Hallo, Ik ben Amy en ik ben nu 23 weken zwanger. Ik zit op school en ze geven mij vanaf 7 Februari verlof. De datum kan niet verzet worden en ze willen mij ook niet later uitschrijven zodat ik mijn studiefinanciering kan behouden. Ik weet dat er zat uitkeringen zijn maar dat moet je gewerkt hebben om daar voor ik aanmerking te komen. Wat moet ik nu doen om toch geld binnen te krijgen?
Geen idee, want tegenwoordig moet je toch studeren voor je 27ste en krijg je toch geen bijstand meer?!
Heeft jou school niet een speciaal zwangeren potje ? Op de hoge school waar ik heb gezeten , was zown potje als je fulltime studeerde. Je kon een soort zwangerschapsuitkering krijgen tot je studie financiering weer in ging. Zelfs met een Max van 1 jaar mocht er complicaties zijn. Anders inderdaad even langs het Uwv en bijstand aanvragen.
Je mag alleen ingeschreven blijven als je ook daad werkelijk komt. School moet melden als je ziek bent of zwanger bent en dergelijke. Maar bijstand tijdelijk is wel mogelijk. Is geen jackpot maar wel iets.
School mag jou niet zo maar uitschrijven?! Je bent zwanger! En zelfs op school heb jij rechten. Heb je al contact opgenomen met DUO? Ik verleng mijn opleiding met een half jaar zodat ik mijn stufi blijf houden. Misschien kan je toch nog iets regelen? Sterkte en succes meid!
Ik heb op de uni ook een gat van enkele maanden gehad om planningsredenen, je kon je niet eens uitschrijven voor minder dan 6 maanden!
Zwangerschapsuitkering bij het uwv kun je alleen krijgen als je gewerkt hebt. Misschien kun je wat over je situatie vertellen, woon je alleen of thuis? Word je met praktische en financiële dingen geholpen straks. En ook belangrijk, is de vader in beeld? Zo niet dan kom je sowieso in aanmerking voor alleenstaande ouder korting en natuurlijk kindgebonden budget, aangezien je geen inkomen hebt zal dit ook best hoog zijn.
Maar.. stufi is toch alleen als je studeert? Geen school is geen stufi.. (zet ook je ov stop anders betaal je je scheel aan boete.. spreek uit ervaring ) Via de site van de belastingdienst kun je ook een rekensommetje maken wat je binnen kan krijgen via hun.. Is de vader nog in beeld? Zo nee, krijg je via hem ook nog alimentatie voor je kindje als hij hij erkend heeft. Kunnen je ouders je helpen?
School mag je inderdaad niet zomaar uitschrijven hoor. Als je zwanger bent is dat geen reden je studie te beeïndigen. wel in het geval je er nooit bent. Maar dan mag je ook via school een rugzakje aanvragen dan krijg je ietwat meer ruimte. Mijn advies teken niet zo maar. Een bijstand kun je zeer zeker wel krijgen hoor. Welliswaar geld dan wel dat als je nog geen 27 bent je eerst vier weken actief zelf moet zoeken en dus ook vier weken zonder geld zit. Het is een hopeloos gedoe, maar je moet het er maar mee doen Ik wens je heel veel succes in deze situatie. Zelf ben ik tijdens mijn zwangerschap ook gestopt met school. Maar ik was niet meer in staat om naar school te gaan. Sterkte. Voor iedere situatie is een oplossing!
Hej Amy, wat een lastig pakket. Ik denk dat het raadzaam is om je inderdaad ook niet uit te schrijven voor je studie. Ook al mag dat wel. Is het mogelijk om je te laten voorlichten door een decaan of studievoorlichter van jou school? Daarnaast zou ik misschien even een telefoontjes plegen met DUO om te vernemen naar de mogelijkheden. Je kunt gewoon open kaart spelen door kort je situatie uit te leggen en hun om advies te vragen. Het is niet echt een gezellige instantie, maar ze kunnen je misschien wel een helder beeld van je mogelijkheden geven. Bovendien kun je tot 34 of 36 weken gewoon je studie volgen als je zwanger bent. Je hoeft dus dan ook niet over geldzaken in te zitten. En uiteraard moet je wel gewoon proberen om zo'n 12 of 16 weken zwangerschapsverlof te regelen. Dat zou ik dus 't eerste met je decaan of studievoorlichter bespreken. Mag ik aannemen dat je een fulltime studie volgt, nu? Anders zou je ook een bijbaantje nu al kunnen nemen (iets lichts) en dan heb je wellicht tijdens je zwangerschapsperiode al wat geld opgebouwd en krijg je ook een uitkering ofzo? (Daar kan UWV je wel over inlichten). Maar goed, waarschijnlijk kan je decaan je wel iets aanbieden hoor. Gewoon met hem of haar bespreken wat de mogelijkheden zijn. Je wilt je studie, denk ik, afmaken en dus moet je er vier maanden tussenuit. O en als je nu iets van 23 weken zwanger bent, dan loopt je zwangerschapsverlof dus ook een stukje in de zomervakantie. Dat scheelt ook alweer. Want ik denk dat geen van je studiegenoten in de zomervakantie werkt. Belangrijkste boodschap: je moet gewoon zwangerschapsverlof nemen en je studie afmaken! Spreek met decaan.
Bijstand krijg je als 27 jaar en ouder bent. Voor mensrn jonger dan 27 jaar is er bij elk gemeente een jongerenloket. Daar moet je een afspraak maken en via hun zou je eventueel een uitkering kunnen krijgen.. succs ermee meid!
Iedere gemeente gaat weer anders om met jongeren onder de 27, dus ik zou jouw gemeente bellen om te kijken wat zij voor jou kunnen betekenen. Verder in overleg met school! Ik was zwanger tijdens mijn laatste jaar en heb alles in overleg kunnen afronden EN heb gewoon al die tijd ingeschreven gestaan. Via de belastingdienst toeslagen zal je ongetwijfeld recht hebben op kindgebonden budget, zorgtoeslag en via de svb op kinderbijslag. Succes!