Baby introduceren aan een hond.

Discussion in 'Kraamtijd' started by esmeralda76, May 11, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. esmeralda76

esmeralda76 Actief lid

Nov 1, 2010
    345
    0
    0
    Helaas werkeloos
    Hillegom
    #1 esmeralda76, May 11, 2011
    Last edited: May 11, 2011
    Ik ben momenteel 24 weken zwanger en ben benieuwd hoe je het best de kleine straks kan laten kennis maken met een hond.
    We hebben een teef van 5 jaar thuis lopen die super lief is.
    Alleen als ze kleine kinderen ziet dan word ze me een partij druk.
    En maar snuffelen en maar duwen.
    Ik vraag me af wat te doen als ik over een paar maanden uit het ziekenhuis kom met de kleine.
    Iemand tips??

2. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Wij hebben van een verpleegkundige van de neonatologie afdeling gehoord dat je de hond moet negeren wanneer je thuis komt met de kleine. Zij trainde zelf ook met haar honden. Wij hebben dit zo gedaan en onze hond is nu heel lief en onderdanig naar Jesse toe.

3. esmeralda76

esmeralda76 Actief lid

Nov 1, 2010
    345
    0
    0
    Helaas werkeloos
    Hillegom
    Bedankt voor de tip!
    Ik weet haast wel zeker dat ze zich zelf eerst zal opdringen door te gaan duwen en zo.
    Ze doet niks, maar te opdringerig en aanwezig.
    Moet ik dan de baby verplaatsen?
    Dus ook een vorm van negeren?

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Mijn hond heeft een tijdje bij martin gaus in training gezeten en heb daar deze vraag ook gesteld.
    het eerste wat hun adviseerde was: absoluut je hond NIET!!! negeren. je moet juist gewoon doen en zorgen dat je hond je kindje niet gaat associeren met ander gedrag. dus gewoon hondje begroeten en je niet anders gaan gedragen. je hondje natuurlijk niet op je kind af laten stormen maar even wachten tot dat hij rustig is. laten zitten en aan je kindje laten snuffelen. je moet er voor zorgen dat je hondje je kindje leuk gaat vinden. dus als kind op schoot is, hond niet wegsturen maar erbij betrekken. uiteraard niet op opdringerig gedrag in gaan. maar als hond rustig is, af en toe bij je roepen en dan een aai of koekje geven terwijl je kind op schoot hebt. zodat hij echt het idee heeft dat kind--> leuke dingen betekend. als je hem gaat negeren of weg gaat sturen dan gaan ze kind--> met wegsturen associeren. wegsturen= niet leuk dus kind = niet leuk.
    ik kreeg ook als tip om de hond je bebloede bevallingsshirt of babymutsje te geven voordat je thuis komt. dan kan hij i.i.g. al aan de geur wennen. verder er voor zorgen dat je bezoek ook je hond niet ineens anders gaat behandelen. dus hond gewoon begroeten als anders en desnoods koekje erin. dus niet naar binnen stormen naar het kind en de hond ( die normaal begroet wordt), negeren.

5. jada08

jada08 VIP lid

Jan 14, 2009
    7,567
    332
    83
    Negeren vind ik ook heel raar. Je komt binnen met je kindje, hond word genegeerd... Tja dan lijkt me dat de hond gaat denken dat een kind niet leuk is omdat hij nu ook geen aandacht krijgt. Heb dit overigens ook nog nooit gehoord.

Wat ik je wil adviseren is om je te verdiepen in de rangorde van honden.

Wij hebben een labrador, echt een lieve schat, ook super druk en vraagt veel aandacht. Wij dacht dat het wel zou loslopen met de hond en onze jongens. Helaas is het bijna mis gegaan, onze hond was niet zo lief tegen 1 van mijn zoontjes. Dit bleek met rangorde te maken te hebben. Met hulp van een gedragstherapeut is het goed gekomen.
    Ze zijn nu de grootste maatjes maar ik laat ze nooit alleen samen.

6. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Wij deden gewoon normaal en ze had absoluut geen aandacht voor de baby terwijl als er andere baby's op bezoek kwamen ze er de hele tijd naar toe wou, nu de baby wat meer begint te doen en te brabbelen komt ze af en toe even kijken maar ze is haar interesse snel kwijt :). T scheelt misschien dat ik al 5 maanden zwanger was toen we haar als pup van 6 weken kregen... en ik heb een stiefzoontje van 4 die er de helft van de week is... maar gewoon normaal doen en komt de hond een keer in de buurt niet schrikken of de baby weghouden want dan vindt ze het juist leuk. We laten ons hond bijv wel eens aan haar voetjes likken (waarna we ze goed schoonmaken) gewoon niet te krampachtig doen want dan denkt de hond ow er is iets aan de hand dus ik moet iets doen...

7. Juudje79

Juudje79 Actief lid

Oct 18, 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zelf hondeninstructrice (niet voor een MartinGaus school) maar ben het 100% eens met Droebeltje

ABSOLUUT NIET JE HOND NEGEREN !!!!!!

dan ga je juist dingen krijgen met je hond die je niet wil.

En die mw die traint met haar honden van de neontalogie.. geen idee waar ze traint maar dit is t allerslechtste advies ooit !

8. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

Feb 26, 2009
    3,314
    1
    0
    Amsterdam
    Ook ik ben het niet eens met dat je je hond zou moeten negeren. De hond gaat je kind dan -terecht- associëren met minder aandacht krijgen en zo negatieve of in het ergste geval zelfs agressieve gevoelens tegenover je kind krijgen.

Hier zijn wij met de kindjes in de maxicosi thuis gekomen. We hebben de kindjes in de maxicosi in de box gezet, en de hond laten ruiken aan hun kleertjes en zelfs een vieze luier. Toen de hond eenmaal wat rustiger was, hebben we de kinderen in de maxicosi op de grond gezet, en de hond na verloop van tijd zijn genegenheid naar de kinderen laten tonen door hun achterhoofdje te laten likken (hondenspeeksel is gezonder dan dat van mensen ;) ).

Na een paar dagen was de hond het helemaal gewend, al werd hij altijd wat onrustig als er eentje moest huilen. En toen we in de zomer naar een hondenstrand gingen, ging onze hond voor het eerst in haar leven territoriaal gedrag vertonen als honden in de buurt van onze kindjes wilden komen. De kindjes beschermen, zoooo lief :D.

Komt allemaal goed bij een normale hond hoor, gewoon aan jouw hond laten merken dat, ondanks dat hij wellicht noodgedwongen wel degelijk wat minder aandacht zal krijgen door de drukte van een nieuw kindje, je evenveel van je hond blijft houden en voor hem zorgt, en dat hij na verloop van tijd een nieuw speelkameraadje heeft aan jouw kindje :)

9. gaab27

gaab27 Fanatiek lid

Dec 30, 2010
    1,585
    1
    0
    Den Haag
    Ik heb gelezen dat het belangrijk is om de hond te betrekken bij de voorbereidingen dus als je met het kamertje bezig bent dat de hond een rondje er doorheen mag lopen etc.
    Ook bv de hond laten ruiken aan een poepluier van de baby dat ie gewend raakt aan de geur en weet dat hij of zij er bij hoort.

Ik ben ook echt benieuwd hoe het bij ons zal gaan onze hond is net 1 en als we alleen zijn rustig en lief maar als er bezoek komt even druk en springerig etc.

Ik denk dat het vooral ook belangrijk is als het kindje er is je hond de aandacht blijven geven die hij altijd ook kreeg zodat ie niet jaloers kan worden.

10. Gizzy3378

Gizzy3378 Actief lid

Oct 18, 2010
    129
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je hond echt NIET gaan negeren...
    Wat wij hebben gedaan is de hond gelijk aanhalen en knuffelen toen we thuis kwamen met de kleine..
    Toen dat goed was ff lekker laten snuffelen aan de baby..
    Nu is het nog altijd eerst ff de hond aanhalen en dan naar ons zoontje

11. Mamma van Finn

Mamma van Finn Actief lid

Feb 23, 2010
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het is belangrijk om je hond dezelfde aandacht te blijven geven als tie voor de baby krijgt. Nu hebben wij een hele rustige, kleine, oude hond die ook niet heel erg druk van kinderen werd dus dat ging hier vrij gemakkelijk. Ik heb ook weleens gehoord dat je de hond een vuile luier van de baby moet geven zodat ze daar aan kunnen ruiken en ze zo kennis kunnen maken met de baby.

12. esmeralda76

esmeralda76 Actief lid

Nov 1, 2010
    345
    0
    0
    Helaas werkeloos
    Hillegom
    Bedankt voor al jullie reacties!!!
    Komt er dus op neer, niet negeren.
    Er bij betrekken en laten kennismaken met de baby op een rustige manier.
    Dit gaat zeker goed komen!
    Ik wil het gewoon graag meteen goed doen, en straks niet voor een verassing staan.
    Super bedankt allemaal!!

13. Vagans

Vagans Niet meer actief

Idd niet negeren nee

Ik heb mijn 2 hondjes lekker betrokken bij alle voorbereidingen, ze wel eens aan nieuwe kleertjes laten snuffelen en de box en maxi cosy enezo laten inspecteren.

Ben vorige week bevallen, onverachts dus de honden zijn ff naar mn ouders gegaan, ben daar de volgende dag met de kleine ook heen gegaan en vooral mn ene hond (de ander is een beetje dom zeg maar dus die vind alles best) was gelijk super lief!!!! Hij had echt meteen door dat het ''eigen'' was en was lang niet zo druk als dat hij bij kindjes van vrienden/familie is.

wel is hij heel beschermend naar andere honden (zoals die van mn ouders) toe dus het is nog even afwachten hoe die op buurt honden reageert als we voor het eerst met zn alle gaan wandelen.

Mijn tips: *doe zo normaal mogelijk * betrek de hond er lekker bij maar forcceer niks * pak geen privileges af (als de hond vroeger op de bank mocht mag dat nu ook enz.) * Zorg dat de hond het ziet als iets positiefs door het ook voor de hond leuk te maken dar er een babytje is.

komt vast goed, suc6!

14. LadyInRed

LadyInRed Actief lid

Feb 3, 2008
    282
    0
    0
    Ben het helemaal eens met de adviezen. Lekker je hond blijven behandelen zoals je altijd deed. Instrueer ook vrienden/familie die regelmatig op bezoek kwamen dat ze je hond niet vergeten te begroeten.
    Wat wij wel gedaan hebben is tevoren bedacht welk gedrag niet meer handig/wenselijk zou zijn als de baby er was. En hier hebben we de 'regels' tijdens de zwangerschap al op aangepast.
    We zijn veel strenger geworden op het op schoot springen (mag alleen maar op uitnodiging), in de mand liggen tijdens het eten, etc. We waren daar wat laks in geworden.
    Bijzonder trouwens: bij ons 1e kind is onze hond waaks geworden en gaan blaffen als de bel gaat of als iemand ons pad op loopt. Bij de 2e is de hond harder en langer gaan blaffen. Als er bezoek was in de kraamweek (toen had ik een bed beneden staan) ging onze hond altijd voor het bed staan, tussen mij en het bezoek in. Heel beschermend. Het bezoek mocht trouwens wel gewoon bij mij komen hoor, hand geven en kussen etc.

15. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Onze hond vond het helemaal geweldig toen ik zwanger was van onze oudste.
    Hij wilde continu met zijn kop op mijn schoot liggen dan lag hij echt te luisteren naar het hartje en voelde hij m'n dochter schoppen. Hij kon dat uren volhouden, ik vond dat soms wat minder want het was een enorm bakbeest (Zuid-Afrikaanse Boerboel van zo'n 80kg)
    Toen mijn dochter geboren werd is mijn man heel rustig met haar beneden gaan zitten en de hond geroepen. Hij heeft haar toen uitgebreid mogen besnuffelen en we hebben een luier van haar in zijn bench gelegd.
    De eerste dagen reageerde hij wat schrikkerig als we met haar naar beneden kwamen, maar al snel vond hij haar helemaal geweldig.
    Als ze buiten in de wagen lag zat hij er naast met zijn kop de rand van de wagenbak. En maar kijken naar d'r. Vrienden en familie mochten absoluut niet bij de box gaan staan als ze d'r in lag want dan kwam hij er echt tussen, en dan ging hij enorm grommen.
    Ik heb haar nooit met hem alleen gelaten, maar als wij er bij waren ging het prima.
    We hebben hem ook gewoon hetzelfde behandeld als altijd, waarschijnlijk heeft hij haar daarom zo snel geaccepteerd.

16. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Wij hebben Taco eerst op de gang laten ruiken aan de placenta ( was ook een tip van de vk en kraamhulp ). Daarna hebben we hem in onze slaapkamer gelaten. Mijn man hield hem laag en rustig, en ik had Levi op bed in mijn armen. Hebben hem rustig laten snuffelen en toen los gelaten. Heeft vervolgens de hele kamer afgesnuffeld en is toen voor het ledikantje gaan liggen waar hij zo ongeveer de hele kraam periode lag. Gelijk al dikke maatjes met Levi

17. Juudje79

Juudje79 Actief lid

Oct 18, 2010
    148
    0
    0
    NULL
    NULL
    Eliza dat je hond begon te grommen wanneer er mensen bij de box staan te kijken naar je kind = NIET goed hoor.

Zoiets moet je niet toestaan van je hond, hoe lief en leuk dat ook lijkt dat hij haar zo beschermd.

18. Vollutto

Vollutto Niet meer actief

Dat mocht hij van ons ook echt niet hoor. En we vonden het absoluut niet lief en leuk.
    Hij mocht haar niet als zijn bezit gaan beschouwen.
    Helaas leeft hij nu niet meer...:(

19. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

we hebben de maxicosi op de grond gezet en gelijk laten ruiken, alles in de auto laten staan, moment kind hond even belangrijkste.
    Ze rook even en likte in het gezicht (vind ik dan minder maar doekje erover) en toen was het goed.
    niet negeren.
    Toen sander ging bewegen in de box toen zat ze er wel te kijken en te dumpen, we hebben het even laten gaan. Was snel weer normaal en over.

20. joanita

joanita Fanatiek lid

Oct 7, 2008
    2,027
    0
    0
    verzorgende IG
    raamsdonksveer
    hier moesten wij nog 4 dagen blijven en wj hebben de eerste luier mee naar huis genomen..
    en hier zijn ze nu de beste maatjes

Share This Page