kraamvisite met koortslip heeft baby vastgehouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door bolkje, 9 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik zat gister echt met een enorme rot-situatie :(

Ik had een van mijn schoonzusjes belooft dat ze ons mannetje mocht vasthouden de volgende keer dat ze langskwam. Maar ze had gister dus een koortslip…. Hier kwam ik pas achter toen mijn man hem al bijna bij haar op schoot had gezet. Ik reageerde toen heel fel, dat ze hem dan niet mocht vasthouden. Trok direct de baby bij mijn man uit zijn handen…. (moederinstinct denk ik). Als ik het eerder had geweten had ik het wat rustiger kunnen zeggen en was er waarschijnlijk niet veel aan de hand geweest…

Maar dat arme meisje is autistisch en ze was direct in tranen en trok zich helemaal terug in zichzelf…. Ik vond het zo zielig en voelde me enorm schuldig over mijn felle reactie. Bovendien was zo'n beetje mijn hele schoonfamilie erbij en iedereen was in shock dat ik zo bitchy had gereageerd.

Ik heb toen gezegd: als je geen kusjes geeft en van tevoren goed je handen wast, mag je hem wel heel even vasthouden. Ze heeft hem toen denk ik minder dan 5 minuutjes vast gehad.

Maar nu maak ik me toch best wel zorgen of ik hier wel goed aan heb gedaan :( Het voelt zo ontzettend dubbel, om eerlijk te zijn…. Kan er nu wel om janken en ik ben gewoon letterlijk misselijk als ik eraan terugdenk, omdat ik me aan de ene kant schuldig voel naar ons mannetje en me nu dus enorme zorgen maak. Achteraf denk ik ook: ik had volkomen gelijk, alleen de manier waarop ik het heb gezegd had ik anders moeten doen….

Ik weet dus dat het niet de schoonheidsprijs verdient dat mijn mannetje op schoot heeft gezeten bij iemand met een koortslip. En ik ben nu ook helemaal para en bang…. Kan iemand mij misschien een klein beetje gerust stellen?? :(

En waar ik me ook druk om maak is dat er eventueel ergens anders nog die bacteriën zitten. Ze zit best wel vaak met haar handen aan die koortslip omdat het jeukt, gaf ze zelf aan. En vervolgens zit ze aan onze tafel, ons servies, onze handdoeken enz, enz…. Ik word er haast smetvrezerig van :$ Ben doodsbang dat we alsnog via via die bacterie naar ons mannetje overbrengen….

My god, wat voel ik me k.u.t….. :(

2. Esvre

Esvre Actief lid

28 dec 2011
    252
    1
    18
    NULL
    NULL
    Och wat vervelend, maar meid even rustig blijven nu! Het is gebeurd, dat kun je niet meer terugdraaien. Je hebt je excuses (neem ik aan) aangeboden over de manier waarop het ging e.d. dus laat dat rusten.

Als het meisje haar handen goed heeft gewassen en niet uitgebreid heeft zitten knuffelen lijkt mij de kans op besmetting vrij klein. Wel zou ik je ventje nu even extra goed in de gaten houden, of hij geen koorts heeft, niet suf is, geen vlekjes krijgt, en of zijn fontanel niet opzet.
    Hou het in de gaten, maar blijf rustig, want stress helpt nu toch niet! Mocht er iets van dit rijtje opdoen, bel dan je huisarts en vertel je verhaal.

En wat betreft het overdragen, hanteer gewoon goede hygiene, dus handen regelmatig wassen, glazen in de vaatwasser, goed poetsen enz.

3. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik snap je bezorgdheid, heel vervelend.
    Een geruststellend berichtje van mijn kant: helaas kamp ik zelf ook regelmatig met koortslippen, vooral na de bevalling van m'n oudste zoon (weerstand was heel laag toen).
    Mijn man kon door een herniaoperatie ons zoontje niet goed tillen, of bij zich houden bij krampjes en boertjes.
    Hierdoor heb ik hem ook terwijl ik koortslippen had dichtbij me moeten houden. Helemaal voorkomen dat hij die lip niet aanraakte lukte niet, want als hij op je borst/schouder hangt voor een boertje is zo'n armpje zo uitgestrekt.
    Ik heb altijd m'n handen goed gewassen (op dn duir begonnen m'n vingers te ontsteken van het goede wassen, toen ben ik van die plastic handschoenen gaan dragen) en als ik had gevoeld dat de baby die lip had aangeraakt heb ik zijn handje ook gewassen.
    Nood brak wetten laat maar zeggen.
    Onze zoon heeft hier helemaal niets aan over gehouden.
    Nooit een koortslip gehad en gelukkig ook nooit wat ernstigers!

Dus ik zou me (nu je zulke goede voorzorgsmaatregelen hebt genomen) niet heel druk maken. Ik bedoel niet te zeggen dat hier lichtzinnig over gedaan moet worden. Zo snap ik bijvoorbeeld niet dat familie rondom dat nichtje dat wist dat ze een koortslip had haar niet heeft voorbereid en weggehouden heeft bij de baby. Liever helemaal geen risico nemen, het is geen snotneus ofzo (en zelfs die heb je liever niet rondom je pasgeboren baby).

Over de andere spullen in huis: als je je daar prettig bij voelt, maak ze dan schoon, maar voor wat betreft je baby zou ik goed je handen blijven wassen en ontsmetten voor je hem/haar oppakt, dan is er niets aan de hand.
    Ook voordat je zelf iets eet/drinkt zou ik even goed je handen wassen, want ook jouw weerstand is nog laag.

4. Bedankt voor jullie gerust-stelling…. Ik voel me gelukkig daardoor alweer wat beter. Volgende keer ben ik als het nog eens voorkomt in elk geval beter voorbereid en weet ik hoe ik ga reageren…

5. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.282
    16.678
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je hebt goed gehandeld en ik zou hetzelfde hebben gereageerd.
    Een koortslip is een virus en dat gaat niet op deurknoppen ed zitten.Alleen door direct contact met vocht uit de blaasjes is het overdraagbaar.
    Als zij haar handen goed heeft gewassen en geen kusjes heeft gegeven zal hij het niet krijgen.
    Ons buurmeisje heeft ook regelmatig koortslippen en toen onze jongste vorig jaar nog heel klein was werd ik er ook altijd panisch van.
    Nu heeft zij een moeder die heel erg oplet.Dus ze moest altijd direct haar handen wassen en ze droeg zo'n patch op haar lippen.
    Je wilt gewoon je kindje beschermen dus jou reactie begrijp ik helemaal.

Deel Deze Pagina