Wettelijke vrije dagen vader / bevalling weekend

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Tralalala, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Hoe zit het nu ook al weer met het kraamverlof van de vader? Ik weet dat de vader recht heeft op 2 dagen kraamverlof waarin de aangifte gedaan kan (moet) worden. Maar hoe zit het als de bevalling in het weekend is? Ik meen ooit gelezen/gehoord te hebben dat de vader dan nog maar 1 dag vrij krijgt, alleen de maandag volgend op de bevalling. Maar ik kan dit nergens meer terug vinden.

2. ER14

ER14 Fanatiek lid

17 apr 2013
    3.127
    2
    0
  3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor, twee dagen betaald.... voor veel mensen zijn dat gewoon twee weekdagen. Het hoeven ook niet dagen direct na de bevallng te zijn.

4. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Dan weet ik niet hoe ik aan die info kom ;) Zegt jullie dus niks, dat als de bevalling in het weekend is dat de vader dan maar 1 dag verlof krijgt?

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor!

Altijd twee dagen en is de bevalling op een werkdag dan geldt die dag als calamiteitenverlof

6. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

CAO mag hier van afwijken. Mijn man kreeg maar 1 dag naast de dag van de bevalling. Staat bij hun in de CAO (grootmetaal)

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Sorry maar dat is niet juist. Wet gaat boven CAO en als vader heb je altijd twee dagen NA de bevalling (wet)
    Ik lees trouwens wel terug dat er onduidelijkheid over was
    ... de wet staat niet altijd vermeld in de Cao maar hij heer altijd recht gehad op TWEE dagen Na de bevaling

8. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Nee helaas, zie citaat van bovengenoemde site:

Andere afspraken in cao
    In een cao kunnen andere afspraken staan over kraamverlof. Deze afspraken kunnen ook in een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging staan. Als dat zo is, gelden deze afspraken en niet de afspraken in de wet.

9. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Gelukkig hebben ze bij mijn man geen cao haha dus hij krijgt dan gewoon die twee wettelijke dagen. Mooi zo!

10. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Het is wel goed om je man dit vooraf even te laten checken. Veel bedrijven snappen het zelf ook niet. De vader krijgt twee dagen betaald kraamverlof. Wat ie daarmee doet mag ie helemaal zelf weten, als ie ze maar binnen een bepaalde tijd (twee weken geloof ik) opneemt. Voor de bevalling en de aangifte bestaat zogenaamd calamiteitenverlof. Voor de tijd die nodig is voor de calamiteit krijg je dan ook betaald vrij. Omdat in de praktijk de aangifte van de geboorte maar weinig tijd kost wordt dit meestal wel op 1 van die 2 betaalde kraamverlofdagen gedaan.

11. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ja ik ga straks ff zijn contract er bij pakken om te kijken wat er in staat. Want heb gelezen dat calamiteitenverlof soms van je vakantiedagen wordt ingehouden en soms niet. Dus moet even uitzoeken hoe dat bij hun in het bedrijf geregeld is.

12. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Zaterdagochtend om 8.50 bevallen en mn vriend kreeg de maandag en dinsdag vrij.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

ja, maar het mag nooit MINDER... echt waar :cool:

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dst is fijn maar feitelijk had hij binnen de kraamweek zelf moeten mogen bepalen wanneer.

15. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

dan nog heeft hij twee dagen. En als ik het goed heb onthouden mag een dergelijke calamiteit (aantoonbaar) niet worden ingehouden.

16. honeyy

honeyy VIP lid

5 nov 2008
    7.635
    44
    48
    verkoopster babyspeciaalzaak
    Mijn vriend moest de uren uit zijn tijdspaarfonds pakken. Dus minder vakantiegeld.. (bouwsector)

Deel Deze Pagina