Wij verwelkomen binnenkort ons tweede kindje, maar ik kan me zo moeilijk een voorstelling maken van de kraamweek bij zo'n tweede. Bij onze eerste had ik een heerlijke rustige week, ik zat veel op bed met de baby bij me en liet me vertroetelen door de kraamverzorgster. Maar hoe gaat dat met een tweede? Nu loopt er nl een energieke peuter die - zeker in die situatie neem ik aan - flink wat aandacht vraagt en verdient. Is zo'n tweede kraamweek automatisch daardoor actiever en speelt die zich vanzelf meer in de huiskamer af? Ik kan me er zo moeilijk iets bij voorstellen. Hoe ging dat bij jullie?
Hier was ik de eerste dagen in het ziekenhuis samen met mijn man i.v.m. een keizersnede. Onze dochter was bij opa en oma. Thuisgekomen ben ik mijn bed ingedoken en ben daar een paar dagen gebleven. Ik had de mazzel dat mijn man 2 weken bouwvak had en daarna nog een week extra vakantie had genomen. Dus hij was zelf thuis. We hebben m.n. de eerste anderhalve week veel boven geleefd. Speelgoed van dochter ook voor een gedeelte naar boven. Wel hebben we haar ritme aangehouden. 's ochtends gaat ze bijvoorbeeld nog in de box en dat hebben we toen ook gedaan. 't Is denk ik heel erg van je situatie afhankelijk hoe je het doet in de kraamweek.
Ik heb eerst nog een extra dag en nacht in het ziekenhuis gelegen. En dat was wel heerlijk rustig moet ik zeggen. Ik kon het geluid van de oudste even wat moeilijker verdragen in het begin. Als hij echt lawaai maakte dan hè (Hij is nogal vaak brandweer of politie, met bijbehorende sirene.) Verder was deze kraamweek sowieso niet te vergelijken met de eerste. Toen kon ik nauwelijks mijn bed uit en nu zat ik al vrij snel weer gewoon beneden. Natuurlijk kroop ik nog niet gelijk met autootjes over de grond, maar dat deed ik de laatste weken van de zwangerschap ook al niet meer. Onze oudste zoon kwam gewoon lekker bij me op bed of op de bank zitten. En dan lazen we een boekje of speelden we op bed/bank met auto's of knuffels ofzo. Als we de baby in bad deden, 'hielp' onze zoon daarbij. Wat vooral inhield dat ie zijn eigen trui doorweekte. (dus trek hem die uit ). En hij wilde ook wel vaak zijn babybroertje op schoot en naast hem liggen om te knuffelen. En nog helpt hij regelmatig hoor. Even zijn speentje geven, jasje vast voor me pakken. En hij knuffelt graag met z'n babybroertje. Echt lief om te zien.
Lem heeft 2 nachten bij opa en oma geslapen. Ik werd ingeleid, dus 1 nacht voor de inleiding naar opa/oma, de volgende dag naar het ziekenhuis om Liv te ontmoeten ( ja hartstikke leuk mama maar ik ga met opa naar Ballorig ) ik moest 1 nacht blijven dus die nacht 2 ook bij opa/oma zodat ook papa thuis even kon bijslapen. De dag dat ik naar huis ging kwam hij 's middags ook. Ik had na mijn bevalling nergens last van, dus kraamzorg stuurde wij na het invullen van de papieren temp/buik voelen/urine/ontlasting controleren naar huis. Hier speelde eigenlijk alles zich af in de huiskamer ik heb werkelijk geen tel in bed gelegen. En het gingen allemaal erg goed gemoedelijk en gezellig hoor. De vierde dag ben ik heerlijk met mijn ineens o zo grote jongen naar Ballorig geweest heerlijk samen klimmen klauteren patatjes eten en knuffelen! Ik had geen last van een jaloers jongetje. Maar vond dat ik gewoon even samen met hem weg moest. We hebben hem wel erg betrokken in de verzorging hij was apetrots als hij een luier mocht aangeven en zelfs d'r luier weg gooien ging met veel trots gejuich!
Mijn kraamweek startte niet helemaal zoals verwacht. Ik moest zelf een nachtje blijven maar onze dochter daarna nog 2 dagen op de kinderafdeling. Dus wij gingen zonder baby naar huis. Wel namen we haar de 2 dagen daarna wel 1x per dag mee naar haar toe (gelukkig had ze de waterpokken al gehad, anders mocht het niet). Lichamelijk voelde ik me al vrij snel goed dus was best mobiel thuis. Ik probeerde haar wel gewoon zelf naar bed te brengen, en niet te veel ineens te veranderen voor haar. Nu heeft ze een gewoon bed dus hoef haar niet te tillen etc. Mijn vriend was ook vrij, dus ging met haar af en toe even naar buiten of hield haar bezig. Ik houd sowieso niet zo van in bed liggen, dus was bijna altijd in de woonkamer. Maar ook de kraamhulp hield haar af en toe bezig, en dat terwijl ze er maar 3,5 uurtjes was. Ook ging ze haar normale dag naar de créche, trakteren natuurlijk En nam oma haar ook weleens mee. En dat vindt ze sowieso altijd leuk, dus voelt niet als een straf voor dr. Mij is het ontzettend meegevallen. Mijn dochter betrok ik er ook genoeg bij, voor zover ze daar behoefte aan had hoor. Ze is (nog steeds) totaal niet jaloers ofzo geweest, gaat er zo goed mee om! Heb er wel bewust voor gekozen dat papa ook echt thuis zou zijn, om ook met haar samen dingen te kunnen doen zodat het niet alleen maar om haar zusje zou draaien, maar het achteraf zo makkelijk gegaan.
wij zijn hier nu halverwege de kraamweek! Mijn man is ook thuis en die doet vooral dingen met mijn oudste, verder gaat hij ook gewoon 2 dagen naar het kdv. Wij hebben er wel voor gekozen om mama en baby zoveel mogelijk rustig boven te houden. Mijn oudste komt wel regelmatig even boven spelen of zn broertje knuffelen. Maar ik heb echt rust nodig om de baby goed aan te leren leggen enzo... en om rustig een paar keer per dag te kunnen douchen zonder dat er een peuter in de badkamer staat. Gelukkig heb ik een kraamhulp die mijn oudste overal bij betrekt. Ze laat hem ook gewoon helpen met de was doen en ze leest hem ook weleens een boekje voor.
Dat vraag ik me dus ook af. De oudste is al 8,dus dat zit wel goed. Alleen is mijn dochter pas 19maanden als de baby komt. Papa zal geen weken vrij krijgen...ben benieuwd.
Ik zat beneden op de bank en de kraamverzorgster speelde een groot deel van de dag met mijn oudste van 18 maanden. De oudste kwam ook regelmatig bij mij op de bank zitten, kijken hoe de baby dronk, 'meehelpen' bij het verschonen, dat soort dingen. Supergezellig . Maar in bed liggen en jezelf laten vertroetelen, nee, ik hoop dat je er bij de eerste van genoten hebt want dat zal een stuk minder zijn deze keer .
Hier wel veel in bed geweest hoor! De bevalling was een stuk zwaarder dan de 1ste X dus was ook nodig... Gelukkig had manlief precies de kraamweek vrij, hij heeft zich dus veel met zoon bezig gehouden... Onze dag begon met ontbijten op bed, (zoon aan een klein tafeltje met stoeltje naast bed) dan ging zoon beneden spelen, en kon de kraam controles doen, ik onder de douche. Daarna ging ik weer in bed, en knutselde zoon aan z'n tafeltje, speelde beneden of ging hij naar buiten met papa. Het bezoek (opa oma tante oom, nichtjes) kwamen natuurlijk ook in die week, dus hielden hem ook bezig... Als ik sliep was hij met papa naar de speeltuin of boodschapjes doen Hij hielp veel met de baby (in bad, aankleden enz....) Boekje lezen bij mij in bed, spelletje spelen op bed kan allemaal! De 5de dag ben ik naar beneden gegaan dus was alles weer een beetje normaal... Ik ben wel mee geweest met hem naar bed brengen, e.d. Het enige wat ik een beetje gek vond dat papa en zoon beneden gingen avondeten en ik in bed in m'n eentje zat te eten... (Zoon eet altijd aan tafel, dus voor geen succes om avond eten boven te doen, wilde dat stukje rust voor hem even houden door gewoon aan de tafel te eten) Aan de andere kant, kon ik op dat moment even lekker een stukje film kijken, of de opgenomen series ofzo Ik zou zeggen, geniet ervan, en blijf gewoon je rust nemen! Dus als je het nodig hebt, gewoon boven in bed blijven! Na een week was hier de kraam weg en vriend werken, dus moet je het opeens helemaal alleen doen, dan kan je beter zo uitgerust mogelijk en (voor zover kan) hersteld zijn!
Hier ging het leven eigenlijk gelijk alweer gewoon verder. Mijn man moest redelijk vroeg naar zijn werk en dan kwam onze oudste gezellig bij mij en de baby in bed tot de kraamverzorgster er was. Zij zorgde ook heel veel voor hem en mijn moeder kwam ook regelmatig een handje helpen. Maar ik zat idd al gelijk weer vrij veel beneden en at ook gewoon aan tafel enzo. Ook het ontbijt, omdat ik dat gekruimel van mijn zoon niet in bed wilde hebben, haha.
Hier net bevallen van mijn dochtertje. Maar ik deed het wel gewoon rustig aan, de kraamzorg ontfermde zich wel over mijn oudste dochter en anders de stagiaire wel ideaal. Huishouden werd gedaan, en als ik beneden was zat mijn dochter lekker bij me. Nu is de kraamhulp weg en is mijn moeder er maar laat me nog dteeds lekker vertroetelen. Straks moet ik het alleen doen en kan ik al mijn energie wel gebruiken voor mijn dreumes en baby
de oudste (7jaar) heeft de eerste 3 dagen bij opa en oma geslapen zodat wij een beetje konden wennen aan de nieuwe situatie en overdag ook konden rusten na 3 dagen wou ik toch echt wel dat ie thuis kwam voelde me zo schuldig dat we hem naar opa en oma stuurde omdat hij een broertje erbij had maar gelukkig zag hij het niet zo maar ja ik dacht van wel en ik miste hem om me heen gelukkig is hij een hele grote broer en helpt ie graag mee als de kleine huilt staat hij eerder bij de box of bed als ik want het is zielig als hij huilt haha ik ben zo blij met mijn jongens en vond het ook wel fijn om de eerste dagen rustig te kunnen wennen aan ons nieuwe wondertje
Pff goed dat ik dit topic heb gevonden Mijn moeder heeft sowieso een week na de bevalling vrij dus die gaat lekker op pad met de oudste dan 2 jaar. Verder beval ik in het kraamhotel en even afhankelijk van hoe ik mij voel gaan we naar huis of blijven we wat langer daar even lekker rustig.
Het eerste wat bij mij op komt is "als vanzelf".. Mijn dochter was 22 maanden toen haar zusje werd geboren en vanaf dag 1 is het dikke mik en gaat t geweldig. In de kraamweek heb ik haar heel veel betrokken bij alles. Mijn vriend was wel lekker thuis en kon dus veel met haar doen. Maar ik ben vooral veel boven geweest en op bed gelegen/gezeten en druk met de borstvoeding. En de oudste ging ook gewoon naar de gastouder op de vaste dagen maar dan een paar uurtjes. Verder je oudste er lekker bij betrekken, de baby is leuk en gezellig en neemt echt zijn/haar plaats niet in. Als de baby slaapt lekker op bed boekjes lezen, spelletjes doen, of gewoon lekker samen liggen en kletsen (als ie dat leuk vind..) Maak je er vooral niet te druk om, kinderen vinden snel hun weg daar in denk ik. Vooral niets moet en "alles" mag Heel veel plezier straks in je kraamtijd, de eerst momenten met de twee kleintjes zijn heel bijzonder en waardevol! En goede bevalling gewenst!
Leuk om alle verschillende reacties te lezen. Ik ben ook heel benieuwd naar de kraamperiode straks. Ik probeer me er vooral niet te druk om te maken en hopelijk gaat het allemaal een beetje vanzelf. Wat jij ook zegt loesje26, de baby is vooral leuk en gezellig en ik hoop dat grote zus dat straks ook zo gaat ervaren. Ik kijk er in ieder geval enorm naar uit, ook naar de eerste ontmoeting van die meisjes!
Hier is de kraamweek bijna een week voorbij. Het is hier rustiger verlopen dan de eerste keer. Minder bezoek, want het is bij de eerste toch meer bijzonder... heerlijk! En verder had ik bij de eerste veel stress vanwege slecht lopende borstvoeding en daardoor complicaties. Nu heb ik voor de fles gekozen, wat een rust heeft dat gegeven. Ik genoot echt veel meer. Alleen genoeg rust nemen.... ik snap nog steeds niet hoe mensen dat doen...
Ik zal even terugkoppelen. Inmiddels zit mijn kraamweek er al weer op, en het was idd zoals hierboven al werd gezegd: het ging eigenlijk vanzelf. Mijn man was ook vrij en we hadden een fijne kraamverzorgster, waardoor we lekker met zijn vieren hebben kunnen wennen. Onze oudste was vanaf de eerste minuut dol op zijn broertje, hij geeft hem de hele dag kusjes en zegt de hele dag 'ik vind hem zo lief' en 'ik vind het het zo leuk' (smelt), dus dat ging al hartstikke goed. Ik heb de eerste paar dagen aardig wat tijd op bed gezeten met de baby, terwijl papa en de oudste lekker beneden samen bezig waren, samen allerlei boodschapjes deden, en af en toe even boven kwamen buurten. Ook de kraamverzorgster was erg leuk naar mijn oudste toe, en zat af en toe lekker met hem te spelen. Na een paar dagen ging ik wat vaker weer naar beneden, gewoon weer lekker met elkaar ontbijten en zo. Tijdens het middagslaapje van mijn oudste ging ik dan vaak even wat rusten op bed. Verder is de oudste ook nog lekker een dagje naar opa en oma geweest en een dagje naar min zus, zodat papa en mama ook even wat exclusieve aandacht aan de baby konden besteden. Al met al een prima verlopen week. Vanaf vandaag zijn we weer 'op onszelf' en gaat het echte leven weer een beetje beginnen.