Kraamvisite: tot wanneer?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door pietje1987, 25 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Ik vind het zelf ook gek als mensen na 4 maanden nog willen komen. Niet iedereen hoeft de eerste weken te komen maar ik wil na een poosje toch mijn ritme weer zo veel mogelijk terug. Na 6 weken wil ik weer sporten, man ook en dan zijn je avonden zo vol.
     
  2. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Ik wist ook niet dat er een tijdslimiet aan zat... ik heb 100 geniete kaartjes de deur uit gedaan. Als al die mensen met hun gezin in de eerste 1-2md moeten komen heb ik geen leven meer.

    Hier gaat het erg fijn. Belangrijke mensen eerst. Nabije vriendinnen, familie en dan komt mondjes maat de rest binnen druppelen. Gewoon gezellig. Koffie eventueel lekker wandelen in het bos, baby bewonderen en lekker bij kletsen.

    Vriendinnen en collega's van mij Komen veelal overdag onder schooltijd. Dan hou ik de rust voor de oudste 2 en kunnen we in de weekenden en avondeten gewoon familie zijn. Alleen man zijn familie en vrienden komen in de avond/ weekend.
     
  3. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    Maanden na die tijd nog. Iedereen moet werken, heeft ook nog andere verplichtingen, je hebt zelf wel eens wat en hier wilden we ook niet elke dag bezoek. Ik smeerde ook nog rustig beschuit met muisjes als mensen dat wilden. De eerste weken vonden wij zo vermoeiend dat we de collega's, kennissen en de ooms en tantes die we toch niet vaak zien liever wat later deden. Voel je jezelf ook wat beter en kan je meer hebben. Mensen nemen meestal toch nog een cadeautje mee. Als je het geen kraamvisite wil noemen, noem het dan babyvisite.

    Overigens deden wij bezoek in willekeurige volgorde, net hoe het uitkomt. Sommige mensen deden we in een groep: de buren van 3 huizen samen, ooms en tantes van mijn man samen. Scheelt toch in de tijd.
     
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113
    Je kan ook gewoon mensen die je niet wilt geen kaartje sturen.

    Ik vond kraamvisite leuk! Waren ook allemaal mensen waar ik mee omga en regelmatig zie en natuurlijk ook trots was om onze zoon te laten zien.

    Echt ooms en tantes enz die ik echt nooit zie en of die nooit intresse toonde voor m'n zwangerschap had ik ook in m'n zwangerschap en erna echt niet nodig.
     
  5. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    In theorie ben ik het helemaal met je eens. In de praktijk is dat in onze familie echt ‘not done’. En aangezien we onze ooms en tantes erg aardig vinden (ook al hoeven ze van ons echt niet op bezoek te komen), hebben we er voor gekozen om ze toch weer een kaartje te sturen... het wordt vreselijk gewaardeerd en de meesten komen toch niet :p
     
    esklessebes vindt dit leuk.
  6. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.479
    3.336
    113

    Maak er dan een gezellige tijd van :)
     
  7. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Ik verbaas mij toch altijd hoe mensen kunnen zeiken op kraamvisite. Denk dat de meeste mensen komen uit aardigheid en om interesse te tonen. Heb je er geen behoefte aan, zet dat dan op het kaartje of stuur geen kaartje, hoeven de mensen er ook geen energie (en geld) in te steken.
     
    itakepictures, tuc, spruitje80 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Als je na een week een kaartje krijgt en je kunt pas na 4 maanden vind ik dat getuigen van weinig interesse ;)
     
  9. Fluss1984

    Fluss1984 Fanatiek lid

    2 jun 2015
    3.386
    1.593
    113
    Noord-Brabant
    Weet ik niet, mensen hebben vaak ook volle agenda's, en zeker als ze wat verder weg wonen en kinderen hebben zijn ze dan echt aan weekenden gebonden. En veel mensen gunnen je eerst de tijd om te wennen aan de baby en laten mensen die dichterbij staan (familie en hechte vrienden) even voor gaan.

    Maar ik doel eigenlijk meer op de toon waarop er over kraamvisite gesproken wordt; alsof ze maar heel gelukkig mogen zijn dat ze een glimp van je wonder mogen komen opvangen, en dan snel weer wegwezen.
    Wij gaan op kraamvisite omdat we dat leuk en gezellig vinden, en wij vinden het ook leuk en gezellig als mensen bij ons op kraamvisite komen, ook al zien we die mensen normaal niet wekelijks of maandelijks.
    En ja ze zijn nu na 5 maanden ook nog steeds welkom.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Oh maar ik ben heel blij met kraamvisite hoor. Vind dat super leuk! Wij hebben alleen zelf ook een volle agenda en als we dan eens een avondje voor onszelf hebben zit ik niet te wachten op de zoveelste collega. Ik wijs niemand de deur maar ik ga geen avondje sporten afzeggen of mijn eigen familie of vrienden de deur weigeren omdat er nog steeds iemand beschuit wil eten.
    Wat mij betreft komt iedereen zo snel mogelijk.
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Eens, wat een ongastvrijheid in dit topic zeg.

    Ik wacht ook altijd een paar weken bij mensen die ik niet maandelijks zie omdat ik dat zelf fijner vond. Weer wat meer op de been. Zat bij mij dus ook geen tijdslimiet op. Als mensen op de koffie wilden komen en ook nog een cadeautje voor mijn zoon meenamen, alleen maar lief!
     
  12. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Wat een oordelen zeg...

    Ik vraag zelf altijd, als ik een kaartje binnen krijg, wanneer ik/wij welkom ben/zijn. Dan krijg ik een datum en probeer ik rond die dag te komen. Dat deden de meeste bij ons ook. Of antwoorden jullie dan dat je liever maanden later komt? Of bellen jullie pas na maanden? Niks ongastvrij, dat zijn we zo gewend... Ik vind laat bellen ongeïnteresseerd.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.412
    3.964
    113
    noord holland
    En het welbekende fenomeen, bij mensen die normaal gesproken ook niet met grote regelmaat komen, is dat het idee om nog te bellen voor een afspraak wat verwaterd. Zeker als je uit beleefdheid het in de beginperiode wat uitstelt. Mensen denken dan 'oja ik zal nog even bellen voor een afspraak' en dan gaat de dagelijkse drukte weer door en ben je zo weer 3 weken verder.
    Als het dan uiteindelijk lukt om een afspraak te maken, al is t na 4 maanden dan vind ik dat oprecht super aardig dat ze er alsnog moeite voor willen doen.
    Iedereen doet het ook een beetje vanuit z'n eigen referentiekader en vindt het 'andere' dan vaak niks omdat je dat zelf niet zou doen. De een heeft graag de kraamweek vol met visite, want nog kraamhulp. De ander heeft liever na 2 of 4 weken pas. Wat dat betreft zullen we het nooit goed doen voor elkaar en er vaak wat van vinden.
    Zo ook met kraamcadeautjes. De een vindt het leuk om iets te krijgen wat geschikt is voor 9-12 maanden, want leuk dan hebben we er ook nog iets aan. De ander vindt dat stom want dat is toch geen kraamcadeau.
    Gewoon accepteren dat we allemaal proberen het goed te doen en allemaal anders.
    Heb je geen zin meer om na 4 maanden (kraam)bezoek te ontvangen? Dan zeg je 'nee bedankt'. En een ander denkt 'ja, gezellig!'
     
    Phloxie vindt dit leuk.
  14. Stampertje1

    Stampertje1 Niet meer actief

    Wij doen of een kraamfeest of niks
    Uiteraard wel opa’s en oma’s
    En vasthouden doen we hier echt niet
     
  15. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als ik een kaartje krijg van een van die vrienden die ik slechts één keer per jaar zie, dan feliciteer ik hen hartelijk en zeg ik dat ik wel op bezoek kom als ze wat meer gewoon zijn aan de nieuwe levensstijl. Dan begin ik een maand of twee later te plannen, maar om dan agenda's te laten matchen kan het inderdaad wel even duren.
     
  16. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ja en heel veel mensen willen juist de kraamvisite net allemaal zo snel, want "ze moeten wennen aan hun nieuwe gezin.
    Je kunt het als visite ook niet gauw goed doen.

    Net als bridezilla's komen de kraamzilla's op mijn lijstje als meest irritante personen:p
     
  17. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Een kraamzilla?! Nou zeg.. ik weiger niemand de deur, ik zal nooit iemand zeggen dat ze niet hoeven komen en ik smeer voor iedereen een beschuitje. Ik ben gewend dat men gelijk reageert als ze een kaartje krijgen dus ik zou het nogal ongeïnteresseerd vinden als je na vier maanden een keer belt. Ik heb het nog niet meegemaakt ook, op wat collega’s na.
    Mensen die mij een kraamzilla/irritant persoon vinden hoef ik sowieso al niet te hebben in mijn huis.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Ik zeg toch niet dat jij dat bent. Ik geef aan dat elke vrouw weer dr eigen eisen heeft en je als visite weinig goed kan doen omdat je niet kan weten wat iemand wil. De 1 wil binnen 3 weken alle visite weg hebben, een ander wil de eerste 3 weken überhaupt niemand zien.
    Dan krijg je nog het euvel cadeautjes waar iedereen een ander idee bij heeft. Vervolgens moet je bij sommigen bijna chemisch gereinigd worden voordat je überhaupt naar de baby mag kijken. Of ze laten het kind pontificaal boven liggen.
     
    Shakes en Fluss1984 vinden dit leuk.
  19. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Haha ik had iemand die na een half jaar op kraamvisite wilde komen. Vond ik zo dom hij liep al bijna :p Zo vanochtend ja ik moest nog komen kwam er niet van nou ja dan nu maar. Dat heb ik weggewuifd. Kom je maar gewoon op bezoek!
     
  20. Riverdale87

    Riverdale87 Fanatiek lid

    15 okt 2017
    4.151
    4.681
    113
    Vrouw
    Je tagt mijn bericht ;)

    Maar nee, ik heb geen smetvrees en alles is welkom qua cadeaus. Zelfs alleen een kaartje of niks is net zo welkom. Na vier maanden een keer bellen wekt bij mij wat irritaties op maar zelfs dan nog weiger ik je de deur niet. Al heb ik liever dat je na 4 weken komt...
     

Deel Deze Pagina