hoorde' bij de afname van 3u pd) of vooral veel kletsen haha, is niet erg maar ga het gewoon niet afnemen bij niet nodig zijn. En gelukkig in mijn geval willen de kraamzorg en vk daar gewoon aan meewerken, want dat is dus niet altijd het geval. Maargoed nu hopen op een gelijkende bevalling en kraamweek en anders is de kraamzorg een telefoontje weg en neem ik naar behoefte zorg af
Ja precies..... Ik heb ook wel eens gedacht wat te doen...vorige keer kon ze maar 3 uur blijven door te kort aan personeel....