Werd jouw knip niet dagelijks gecontroleerd/ bekeken? Zeker als je er veel last van had... Wel gruwelijk balen zeg. Ik had gelukkig een prachtige genezing van mijn wond (KS)!! En sepsis is inderdaad nog wel een veel ergere graad... het is een bloedvergiftiging en geeft inderdaad niet specifiek op 1 plek (pijn)klachten. Is indicatie voor intensive care en echt levensgevaarlijk..
Precies! Dat had ik dus ook, ik ben een aantal weken geleden weer naar de vk gegaan om te vragen hoe het nou allemaal is gelopen en waardoor het niet eerder gezien was. Ik heb wel een goed gesprek gehad dus. Maar gelijk aan de ab volgende keer eventueel lijkt me wel wat Is het zo onbekend bij verloskundigen?
Ik heb het ook gehad... 10 dagen na de bevalling stond ik op en voelde ik me niet zo lekker. Twee uur daarna ben ik met hoge koorts met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Ik ben heel erg ziek geweest en had bijna 42 graden koorts. Ik heb me zo vreselijk ellendig gevoeld en was ook helemaal verward. Helaas duurde het vrij lang om erachter te komen om welke bacterie het ging, waardoor de antibiotica maar niet aan wilde slaan. Het ging niet om de streptokok A die het meestal veroorzaakt, maar om de streptokok G die vrij zeldzaam is bij mensen. Hierdoor kreeg ik uiteindelijk ook een ernstige complicatie (sepsis). Uiteindelijk zijn ze er gelukkig achtergekomen welke bacterie de veroorzaker was, waardoor ik 2 gerichte antibiotica kuren kreeg. Hierdoor is het toch allemaal goed gekomen, maar het was wel een enorme rottijd.
Nou ja, bij mijn weten niet... Het is 1 van de belangrijkste aandachtspunten in het kraambed. Maar blijkbaar wordt het dus niet door iedere verloskundige zo gezien??? Preventief AB heeft vaak niet zoveel zin, omdat het dan misschien wel om een andere bacterie kan gaan waar je weer een ander soort AB voor nodig hebt (áls het al weer gebeurd natuurlijk...)! En door al AB te gebruiken kun je ook een vertekend beeld krijgen waardoor het nog later ontdekt wordt, mogelijk pas als je die kuur hebt afgemaakt. Zou het persoonlijk nooit aanraden in ieder geval. Natuurlijk kun je wel afspreken met je verloskundige dat ze je bij het minste of geringste aan verhoging/klachten etc doorverwijst naar de gynaecoloog om je na te laten kijken. Nog voordat je écht koorts hebt bij wijze van spreke... Dan ben je er sneller bij en zal de behandeling ook sneller aan slaan!
Dat heb ik dus gehad, eerst een week ab omdat ze dachten dat ik bm ontsteking had, de kweek bleek schoon maar dit is niet teruggecommuniceerd. Toen de kuur afgelopen was ging het helemaal mis..
Mm, en ik vond het nog zo'n geruststellend idee dat dat hielp gelijk AB. Maja, ik snap het ook wel weer. Toch vreemd dat het vaak slecht of te laat gediagnostiseerd wordt terwijl het nog wel geregeld voorkomt.
tja die AB geven ze wel preventief als je de B variant hebt omdat die in het lichaam aanwezig blijft, maar bij A heb je geen verhoogde kans op een infectie in vergelijking met ieder ander omdat het niet aanwezig blijft.. daarom geven ze het bij A niet preventief omdat je dan andere dingen kan onderdrukken en die dan bij het aflopen van de kuur zich opeens als een malle manifesteren..
Okay, ja ik heb geen idee welke variant ik had. Het ziekenhuis deed er heel erg vaag over. Maakt het nog uit dat ik dat niet weet? En zou ik dat nog op kunnen vragen eventueel, en zo ja waar? Zo even een paar vragen
Maar van de groep B streptokok word je zelf niet ziek, maar loopt je kindje een verhoogd risicio (in geval van een risicofactor) om ziek te worden snel na de bevalling. Dat heeft niks met kraamvrouwenkoorts te maken. De groep B streptokok is voor veel vrouwen een lichaamseigen bacterie namelijk....
Wat ik tot nu toe te weten ben gekomen is er niets wat je tegen kan houden mbt een volgende zwangerschap. De kans dat je het ook krijgt is niet hoger oid. Wat heb jij nog meer gehoord dan?
Hoi! Wat goed zeg dit onderwerp, en nog actueel ook. Fijn te lezen dat het dus nog gebeurt, ik voelde me nogal 'bijzonder' met m'n verhaal, aangezien ik toch echt een vrij normaal persoon ben . Even kort mijn verhaal... 2011, geboorte tweede zoon, prima thuisbevalling. Op dag 2 kreeg ik koorts, 2 paracetamollen moeten slikken 's avonds. Midden in de nacht enorme dorst, dronk 1,5 liter weg. Beetje buikpijn. Raar wakker in de ochtend kraamverzorgster kwam, veel te hoge pols, hoge koorts, vk kwam, naar ziekenhuis, enorm rillen, bloedafname kraamvrouwenkoorts/sepsis, antibioticum, ziek, ziek, ziek. Op een gegeven moment kon ik niet meer plassen, zwol enorm op, aderen niet meer te vinden, zorgwekkende bloedwaardes, 24 uur intensive care, longen aangetast ( longontsteking). Na een week naar huis... Best nog snel gepiept als je zag waar ik vandaan kwam. Het geheugenverlies herken ik, alhoewel ik ook niet weet wat normaal is na 2 kinderen, maar mijn directe omgeving moet zich soms aan mij aanpassen, lijkt me niet horen. Voor mijn gevoel had het wel stuk beter moeten zijn! Erg bang voor doodgaan nog steeds. Gyn in ziekenhuis vertelde mij dat ik bij een volgende zwangerschap ( waar we nog niet uit zijn..) geen gevolgen hiervan zal ondervinden, ik mag gewoon thuisbevallen zelfs . Over onvruchtbaarheid nog nooit iets gehoord. Volgens mij is dit ook niet waar. Ik durf een nieuwe zwangerschap nog wel aan, maar weet niet wat er gaat gebeuren als de bevalling dichterbij gaat komen. Volgens mij laat ik iedereen in mijn buurt zich dan eerst flink in de dettol zetten. Veel geluk voor jullie!
mamageluk: meis, jij hebt t ook heftig gehad zeg! Ook alle eerste symptomen inderdaad! En dat trillen, herken ik heel erg, ik kon ook niet meer stoppen! Ze hebben mij vertelt dat het een bacterie is die je zelf meedraagt op je huid. Het kan gewoon echt heel snel in contact komen met je baarmoeder. En dan krijg je dit dus. Hier ook een omgeving die zich aan moet passen. Mijn duo collega op het werk heeft het nu ook door Dat ze echt mij steeds aan dingen moet herinneren. Het hoort niet, maar zo werkt het nu wel bij mij, ik moet het accepteren. En ik weet 100% zeker dat het door de kraamkoorts kwam. Want jij had veel buikpijn zeg je, ik had het in mn hoofd. Zo enorm hoofdpijn dat ik dood wou. Niet te beschrijven! Vervelend dat je dit meegemaakt hebt. Voor een evt volgende zwangerschap en bevalling snap ik dat je wat huiverig bent, en dat je er goed op let! Maar inderdaad de kans is niet groter dat je het krijgt, maar ja, zeg dat maar eens tegen je gevoel!