Kraamvisite...

Discussion in 'Zwangerschap' started by Dot, Jun 27, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dot

Dot Fanatiek lid

Nov 18, 2007
    1,958
    0
    0
    Het duurt nog even, maar met de geboorte van mijn zoon een aantal jaartjes geleden weet ik nog dat ik drie weken lang elke dag kraamvisite over de vloer had.
    Ook dom natuurlijk van mezelf....
    Ik was eigelijk moe door de gebroken nachten, moest mijn ritme nog vinden, zat te stunten met de borstvoeding en had eigelijk helemaal geen zin in oudtante en achterneef en nicht enz.
    Eigelijk wil ik in de eerste week(jes) nu alleen opa en oma zien.
    Maar ook daarna heb ik geen zin in verre familie en vage kennissen.
    Heeft iemand een idee om op een aardige manier de boot wat af te houden? Of iemand al eens een kraamfeest georganiseerd? Hoe beviel dat?
    Dan heb je iedereen samen in 1 keer.
    Ben benieuwd. :D

2. wendyp

wendyp Niet meer actief

Vrienden van mij hadden een kraamfeest gehouden, voor de 'vage' vrienden en kennissen, echt super. Alleen moet je er wel rekening mee houden (althans dat was bij hun) dat familie en goede vrienden vaak toch langskomen.

Wij hadden op het kaartje gezet dat ze moesten bellen als ze langs wilden komen (iedereen heeft dat ook netjes gedaan) en we maakten gewoon een afspraak voor de week erna. Gewoon meteen zeggen, volgende week maandag hebben we nog plek (bijv) Wij hebben de eerste week voor de oma's en opa's gehouden (ja en mn broertjes, zusje)

3. kdvjuffie

kdvjuffie Niet meer actief

Ik ga een agenda aanschaffen en op dagen dat ik geen visite wil kruizen zetten zodat ik daar ook geen afspraak voor maak en dan zeg ik er eerlijk bij dat die dag niet kan!
    Dat zijn dus gewoon de dagen dat wij met zijn 3tjes van elkaar kunnen genieten zonder anderen eromheen! Denk dat ik 4 van de 7 dagen aankruis zodat het niet te druk word in een week...

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

May 29, 2008
    20,418
    3,298
    113
    Mijn man komt uit Sudan en daar is het traditie om na 7 dagen een geboortefeest te houden.
    Dit gaan wij dan ook doen zodat we het allemaal in 1 keer hebben gehad. En natuurlijk de mensen die niet op het geboortefeest kunnen komen zijn achteraf ook welkom hoor,maar wel netjes op afspraak.
    En de 7 dagen voor het geboortefeest willen we alleen met zijn 4en zijn. Mijn ouders broer en zus mogen wel langskomen,maar verder niemand.

5. bianc

bianc Fanatiek lid

Nov 30, 2005
    2,251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben het daar ook net over!
    Zit ook echt niet te wachten op weken lang iedere dag/ avond mensen over de vloer, heel gezellig en lief bedoeld maar zie het geloof ik niet zo zitten...
    Wij willen een kraamfeest organiseren, zijn nu wat locaties aan het zoeken :) , lijkt me ideaal, alles in 1 keer gehad!
    Alleen weet ik niet goed hoe je dat moet plannen en reseveren, je weet de datum natuurlijk nog niet.... Ga vandaag eens rondbellen hoe dat in zijn werking gaat!
    xx

6. Tulp21

Tulp21 Niet meer actief

wij houden een babyborrel ook vanwege te grote vrienden/kennissenkring en familie.
    Als we iedereen op bezoek moeten laten komen zijn we 4 maanden later nog bezig daar hebben wij echt geen zin in :rolleyes:

7. Nina1979

Nina1979 Lid

Jun 23, 2008
    54
    0
    0
    wij willen ook graag een kraamfeest.

Gewoon van 3 tot 5 ofzo... Voor alle vage bekenden...

Kraambezoek is leuk, maar het moet geen dagtaak worden!

Ik hoop in de loop van de 9 maanden leuke tips op te doen...

8. Vera

Vera Fanatiek lid

Apr 17, 2006
    2,604
    1
    0
    Herkenbaar. Bij onze eerste werden we ook aardig geleefd. Mensen die vroeg in de avond zouden komen en dan om 21 uur nog kwamen aankakken, dat soort dingen. Hier gaan ook kruizen in de agenda en ga me wat harder opstellen.

9. girlpower mama

girlpower mama Actief lid

Dec 6, 2006
    258
    0
    0
    Assistent filiaal manager
    Amersfoort
    wij hebben 5 julli kraamfeest en ik wil ff kijken hoe het gaat maar ik denk haast wel dat wij dat ook gaan doen.

10. marjolein98

Jun 25, 2008
    67
    0
    0
    Zeewolde
    Ik werk zelf in de kraamzorg, hier wat tips van mij:

Je kan idd een agenda bijhouden, en gewoon eerlijk zeggen dat je die dag bijvoorbeeld niet kan.
    Ik adviseer ook altijd om minimaal 1 dag deel van de dag voor jezelf te houden. dus de ochtend middag of avond. Jullie moeten samen gewoon afspreken wanneer je wel en niet visite wil en hoeveel en hoevaak op een dag. Ik zou ook niet iedereen over de vloer willen. Zeker omdat als ik aan het werk ben ik het ook vervelend vindt. Wil je net wat uitleggen of gaan voeden...komt er weer visite.
    Wat je ook kan doen is je geboortekaartjes wat later versturen...dan reageren ze ook pas later voor visite's

Of zet op het geboorte kaartjes, de eerste 2 weken willen we met z'n 4tjes doorbrengen om elkaar wat beter te leren kennen (dus liever geen bezoek).

Zoiets...de meeste mensen begrijpen dat heel goed.

Je kunt ook met de kraamverzorgende afspreken dat ze het bezoek weg stuurd als het je te veel wordt.
    Probeer ook in bed te liggen als er visite komt, zeker in de kraamtijd. Het bezoek gaat dan veel sneller weg. Ook zodra het bezoek ziet dat je weer in de benen bent en aangekleed rondloopt...dan denken ze dat je alles al weer aan kan....en dat is natuurlijk niet zo!
    Probeer ook zolang als je huishouden het toestaat 's middags te rusten! Hierdoor ben je het snelste weer de oude

11. Puck70

Puck70 Bekend lid

Jan 6, 2008
    759
    0
    0
    Wij geven ook een kraamfeest/babyborrel. Dan zijn we in een keer van de grootste groep af. Iedereen die zin heeft kan langskomen, niemand hoeft zich te kort gedaan te voelen (zit ik niet met een eventueel schuldgevoel). En daarnaast wordt ons ukje midden in de vakantie geboren, dus het feestje doen we na de zomervakantie, als iedereen weer terug is. Zo heb je ook lekker in de hand wanneer mensen langskomen, anders zit je met vakantieplanningen, dat sommigen per se op een bepaalde dag/in een bepaalde week langs moeten komen enzo.

En opa en oma komen toch wel langs wanneer ze willen, daar heb ik verder geen 'last' van, als ik moe ben en ze zijn er, voel ik me bij hen niet bezwaard om gewoon in bed te gaan liggen.
    Mij lijkt het in ieder geval een ideale oplossing.

12. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dat is toch heel simpel? Je kunt toch op de kaart zetten dat mensen even moeten bellen als ze langs willen komen en dan vervolgens tegen ze zeggen dat je graag eerst even wilt rusten en of ze over bijvoorbeeld 3 weekjes pas willen langskomen?

Mijn familie zou het niet eens in hun hoofd halen om direct de eerste week langs te komen.

13. Jalea

Jalea Fanatiek lid

Jun 24, 2006
    2,396
    0
    0
    wij hebben voor het geboortekaartje aan een hele leuke mail rondgestuurd waarin we verteld hebben dattie geboren was, en daarin gezet dat papa, mama en *naam kindje* eerst zelf even willen bijkomen van dit grote wonder, en gevraagd of iedereen die hem graag wil bewonderen nog even geduld kan opbrengen en na *bepaalde datum* kan bellen voor een afspraakje. uiteraard ff in een leuke tekst verpakt.
    het heeft heel goed gewerkt, de eerste weken hebben we alleen de directe familie gezien (opa's , oma's, en 2 tantes met partner) en ook zij kwamen echt niet dagelijks over de vloer. ik had er ook echt niet aan moeten denken! we waren zelf echt gevloerd. na 2,5 week kwam de visite op gang en ook dat hebben we heel gedoseerd gedaan. beviel ons prima! ik heb me ook niet bezwaard gevoeld naar die mensen toe, wat hebben zij eraan als ze langskomen op een moment dat wij er niet echt van genieten kunnen?

14. youme

youme Lid

Nov 19, 2007
    96
    0
    0
    Een neef van mijn man en zijn vrouw hebben een kraamfeest gegeven voor alle ooms/tantes/neven/nichten. Gewoon op een zondagmiddag. Ze hadden hiervoor een briefje bij het kaartje ingedaan. Was erg gezellig, zo spreek je de familie ook nog eens en zij waren in 1 middag klaar met de hele familie. Dus dat gaan wij ook zeker doen. Ouders/broers/Zussen/opa/oma en goede vrienden wil ik wel graag gewoon zien, dus voor hen zou ik geen kraamfeest doen.

15. Life in Pink

Life in Pink Niet meer actief

Maar hoe gaan jullie dat doen met een kraamfeest... Verstuur je dan 2 verschillende geboortekaartjes ofzo?

Wij zitten hier namelijk wel over te denken. Dat we een borrel geven na 1 maand ofzo, maar deze datum al wel plannen. En dit dan al direct op het geboorte kaartje zetten.
    Naar goede vrienden en naaste familie dan wel een kaartje met een andere tekst, die zijn wel welkom de eerste weken.

Hoe hebben de mensen dat gedaan die al een kraamfeest hebben gegeven?

~Groet Snoozie~

16. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Grappig dat jullie allemaal zo naar een kraamfeest neigen, want ik vond de visite thuis echt heel gezellig! We hadden op de kaartjes gezet of ze even wilden bellen, en op een enkeling na deden ze dat ook.
    We hebben het wel verspreid, en ook altijd een dagdeel vrijgelaten.
    Nu, na ruim vier maand is nog niet iedereen geweest, maar dat vind ik niet erg: juist leuk om onze zoon nu ook nog aan mensen te laten zien.

17. bianc

bianc Fanatiek lid

Nov 30, 2005
    2,251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hoe hebben jullie dan een datum van het kraamfeest geplant...?
    Een week erna of meer tijd ertussen...?
    Wij zitten een beetje tussen de feestdagen in, 13 december uitgerekend... Een week later zit je met de kest en 2 weken later met de nieuwjaarsborrel...
    Maar ja... stel dat de beeb eerder komt... ohh moeilijk hoor om nu al wat te plannen haha..!
    xx

18. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik zou gewoon van tevoren uitzoeken waar je het kraamfeest wilt houden en dan vlak na de geboorte pas een datum prikken. Meestal vindt zo'n kraamfeest toch pas een paar weken later plaats.

19. bianc

bianc Fanatiek lid

Nov 30, 2005
    2,251
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ja dat is ook waar idd!
    De locatie weten we al, een heel leuk pannekoekenhuis in de buurt, ga er van de week ff info vragen :)
    Ben nogal een regel tante en wil alles het liefst nu al uitgestippeld hebben haha, maar zo eenvoudig is dat nog niet ;)

20. Merijn

Merijn Niet meer actief

Ik ken het, soms vreselijk onhandig ;) Ik kan nog geen spullen kopen of het kamertje inrichten omdat we nu tijdelijk in een piepklein huis zitten en pas een maand voor de bevalling (hopelijk beval ik dus niet eerder) verhuizen naar ons nieuwe huis :(

Share This Page