Kraamvisite... welke regels laten jullie gelden?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Assi, 24 dec 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.168
    2.283
    113
    Wij hadden wel op het kaartje gevraagd of bezoek vantevoren wilde bellen. De meeste mensen deden dat ook wel, of eigenlijk iedereen wel.
    Bezoek dat overdag kwam bleef nooit zo heel lang, want dan zat ik alleen met het bezoek en na een uur moest er altijd wel weer een luier verschoond of een voeding gegeven worden en dan gingen ze uit zichzelf al wel weer weg.
    Bezoek dat 's avonds kwam bleef soms wel wat langer, maar dan was mijn man erbij, dus dan had ik er verder weinig 'last' van.
    De meeste mensen bleven echt niet meer dan een uurtje, soms gingen ze al zo snel weer weg, dat ik bijna begon te protesteren, haha.

Ouders en schoonouders zijn wat mij betreft dagelijks welkom. Mijn schoonouders zullen dat wel niet doen, want die wonen niet om de hoek, maar als ze het zouden willen zou ik het wel snappen. Bij mijn oudste waren ze op vakantie en konden ze pas na een week voor het eerst langskomen. Dat vond ik eigenlijk best wel zielig voor hen (en voor mijn man).

Het enige bezoek dat van mij niet zo nodig hoefde waren allerlei oude vrouwtjes uit onze kerk. Daar heb ik gewoon niet zoveel mee. Ze moesten ook allemaal opgehaald en weer thuisgebracht worden. Die hebben we op een gegeven moment maar allemaal tegelijk uitgenodigd voor de thee, zodat we daar in 1x vanaf waren. Klinkt niet zo vriendelijk, maar ik zat daar ook gewoon niet zo op te wachten op dat moment. Het was allemaal wel lief bedoeld hoor, dat ze langs wilden komen en we kregen ook allemaal van die heerlijk ouderwetse cadeautjes van ze (gebreide mutsjes, gebreide bal, koekblik van Ot en Sien enzo). Ach, hoort er bij......

2. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

mijn schoonouders kennen hun grenzen niet en komen na de geboorte iedere dag, de hele dag, vandaar dat de regels voor hun gemaakt worden en helaas, de rest moet er dan ook aan geloven, de goeden moeten onder de kwaden lijden. het is hier niet zo dat mijn schoonouders minder rechten hebben dan mijn ouders, maar ze hebben wel duidelijkere grenzen nodig.

3. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ja dat snap ik, dat vind ik ook heel raar!

Mijn schoonvader is een alcoholist, en zijn vriendin is mega opdringerig, ik ken dat mens 3 jaar en ze vindt dat ze mijn schoonmoeder is en oma van de kleine. Ik ken mijn man 6 jaar dus ik zie dat heel anders. Mijn man zijn moeder is overleden, en ze houdt er totaal geen rekening mee dat het voor hem niet zo leuk is dat zij nu shirtjes koopt met I love Oma ed.. En gisteravond belde ze weer naar mijn man of ik al iets voelde, toen ze hoorde dat dat niet het geval was kwam ze weer met allerlei smerige adviezen die een bevalling op zouden wekken, en maar lachen. Het is een heel ander slag mensen dan wij, ik heb echt een beetje een hekel aan ze.. Mijn man zijn moeder is echt een super vrouw geweest dat ze met zo'n man toch zo'n leuke en nette zoon heeft opgevoed :D

4. schaapie123

schaapie123 Niet meer actief

ik wil gewoon niet dat mijn schoonouders en ouders elke dag op de stoep staan, ik wil zo graag de eerste paar dagen zoveel mogelijk alleen met mijn vriend en onze kleine zijn. ook omdat we 4,5 hond hebben (de halve is eigenlijk een kat maar denkd at hij een hond is)

ik heb niet echt vervelende schoonouders, maar zijn moeder meente wel dat ik gehadnciap ben nu ik zwanger ben en zij het huis moet schoonmaken (opzich niks mis mee) maar ook ruimt ze alles op waar zij vind dat het hoort, hele keukekn is op nieuw in gedeeld zonder toestemming, ik kan niks vinden en ik ben dagen bezig geweest met foto`s uitzoeken etc, alles lag op volgorde en zij gooid alles op 1 buld door elkaar op het bureau, papiertjes weg gegooid.
    niuew tijdschriften die nog in een tas zaten kon ik nergens meer vinden, kadootje van een kennisje had ze ergens opgeborgen, oftewel was ook weg.
    dan wordt ik woest, schoonmaken prima, maar je laat alles liggen of je vraagt het. nu zou mijn vriend daar wat over zeggen, zijn we gisteren even bij hun op kerstkoffie, hoor ik dat ze deze week toch weer aan het schoonmaken is geweest :evil: :evil: . dacht al dat er spullen weg waren in de keuken, ik kan daar zo boos om worden.
    daarom wil ik ze straks ook echt niet elke dag zien, ze wilde namelijk zelf debabykamer schoonmaken en opruimen, daar heb ik een stok voor gestoken, net als de slaapkamer van mijn vriend en mij, dat is prive terrein, daar hoeft niemand te komen.
    mijn moeder is gelukkig zo niet, die vraagt of ze wat voor me moet doen en ze zou alles gewoon terug leggen op de plek waar het lag.

5. Mamalyn

Mamalyn Actief lid

15 okt 2008
    497
    0
    0
    Ik zit dit keer ook te denken aan een "kraamborrel", mijn man heeft namelijk nogal een grote familie die graag onverwachts langs komen...
    En ik werk in de zorg en begeleid dus ook clienten en heb geen zin om na een half jaar(zo was het namelijk bij de eerste)nog kraambezoek te hebben.
    Heeft iemand enig idee wat voor budget je aan moet houden voor zo'n borrel?ik denk dat wij het voor zo'n 60 mensen of zo?hele ruwe schatting hoor.
    En wat is een leuke tijd?

6. Tezzz

Tezzz VIP lid

9 aug 2007
    12.779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    bij onze eerste hebben we de de kraamvisite alleen op de middag gepland en pas vanaf een paar weken na de geboorte. Ouders en schoonouders waren altijd welkom, als ze maar ff van tevoren zeiden wanneer ze kwamen. De buurt hebben we na een week of 6 gezamenlijk uitgenodigd. Iedereen was toen tegen 11 uur 's avonds wel vertrokken, behalve 1 buurman :( Die zat er nog toen ik alle afwas al in de afwasmachine had gedaan :rolleyes: Hem hebben we echt moeten zeggen dat WIJ naar bed gingen en dat hij nou toch ECHT zijn eigen huis moest gaan opzoeken. Sommige mensen :rolleyes:
    Affijn, om dat de tweede keer te voorkomen hebben we op het kaartje gezet: 'Van 12.00 tot 15.00 uur rusten mamma, ikke en het ukkie
    en na 21.30 doet pappa ook een tukkie'
    Weten ze tenminste ook tot wanneer ze 's avonds welkom zijn ;)
    We gaan het deze keer precies hetzelfde doen! Is ons prima bevallen!

7. Valentijn32

6 nov 2008
    66
    0
    0
    Bij onze eerste hadden we geen rusttijden op het kaartje gezet. Wel dat ze vantevoren moesten bellen. Dat heeft ook iedereen gedaan. Maar.....wat een drama zeg. Echt zoveel mensen die gewoon echt veel later kwamen dan het afgesproken tijdstip. Ze kwamen gewoon een uur te laat 's avonds om 21 uur aanzetten. En dan ook lang blijven hangen. Ik had er dan ook wel echt moeite mee om te zeggen dat ik naar bed wilde. En heb dat ook niet gedaan. (dom natuurlijk)

Dus bij deze kleine spruit doen wij het anders. Wij geven ongeveer 4-6 weken na de geboorte een kraamfeest. Eind augustus, dus dan is het hopelijk lekker weer en kunnen we ook buiten staan. We zetten de datum van het feest gewoon bij op het kaartje. Maar natuurlijk directe familie en vrienden mogen ook eerder komen. Maar dat zijn bij ons de mensen die heel goed weten hoe het "hoort". Niet te lang etc.

Groetjes

8. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik vind het persoonlijk vrij asociaal als visite heel lang blijft hangen..

Van mijn eigen familie kan ik het hebben omdat ze mij kunnen ondersteunen en helpen.
    Maar mijn schoonfamilie...ja sorry....ik vind ze aardig, maar een hechte band heb ik niet met hen, ook niet met mijn schoonmoeder.

Mijn schoonmoeder doet nu ineens trouwens wel een poging om close te worden, maar nee dank je.
    Ze heeft namelijk ook zo haar mindere kanten dus afstand blijven houden vind ik verstandig.
    Dan voelt ze zich strakjes ook niet gerechtigd om mij ineens met van alles bij te staan na de bevalling.
    Zie het absoluut niet zitten om haar elke dag over de vloer te hebben. We kunnen door een taalbarriere niet eens normaal met elkaar communiceren, ik versta haar vaak niet!
    Nee nee.... ook zij behoort tot de kraamvisite.

Mijn eigen moeder daarentegen wil ik bij de bevalling hebben en ook, als het lukt, na de bevalling thuis hebben om mij te helpen.

9. dib

dib Fanatiek lid

11 sep 2007
    2.153
    1
    0
    Nederland
    Ik denk dat je gewoon heel duidelijk moet zijn. Ze komen voor jullie en het nieuwe kindje dus moeten ze ook kunnen respecteren dat de nieuwe ouders geen zin hebben in een eindeloze avond/middag.

Met duidelijkheid zijn er geen ergenissen. Laat mensen van te voren bellen om te vragen wanneer het uitkomt en spreek duidelijk een tijd af, b.v. "jullie zijn welkom VAN 15:00 TOT 16:00! Daarna gaan we altijd even rusten."

Zo weet iedereen waar hij/zij aan toe is!

Deel Deze Pagina