Medicatie voor BPS en kinderwens

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door babyL, 24 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babyL

babyL Nieuw lid

24 dec 2012
    3
    0
    0
    Ik ben bijna 30 en heb een kinderwens. opzich niks mis mee zou je zeggen,
    maar ik heb Borderline Persoonlijkheid Stoornis en gebruik ook
    medicatie daarvoor. (citalopram) en volg 2 dagen in de week therapie.
    Nu hebben helaas veel mensen een mening over vrouwen met borderline en een kinderwens, en daar zit ik dan nu ook niet op te wachten :) ik weet dat het misschien allemaal wat lastiger kan zijn, dan voor mensen zonder deze problematiek, maar dat wil niet zeggen dat ik een minder goede moeder ga worden... toch ?
    hebben jullie ervaring met vrouwen met BPS die zwanger willen worden? ik ben in overleg met mijn psychiater aan het afbouwen met medicatie, om te kijken hoe dat gaat, en eventueel overstappen op andere medicatie die beter is ivm zwangerschap enz.
    ik weet dat er in nederland diverse "POP poli's" zijn voor zwangere vrouwen met geestelijke problemen. raden jullie zoiets aan om naar toe te gaan ?
    hebben jullie nog nuttige tips ? ik wil me graag zo goed mogelijk op alles voorbereiden... ik hoop van jullie te horen, want ik ben tot nu toe alleen maar tegen veel onbegrip aangelopen...

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

he, wat goed dat je dit bespreekbaar maakt op ons forum!
    Slim dat je er nu al mee bezig gaat en voorbereidingen treft.
    Verstandig om met je psychiater af te spreken of je inderdaad kunt afbouwen of kunt overstappen op andere medicatie.
    Ik heb niet heel veel ervaring hiermee.
    Maar er zijn inderdaad POP poli's en dat raad ik zeker aan. (die ken ik namelijk wel!)De begeleiding is hier supergoed en ze weten ook precies waar ze je mee kunnen helpen. Ook zijn er korte lijntjes met hulp voor na de bevalling, soms kun je dan net wat extra ondersteuning gebruiken.
    Lees vast eens een boek over zwangerschap en vooral ook over wat hormonen met je kunnen doen ( die zorgen altijd voor stemmingswisselingen namelijk, bij elke vrouw!). En bereid je vooral goed voor op de periode na je bevalling, dat je voldoende hulp om je heen hebt, want dat is altijd al een zware tijd, en voor jou misschien net iets extra pittig dan.
    Ik vind het heel gaaf dat je er nu al over nadenkt en je voorbereidingen treft, ik zeg: goed bezig!
    En ik wens je een voorspoedig traject hierin.
    Bij meer vragen hoor ik het graag.
    Zodra je stopt met anticonceptie is het aan te raden om foliumzuur te gaan slikken ( dat geldt voor alle vrouwen met zwangerschapswens!).

Mirjam

Deel Deze Pagina