ik denk niet dat je zelf kan stofzuigen en dweilen en boodschappen doen in de eerste week over het huishouden zal je kraamverzorgster zich wel vermen en boodschappen zal je man moeten doen
Maak je er vooral nu niet te druk om. Wacht eerst maar eens af waar en om wat voor tijd je bevalt en hoe je je dan voelt. Ik wouw haar heel graag laten zien.ben om 1 uur 'snacht's thuis bevallen en om 3 uur waren mijn ouders en zusje er. (kon na een half uur zelfstandig naar de douche voelde me goed) De volgende ochtend kwamen schoonouders en ouders en nog wat ooms /tantes vrienden die betrokken waren. Wat ik wel fijn vond ik was boven met baby en de visite kwam even kijken en ging dan naar beneden waar ze gewoon zelf voor koffie en thee zorgden. Ik had de eerste dag ook maar een uurtje kraamzorg en was dus blij dat er mensen waren. Neem je tijd en laat dan gewoon weten wat je wilt.
"Normaal" is zoals jij het prettig vindt en dat is toch even aankijken en vooral goed afstemmen met de kraamverzorgende en je partner. Wij hadden de 'regel' 1 dag in de week niemand en één dagdeel per dag (3 dagdelen in een dag) ook niemand. Als enige uitzondering mijn moeder. Afgezien van mijn neefje (toen bijna 7) zijn er geen kinderen langsgeweest (oja een baby van 3 weken). Ik vond het leuk om elke dag even bezoek te krijgen. Ik vind het normaal dat je bij een kraamvrouw niet langer dan een uur blijft. Alleen mijn zus, heel goede vriendinnen en moeder bleven wat langer. Bij de rest keek de kraamjuf of manlief me aan en sommeerde dan iedereen om maar weer eens op te stappen (dat was eigenlijk maar zelden nodig). Ik ben om 00:00 bevallen in het ziekenhuis. We waren om 04:00 thuis en we zijn gaan bellen rond 8:00. Mijn schoonouders waren er om 11:00. Prima was dat. Even met z'n drieën en even met de kraamverzorgende. De volgende keer doen we het weer ongeveer zo.
'k Vind het trouwens wel belangrijk hoe je partner er tegenover staat. Ik hoef het hier te proberen om mijn familie de eerste dag te laten komen en de zijne bijv. de 2e dag. Niet dat ik dat nodig vind, ik kan prima met m'n schoonfamilie. maar mijn man is straks ook apetrots op z'n kind en wil dat ook delen met zijn familie. Ik heb liever hier de eerste week veel visite zodat ik na de kraamweek ook even tijd heb om aan de nieuwe situatie te wennen en de combi van huishouding, kind en je eigen leven.
Ik heb er eigenlijk helemaal niet zo over na gedacht nog misschien omdat het voor ons nog ver weg lijkt. Ik weet wel dat ik graag wil bevallen met alleen mijn vriend erbij en mocht ik thuis bevallen eventueel mijn schoonmoeder want die komt 3maanden over uit Iran om me te helpen voor velen van jullie een gruwelijke gedachten zo'n schoonmoeder 3maanden in huis maar mijn schoonmoeder is net als mijn eigen moeder een schat, en ik ben ook blij dat mijn schoonouders zoveel voor ons over hebben. En dan als het kindje er is dan zie ik wel wie er langs komt en wanneer. Ik ben wel wat gewend ik woon al 7 jaar met een Iranier en bij ons komt en gaat bezoek altijd onaangekondigd ze blijven zelfs met zijn 10e slapen zonder dat even van te voren te melden loooool. Dus ik zie het allemaal wel, laat het maar gewoon over mij heen komen dat lijkt me het beste. Normaal is het waarschijnlijk niet maar het is best wel gezellig.
Wij bevallen in het ziekenhuis en afhankelijk van hoelang we daar blijven mogen de 4 ouders, en broer met vriend dezelfde dag komen kijken, 2 stellen van onze beste vrienden de volgende dag, en de rest op telefonische afspraak! Is de bedoeling.....
@ butt3rfly Zoals de meesten al melden: zet op je geboortekaartje dat je alleen bezoek wilt na overleg. Of organiseer een paar weken na de bevalling een feestje. Je hebt al genoeg aan jezelf zo pas na een bevalling. Instrueer de kraamhulp onverwacht bezoek af te wimpelen. Het is ook een idee pas te melden dat je bezig was te bevallen als je al bevallen bent. Dat scheelt ook mensen die even bellen hoe het ervoor staat als jij en je partner net druk bezig zijn weeën weg te puffen.
gewoon waarbij je goed bij voelt wij willen eerst dat onze dochter even kan wennen aan de nieuwe situatie en daarna pas opa's en oma's en dan onze zusters pas en daarnaa de rest pas
blijft een lastig onderwerp he ... bij de 1e ben ik in het ZH bevallen en mochten gelijk weer weg. in het ZH hebben we de ouders en schoonouders gebeld, en toen wij net thuis was stond de kraamhulp op de stoep en even later mijn pap en daarna de schoonouders. samen hebben ze een biertje gedronken en zijn ze gegaan. en de kraamhulp is daarna gegaan. de dagen erna hebben we alleen de naaste familie en vrienden ontvangen, maar wel op afspraak. wel flikte mijn SM mij nog een kunstje door te zeggen dat ze de volgende dag langs kwamen terwijl wij dat niet wilde en toen heb ik mijn man laten bellen dat we dat niet wilde.. nou ze heeft schijnbaar de hele avond liggen janken dat ze zich niet welkom voelde want ja zij wilde HUN 1e klein kind zien. dat is mij zo in het verkeerde keelgat geschoten.. dat ik nu duidelijke afspraken heb gemaakt met mijn man. als ik bevallen ben, kijken we samen hoe we er aan toe zijn, hoe laat het is , en wanneer we iedereen iets laten weten. en dan beslissen we of we visite willen ja of nee.. mijn vriend en ik zijn het er duidelijk over eens dat onze zoon de baby als 1e ziet ook al is het dan voor bijv 5 min ( en wie weet gaat ie daarna spelen ) en daarna word de rest op de hoogte gesteld. enne je kunt de kraamhulp ook inlichten dat je geen visite wilt, meestal vraagt ze dat ook. zij moet tenslotte de deur open maken en zij kan de mensen weg sturen als jullie geen zin hebben in visite. wat dat betreft heeft mijn man best een "asociale" familie want die staan idd te pas en onte pas voor de deur. maar daar leer je wel mee om gaan... hopelijk heb je wat aan mijn lange verhaal hihihi
och meid, het zou mijn verhaal kunnen zijn, wat herkenbaar!! Ik heb me vreselijk druk gemaakt om de kraamvisite. Hier zat men ook te drammen hoor en ik heb zelfs een beetje ruzie gehad met mijn broer en schoonzus. Zij zeiden: "wij komen gelijk dezelfde dag langs hoor!" Waarop ik antwoordde: "oh nou, ik weet niet of dat kan hoor en er willen nog meer mensen langskomen, mijn vriend heeft ook broers en zussen..." Gelijk hélemaal beledigd natuurlijk....ze vonden dat wij mijn vriends familie vortrokken etc. Jeetje hé, IEDEREEN moet gewoon even bellen van tevoren grrr. Je merkt het al, ook nu ik bevallen ben, zit het me soms nog steeds dwars haha! Achteraf: mijn broer had het veel te druk om meteen langs te komen. Mijn ouders en schoonouders zijn de volgende dag langsgekomen (ben 's avonds bevallen) en de broers en zussen van mijn vriend de dag erop. Kraamvisite is pittig hoor!! Bewaak je eigen grenzen en ga niet teveel in discussie met de familie, ze staan vást niet meteen op de stoep. En...mocht je in het ziekenhuis gaan bevallen, dan is het handig dat ze daar langskomen hoor. Jij zit nog vol adrenaline en hoeft niks te regelen wat koffie betreft!
Ik ben in het zkh bevallen ('s-nachts). Mijn man heeft ongeveer een half uur na de geboorte mijn ouders en zus gebeld. Mijn zus is gelijk naar het zkh gekomen. Mijn moeder had nachtdienst dus zodra ze klaar was zijn ze naar het zkh gekomen. Zijn eigen ouders heeft hij in de ochtend gebeld (die wonen op 5 min loopafstand van het zkh) en zijn toen om 8:00 uur naar het zkh gekomen. In het zkh waar ik bevallen ben mogen er sowieso niet meer dan 3 bezoekers te gelijk bij je. Als er meer mensen om je bed staan dan wordt er verzocht of er mensen willen wachten in de wachthal en dan omwisselen. Ik heb me vooraf ook erg druk gemaakt om de kraamvisite. Ik vind het nu als ik terugblik op de laatste weken het erg meevallen. Er zijn veel mensen in het zkh geweest (moesten een week in zkh blijven) en dat was goed te doen. Zoals Juenco al zegt, je hoeft zelf niets te regelen en daar was ik echt heel erg blij mee.
Jeetje wat een reacties! Bedankt iedereen! Ik ben normaal wel assertief zat, maar op de een of andere manier weet mijn schoonfamilie dingen zo te zeggen of te doen dat ik eigenlijk steeds achteraf denk: shit, dit is helemaal onze bedoeling niet! Alles gaat eigenlijk altijd op zo'n opdringerige en overdonderende manier. Erg vervelend, maar we laten het ons steeds weer gebeuren. Nu willen mijn schoonouders opeens gezellig langskomen om het kamertje te bewonderen. Wij zitten daar totaal niet op te wachten en dat hebben we ook aangegeven. Nu zitten ze zich in allerlei bochten te wringen om toch langs te komen. Maar we houden lekker voet bij stuk Mijn man en ik zitten gelukkig wel op 1 lijn. Hij zit ook niet zo op zijn familie te wachten en ziet ze ook alleen maar als verplichting. We hebben wel ideeën over hoe we het willen straks, maar het is nu ook zo lastig in te schatten hoe je je voelt na je bevalling en wat juist wel en wat juist niet prettig is dan. We zijn er sowieso wel over uit dat ons kindje straks niet van schoot naar schoot gaat (ook gelezen dat dit helemaal niet goed zou zijn voor de ouder/kind-binding!). Het gaat ons ook niet zo om het verdere bezoek, maar meer om het bezoek van de schoonfamilie. Wij vinden het zelf dus normaal om niet direct en onaangekondigd op de stoep te staan, maar door bepaalde opmerkingen zijn we bang dat met name de schoonfamilie er niet zo over denkt.... Ik heb besloten dat ik me er niet meer druk over ga maken (nouja, proberen ) en het inderdaad gewoon wel te zien hoe het loopt. Aan de andere kant kunnen we ze ook na 5 min weer buiten zetten als ze ongevraagd langskomen en dan zijn we er ook meteen vanaf
hey meis, wat de vele al zeggen hier, je kunt het ook op een rustige manier zeggen. Van 'Is het goed al shet een ander keertje kan' of of over een paar dagen. Dat begrijpen ze best wel! Je moet aam jezelf en je gezin denken, en eerst tot rust komen. Ik verwacht m'n eerste kindje, en moet er niet aan denken dat een dag naar de geboorte heel me huis vol zit! pfff...paar dagen erna ofzo,of miss zelfs wel een week daarna. Doen wat jij en man willen! En je niet schuldig voelen, jij bent tenslotte bevallen! lekker van elkaar genieten,visite komt daarna wel! Daar hebben ze echt wel BEGRIP voor! liefs suzanne
butt3rfly: wat ik telkens in jouw reacties teruglees, is dat je er zelf wel duidelijke ideeen over hebt (samen met je partner).. maar waar het denk ik mis gaat, is dat je schoonfamilie er nog geen idee van heeft dat jullie er zo over denken! En dat kunnen ze niet ruiken, dus als ik jullie was zou ik dat gewoon eens bespreekbaar maken op een aardige manier. Gewoon afwachten hoe het loopt gaat gegarandeerd voor spanningen zorgen en dat is zonde! Mijn schoonfamilie woont helaas in het buitenland dus bij ons speelt dat probleem niet. Ik wil poliklinisch in het ziekenhuis bevallen en afhankelijk van het tijdstip zullen mijn ouders, broer en schoonzus dezelfde dag naar ons huis komen om de baby te bewonderen. Niemand komt naar het ziekenhuis, zodat we die uurtjes tenminste voor onszelf hebben. Als ik 's nachts beval dan komen ze de volgende dag, waarschijnlijk pas na hun werktijd (of het moet weekend zijn..). Verdere familie krijgt een kaartje en zij kunnen even bellen voor ze langs komen. Ik ben er absoluut niet bang voor dat anderen zomaar op de stoep zullen staan. Mn schoonfamilie heeft gevraagd of we de kleine zo snel mogelijk op de webcam kunnen laten zien, zelfs midden in de nacht. Mits alles goed met hem is natuurlijk. Dat doen we graag, het is al erg genoeg dat ze niet hier kunnen zijn. Mijn man heeft wel een paar ooms in Nederland, die hebben zelf aangegeven dat ze pas na een aantal weken langs zullen komen.
Hoe moeilijk het ook is: ik denk ook dat je dit echt VOOR de bevalling met hen moet bespreken. Als je niet aangeeft wat je wel en niet wilt, zullen ze hun eigen keuze maken. Zij hebben al laten weten wat ze gaan doen; namelijk onmiddelijk langskomen. Als je nu niet zegt: "Dat wil ik niet, ik wil liever dat je een dag later komt." vind ik ook niet dat je straks mag klagen als ze precies doen wat ze nu al aangekondigd hebben! Als jullie aangeven hoe je het wilt hebben, kun je ze wat mij betreft zonder pardon buiten laten staan als ze toch gelijk komen. Maar in deze situatie vind ik eerlijk gezegd dat je het niet kunt maken! zij weten namelijk niet wat jullie willen!
ben het helemaal met iedereen eens dat ze het van te voren aan moet geven en netjes kenbaar moet maken. dat hadden wij ok bij de SF gedaan.. alleen hebben die een probleem met luisteren of ja ze horen het wel maar luisteren niet ...nu nog steeds niet hoor je moet voor jezelf duidelijk voor ogen houden wat je wel en niet wilt .. het is jullie kindje, jullie kraam week jullie alles !! er komt zoveel op jullie af.. plus erbij je SO hebben toch ook kids gekregen dus die weten toch ook hoe het is .. of waren die van je SO ineens 18
Je moet beslissen wat jij en je man willen!!! Niemand heeft daar verder wat over te vertellen Ik ben in het zh bevallen om 21.36 en om 22.00 was de eerste visite er! Mijn vader en broertje (moeder was bij de bevalling) mijn schoonvader en zwager en mijn beste vriendin! Heerlijk vond ik dat!! Ik weet zeker dat als ik bij de 2de bevallen ben ik graag weer mijn dierbaarsten om mij heen heb!
Je kunt natuurlijk het 1 en ander kortsluiten met je man, duidelijk aangeven aan de mensen waarvan je weet dat ze meteen zullen komen dat jullie aangeven wanneer ze welkom zijn.. Maar je weet nooit hoe het loopt. Wij hadden het 1 en ander afgesproken, maar door een spoedks bij mij liep alles anders.. Onze ouders en mijn beste vriendin wist dat ik een ks zou krijgen.. en die hebben we gebeld toen we op de kraamafdeling waren.. Die zijn ook meteen gekomen.. Ook over vasthouden etc hadden we afspraken gemaakt maar ik was zo trots! Uiteindelijk loopt alles wel los!
Oh joh! Hier heb ik ook over na lopen denken! Wij wisten, nee.. Wéten precies hoe we het willen. (maar er zijn altijd oost-indisch-dove mensen bij) 1e en 2e dag: ouders, schoonouders, broers/zussen en aanhang. Hebben we allemaal een goede band mee. En dan heb ik nog 2 paar opa's en oma's. Komen dan ook de 2e dag, denk ik. Zien wel wel, die bellen toch wel vantevoren. En vanaf de 3e dag goede vrienden. We hebben een mooie grote en erg hechte groep! Bovendien zullen mn ouders, schoonouders en broers/zussen toch wel een paar keer komen die week. Ook helemaal prima! Ooms en tantes.. Mijn man heeft geen ooms en tantes, dus dat is makkelijk. Die van mij kunnen nog weleens onverwacht komen. Deden ze ook bij mijn zusje toen! Bevallen en de volgende dag stond de halve familie er ongeveer! Onaangekondigd! Neven en nichten.. Alles mee! M'n zusje is toen via keizersnee bevallen, dus lag nog in het ziekenhuis. Ze was zelf ook echt overdonderd. Bij haar ook de 1e trouwens. En dan vervolgens kwamen ze een paar dagen later nog eens, toen ze weer thuis waren. En dan nog blijven hangen ook! Nou... Dus... Daar zit ik echt niet op te wachten!! Hahaha! Ik zie m'n ooms, tantes en neefjes en nichtjes alleen nog met verjaardagen van m'n opa en oma en van m'n ouders. Ja, en met kerst enzo.. Verder niet. Dan is het altijd wel gezellig! Daar niet van. Maar.. verder heb ik ook niks met ze. Die hoeven dus echt niet de 1e week te komen. Al zou het wel een beetje zo horen hier of 'normaal' zijn. Denk dat zij er vanuit gaan dat ze gewoon mogen komen. 'Wánt het is de kraamweek.' Heb dus wel met kerst laten vallen dat we bezoek sowieso op afspraak willen en dat we ze anders gewoon weg sturen. Werd om gelachen, maar ja.. Ik maakte geen grapje. En dat we de 1e week weinig visite willen. Toen begon ik dus te twijfelen of het wel duidelijk genoeg was. M'n man en ik hebben nu besloten een soort kraamborrel te houden voor hun (dus mooi gezelschap met ooms, tantes en neven en nichten), na ongeveer 2 á 3 weken. Gewoon thuis, m'n ouders komen dan even helpen. Doen bij het geboortekaartje dan een briefje met een uitnodiging. Dan is het duidelijk genoeg. Hoop ik! Haha! Zoals je leest.. Heb ik me over deze groep stiekem toch ook wel druk gemaakt.. Kennisen, paar buren en paar collega's. Ach, verwacht dat die sowieso bellen! En wij zien dan wel wanneer we die 'inplannen'. Daar maak ik me totaal geen zorgen over. En trouwens, misschien 'makkelijk' om tijdens de kraamweek zoveel mogelijk visite te krijgen, want ja.. Kraamverzorgster is er én je bent er dan snel weer vanaf. Máár... Het is ons 1e kindje, dus wij willen de aandacht van de kraamverzorgster zelf. Ze is er immers ook voor ons, om ons vanalles te leren! En ik wil graag de borstvoeding goed op gang. En gewoon lekker wennen met elkaar!