Ik ben zwanger van mijn eerste kindje en heb over een tijdje mijn intake gesprek met de kraamzorg. Heeft iemand tips over wat te bespreken elf wat je echt moet aangeven?
Roken, als je dat liever niet hebt. Als je borstvoeding wil geven,iemand met veel ervaring. Huisdieren als die er zijn. Wat te doen als het niet klikt met de kraamzorg. Ik heb zelf 2x de zelfde kraamverzorgster gehad en dat beviel prima maar ik hoor/lees regelmatig dat iemand heel opdringerig was of juist de halve dag niks deed.dus als dat geval is is het fijner om het kraambureu te bellen en vragen om een andere.
Dat over het roken zou ik zeker bespreken. En inderdaad. Wees niet bang om aan te geven als de klik er niet is. Verder denk ik dat het heel persoonlijk is wat je zelf wel/niet wilt tijdens je kraamweek. Ik ben ook heel makkelijk het intakegesprek in gegaan en dat werkte prima. Je weet vaak toch pas als de kraamzorg er is hoe het bevalt. Huhuhu bevalt.
Vertel ook hoe je zelf bent. Ik ben een behoorlijke controlfreak, dus ik had niet goed gematcht met een kraamhulp die alles doet omdat ze het altijd al zo doet. Als iets aan mij geleerd wordt wil ik weten waarom het zo moet. Uiteindelijk een hele fijne hulp gehad. Roken en huisdieren heb ik ook besproken.
Spreek uit wat je verwacht wat zij doet qua verzorging en huishouden. Dan kunnen zij aangeven of die verwachtingen kloppen met wat ze aanbieden. Mijn kraamhulp deed de helft van de dag niks. Ze was aardig en zorgde goed voor mij en mijn kind maar meer ook niet. Ik heb nooit het kraambureau gebeld en heb ik spijt van.
Ik zou vooral de dingen aangeven die je zekf belangrijk vind; bepaalde gewoontes bij het huishouden of omgang en wat je verwacht van je kraamtijd en van de kraamverzorgster. Dingen die je liever hebt die ze niet doet ... ik heb 1 tip; als je geen klik voelt of je stoort je aan je kraamverzorgende zeg het! Ik heb me bij mijn dochter aan de kraamverzorgster gestoord en vond het verschrikkelijk, alles wat ik belangrijk vond en besproken had gebeurde niet en alles wat ik niet wilde dat gebeurde er... Heb het gelijk gezegd tegen haar zelf en hebben daarna samen de leidinggevende gebeld en die heeft een andere dame gestuurd... Toch nog een geweldige tijd gehad! Ik vind het heeel belangrijk dat je een hele fijne kraamtijd hebt, dat je kan genieten van de bijzondere tijd en dat je het gevoel hebt dat alles op rolletjes loopt... Je zal eeuwig spijt hebben als je je stoort aan je kraamverzorgende.