pasgeboren baby op ouderslaapkamer?

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door sabines, 17 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sabines

sabines Lid

25 mei 2013
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Ik weet niet zeker of ik dit onderwerp hier moet plaatsen omdat ik nog niet bevallen ben maar het wel een vraag is voor na de geboorte. Ik had namelijk vandaag een gesprek met de kraamzorgconsulente en deze gaf aan als je borstvoeding geeft je je kindje het beste op de ouder slaapkamer kan zetten om zo de vroege signalen op te vangen als ze honger krijgt en dat dit bevorderlijk is voor het aanleggen. Nu wilde ik vragen wie er ervaring heeft met de kleine op de ouderslaapkamer en hoe lang jullie dit gedaan hebben. Ik dacht altijd dat de eigen kamer beter was maar ik kan me bij dit verhaal ook wel iets voorstellen. Hoewel ik denk dat de moeder door erg op geluidjes te gaan letten op den duur wel een erg slechte nachtrust gaat krijgen. Kortom wat doen jullie de kleine op de ouderslaapkamer of eigen slaapkamer en hoe lang op de ouderslaapkamer?

Groetjes,

Sabine

2. Mamabram

Mamabram Niet meer actief

Bij ons hebben ze beide in de wieg bij ons geslapen. De oudste tot 5 maanden en de jongste heeft 9 maanden bij ons in de wieg gelegen. Heerlijk vond ik het. Ik moest er niet aan denken om ze op hun eigen kamer te leggen.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Je kunt ALTIJD beter je kindje op je eigen kamer hebben (los van de voedingssoort). Je verkleint hiermee de (enorm kleine) kans op wiegendood en je leert beter en sneller de signalen van je kindje herkennen. Ook is het makkelijker met voeden (ook met flesjes)

maar...

veel pasgeborenen kreunen en daardoor kunnen papa's en mama's weer slecht slapen. Het is dan ook een afweging. Wij hebben alle kinderen bij ons op de kamer gehad tot ze gingen doorslapen (borstvoeding). Dat was alleen bij ons heel snel (6,5 week, 7,2 week).

Alleen onze jongste hebben we met 8-9 weken op zijn eigen kamer laten slapen omdat hij wakker van ons werd. Inmiddels begint hij ook door te slapen.

Oja, en wat betreft geluidjes.. je kunt jezelf aan leren om te denken: ik hoor wat DUS hij doet het nog ;)

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De oudste heeft zo'n 6 weken bij ons gelegen, toen werd de wieg te klein en hij kreeg toen ook FV. Ik werd wakker van elk zuchtje terwijl hij geen voeding hoefde, dus dat was nogal slecht voor mijn nachtrust. En hij werd ook wakker als wij wat draaiden of naar de wc gingen. We stoorden elkaar.

De jongste hebben we bij 3 weken over gedaan. Ik werd steeds wakker van zijn gemurmel, maar dan hoefde hij nog geen voeding. Daar kwam hij dan 45 minuten later voor. Ik heb hem ook proberen aan te leggen bij die eerste tekenen, maar dan dronk hij amper en kwam hij na 45 minuten ook nog. Ik lag dan die 45 minuten maar te wachten tot hij kwam. Slapen lukte dan niet meer.
    Al snel verhuisd naar zijn eigen kamertje, met de deuren open. Ik hoorde de echte signalen nog wel, maar dat gemurmel niet. Daardoor kon ik net even wat meer slaap pakken om de dagen door te komen.

5. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Hier sliep ik juist slechter die ene nacht dat ze met 6 maanden op de andere kamer lag en mn man vond het ook niks.nu kan ik haar makkelijk een speentje teruggeven of ff horen dat ze nog ademd.ze gaat aan het eind van deze maand naar haar eigen kamer.
    Moet wel zeggen dat ze langer bij ons op de kamer heeft gelegen dan de bedoeling maar het voelde gewoon niet goed.

6. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ze heeft hier de eerste 2 maanden bij ons op de kamer geslapen, daarna op haar eigen kamer omdat ze wakker werd van mijn man.

Had het liever nog wat langer gehad maar ze sliep toen wel door.

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Hier heeft Eva maar 4 weken op onze kamer gelegen. Ik pikte nul signalen op, werd wakker als ze al tegen huilen aanzat. Te laat dus. Dus is ze naar haar eigen kamertje verhuist met de babyfoon erbij. Werkt prima bij ons, ik reageer precies hetzelfde op haar als dat ze nog naast ons in de bak lag.

8. Daydreams

Daydreams Actief lid

31 okt 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Gewoon naast je in een Co-sleeper. Een dier laat zijn jongen toch ook niet alleen liggen. Het is heel onnatuurlijk.

9. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Oudste sliep tot een jaar bij ons (1 slaapkamer), tweede tot 6 maanden en de derde maar kort (week of 2). Alledrie kregen borstvoeding overigens, maar anders hadden ze ook bij ons gelegen. De middelste ging met 6 maanden doorslapen en daarom hebben we haar op haar eigen kamertje gelegd s nachts (overdag sliep ze er al). De jongste sliep absoluut niet bij ons op de kamer, in haar eigen kamertje was het meteen goed.. Helaas zou ik bijna zeggen, want niets heerlijker als die babygeluidjes en een snelle blik zo in de wieg vind ik.

10. Babystew

Babystew Niet meer actief

Mijn oudste dochter kreunde heel veel (prematurenkreunen) en ik sliep er heel slecht door. Dus zodra ze uit de wagenbak gegroeid was hebben we haar in een ledikant op haar eigen kamer gelegd. Ze sliep al snel door dus dat was wel erg fijn. Zo sliepen we allemaal top. Had wel een babyfoon met camera.

Mijn jongste slaapt nog steeds bij ons op de slaapkamer (in hetzelfde bed tegenwoordig zelfs..) omdat ze nog gemiddeld zo'n 3x per nacht komt voor voeding (bv). Mijn man slaapt al maanden op de bank.. Beetje onhandig maar zo slapen we tenminste nog iets allemaal. Zodra zij ooit gaat doorslapen gaat ze denk ik ook snel op haar eigen kamer. Maar ik zie het nog niet gebeuren in de komende tijd :p

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Nou, niet alleen voor baby's die gewoon borstvoeding krijgen hoor!
    Geadviseerd wordt om ALLE baby's de eerste 6 maanden van hun leven bij hun moeder of ouders op de kamer te laten slapen. In een kamer apart is de kans op wiegendood namelijk 7 keer zo hoog.

"
    4. Blijf bij de baby in de buurt.

Laat de baby als het even kan zeker het eerste halfjaar bij u op de kamer slapen. Houd dat ten minste vol tot de baby zich vlot om en om kan draaien. Laat hem ook overdag in uw nabijheid slapen op een rustige plek, maar gebruik liever niet de box als slaapplaats.

Uw natuurlijke waakzaamheid verlaagt het risico. Slaap echter niet met de baby in één bed, dat is zeker tot 4 maanden, in geval van rokende ouders zelfs langer, riskant gebleken. Neem bij medicijn-, alcohol- en drugsgebruik en bij (over)vermoeidheid nooit een baby bij u in bed.
    Zie ook: Veelgestelde Vragen.

"
    Wiegedood

Heel goed dat kraamzorg je daar nu al op wijst!

Onze kinderen sliepen bij ons op de kamer. Toen ze nog klein waren in een wieg naast het bed, toen ze wat groter waren kwamen ze bij ons in bed (familiebed).

12. Tobias heeft de eerste 5 of 6 (weet niet meer precies) weken bij ons op de kamer geslapen. In het begin ging dit prima, maar op een gegeven moment merkte ik dat we elkaar eigenlijk wakker hielden/maakten.

Ik heb hem toen op een gegeven moment middenin de nacht na zijn voeding verhuist naar zijn eigen kamertje :) Voelde me echt een slecht mens op dat moment, maar hij sliep gewoon direct lekker verder na de fles en heeft nooit op enige manier laten blijken dat hij het er moeilijk mee had. ;)

13. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Ik vind het juist heel fijn om hem in de wieg naast ons te hebben. Hij is vaak onrustig s nacht en dan hoeven we er niet uit om te troosten of tutje te geven.
    Wakker worden van geluidjes die hij maakt doe je toch wel. Ook wanneer hij op zijn eigen kamer ligt, met de babyfoon naast je bed.

14. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Hier nu 3,5 maand en slaapt nog bij ons.
    Ik wil dit doen totdat ze niet meer in wiegje past.
    Slaapt overdag in ledikantje op eigen kamer dus daar is ze al wel gewend.

15. chocotof

chocotof Bekend lid

28 dec 2010
    704
    1
    0
    Werkveld jeugdzorg
    Achter de duinen
    Mijn zoon heeft tot 1,5 bij ons in bed geslapen en mijn dochter van nu 6 weken ligt bij ons in bed.
    Bevalt prima. Als ze voor een voeding komt dan leg ik haar half slapend aan daarna tukken we allebei direct weer door.

16. Cinderellea

Cinderellea Niet meer actief

Zodra Niké doorslaapt gaat ze naar dr eigen kamertje

17. kleinesara

kleinesara Niet meer actief

Onze dochter slaapt nog steeds bij ons op de kamer. Sterker nog, ze slaapt vanaf dag 1 bij ons in bed. Met de nachtvoedingen was het lekker makkelijk, gewoon blijven liggen ;). Maar ook nu ze geen nachtvoedingen meer krijgt is het heerlijk om haar lekker dichtbij te hebben en 's ochtends wakker te worden van haar kreetjes. Nu ze wat ouder is klimt ze 's ochtends ook op me als ze wakker is en dan komt ze knuffelen. Er bestaat niets mooiers en intiemers van dit, en ik hoop dat ze nog heel lang lekker bij ons blijft slapen :).

En het schijnt dat zo dicht mogelijk bij elkaar slapen de baby beschermd tegen wiegendood,. Wiegendood treed vaak op als de baby te diep slaapt en door dicht bij de ouders te slapen slaapt een baby lichter, dus is de kans op wiegendood kleiner. Dus daarom zou ik het sowieso afraden om een baby de eerste maanden alleen te laten slapen.

18. sabines

sabines Lid

25 mei 2013
    6
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de vele reacties wij hebben geen wiegje maar een ledikantje maar dit gaat ook wel op onze slaapkamer passen. We zullen eerst de geboorte maar eens afwachten en dan zien we vanzelf hoe ze het gaat doen op onze slaapkamer. Maar nu hoor ik weer eens wat andere ervaringsverhalen erg prettig om dat ook te horen.

Groetjes,

Sabine

19. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Zoon sliep aan t voeteneinde van ons bed in de wieg. Na zo'n twintig weken groeide hij eruit. Ik vond het heerlijk, je pikt snel de signalen op en hebt je kleine dan snel bij je.
    Als je de mogelijkheid hebt....gewoon doen, je krijgt er geen spijt van.
    Voor je kleintje is het ook een heel gerust gevoel als hij mama in de buurt hoort!

20. nono

nono Niet meer actief

Ik vind het heerlijk dat de kleine bij ons op de kamer slaapt. Overdag slaapt ze wel op d'r eigen kamertje maar we zitten gelijkvloers en horen haar snel genoeg.

Deel Deze Pagina