Wij zijn laatst op een kraamfeest geweest en vond het helemaal niets. Toen waren mijn partner en ik er uit dat dit niets voor ons was. De beide families waren uitgenodigd en het kind lag in de kinderwagen. Tsja je geeft je cadeautje het komt op de grote ' hoop' te liggen en met de ouders praat je eigenlijk niet omdat er teveel visite is. Ook de kleine kan je niet goed zien of vasthouden omdat er teveel mensen waren. Weet niet vond het niet zo gezellig. het enige is dat het makkelijk is voor de ouders zelf denk ik. Voor buitenstaanders is het niet zo leuk.
Hoe wij het nu voor ons zien.. Ben ik het niet eens met dat mensen een kraamfeest niets vinden omdat het 'onpersoonlijk' is en 'te druk' etc. Dat de kado's op een stapel belanden etc. Maar ik denk dat deze meningen afhankelijk zijn van de grootte van het kraamfeest en nog belangrijker de manier waarop je het aanpakt. - catering; als je dat zelf allemaal wilt doen; tja dan heb je logischerwijze minder tijd voor je visite. - Kado's; de keuze of je er de tijd voor neemt, of ze later besluit uit te pakken - Persoonlijke gesprekken; ook de keus of dat je er tijd voor neemt of niet. - hoeveel mensen je uitnodigt - hoelang je het feest laat duren - hoe de ruimte is ingericht waar je het feest houdt Hoe wij het voor ons zien is dat we zoveel mogelijk catering voorbereiden. Dranken worden bijv. op een grote tafel buiten gezet en het zelfbediening. Enkel het 1e en laatste drankje wordt evt. ingeschonken. En daarvoor hebben we wat mensen geregeld die zich hiermee bezig houden. Enkel koffie en thee wordt dus ter plekke gemaakt. Hapjes; die maken we zoveel mogelijk van te voren en worden gedurende de middag op tafel gezet. Enkel het beschuit met muisjes wordt ter plekke gemaakt en geserveerd, maar hier hebben we zoals eerder aangegeven wat mensen voor geregeld. Hier worden niet zoveel familieleden uitgenodigd. Hebben met vele geen contact. Beide moeders+ s-vader hebben de beeb al gezien. Moeders helpen in de catering. Er komen maar twee tantes+ooms, 1 x opa en oma, 1 x oma alleen, wat vrienden, wat collega's etc. We rekenen op hooguit 35 man en veel fam. moet van ver komen (of opa's+oma's met taxibus) dus wellicht willen/kunnen die al niet. En de kadootjes, ja daar nemen wij gewoon persoonlijk de tijd voor. Vond het op mijn verjaardag ook zo vervelend dat iedereen binnen kwam en het in mijn armen duwde, dit gaan we nu dus uit de weg door even rustig te gaan zitten en het kado aan te nemen. Kleintje wordt niet als museum object in de wagen gelegd maar zal veel bij ons zijn! Maar goed, ieder zijn eigen mening. Maar denk wel dat het afhankelijk is van hoe je het organiseert en wat je wensen zijn. Plus kleintje vastpakken; zijn veel mensen die absoluut niet willen dat jan en alleman met zn tengels aan t kind zit haha. Dus ja dat hoeft niet aan de drukte te liggen
Bij ons is het zo ie zo dat de meeste kraamvisite de kleine niet vast gaat houden vindt dat niet goed voor het kindje dus dat maakt voor een kraamfeest niet uit Wij gaan ar hapjes en drankjes op een tafel zetten en mijn moeder en 's moeder gaan bedienen Zodat min man en ik alle tijd hebben om te kletsen en praten en genieten van de kraam visite bij ons komt ongeveer 45 man
Klinkt heel erg als onze ideeën idd Binna. Ook hooguit 40 man, moeder & s-moeder vragen we te bedienen en ook wij willen niet dat de kleine veel wordt vastgehouden
Blondi, ben het helemaal met je eens hoor. Als ik de berichtjes lees van mensen die een kraamfeest niks vinden omdat ze de baby niet goed hebben gezien of de ouders nauwelijks gesproken, dan denk ik ook meteen, tja, voor wie moet het nu vol te houden zijn, voor het bezoek of voor de kersverse ouders? En in dat volhouden zat het hem hier, ze is geen gemakkelijke baby, is snel overprikkelt, en voor ons was en is het nog steeds heel vermoeiend. Ik snak naar dagen waarop we niks hebben afgesproken omdat we dan de zorg kunnen delen en zo allebei een klein beetje adem kunnen halen. Die kraamvisite weekendenlang heeft ons meer energie gekost dan opgeleverd, en dan vind ik het allemaal leuk en aardig dat mensen liever op kraamvisite komen om de baby goed te zien en bij te praten, maar ik had er de fut niet voor. En wat is dan belangrijker, volgens mij om zelf bij te komen, te herstellen en je draai te vinden, dan dat iedereen goed je kind heeft kunnen zien. Die mensen hebben dan bot gezegd maar even pech gehad, dan komt het later wel weer... Ik werd er trouwens op den duur ook iebelig van om steeds dat bevallingsverhaal te vertellen. Vooral omdat andere moeders dan gingen vergelijken met hun bevallingen, alsof je dan op een soort graadmeter werd geplaatst en als ze die van jou minder erg vonden dan die van henzelf, dan mocht je niet klagen en ging het de rest van het bezoek over hun eigen bevalling... bijzonder was dat.
ik heb zelf een kraamfeest gegeven bij mijn 2de. alles tot in de puntjes geregeld, maar was me toch wel tegengevallen. het komt er inderdaad op neer dat je meer een 'verjaardag' idee creeerd. het was absoluut gezellig hoor en had allemaal hapjes en drankjes klaar staan. maar om alle visite persoonlijk te spreken dat ging ons echt niet lukken. en we hebben zo ontzettend veel kadotjes gekregen. die we ook samen open maakte op het moment zelf. maar achteraf niet meer weten wat we ook alweer van wie gekregen hadden. nu bij de 3de kiezen we toch weer voor de kraamvisite. en het liefst in de kraamweek als de kraamverzorgster der nog is. ik werk zelf ook als kraamverzorgster en ik vind dat toch voor de mensen zelf ook het fijnste. ik kan me inderdaad alleen voorstellen dat je collegas's en kennissen niet in je kraamweek in je kraambed wilt ontvangen, maar misschien kan je al van te voren afspreken dat ze 2 weken later ofzo met ze alle tegelijk komen. zo gaan wij dat ook doen. de agenda plannen zover je plannen kan en de rest laten bellen en plannen zeg maar. maar iedereen zo zijn eigen manier en plezier ;D
Ik had nooit alle kraamvisite in een week, anderhalve week gepropt gekregen! Mijn dochter is ook met de eerste sneeuw geboren, dus veel mensen wachtten af tot het beter te rijden was (de meesten wonen op een anderhalf uur rijden van ons).
Wij doen kraamvisite voor de "naasten" en een kraamfeest voor alle familie die (uit beleefdheid) willen komen maar waar we niet op zitten te wachten een op een... Voor ons komt de tijd van het jaar mooi uit want we verwachten begin augustus onze kleine en dan dacht ik een week of 3,4 later een partytent in de tuin en alles in 1 keer.... Anders zijn we tot sint juttemis bezig met de visite en daar heb ik niet zoveel zin in .......
Een aantal van mijn vriendinnen heeft ook een kraamfeest gegeven en ze vonden het stuk voor stuk ontzettend tegenvallen. - té druk - de hele dag door hetzelfde vertellen - onpersoonlijk - op slot het overzicht kwijt Ik heb bij mijn dochtertje gewoon kraamvisite gehad en ik vond het geweldig! Heerlijk iedereen trots mijn kindje laten zien! Als wij een tweede kindje mogen krijgen dan ga ik het weer zo doen. Maar dan zet ik een zinnetje erin van visite graag in de eerste 3 weken ofzo. Zodat we daarna rustig aan kunnen wennen aan alles.. Het is maar net hoe je er zelf in staat! Het is voor iedereen persoonlijk
Interessant om andere ervaringen te lezen. Wij werden 2 jaar geleden na een tijdje echt GEK van alle kraamvisiste...en zoveel mensen kennen we nou ook weer niet. Omdat ik nu op 2 weken na precies jaar later weer ben uitgerekend en dochterlief dus in die periode ook jarig is was dat de doorslaggevende factor voor een feest. 1 dag haar verjaardag, 1 dag kraamfeest. En niet weken kraamvisite en 1 dag voor haar. Daarbij woonden we toen nog heel erg klein en hebben we nu in ieder geval een tuin. Ik hou er helemaal niet van om het kindje de groep rond te geven, heb ik toen ook niet gedaan. Opa's en oma's komen uiteraard maar ooms en tantes van mijn man( die van mij zijn de vorige keer ook niet geweest) handbalvrinden etc komen maar mooi die ene middag. Ik vraag me wel af, wanneer geef je dat..je kraamfeest? Na 2 weken of...na een maand ofzo? Ik verwacht begin juli dus een maand later zal het ook nog wel warm zijn
Wij hebben het beide gedaan: opa's, oma's en ooms & tantes (dus onze ouders en broers met hun vriendin) zijn natuurlijk gewoon geweest. Die laat je (neem ik aan ) niet wachten op een kraamfeest. Ook goede vrienden hebben we vrij snel als kraamvisite ontvangen. We hebben zelf niet veel ooms&tantes of neven&nichten die zouden komen, dus die paar die wel kwamen hebben we gewoon apart als visite laten komen. (We wilden het wel combineren, maar dat is uiteindelijk niet gelukt.) Voor de collega's hebben we gewoon thuis kraamborrels gehouden. 1x voor zijn collega's en 1x voor de mijne. Het voordeel daarvan vond ik dat je iedereen in 1x hebt gehad. Anders blijf je bezig. (We hadden dat soms ook met de kraamvisites die we toch hadden hoor. Af en toe had je ineens zo'n drukke periode!) Het nadeel van een kraamborrel vond ik wel dat ik de meeste mensen niet echt heb gesproken. Vooral bij mijn eigen collega's vond ik dat jammer, omdat je er toch best een tijd "uit" bent.