Minder uren ivm vakantieperiode, 'babyboom' en personeelstekort.

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Light, 12 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Hoi allemaal,

    Inmiddels heb ik mijn kraamweek achter de rug. Waar er voor mij (de maximale) 49 uur waren geïndiceerd heb ik ongeveer de helft aan uren gekregen...(waarvan ook uren in mindering zijn gebracht door 1 dag ziekenhuisopname). Dit vanwege een ernstig tekort aan kraamverzorgenden in deze kennelijk drukke periode en onze kraamverzorgster zich moest splitsen over 2 gezinnen.
    Ik heb begrepen dat er zelfs kraambureaus en situaties zijn dat er helemaal geen kraamzorg meer geleverd wordt.

    Wie heeft dit ook meegemaakt? En is hier wat aan te doen; heeft een klacht indienen bijvoorbeeld zin? We hebben bewust een aanvullende verzekering waar ik veel voor betaal maar die me kennelijk de zorg niet kunnen garanderen.
     
  2. MamaLe

    MamaLe Fanatiek lid

    28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Wat stond er in je contract met de kraamzorg organisatie? Ik had toen in mijn contract staan dat ik ivm tijdige aanmelding zeker was de geïndiceerde uren te krijgen. Voor je een klacht indient zou ik (afhankelijk wat in het contract staat) ook eerst met de kraamzorg contact opnemen en daarna beslissen of het een klacht waard is.
     
  3. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Volgens mij staat er altijd wel in de kleine lettertjes dat er uitzonderingen zijn, maar ik zal het eens nakijken. Een paar weken voor de bevalling via de mail en tijdens de intake hebben ze dit ook aangegeven. Dus ik denk dat het kraambureau zich ingedekt heeft. Maar ik heb een dure aanvullende zorgverzekering, o.a. voor de kraamzorg...terwijl verzekeren kennelijk niet zegt dat je dan ook daadwerkelijk verzekerd bent.
     
  4. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Maar je verzekerd je ook niet van zorg. Je verzekert je ervan dat je de kosten voor zorg zelf niet hoeft te betalen. Het al dan niet aanvullend verzekerd zijn zegt dus niets over het daadwerkelijk krijgen van die zorg.

    Desalniettemin een vervelende situatie voor je. Ik zou contact opnemen met de kraamzorgorganisatie en het bespreken.
     
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.964
    113
    noord holland
    Ik denk dat dit ook iets is waar de kraamzorgbureau's zelf heel erg van balen. De zorg is gewoon echt de zorg niet meer.
    Ze kúnnen denk ik niet anders? Wat moeten ze anders?
    In veel hoeken van de zorg is personeel moeilijk aan te komen. Mensen die er wel werken worden extra belast en hebben ook gewoon recht en behoefte aan zomervakantie. Als er dan al personeel te weinig is, je niets kan opvullen, er mensen op vakantie moeten maar het aantal bevallingen blijven gewoon hetzelfde, dan is er ook gewoon geen andere optie dan dat je de zorg niet kunt bieden als vanouds.
    Ik zou er wel opmerking/evaluatie/klacht van maken. Als we allemaal niets aangeven lijkt het sowieso of er geen problemen zijn en die zijn er natuurlijk wel degelijk.
    Dus vooral benoemen. Ik denk alleen dat je gevoel er een beetje hetzelfde door blijft. Het is helaas niet anders geweest en ook niet terug te draaien.
     
  6. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Ja dat is super zuur, ik ben dertien dagen geleden bevallen en heb wel alle uren gekregen maar was wel vantevoren gewaarschuwd dat dit kom gebeuren. De eerste twee bureaus die ik destijds belde konden ook slechts 24 uur garanderen
    Is dat bij jou niet gedaan?
     
  7. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Dankjulliewel voor de reacties. Het is inderdaad meer een melding dan een klacht die ik zou willen doen, omdat ik denk dat dit wel een probleem is dat opgelost zou moeten worden (Hoe? Geen idee). Ik weet dat de kraambureaus zelf er niets aan kunnen doen (daarom hebben wij er verder ook geen punt van gemaakt) en dat het voor hen ook echt ontzettend vervelend is. Ik vroeg me vooral af of er, wellicht n.a.v. verschillende meldingen, landelijk iets aan gedaan kan worden want het lijkt me toch belangrijk dat men de volledige kraamzorg kan blijven krijgen.
    Overigens had ik ook 2 andere bureaus gebeld die maar 3 uur per dag konden garanderen. Dit bureau kwam daar pas enkele weken voor de uitgerekende datum mee via een mail en de intake.
     
  8. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    Ik ben om deze reden met 32/33wk gewisseld. Ik was bij een klein bedrijf die bij de intake wel aangaf dat er misschien wat gewijzigd ging worden in de uren. Uiteindelijk bleek ipv de 53 uur ik er maar 24 max te krijgen. Inderdaad ook aanvullend verzekerd speciaal om de uren vergoed te krijgen dus kosten gemaakt "Voor niets"

    Ik heb een hoop stennis geschopt. Ik vind wel dat de kraamburo's er wat aan kunnen doen. Tot 16wk schrijven de meeste mensen zich in. Deze bevallen tussen de 37 En 42 wk. Dat is ten dele best planbaar. Ook vakanties worden in de zorg ruim van te voren ingepland. Dus opeens een tekort als je al in je laatste trimester bent en het dan pas te horen krijgt is gewoon dikke vette onzin.

    Ik moest maar mantelzorg regelen want met 4 kinderen onder de 6 zou ik het anders niet redden.... en het zou in overleg met mijn zorgverzekeraar besloten zijn.

    De zorgverzekering heb ik dus gebeld klacht ingediend dat ik kosten ga maken waarvan ik verwacht dat zij die dan zullen vergoeden. Aangezien zij akk gaan met minder uren (en zelf dus zeer veel geld besparen). Poets vaker laten komen, extra opvang kdv, reiskosten mantelzorgers, strijkhulp kosten etc.

    Uiteindelijk na vele telefoontjes zelf bij een groot buro hier in de buurt me aangemeld. Zij hebben een groter personeelsbestand en een fatsoenlijke planner en voorzien (nog) geen problemen in de periode dat ik beval. 2wk geleden intake gehad waar me dit verteld werd.

    Zij vertelde ook dat de kleinere buro 's veel teveel cliënten aannemen om niet het risico te lopen dat ze geen cliënten hebben in specifieke periodes bijv door een klinisch kraambed.

    In onze regio is ook 1 bedrijfje op de kop gegaan. Er was al veel leegloop van kraamhulp door de grote werkdrukte waar niet op ingespeeld is door de organisatie waardoor de overgebleven kraamhulp collectief zich ziek gemeld hebben. Hierdoor moeten 40(!!) Bedden door andere organisaties worden opgevangen.

    Dit buro heeft al meerdere keren vlk zonder partus assistentie laten staan tijdens thuis bevallingen. Waarbij de vlk belde voor een bevalling en het buro doodleuk zei we hebben niemand punt. Ja dat kan echt niet natuurlijk.

    Zo rant over. Duidelijk mag zijn dat ik niet boos ben op de individuele kraamhulp maar met name de organisatie erachter.
     
  9. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    @Rian85 dankjewel voor het delen van je ervaring!

    Het waren juist de kleinere bureaus die al meteen aangaven niet te kunnen voorzien in de volledige uren. Nu had ik het grootste kraambureau hier uit de regio! Een van die kleinere bureaus levert nu helemaal niks meer, heb ik gehoord. Op Facebook las ik een oproep van een ziekenhuis waarbij een mama niet naar huis kon omdat er geen kraamzorg werd geleverd. Ook de verloskundige vertelde dat er steeds meer gevallen waren waarbij er inderdaad geen assistentie was bij de bevalling. Maar ook in de ziekenhuizen zijn de bedden vol vanwege personeelstekort waardoor sommigen moeten uitwijken naar ziekenhuizen ver uit de eigen omgeving.

    Schrijnend, vind ik het.
     
  10. Rian85

    Rian85 Fanatiek lid

    21 feb 2012
    2.830
    476
    83
    Vrouw
    @Light zeker schrijnend. De Vlk praktijk die in hetzelfde gebouw werkt als ik schrijft nu de extra uren die ze maken bij de kraamvrouwen op. Zij zijn nu veel meer tijd kwijt aan huisbezoeken, helpen met aanleggen, douchen en opruimen van de kraamvrouw na de bevalling.

    Pfft echt vervelende situatie voor een hoop partijen
     
  11. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.779
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Hoe nuttig is het? Ik bedoel.. je kraamwk is voorbij. Als je er een punt van wilde maken en evt toch meer uren wilde krijgen had je dat tijdens de kraamwk moeten doen. Dan hadden ze kans gehad je iets te bieden. Nu voelt het unfair zo achteraf.
     
  12. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Lees ff mijn bovenstaande reacties aub.
     
  13. Manna

    Manna Fanatiek lid

    2 jul 2015
    2.902
    1.196
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Ik schrik hier wel van hoor, wat schrijnend. Ik zou het melden bij diverse organisaties in ieder geval de zorgverzekeraar en het kraambureau. Zelf heb je er niet iets aan voor deze kraamweek maar misschien maak je verschil voor de dames die nog komen en voor eventuele toekomstige bevalling van jezelf. Niets melden lost in ieder geval niets op.

    Lijkt me ook dure zorg wanneer vk meer tijd gaan schrijven ipv kraamzorg
     
    Light vindt dit leuk.
  14. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Ik mag vandaag naar huis vanuit het ziekenhuis en hoor net dat ik maar 4 uur per dag krijg!

    Ik had wel een berichtje gehad dat de volledige uren over 7 dagen zouden worden verdeeld i.p.v. 8 dagen, maar dit is echt belachelijk!
     
  15. Troeeeelaa

    Troeeeelaa Actief lid

    15 jul 2018
    407
    456
    63
    Vrouw
    Kun je niet kijken of je een zzp’er de aanvullende uren kan laten draaien.. niet ideaal, maar wel iets.
     
  16. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.866
    7.809
    113
    Amsterdam
    Dit is helaas niet iets van recent. Toen onze dochter geboren werd 2 jaar geleden precies hetzelfde. Uiteindelijk op verzoek van de vk 5 dagen verlenging gekregen door alle opstart problemen na compliceerde keizersnede en borstvoeding die niet goed ging. Maar ook die dagen kregen we niet volledig. En dit was ook ik de zomerperiode en bij een wat kleiner bureau. Mocht een tweede binnenkort zich aankondigen ga ik wel deze keer even uitzoeken hoe of wat.
    Snap wel dat je hier nog wat mee wil hoor, want je rekent er wel op en je krijgt het niet.
     
    Light vindt dit leuk.
  17. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    Zo had ik het dus ook precies. Echt niet leuk!
    Heb jij ook nog andere kinderen thuis of is dit je eerste?
     
  18. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Dit is onze tweede!

    Vooralsnog hebben we een hele leuke dame en is het afwachten of ze er nog een gezin bij krijgt... maar kan dus per dag opeens veranderen...
     
  19. Light

    Light Fanatiek lid

    15 jun 2014
    1.549
    100
    63
    De onze moest inderdaad de middag naar een ander gezin. Voor de kraamverzorgenden is dit ook echt niet leuk. Ik vroeg me af of ze dit ook doen bij gezinnen die hun eerste kindje hebben gekregen...
     
  20. Wollig

    Wollig Bekend lid

    25 nov 2017
    878
    537
    93
    Vrouw
    Wij hebben ook volledige uren geïndiceerd gekregen, maar tijdens de intake werd wel verteld dat het kan gebeuren dat we maar 3 uur per dag krijgen.

    Ik had via youtube vernomen dat dit probleem speelde, in Amsterdam, in de zomer. Dus het kwam niet helemaal rauw op mijn dak, maar ik had niet verwacht dat het mij kon gebeuren.

    Maar die vrouw voelde zich helemaal schuldig met dit bericht en heeft het uitgebreid uitgelegd en 100 keer gezegd dat ze toch zo hoopte dat we alle uren kunnen krijgen.

    En ze vertelde dat er wordt gewerkt aan een plan om minimale moeder en kind kraamzorg uit te breiden met een aantal uren thuiszorg. Kraamzorg is er dus 3 uur voor moeder, baby en basisdingen (sanitair), thuiszorg neemt andere zorg over. Geen idee wat hun taken dan zouden zijn en hoe fijn het is om dagelijks 2 verschillende mensen over de vloer te krijgen?? Maar er is dan in ieder geval zorg voor je. Zilveren Kruis had al een handtekening gezet dat zij die vorm van zorg zullen vergoeden.
    Ik weet niet of dit iets van mijn bureau is of landelijk.....
     

Deel Deze Pagina