Kraamweek ervaringen

Discussion in 'Kraamtijd' started by kkatinka, Dec 16, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kkatinka

kkatinka Actief lid

Aug 6, 2014
    340
    5
    18
    Hai,
    Ik hen op zoek naar ervaringen van jullie kraamweek. Ik ben momenteel ruim 28 weken zwanger en heb best veel last van mijn hormonen, voel me gewoon mezelf niet. De vk weet ervan. Zou graag verhalen van jullie kraamweek lezen. Hoe voelde je je lichamelijk en geestelijk? Sliep de baby goed? Was het vermoeiend? Genoot je ervan? Etc

2. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

Mar 27, 2012
    6,134
    1
    0
    vervelend dat je even niet lekke in je vel zit. Ik herken het wel een beetje hoor, hier kan niemand om me heen momenteel iets goed doen en gaat alles me veel te langzaam..
    Maar goed, er komende betere tijden en daar kijk ik dan ook naar uit :D

Bij mijn dochter heb ik heerlijk genoten van de kraamweek.

Ik had me van te voren wel goed ingelezen/voorbereid. Zo wilde ik graag bv geven en hield ik er rekening mee dat dit niet van een leien dakje zou gaan. Dit klopte want na dag 3 had ik bloedende tepels. Maar omdat ik het al enig sinds verwachtte was ik niet verdrietig oid. Kraamhulp heeft me goed geholpen d.m.v. kolven en tepelhoedjes.

Ook ging ik ervan uit dat ik niks zou kunnen en alleen maar moe zou zijn. Nou ik heb me de hele week heerlijk laten verzorgen door de kraamhulp en op haar laatste dag was ik weer topfit en had al mijn kilo's (7kg) er weer af :)

Moe.. ja dat was ik wel, maar ja dat is logisch. Een bevalling gedaan, een mensje erbij en gebroken nachten. Je erop voorbereiden en erbij neerleggen als het daadwerkelijk gebeurt.

Doen waar je zin in hebt en alleen mensen de eerste week laten komen, die je ook echt leuk vind! verplichte bezoekjes gewoon later inplannen ;) Het moet leuk zijn en je hebt al zoveel te verwerken.

het komt allemaal goed meid, nog even en dan kun je lekker genieten van je kleine. Leg de lat en je verwachtingen niet te hoog dan valt het altijd mee!

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Toen we de derde dag thuiskwamen kon het genieten beginnen, en dat heb ik ook echt gedaan. Maar ook last gehad van kraamtranen omdat onze dochter niet wilde aanhappen en ze na een aantal dagen heel geel werd. Toen had ik het gevoelcdat mijn hele dag bestond ui kolven en voeden maar achteraf kijk ik er wel goed op terug. Heerlijk knuffelen met onze schat en iedereen die zo lief voor ons zorgde.

4. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Ik heb echt genoten van mijn verlof. Had ook een vrij soepele bevalling gehad, waardoor 'k mezelf behoorlijk goed voelde.
    Erg veel kunnen knuffelen met m'n dochter. Ook genoten van 't bezoek dat kwam en me lekker kunnen laten verwennen door m'n kraamhulp.

5. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Kraamweek bij eerste: heftig, erg vermoeiend en emotioneel ;). Ontzettend moeten wennen aan verantwoordelijkheid, moederschap, gebroken nachten, al die nieuwe dingen zoals verzorgen van baby, baby als 'huisgenoot'. Maar ook alle lichamelijke ongemakken, van hechtingen, aambeien, stuwing etc. Begonnen met ernstig slaapgebrek: bevalling in nacht begonnen, dus een nacht 'overgeslagen', de eerste nacht met baby ook niet geslapen omdat baby maar kleine hazeslaapjes deed en veel huilde en spuugde (bloed, baby was erg misselijk, maar dat wist ik toen niet. Ik wist echt niet wat ik met baby aan moest). BV niet goed wilde lopen, starten met fulltime kolven.
    Echt dat waren kraamtranen met de hoofdletter K, vooral vanwege het ernstige slaapgebrek...

Kraamweek bij tweede: 2 dagen op kraamafdeling moeten liggen (vreselijk!!!) en heel veel last van na weeën. Veel kraamtranen. Slaapgebrek en erg moeten wennen aan het verdelen van aandacht tussen jongste en oudste. Geen klik met kraamzorg.

Kraamweek bij derde: heeeeeeerlijk :D! Zo genoten! Driemaal was echt scheepsrecht bij mij. Lekker thuis, kindje dat goed doet, BV dat goed liep, redelijk goed kunnen slapen, heel gezellige kraam, weinig ongemakken in kraambed. Je vertrouwd voelen met baby en gewoon weten hoe het werkt ;). Top!

De eerste vond ik het heftigste. Sloot ook helemaal niet aan van wat ik mij de kraamweek had voorgesteld ;)... Maar de dag dat kraamzorg wegging heb ik alle keren het gevoel gehad dat ik haar niet meer nodig had. Voldoende hersteld en vertrouwd om het zonder hulp te doen.

6. Manoya

Manoya Niet meer actief

Mijn kraamweek vond ik vooral heftig.
    Eerst moest ik al in het ziekenhuis blijven (nacht) , man moest naar huis en zat ik daar. Als onze dochter huilde en ik wist het niet meer dus belde de verpleegkundige, nou dat werd niet in dank afgenomen.
    Dagen erna thuis waren heftig, kraamzorg was lief maar deed niets in het huishouden, waardoor ik al direct (vanaf mijn man ging werken) alles stond te doen. Ze vond het raar dat mijn baarmoeder niet terug op de goede plek kwam, en moest rust nemen, lukte me dus niet.
    Veeeel bezoek, en vooral veel gedoe met BV. Vooral dat laatste heeft me best een knauw gegeven heb dat echt als horror ervaren.
    Mijn dagen zagen er zo uit:
    - Kolven (minimaal 30min)
    - Aanleggen (dochter was te zwak om zelf genoeg te drinken)
    - Fingerfeeding.
    Nou hier was ik wel 1,5 a 2 uur zoet mee, en na 2 uur begon het weer opnieuw. Had weinig melk en was onzeker. Dochter kreeg ook gewoon te weinig binnen.

Nee volgende keer (mocht die komen) zou ik het allemaal heeeeel anders doen.. veel meer aan mezelf denken, en meer van de kleine genieten. Dit heb ik toen, door al het gedoe, de eerste tijd weinig kunnen doen.

Probeer je niet te ontmoedigen maar juist een voorbeeld hoe het niet moet.

7. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    kraamweek 1: na thuisbevalling. heel laten vertroetelen door kraamverzorgster. Dag 5 kwam ik mijn bed meer uit, voelde me toen weer een beetje mens. 14 uur bevalling had er aardig ingehakt. Dag 7 begonnen de kraamtranen pas die vond ik wel heftig, dat hormonen zo je lijf kunnen overnemen. Verder voelde ik me vooral heel blij en gelukkig. Meisje sliep direct door van 12-6 uur en wij dus ook.
    Kraamvisite: alleen ouders/broers/zussen en beste vriendin eerste week. Na die week kwam de rest op gang.

Kraamweek 2: Fijn! Was al blij dat ik thuis een kraamweek zou hebben ivm onze dysmature baby die hoogstwaarschijnlijk de couveuse in moest. Niets was minder waar, met 2 kilo mocht hij mee naar huis hij deed alles goed! Van tevoren hoop zorgen gehad over de groei en hoe erna, maar alles bleek mee te vallen. Nooit gedacht dat we een kraamweek zouden hebben dus ja dat alleen al dat we naar huis mochten na anderhalve dag was geweldig en dat gevoel heeft overheerst. Ik zag giga op tegen de kraamtranen. Was maar 1 middag gelukkig. Vooral heel blij, vlak na thuiskomst kwam ook dochter thuis, genoten van ons gezin.
    Kraamzorg zelfde als bij de eerste in de eerste week. Dat deden we de eerste 4 weken ivm zware zwangerschap en we wilden rustig wennen aan ons nieuwe leven met zn vieren.
    Na 4 weken kwam kraamvisite op gang.
    En daar ben ik heel blij mee geweest want ik was weer mezelf tegen die tijd. (9 mnd kotsmisselijk geweest en gespuugd en geen zorgeloze zwangerschap)
    Daarentegen duurde deze bevalling maar 3 uur. Ja intens heftig in een keer ging alles snel maar ik vond 3 uur lichamelijk veel beter te doen dan 14 uur, als ik het herstel vergelijk. 14 uur is een marathon lopen en 3 uur was heftig maar ook snel klaar en fitter erna.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,807
    5,942
    113
    Female
    #8 Zoe123, Dec 18, 2014
    Last edited: Dec 18, 2014
    Na 3 kids kan ik voor mijzelf zeggen: het "genieten"in de kraamweek...tja, is dat per se een moeten? En moet je dat ook willen verwachten? Is dat de lat niet heel erg hoog leggen?
    En als het niet zo is, is de teleurstelling dan niet heel erg groot?

Go with the flow. Soms is het gewoon niet leuk. Heb je last van hechtingen, littekens, pijnlijke onderkanten. Stuwing alsof je boobies exploderen..Lichamelijk voelt de een zich nu eenmaal sneller beter dan de ander. Mijn kids kwamen allemaal na een lange nacht van wee-activiteit, best vermoeiend, zo'n nacht overslaan:cool:

Hetzelfde geld voor baby's. Waar de een al meteen een rukje van 4 uur maakt in de nacht, heeft de ander het dag/nacht ritme nog lang niet te pakken. Wat betekend dat je s'nachts amper slaapt. Tja, het hoort er bij.

Soms gaat de borstvoeding meteen lekker, soms ook niet.
    Nr1 kwam met 36 weken, die had nog geen puf om goed te drinken.
    Dus: aanleggen,nakolven, slokje na via fingerfeeding.Dat duurde gelukkig uiteindelijk maar 4 weken,dus dat viel alleszins mee, maar ik was daar, ook in de kraamweek, wel druk mee. Een supergeweldige kraamhulp, een griet van net 21, maar man, die leek al een oude rot in het vak!
    nr 2 viel in slaap aan de borst, dronk niet effectief.Dus ook wat kolven om de boel op gang te krijgen. Een rare kraamhulp, die maar bleef praten, erg vermoeiend.
    nr 3 was een natuurtalent. De borstvoeding liep geweldig. Maar zijn bevalling was heel naar (hij ademde niet), dus dat had wel zijn uitwerking in de kraamweek. De kraamhulp was een aardige vrouw, die goed voor ons zorgde, ook voor de andere kindjes was zij erg leuk.

Ondanks de vermoeidheid, de emoties, de lichamelijke ongemakken, heb ik wel genoten. Van het nieuwe leven dat er al was maar dan opeens in je armen ligt.
    Dus...laat het op je af komen, vergeet het ideaal beeld van de moeder die al uit de kreukels in haar bed ligt met een zoet kind dat al netjes de nacht doorslaapt. Het is gewoon hard werken, met een pasgeborene.
    Laat jezelf lekker verzorgen! Het enige wat jij hoeft te doen, is te rusten en je kind te voeden. De rest is bijzaak:p

9. Lies1611

Lies1611 VIP lid

Jun 3, 2013
    7,147
    3,174
    113
    Ik heb (bijna) alle hormonen eruit geperst bij de bevalling. geen kraamtraan gelaten :)
    wel was ik moe, pijn en niet zo fit. dochter had ook wat opstartproblemen en heb t eigenlijk meer als een roes ervaren achteraf gezien. Maar zo blij dat die hormon en weg waren en ons draakje er eindelijk was!

10. meis1987

meis1987 Fanatiek lid

Dec 13, 2011
    2,439
    372
    83
    in een huis
    Lichamelijk geen problemen gehad in de kraamweek. Ook geen last van vermoeidheid net of je op overlevings stand staat. Hihi die kwam pas later. Maar zou zeker minder kraamvisite krijgen. Voor m'n gevoel stond mijn wereld op zijn kop. Persoonlijk zou ik het de volgende keer een stuk rustiger aandoen. Ik vond het slapen tussen de middag maar onzin. Maar naar een paar dagen kwam ik er wel van terug 😉 ik zou zeggen, doe lekker rustig aan! Een baby erbij is behoorlijk wennen. Al is het natuurlijk prachtig! Ik geloofde niet zo in de kraamtranen maar ze kwamen behoorlijk heftig in 1x. Phoe kon niet stoppen met janken haha. Ik wens je nog een goede zwangerschap en een fijne rustige kraamtijd.

11. Humtum

Humtum Fanatiek lid

Nov 9, 2013
    1,046
    30
    48
    Noord Brabant
    Hier positieve kraamweek ervaring!
    Natuurlijk de gewone klachtjes zoals moe, pijn van stuwing, irritatie vd hechtingen. Maar klik met kraamzorg, voldoende tijd voor rust genomen en veel naar onze kleine man gekeken.
    Geen bezoek in kraamweek buiten ouders, broers en zussen. Is me heeeel goed bevallen. Eerst ons gezin, de rest vd wereld komt wel.
    Goed begeleid met borstvoeding, gelijk gestart met kolven omdat ik geen kunstvoeding als bijvoeding wilde. Was 4 dgn intensief maar bv liep daarna super.
    Ons ventje sliep t liefst bij ons en kreeg om de 2-3 uur borstvoeding.
    Ik volg hem nu gewoon in alles. Verwennen kan niet en maakt t voor mij veel ontspannener. Ik ga mee in zijn behoeftes van eten, slapen bij ons/in bed etc. Vond niets doen in kraamweek ff moeilijk, ben bezige bij van mezelf maar je moet je er gewoon aan overgeven.
    Laat je verwennen door de kraamzorg, stel al je vragen en neem rust. Nadat de kraam weg is moet je al genoeg Zelf doen!
    Ik was na 3 dagen alweer op, voelde me goed maar door rust te blijven nemen kun je de nachten ook aan!

Tips voor jou:
    -lees je goed in over voeding naar keuze. Volg een bv cursus als je bv wil geven!
    -regel eten voor in de kraamweek (diepvries, familie die kookt)
    -geen klik met kraamzorg:meteen melden, dit scheelt zoveel
    -denk na over bezoek in kraamweek
    -denk na over wanneer partner vrij: hier na kraamweek 2 weken. Heerlijk nog 2w extra hulp!

Geniet van laatste zwangerschapsweken en ik hoop dat ook jij straks heerlijke kraamweek hebt!

12. Lara123

Lara123 Actief lid

Oct 27, 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Vlotte bevalling gehad, 1 nachtje in het zh gebleven.
    Lieve kraamhulp gehad☺️
    Geen kraamtraan gelaten alleen maar op een grote roze wolk zielsgelukkig zitten wezen😄 lichamelijk van 1 hechting veel last gehad, maar te schijterig om te laten knippen(na bevalling (zonder ruggenprik) gelijk weer angst voor naalden en pijn haha) zitten en lopen ging daardoor moeilijk maar na 2 weken was dat volledig weg😄
    Heel heel veel visite gehad de eerste week. Ja, vermoeiend maar je bent toch al moe van de bevalling, de gebroken nachten, je nieuwe leven in z'n algemeen eigenlijk. Hierdoor na de kraamweek 2 weken kunnen genieten met z'n 3tjes, uiteraard ook nog visite gekregen maar meer verspreid. Kijk echt met een grote grijns en geluk terug op de kraamweek. Lekker meegaan in het ritme van je kindje. Ja dan wacht de visite maar even. Onze dochter wilde eerst alleen eten als ik op mijn zij kag, duurde gemiddeld elke keer wel een half uur, jammer maar helaas ze moet eten en heeft geen ritme nog. En doe wat je gevoel zegt, omgeving wilt allerlei goedbedoelde adviezen misschien geven, maar doen wat voor jou prettig is. En gewoon idee in je achterhoofd houden dat het elke dag een beetje makkelijker wordt. Je wordt handiger in het handelen met je baby, je leert de signalen van je baby beter kennen en je hormonen komen ook elke dag wat meer in balans☺️

13. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Lichamelijk ging de kraamweek goed. Tuurlijk had ik wel last van mijn hechtingen etc maar het was goed te doen. Twee dagen echt op bed gelegen en daarna ook gewoon in huis. De laatste dag lekker een klein stukje gewandeld.

Wij hadden een top kraamhulp die alles deed en ons rust gaf wat erg fijn was. Ook was mijn man thuis ook erg fijn. Verder wel visite gehad maar niet overdreven veel en niet s'' avonds.

Mentaal vond ik het wel heftig. Ineens een mensje in je leven. Overweldigend, niet weten wat je moet doen, best veel kraamtranen (al denk ik vooral week 2) slopende nachten door erge krampjes. Ik geloofde niet in kraamtranen maar toen ik gewoon met mijn zusje op de bank zat was het ineens huilen. En dat om alles constant een paar weken bijna (niet constant hoor) Pittig maar wel te doen.

een goede zwangerschap gewenst en een fijne kraamtijd. Gewoon alles stap voor stap. En niet verder denken dan de dag en je kindje.

14. kar89

kar89 Fanatiek lid

Feb 15, 2012
    2,246
    727
    113
    Lichamelijk had ik wel wat last maar was eigenlijj de nacht zelf en dag erna wel weer op de been.
    Heb wel op de bank gezeten veel en tussen de middag gingen man ik en kleine even slapen.
    Ik had een nacht overgeslagen door de bevalling en die nacht erna ook,kleine was heek onrustig en had veel krampjes.
    Die heeft de eerste nacht op een aankleed kussen tussen ons in geslapen.
    Op een gegeven moment was ik de kraamhulp wel zat we wareb toe aan ons eigen leventje.

Ik heb geen kraamtanen gehad maar was wel heel onzeker met zo'n klein mannetje en weinig slapen in de nacht maakt je nog kwetsbaarder.

Visite goed verspreid,ik had geen zin in elke dag bezoek.

De 2e week ging man werken toen kwam mijn moeder elke dag een poos,eveb helpen in huis of met de kleine dat vond ik wel erg fijn.

Ik sliep trouwens heel slecht met de kleine op de kamer,werd van alle geluidjes wakker!
    Hij is na 4.5 week naar zijn eigen kamer gegaan omdat hij de wieg niks meer vond. Beter voor zijn en mijn nachtrust.

15. Maagd

Maagd Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    In mijn kraamweek voelde ik mezelf prima, maar mijn kraamhulp was zo-zo.
    De 1e dag ben je lichamelijk wel even brak, je lichaam heeft een enorme prestatie geleverd dus alles wat je doet is niet fijn. Natuurlijk heeft de een nergens last van en huppelt alweer rond de ander ligt een week plat. Nu ikzelf bevallen ben heb ik gezien/gehoord van anderen dat anderen zich vaak groot houden, dus ga er vanuit dat je 1e dagen even niks kan. De kraamhulp het werk laten doen en verder genieten van je kleintje!
    Ik was niet moe, ook al had ik de weken vooraf slecht geslapen adrenaline neemt alles over. Na de kraamweek komt de vermoeiheid helaas alsnog omdat je dan ineens alles zelf moet doen.
    Wij hebben het qua kraambezoek rustig gehouden. Je kleintje is echt heel snel groot en die 1e week kun je gewoon niet meer over doen. Lekker je kindje voor jullie zelf houden, lekker kijken als het slaapt, lekker zelf knuffelen. Kraamtranan heb ik niet gehad, ben ik te nuchter voor denk ik.

16. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Na een ontzettende lange rn heftige bevalling een super kraamweek gehad. Ik mocht na 3 uur naar huis (00.15 uur 's nachts). Paar dagen achter elkaar nauwelijks geslapen maar ik was echt super fit. Helemaal hyper van de bevalling.
    Ik vond kraamzorg wel lastig omdat ik alles zelf wilde doen. Middagslaapje vond ik onzin (en nog steeds eigenlijk) en het uit handen geven van huishouden deed ik ook niet. Zodra kraamzorg weg was ging ik lekker mijn eigen gang (stofzuigen etc) en dat deed ik elke dag de kraamweek. Even alles weer opruimen zoals ik het wilde. Kraamzorg vond het maar lastig dat ze niets kon doen behalve met de baby helpen.
    Wel echt genoten van de heerlijke fruit creaties die ze maakte en de geweldige hulp met de baby.
    De vermoeidheid is hier eigenlijk nooit geweest. Zat gelijk lekker in het ritme en voelde me er super goed bij.
    Kraamvisite wilde ik ook erg graag. Lekker showen en voor anderen zorgen. Daar genoot ik echt heel erg van.
    Kraamtranen had ik niet. Hooguit van intens geluk. Na een paar maanden had ik wel erg last van de hormonen.
    Bij een volgende zou ik t precies zo willen.

17. taartje

taartje Bekend lid

May 6, 2012
    625
    0
    0
    Kapster en mama
    Overijssel
    Mijn kraamweek begon in het ziekenhuis, bevallen via een keizersnee, na uren van weeën dus ik was blij toen ik geïnstalleerd met man en kind op de kraamafdeling lag,
    Kon toen ( ondanks de heftige Napijn van de keizersnee) wel genieten van man en zoon,
    Uiteindelijk 3 dagen moeten blijven omdat ik koorts kreeg....
    Toen we thuis waren voelde ik me nog erg moe en futloos, maar ben wel steeds vaker uit bed gegaan,
    En op dag 6 een blokje om gelopen, al met kleine en kraamzorg omdat ik het binnenzitten zo zat was en erg behoefte had aan een frisse neus,
    Ik had ook erg veel behoefte aan het ' normale ' leven weer, de eerste week nog niet zoveel bezoek gehad, daarna begon dat pas een beetje te lopen,
    Al met al een fijne kraamtijd gehad, beidde keren.

18. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    De kraamweek was een beetje tweeledig. Ik was erg blij dat mijn dochter eindelijk uit mijn lijf was (ze kwam twee weken later dan uitgerekend en het was ontzettend warm, ik had het compleet gehad :)). Maar ik had echt overal pijn, bv lukte niet echt en was pijnlijk, ik was oververmoeid van de lange en pittige bevalling. Ook enorm emotioneel. Ik kon gewoon niks. We hadden twee verschillende kraamhulpen. De eerste deed heel veel en was aardig. De tweede was alleen maar aardig. Maar eigenlijk begon het na de kraamweek pas echt. Mijn lijf heeft een behoorlijke opdonder gehad van een aantal ontstekingen en het heeft heel lang geduurd voor ik mij weer een beetje mens voelde. Ondanks dat ik mij vermoeid en verrot voelde hebben we wel een newborn shoot gedaan en daar ben ik achteraf heel blij, omdat ik voor mijn gevoel heel veel heb gemist. Het kost ook tijd om te wennen aan zo'n kleintje in je leven. Niks kan je daar op voorbereiden.

19. kkatinka

kkatinka Actief lid

Aug 6, 2014
    340
    5
    18
    Goedetips!

Diepvries ga ik over een aantal weken aardig vullen, heb niet zo'n zin in familie die eten komt brengen en vervolgens nog een aantal uren blijft plakken.

20. Zeilboot

Zeilboot Actief lid

Oct 8, 2013
    409
    26
    28
    NULL
    NULL
    Ik kijk er met gemengde gevoelens op terug.
    Ik had een lieve kraamverzorgster, ze zorgde goed voor m'n zoontje en ons. En deed de huishouding. Ik zelf was hondsmoe, terwijl ik normaal een energiek persoon ben. De bevalling had er ingehakt. M'n zoontje was 's nachts erg onrustig door de vele visite.. En mij. Hoofd was voor m'n gevoel een soort op hol. Dat zullen vast hormonen en emoties zijn. De blauwe wolk heb ik niet ervaren. Al vond de visite me vast een geweldige kraamvrouw, maar dat was de buitenkant. Conclusie. Ik doe de volgende keer een kraamfeest, alleen zeer naaste familie mag komen en ik neem verder m'n rust en leer m'n kindje kennen.

Share This Page